Jeg skal selge en bil for om lag 40 000,- Jeg tror den er ganske lettsolgt.
Men hva bør jeg huske, og hva må jeg gjøre?
Her er det jeg har tenkt så langt:
Vaske bilen… Kjører jeg den bare inn i en bilvask? Jeg har aldri vasket en bil i mitt liv, nemlig. :insert bortskjemt skjuske-smiley: Trenger det være mildvær? Hvilke bensinstasjoner har en gunstig korrelasjon mellom kvalitet og pris på bilvask?
Sette inn annonse på Finn. Hva må jeg legge med bilder av? Hva må jeg huske og skrive i annonsen?
Hva når noen kommer for å se på den? Jeg vil at den som kjøper skal ha prøvekjørt den først, og det regner jeg med de aller fleste også vil? :vetikke: Skal jeg sitte på når de prøvekjører? Jeg er lite gira på å slippe løs ukjente i en bil som er forsikret på meg. Hva forventes det at jeg skal kunne fortelle om bilen? Jeg kan legge fram serviceheftet, utover det har jeg pinlig lite peiling.
Selve salgssituasjonen. Her lurer jeg på mye! Finnes det en standardkontrakt jeg kan ta utgangspunkt i? Bør det være med en formulering om ”selges som forevist”? (Det er tross alt en over ti år gammel bil, og selv om jeg ikke vet av feil på den, så er det ikke helt usannsynlig at noe dukker opp. Jeg er lita gira på masing og klaging fra ny eier i ettertid.) Hva med betaling? Hvordan løser jeg det slik at jeg vet at pengene er på min konto før ny eier får nøklene, samtidig som ny eier ikke er bekymret for å betale for noe hun ikke får? Hva med forsikringen? Ringe forsikringsselskapet og ta av forsikringen samme dag? Andre ting?
Hva har jeg glemt? Hvilke feller kan jeg gå i? Verden gikk virkelig ikke glipp av en knakende god bruktbilselger da jeg gjorde mine karrierevalg. :knegg:
1: Ja, du bør vaske den. Det er faktisk viktigere at den er ren innvendig enn utvending mener nå jeg. Bor du i Oslo? Der er det masse steder hvor du får gjort det for noen veldig få hundrelapper.
2: Legg med bilde av bilen utvendig og av interiøret dersom det ikke er veldig stygt. Kilometerstand er viktig, utstyr (antall dekk, annet ekstrautstyr som følger med bilen). Nevn at du har servicehefte, det er vel kanskje det viktigste dersom du har fulgt servicene.
3: Sitt på eller få dem til å legge igjen legitimasjon hos deg (bankkort e.l.). Jeg ville helst ha prøvekjørt alene tror jeg.
4: Ja, du bør absolutt følge standardkontrakten for bilsalg! Den finner du her. Ikke avtal noe som går utover den dersom du ikke er helt sikker på hva du gjør, standardkontrakten er veldig bra og dekker alt du trenger. Husk og levere førerkort del 2 til biltilsynet når bilen er overdratt slik at kjøperen får overført skiltene til seg.
Vask bilen ja, og kanskje helst skulle den ha vært polert også? Polering vil kunne fjerne en del småriper og ujevnheter i lakken - mer glans og det ser mye bedre ut. Vask videre grundig innvendig. Er det skinnseter bør de få en behandling med egnet middel.
Masse bilder! Det kan virke "for mye" for noen, men i en del tilfeller er det folk som skal gjøre en vurdering om å reise et stykke for å se på bilen. Ta bilder fra alle vinkler, bagasjerom, dashbord, felger, dekkene som ikke står på bilen m.m.
Vær nøye med utformingen av annonsen og få med alt som er av utstyr. Er det nyere dekk på bilen er det et viktig element. Har den nettopp vært på service eller eu-kontroll er det greit å få med at det er en stund til neste gang. Har en del sentrale slitedeler vært skiftet nylig er det greit å få med.
Jeg hadde ikke latt noen prøvekjøre bilen alene. Jeg hadde heller ikke gitt fra meg nøklene før jeg hadde en bekreftelse fra bank på at pengene er overført.
Bemerk at en del sikkert vil be om NAF-rapport på bilen. Er du selv medlem?
NAF salgstest er nok lurt. Det koster 2000-2500 kr (avhengig av bilen og om du er medlem).
Ved prøvekøyring så må du for all del passe på at den som køyrer har førerkort. Kikk på det og ta bilde av det, i tillegg ber du vedkomande legge att bankkort, pass etc.
Veit ikkje heilt kordan betaling bør skje, kanskje "Finn betalingsgaranti" kan brukast? (Link på alle annonsar frå privatpersonar så vidt eg ser.)
Vognkort del 2 vel?
Før gjerne opp på merknader i standardkontrakten at bilen selges som den er og det gies ingen form for reklamasjon eller garanti. Litt smør på flesk, men jeg fikk tipset av bilkyndig kompis.
Vil gjerne tilføye at vi hadde tilsvarende (prismessig) bil ute på Finn i nøyaktig 2 minutter, så var den solgt. Det bør være lett å få den unna i den prisklassen der. Tror ikke jeg hadde giddet å bruke penger på NAF-test i denne omgangen.
Ved prøvekjøring så er vi alltid med. En ting er risikoen for at de ikke kommer tilbake med bilen, men vi er mest redde for hvordan de kjører den. Nå har vi solgt endel biler med litt motor i, og mange som kommer for å prøvekjøre kan være vel harde på gassen...
Få med i kontrakten at bilen selges som forevist, og ved større feil og mangler (evt dyre), så få dette også med i kontrakten. Da kan ikke kjøper ta deg på noe i ettertid, og påstå at du ikke hadde sagt noe om det.
Ved salg så overlater vi ikke nøkler før kontrakt er skrevet og det foreligger en bekreftelse fra banken på at pengene er på vei. Eller at pengene står på konto ved direkte overføring fra kunde.
Etter salg så leverer vi salgsmeldig på biltilsynet, sier opp forsikringen og evt bombrikke. Den tar vi jo ut av bilen, men man kan også få krav fra bomveiselskapet om bilen passerer bomstasjoner uten betaling.
Jeg hadde ikke giddet spandere NAF-test på en såpass billig bil, ikke i første omgang ihvertfall. Sist jeg kjøpte bil privat, så tok jeg som kjøper en slik test - og ut fra resultatet prutet jeg ned prisen.
Det er et dilemma, det med prøvekjøring. Tør man å slippe bilen avgårde "alene"? Tør man å sitte på med en fremmed sjåfør? :sparke: