Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Syv seter, plass til vogn baki, max 50.000 km og maks 400 k. Går det an?

#1

Slettet bruker sa for siden:

Jeg tror jeg må kysse en dyp kjærlighet til Audi farvel. Det blir rett og slett for dyrt når vi må ha en stor bil.

Men jeg greier ikke tanken engang på feks fransk bil. Jeg liker biler med litt ekstra på. Som ikke er fra Frankrike eller Korea eller noe sånt rart. Helst skal de være tyske. Og aller helst Audi. :hulk:

Men altså. Behovet sier sitt:
7 seter, trenger ikke være fullverdig syvseter, men må kunne stables inn med syv stk.
Plass til en innmari stor tenåring, en tiåring og et barnesete sånn ellers. Pluss to voksne og litt rot og en barnevogn.

MÅ ha innebygget bluetooth, mp3, skikkelig lyd, gps navisystem, computergreier, gjerne dvd-spiller og stæsj.

Gjerne diesel. Gjerne automat, men ikke noe must.
Må ha isofix.
Ikke gammel. Maks tre år eller noe sånt.
Ikke gått langt. Maks 50.000 km.

Helst ikke over 400 k.
Kan være en ok japaner hvis jeg virkelig, virkelig må vurdere det. :innser nok en gang prisnivået på stor Audi: :hylgrine:

:sukk:

:hjelp:


#2

Bokormen sa for siden:

Jeg ønsker meg en Audi Q5. :hjelpsom: :glis:


#3

allium sa for siden:

Jeg så du vurderte Touran. Søsteren min har en sånn. Når alle setene er i bruk, er det såvidt plass til to små dagstursekker i bagasjerommet - og da må vi lukke døren veldig fort.


#4

Slettet bruker sa for siden:

Da utgår touranen glatt. På lange turer ser jeg for meg at det kan være aktuelt å ha ett av de bakerste setene oppslått så ungene får litt armslag - men vi må fortsatt kunne ha med litt bagasje. Alle syv setene skal nok bare opp når det skal være med mye kamerater - og da trengs ikke så mye bagasjeplass. Men jeg må jo kunne ha med lommebok og lebestift likevel, liksom.


#5

Mikkeline sa for siden:

Jeg tror at Ford S-Max vil møte kriteriene dine. Vi gikk fra BMW til Ford, og jeg gråt nesten med tanken, men Forden har overrasket meg i positiv retning.



#7

Slettet bruker sa for siden:

Men atte - jeg har jo fordommer mot Ford. :sparke:
Jeg syns ikke de er noe fine. :leppe:


#8

allium sa for siden:

7-setere er ikke fine.

Gå for Caravelle med en gang, dere.


#9

Mauser sa for siden:

Ford har fortjent alle fordommer - de er som regel sanne også. Men det skjedde noe med Focus og Mondeo på 2000-tallet, og nå ryktes det at det nesten begynner å ligne på kvalitet på det de produserer. Så Galaxy III etter facelift (hvor en del av 'ny modell'-tullet ble luket bort) er muligens ikke det dummeste man kan kjøpe. Den kjører nok bedre enn Caravelle - som dessuten er overpriset og har en del potensielt dyyyre svakheter, som de fleste VAG-biler.



#11

Katta sa for siden:

Er det egentlig noen andre enn caravelle som gir en funksjonell 7-seter OG skikkelig bagasjeplass samtidig? Det hjelper jo litt å gå opp en klasse fra touran til sharan eller ford cmax. Den siste synes jeg ser veldig ok ut.


#12

Karamell sa for siden:

Jeg har bildegooglet og stemmer for Sharan eller C-max. Caravellen er jo stygg. :filer:

Bil.mrk: Har ikke peiling på bil.


#13

Slettet bruker sa for siden:

Caravelle er ikke aktuelt altså. :niks:
Da blir det heller BMW motorsykkel og sidevogn til mor og barn, og busskort til røkla.
Ikke for det - jeg lånte en Caravelle en gang. Man ser jo godt rundt seg og det er plass til alt mulig. Men det er jo umulig å parkere dævelskapet. :avslører meg selv om en elendig parkerer:

:gruble:

Det ser ut som jeg må velge mellom å ha lite bagasjeplass hvis bilen er full av folk og å ha noe som sluker drivstoff tur-retur Oslo hver dag.


#14

Katta sa for siden:

Men hvor ofte trenger dere 7 seter? Hvis det ikke er i det daglige, kan dere fint greie dere med en touran eller lignende, jeg ville dog kikka på sharan om jeg hadde råd til det med lange tenåringer. Man kompenserer godt med takboks de gangene man må opp med 7 seter hvis det ikke er hele tiden.


#15

Left sa for siden:

Vi skal bytte ut bilen vår nå snart, og det blir en Caravelle. Jeg vil ha en bil som jeg kan trø inn sykler, ski, bagasje og hva_har_du uten tanke for plassen. Og minimum 7 seter.


#16

allium sa for siden:

Det er ikke et alternativ med to, da? En liten bensinsnill til pendling, og en litt større til familien. Er dere veldig mange tar dere begge.


#17

Slettet bruker sa for siden:

Vi trenger plass til to voksne, en baby, en tiåring og en sabla langbeint fjortis (190 cm) bak til vanlig. Og en gang imellom - til en kompis eller to. Men til vanlig holder det med fem seter hvis de er romslige nok.

Vi har jo en femseter nå også (Audi A4) - men det er ikke snakk om å stable hele barneflokken i baksetet på den. Da må vi amputere fjortisen midt på låret. Det er jo litt drøyt det også.


#18

Slettet bruker sa for siden:

Det er et alternativ etterhvert. Vi skal nok ha to biler når begge skal jobbe. Men foreløpig skal vi klare oss med en. (Det skal finansieres både ny bil, lettere ombygging på chateau SF samt et halvt års tid uten lønn innen den tid, så to biler er uaktuelt.)


#19

Katta sa for siden:

Touranen er ganske liten i baksetet. Altså den er bred, så den egner seg for de som trenger 3 stoler i bredden, men den har ikke så god plass til lange bein. Greit til normale voksne, men hvis det er flaggstenger du har, tror jeg det er godt med en litt lengre bil.


#20

Drømmedama sa for siden:

Ford S-max! Faktisk ganske moro å kjøre selv om den er praktisk og romslig, ikke buss i det hele tatt. Og veldig god plass i baksetet, mye bagasjeplass hvis du ikke bruker 3. seterad. Hakket større enn VW Touran (som er ganske trang for en familie på 5), noe mindre enn Ford Galaxy (som er mye mer buss, selv om det er en fin buss).
Ellers anbefaler jeg som jeg pleier; prøvekjør alle mulige alternativer først, og det kan hende at du, som oss, plutselig forstår hvilken bil du vil ha. S-max, for eksempel.:hjerter:



#22

Slettet bruker sa for siden:

Propella - det stemmer. Er den fransk så vil jeg enkelt og greit ikke ha den. Samme søren hva den måtte ha av egenskaper, personlighet eller luksusvaner. :blånekter:



#24

mrc sa for siden:

Nye Sharan eller nye Galaxy. Dog, Sharan begynner vel på rett under 400 med de motorene som er tilgjengelig nå. Kommer noen nye motorer ut på våren som gjør innstegsmodellen billigere.

Sånn ut i fra "liker Audi fra før" vil jeg tro disse to er de som har kjøreegenskaper, interiør etc. som kanskje passer best. På noen område rkan nok Sharan virke "bedre innvendig" enn Galaxy.


#25

mrc sa for siden:

De bilene er så stykke at ALDRI hadde gått med på å betale for en... uten tvil noe av det aller styggeste som har vært på markedet i senere år.

Vil tro også at den kan være meget tungsolgt om man skal kvitte seg med den mens den fortsatt har verdi...


#26

Estrella sa for siden:

Hva med Toyota Previa da?


#27

mrc sa for siden:

S-Max har litt bedre plass enn Touran, Zafira o.l., men stor plass bak som 7-seter er det ikke.

Mitsubishi Grandis kan kanskje også være en mulighet. Ikke like "personbil" som Sharan og Galaxy riktignok.


#28

mrc sa for siden:

Siste generasjonen som vel ble solgt i Europa gikk vel av markedet for 5 år siden elns, så det blir jo ganske "gamle" biler allerede. Men de har for så vidt holdt seg bra i pris.


#29

Estrella sa for siden:

Det hadde jeg ikke fått med meg gitt.


#30

mrc sa for siden:

Synes ikke Touran blir trang for en familie på 5. Bakseteplassen er helt ok og baksetet er bredt nok til at tre stoler går inn greit. Bagasjeplassen dekker i hvert fall våre normalbehov, og det har gått greit når vi har dratt på ferie også - da riktignok med last helt opp til taket (og meget praktisk med bagasjenettløsningen som gjør at man kan laste sikkert helt opp til taket).

Jeg kaller touran er femseter - med to nødseter. Greie nok når det skal være med en ekstra unge hjem fra skole eller barnehage, eller når noen i familien er på besøk. Men trenger man mer enn 5 seter ofte er det klart nok ikke den mest praktiske løsningen.


#31

Slettet bruker sa for siden:

Men er ikke Sharan en sånn feilvareklump? Det er jo naturlig nok tyske vagbiler som kjennes hjemme ut. Det er ikke noen hast heller før våren eller tidligsommeren så er det modellbytte kan vi gjerne drøye litt. Den vi har raste jo 150 k i pris da ny modell kom. Det sparte vi masse på. :glis:
Mitsubishi har fordommene mine litt bedre følelser for. Det skal jo være dugandes biler. :gruble:
Det lkan hende jeg prøvekjørte en Ford. Men jeg er veeeldig skeptisk altså.



#33

Snuppa sa for siden:

Ford S-max


#34

Snuppa sa for siden:

Vi har en Touran og synes den er i trangeste laget, men det går helt greit. Får dog ikke med meg vogna om alle 7 setene er oppe.


#35

Tjorven sa for siden:

Vår nye bil har plass til 3 i baksete helt på ordentlig, med to ekstraseter helt bakerst hvis du skal ha med passasjerer i tillegg. Da er det dog ikke plass til å noe bagasje. Det blir plass til litt mer/vogn om du bare slår opp det ene setet bakerst.

Men sånn bil vil du ikke ha, for vi kjører Peugeot. Men vi fikk helt splitter ny 7-seter for 340'.


#36

Slettet bruker sa for siden:

Jeg tror også at Ford S-max er det nærmeste du kommer. Den ser ikke så verst ut heller. Litt humørsyk på de lave gearene, det er det eneste. Og de to bakerste setene er uhyggelig trange.

For en bil som møter dine kriterier ville nok Mercedes R ikke vært så ille (dog bare 6 seter), men den er rett og slett svindyr.


#37

Agent Scully sa for siden:

Sharan: Det er veldig forskjell på gammel og ny. Problemet med den gamle er at modellen er at den er ca. 15 år gammel. I de første 5 årene var den full av tullefeil, mens de nyere til en viss grad har fått utbedret en del av idjåtfeilene - men da har du "problemet" med at konstruksjonen fremdeles er 15 år gammel, og således ikke har tatt inn over seg de teknologiske nyvinningene som har skjedd ... Den gamle modellen var vel heller ikke i salg i store deler av 2010, mens den nye kom høsten 2010. Eiere av gammel Sharan lider og/eller mekker seg gjennom feil og store serviceregninger fordi det er en enormt praktisk bil - smal, fleksibel (de 5 baksetene kan tas inn og ut, og kan settes opp i nær sagt hvilken som helst kombinasjon fra 0 til 5 bakseter), god bagasjeplass (og har en modell med 4wd).

Om den nye er full av feil vites p.t. ikke, men det er lite som tyder på at den skal være noe verre eller bedre enn en nymotens golf/passat/vw-a-har-du. :vetikke: Den nye er dog bredere og lengre. Og har skyvedører. Og faste seter i rad2 og nedfellbare seter i rad3.

Hvis du IKKE skal ha fransk og ikke Ford og under 400k (Merc R-klasse og Chrystler Grand Voyager) må du kanskje se på Mazda 5 eller Toyota Verso (men disse er nok litt mindre) ...


#38

Teofelia sa for siden:

Toyota Verso er kliss lik Touran i størrelse og bruk (og pris). Så hva man eventuelt velger av de to, er bare et spørsmål om hva man foretrekker å kjøre eller om man har mest tro på VW eller Toyota.

Jeg synes det høres ut som både Touran og Verso er en anelse for små til ditt behov, men jeg ville likevel prøvekjørt et av dem for å sjekke om de ikke duger likevel. Begge er veldig hendig størrelse å kjøre, parkere og generelt leve med.


#39

vestlandsfanden sa for siden:

Kan jeg tillate meg å spørre: har du kjørt en av dagens franske biler? Er bare litt nysjerrig, siden du har så sterke meninger om det :)

Utifra ditt "må ha tysk"-ønske vil jeg anbefale deg å se på en Opel Zafira.
www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25903362

Problemfri bil med god plass.


#40

carmenzita sa for siden:

Jeg tenker touran ,sånn med en gang,med skiboks, om behovet for mye bagasje er tilstede.
Du kan jo få en helt ny til 400k nå.


#41

Katta sa for siden:

Opel zafira har ikke god plass. Den utgikk med høye kneløft hos oss, å få inn tre unger i baksetet med tilhørende seter var ulaseggjørlig. Men god å kjøre var den.


#42

Snuppa sa for siden:

Touranen er større og enklere i bruk enn versoen. Sjekket ut før vi kjøpte vår touran. Vi er en familie på 5. 3 barneseter på midtre rad, en beltestol og 2 bakovervendte stoler. Jeg savner litt mer benplass i passasjersetet + litt mer bredde i baksetet. Vi har alikevel klart oss bra på langturer og selv 14 dager i danmark tvang oss ikke til innkjøp av takboks. Vi fikk pakket rubbel og bit i bagasjerommet samt trukket over bagasjeromstrekket.
S-max er hakket større og hakker mer komfortabel så går for den neste gang.


#43

Slettet bruker sa for siden:

Opel er ikke sånn tysk det heller. :sparke:
Vf- jeg nekter fransk bil etter et langt liv som bilinteressert. Jeg trenger slett ikke prøve en til for å se. Og boda, jeg skal si meg enig i at Berlingo var en søt, liten genistrek av en bil, men fransk er likevel uaktuelt i bil.


#44

Katta sa for siden:

Jeg er også en touran-kjører som er greit fornøyd, men som skal kikke på s-max neste gang. :nikker:


#45

Teofelia sa for siden:

Jeg har en Verso og har kjørt mye Touran. Jeg klarer ikke for mitt bare liv å se hva som er forskjell på dem når det gjelder størrelse og type fleksibilitet.


#46

Isolde sa for siden:

Mazda 5? Er japansk da liker japanske biler


#47

vestlandsfanden sa for siden:

Jeg har også et langt liv som bilinteressert og har sett at mange av dagens franske biler har en byggekvalitet helt på linje med tyske og vel så det og en komfort som overgår det aller meste fra tyskland og ihvertfall japan. Så jeg har kjøpt ny fransk. :) Det er forskjell på nye og tidligere modeller. :)
Nye koreanske (Hyundai) har også veldig bra kvalitet. Og Opel siden 2006 er blant de aller mest feilfrie tyske bilene som finnes. Det er allerede solid dokumentert i TUV og DEKRA. Ting er ikke som de alltid har vært. :) Det er så mange som er så bråkjekke overfor merker som har hatt problemer tidligere. Og som selv aldri har sittet i akkurat de modellene de kritiserer. :). I skandinaviske autoindexen for modeller 2006-09 er f eks. Espace-eiere mer fornøyde enn Smax.

Men du skal selvsagt ikke prakkes på en bil du ikke ønsker! Jeg tror en Smax er tingen for deg. Strekker du deg litt over 400 får du Powershift automatkasse. Vel verdt hver eneste xtra kr. Ikke minst med tanke på 2.håndsverdien.
www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24198346


#48

Slettet bruker sa for siden:

Joda. Men skal jeg spandere opp mot en halv million kroner så ønsker jeg å kjøpe noe jeg faktisk har lyst på. Og jeg vil altså ikke bli sett død i en fransk bil registrert i mitt navn.


#49

mrc sa for siden:

Smalt baksete og ikke noe god løsning for å laste høyt. Heller ikke en bil som funger om man skal bruke syv seter og samtidig ha plass til bagasje.


#50

mrc sa for siden:

Hva med Mitsubishi Outlander? 5+2-seter, 4x4, stilig design... For 400K får man vel en nesten ny....
Ulempen er at "nødsetet" er "2-i-1" - altså kan man ikke sette den opp med 6 seter.

10" sub i bagasjerommet er forresten stnadard ;-)

Også har de stjålet grilldesignet fra Audi ;-)

Jeg ser egentlig ikke på Outlander som SUV - kan like mye være en flerbruksbil. Riktignok, bredden i baksetet er ikke den beste.


#51

Slettet bruker sa for siden:

:hjerteøyne:
Den var veldig fin! Den ser jo ut som en BIL!
Jeg skal jammenmeg prøvekjøre en sånn 10" sub-maskin!


#52

vestlandsfanden sa for siden:

Jøss, det var da voldsomt..?! Er franske biler så lite sikre? :)

Når det gjelder fransk , tysk , japansk etc. så skal jeg si deg at det blir mindre og mindre forskjeller mellom merkene. De samme underleverandørene benyttes, motorer utveksles (f eks sitter det fransk dieselmotor i Volvo) og det benyttes mange av de samme produksjonsteknikkene og konstruksjonene. Idag altså. Ting er ikke som de var.

Jeg skal gi deg ett eksempel. Outlander som nå er foreslått og som du virker interessert i: visste du at den er identisk med Peugeot 4007 og Citroen C-Crosser? Altså: to blad fransk og ett blad japansk.
Det er de samme bilene med forskjellig logo.

En vettug diksusjon ang dette fant jeg på et forum i vårt grannland i öster: www.vibilagare.se/node/27343

Jeg blir alltid fascinert av fordommene mot franske biler her på bjerget. Mange uttaler seg skråsikkert om dagens modeller selv om de aldri har sittet i en. Alt koker ned til skrekkhistorier fra gamle åragnger. Selv om tidligere VAG, Sharan, Galaxy og t.o.m. Merce hadde sine ting.
Franske biler selger veldig godt og er veldig populært i alle andre europeiske land unntatt Norge. Det er vel Peugeot og Citroen som er mestselgende i Danmark. Renault har to modeller på topp10listen i 2010.
Men nordmenn er konservative, sånn er det. Trenger ikke være negativt det i og for seg, men det er bare et faktum. :)

Du får uansett ha lykke til med bilvalget, står vel fortsatt fast på at Smaxen jeg linket til vil være et godt valg. :)
Regner selvfølgelig ikke med at du vil vurdere amerikansk men en bekjent av meg er veldig fornøyd med sin Dodge Journey.
www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26090741


#53

annemede sa for siden:

Toyota Previa. :hjerter:


#54

Slettet bruker sa for siden:

VF - jeg har fasktisk tittet litt på Journeyen. Den ser veldig fin ut, men jeg vet veldig lite om amerikanske biler. Der er jeg dog - i motsetning til franske - villig til å se mer før jeg gir opp.



#56

Tjorven sa for siden:

Jeg skjønner deg godt jeg, Smilefjes. Ikke ti ville hester får meg til å vurdere Ford. Av samme snodige grunn som du ikke vurderer fransk. Men jeg klarer å innse at argumentasjonen min ikke helt holder vann.



#58

Mex sa for siden:

Mazda 5 har i praksis bare 2 + 2 bakseter. Det tredje baksetet er altfor smalt til at noen får plass der.


#59

Tjorven sa for siden:

Dette er et viktig poeng. Da vi så etter bil, var det jammen ikke mange som faktisk har plass til to barneseter og en passasjer i baksetet. Man bør ikke basere seg på å være nødt til å bruke setene aller bakerst på permanent basis.


#60

mrc sa for siden:

Et element er jo også komfort. F.eks. Mazda 5 er ikke bare smal i baksetet, men blir sittende på "en hump". F.eks. i Touran er det mer et skikkelig sete i midten. Har ved noen anledninger sittet i baksetet, som er ganske komfortabelt. Man kan også justere seteryggen bak - har vært greit også å kunne lene seg litt tilbake.

Jeg synes i en del tester at de har hengt seg vel mye opp i hvor "upraktisk" baksetet i Touran er i henhold til å legges ned. For å få maksimal plassutnyttelse må setene tas ut av bilen - og at da setene er tunge. Det klarer jeg i hvert fall helt greit de par gangene i året jeg har behov for det. Som regel klarer jeg med med at setene vippes fram slik at de blir stående bak forsetene. At setene er tunge er kanskje også noe som er med på å avgjøre at de også er ok å sitte i, og virker solide...


#61

mrc sa for siden:

Chevrolet er ikke amerikansk, men koreans. Er noen år siden de sluttet å bruke Chevrolet-navnet på amerikanske biler, og tok det i bruk på Daewoo. Daewoo var eid av General Motors slik som Chrvrolet :-)


#62

Blondie sa for siden:

Vi har våte drømmer om en s-max. :hjerter:


#63

mrc sa for siden:

Synes det er den fineste av "folke-SUV-ene". Er også en bil som er litt større enn de typiske folke-SUV-ene (f.eks. Rav4, Tiguan o.l.)

Slik ser det ut i bagasjerommet:

Seter ellers:

Mulig ikke det mest komfortable midtsetet i det vanlige baksetet, og som man ser er sete 6/7 ikke separate seter. Men det er jo et spørsmål om hvor ofte man har brukt for.

Mitsubishi har jo også 5 års garanti. Kan være en fordel hvis bilen kjøpes brukt og har vært firmabil/leasingbil, hvor ellers den vanlige reklamasjonsretten på fem år fra opprinnelig forhandler ikke vil gjelde siden det var næringskjøp.

Søker man opp slike på Finn o.l., så vær obs på at en del kan virke svært rimelige - noe de kan være pga. det er modellen med 2WD. Det var ellers en facelift foran 2010-modellen, men synes den gamle modellen ser godt ut den også (er ikke så mye annet enn fronten som er ny). Det er ellers to motorer som er vanlig; 2.0 diesel på 140hk og 2.2 diesel på 156hk. Begge har krefter nok så det holder. 2.2-literen er mer stillegående. 2.0-motoren er VW/Audis gamle 2.0TDI, mens 2.2-motoren kommer fra Peugeot/Citroën. Trolig vil vel Outlander snart komme, da som nybil, men Mitsubishis egne nye dieselmotorer. 2.0-motoren gjorde bilen betydelig billigere når den var ny (billigere motor, men samtidig mindre avgifter pga. lavere effekt og lavere forbruk).


#64

kokosbolle sa for siden:

Jasså ja. Vet du forresten noe mer om den Chevroleten?


#65

mrc sa for siden:

Egentlig ikke så mye. I likhet med Opel Antara, som er er basert på samme plattform (Opel også eid av GM), så var de veldig dyre i Norge pga. avgiftene som kom fordi motoren hadde såpass høyt forbruk/utslipp. Hvordan de ellers er kjenner jeg lite til, og de har vel solgt ganske marginalt i Norge.


#66

kokosbolle sa for siden:

Takk for svar, mrc. Jeg vil gjerne ha høy bil, 4-hjulstrekk og mulighet for 7 seter i min neste bil, uten at det skal være varebil, og da er det liksom ikke så altfor mange å velge mellom.


#67

mrc sa for siden:

Det e ren del å velge i, men de blir gjerne veldig dyre raskt. Outlander er jo ellers nevnt her. Quashqui er også en mulighet, men det blir en mindre bil igjen.


#68

kokosbolle sa for siden:

Ja, Outlander har jeg sett på før, men jeg visste ikke at den kom med 7 seter. Vet du om det er plass til tre barnestoler i baksetet? 2 bakover og 1 fremover.


#69

-ea- sa for siden:

Å guri, jeg har sett denne skapningen med påbygg ute i trafikken. Ikke pen, nei.

Ang. Sharan og reparasjoner: Noen jeg kjenner har brukt over to hundre tusen på sin Sharan på de fem årene de har eid den. I tillegg til kjøpsprisen og drivstoff, altså. Er ikke sikker på hvilken årsmodell det er, men den ble kjøpt brukt.


#70

Mauser sa for siden:

... mens andre har brukt ca 11 000 på 5 år på sin Sharan - inkludert 3 x service (2005 mod).


#71

mrc sa for siden:

Mulig det er avhengig av setene. Ville ikke vedda på at det var det...


#72

Snuppa sa for siden:

En venninne var nødt til å ha babysetet fremme. Nå har de et bakerst, og to i midten i outlanderen. Avhengig av skiboks. Den er mindre enn den ser ut til, men veldig flott å se på.


#73

mrc sa for siden:

For trådstarter er det vel riktignok bare ett barn som skal i barnesete - tiåringen har vel kanskje pute? Men ja, for fere barnestoler tror jeg det raskt blir knapt om plassen, men det kan også være snakk om å finne stoler som "passer sammen".


#74

Drømmedama sa for siden:

Vi vurderte også Outlander da vi så etter ny bil, men den utgår for oss pga den elendige løsningen av siste seterad. Dessuten er bilen relativt smal i 2.seterad, og for oss er komforten til barna i baksetet viktig. Og så klager de jeg kjenner som har denne bilen, over mye støy. Alle Outlander-eiere vi kjenner snakker faktisk om dette, men de fleste lever godt med ekstra støy og er knallfornøyde med bilen. Visstnok har dette med støy blitt noe forbedret på 2010-modellen, men det er fremdeles mer støy enn i vanlige personbiler og langt mer enn de langt dyrere suv'ene fra Volvo, BMW osv.
Hvis man kan leve med seteløsningen og tåler litt støy er dette derimot absolutt en bil å vurdere, den ser jo unektelig veldig bra ut og 5 års garanti er jo deilig, da! Særlig hvis man f.eks bare har 2 barn, men har behov for flere seter innimellom, kan den jo fungere fint?


#75

mrc sa for siden:

Det er to typer støy fra bilen; motor og hjulstøy. Motorstøyen er lavere med 2.2-literen, som for så vidt har vært tilgjengelig i flere år. Men prisen var såpass mye høyere for den at få valgte den -2.0-literen med 16 hk mindre kostet vel 40 000 mindre pga. lavere effekt og betydelig mndre co2. 2.2-liten har blitt litt bedre på disse områdene, men Outlander er klart dyrere fortsatt med 2.2-literen (for så vidt jeg husker har de fortsatt 2.0-literen også, men den har samtidig ikke blitt oppdatert ettersom VW har lagt fokuset over på sin nye 2.0-liters diesel i stedet).

Her har Mitsubishi vært litt dårlige med støyisoleringen, for man opplever mindre støy fra samme motoren i en del andre biler. Motorstøyen er egentlig mest i lav hastighet/tomgang/start - ellers vil hjulstøyen gjerne være mer påtagende når man kommer opp i hastighet.

Dekkvalg spiller også en rolle. Ekstra store felger/lav profil kan se kulere ut, men kan gi mer støy. Gummiblanding betyr også noe. En del har også valgt senking av bilen, hvilket kan gi mer støy (og da gjerne senking i kombinasjon med lavere profil på dekkene...). Mange vil sikkert oppleve at de med piggfrie vinterdekk har langt lavere støynivå enn med sommerdekkene, ettersom sommerdekkene har hardere gummi.

De dyrere bilene er dyrere av en grunn. Støyisolering i seg selv trenger ikke å koste så mye, men materialene som benyttes legger på en del ekstra kilo - i en del markeder slår dette negativt ut i henhold til økte avgifter både for vekt og forbruk, mens man i enkelte markeder er veldig fokusert på å konkurrere på forbruket. Samtidig er vi et land med grovere asfalt enn de fleste andre. Annet element som gjør en del bilere dyrere er naturligvis motoren, og motorer kan konstrueres for roligere gange, men det kan samtidig være noe som gir ekstra pris.


#76

vestlandsfanden sa for siden:

Med TS sine knallharde krav til tyskpremium tror jeg en Mercedes R-klasse ville vært den ultimate bilen.

Men prisen blir selvfølgelig deretter.
www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26142827

Ett alternativ kan være å importere via et spesialisert firma. HAr hørt at man kan spare opptil 200 000 på det og det kan faktisk hende at det matcher dine krav da.

www.mbimport.no/

Har også hørt gode rykter om Arild Øverseth, tidl. motorjournalist [EMAIL="[email protected]"="[email protected]"][email protected][/EMAIL]

Så er det sikkert noen man bør styre unna. Gjelder å velge med omhu.


#77

mrc sa for siden:

til prisen av R-klasse får man seg jo også Q7 ;-)


#78

vestlandsfanden sa for siden:

Yes, men jeg har inntrykk at det er mer spesialiserte importfirmaer for Merce. Og det er import det er snakk om hvis man skal ned mot 400.
Og er ikke R mer rommelig enn Q7?


#79

Slettet bruker sa for siden:

:vilha:

:leppe:


#80

Mauser sa for siden:

Q7 er jo uten sammenligning verdens mest monstrøst vanskapte ultrastygge "bil". Der er det mye bortkastet stål, gitt.


#81

Tjorven sa for siden:

Mannen min påstår at Q7 har tallet 7 bak seg fordi det er antall biler av det merket solgt i Norge. :nemlig:


#82

Slettet bruker sa for siden:

Det er vel ikke helt utenkelig at det stemmer, om det nå kanskje ikke er en årsakssammenheng kanskje. :knegg:


#83

mrc sa for siden:

Det er mye Q7 tilgjengelig til den prisen. Vil faktisk kanskje tro at en del kan være nye i Norge. Spesialiserte importfirmaer? Nja. Men ned mot 400 får man ikke Q7 for, men så bare prisen i henhold til annonsen du sendte.

Uansett er både R og Q7 "flåter"...


#84

mrc sa for siden:

Det er faktisk en del av dem. Men man ser dem overraskende nok mer utenfor storbyområdene har jeg litt inntrykk av. Men det er vel ingen tvil om at bilen nok ikke har vært så populær - den blir kanskje vel stor og "vulgær" på et vis.


#85

mrc sa for siden:

Heller Q7 enn X6....


#86

Slettet bruker sa for siden:

Q7 starter på 550 k på finn. Og det er bare altfor dyrt altså. Da er det mer aktuelt å ha to biler - og beholde den jeg har. Og da er det sågar med tofargers navi også - jeg vil ha skikkelig navi med skikkelig fancy fargeskjerm. (Jeg bytter glatt ut en liter motor for masse gøy elektronikk.)

Men det er jo lov å drømme - jeg skulle nok lært meg å parkere om jeg hadde en ny sånn en.


#87

mrc sa for siden:

Personlig synes jeg ikke integrert navi er så viktig. Spm blir hvor lenge man har tenkt å ha bilen. Min egne behov dekkes av ekstenre GPS-er, og de kan være både enklere og rimeligere å holde oppdatert kartmessig.

Et annet element er å bytte ut det originale anlegget. F.eks. kjøper man en VW/Audi/Skoda er det relativt enkelt å bytte ut. F.eks.:
www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=6911&katid=173&mid=m436&vn=736
www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=8654&katid=173&mid=m436&vn=736
www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=4615&katid=173&mid=m436&vn=736

Altså enheter som går inn i den originale brønnen for dette, benytter de samme tilkoblingene osv.

Så i stedet for å finne "den perfekte bilen" kan det i en del tilfeller kanskje være like greit å gjøre små endringer av den i ettertid.


#88

Slettet bruker sa for siden:

Har tenkt på det, ja. Det ser ut som de faller brått og mye i pris når de ikke har navisystemet - og det koster jo faktisk ikke all verden å skifte ut. Jeg bare er så ufattelig klønete på sånt selv - og totalt tiltaksløs i forhold til å finne ut hvor&hvordan.

Men når det ser ut som det teller noen titusener på prisen så er det jo tull å ikke bare ordne det selv. :gruble:


#89

Teofelia sa for siden:

Hva i alle dager skal du med navigasjon i bilen? Har du ikke en smartphone med GPS, jente? :har ikke brukt bilens integrerte navi på halvannet år:


#90

Slettet bruker sa for siden:

Jeg har jo det, men jeg vil ha i bilen. Med DVD og sånn. Og harddisk. Som spiller avi-formater. Fordi atte ... det er så tøft. :sparke:


#91

mrc sa for siden:

Om det betyr så mye at det er integrert navigasjon vet jeg ikke. Etter noen år er ikke integrasjon så mye verdt i praksis synes jeg. Mange ender opp med å heller velge en ekstern enhet etter noen år pga. de generelt har bedre brukervennlighet, bedre kart, bedre funksjonalitet osv. Kanskje en viss verdi når bilene er ny, men litt mer begrenset etter hvert. Og en del produsenter er alt for dyre på oppdateringene for kart, mens noen omtrent ikke bryr seg om å tilby oppdateringer.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.