Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Læpp-problemer

#1

Frøydis sa for siden:

Vi har hatt problemer med læppen siden den var 8 måneder. Først røk batteriet, så måtte vi ha ny strømforsyning, og etter det har den låst seg og funker ikke. Vi må slå av på knappen for å få den på igjen. Skjermen fryser og den reagerer ikke uansett hva vi gjør.

Vi har levert den på Elkjøp 3 ganger nå det siste halve året, og jeg er så lei av å høre at de ikke finner feil på den. Nå i dag kunne han si at det kan være et problem som er vanskelig å finne. Ja, er det ikke det som er jobben din å finne ut da, liksom? Vi kunne jo levere den igjen og håpe på at det var en feil vi ikke måtte betale selv.

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å få de til å skjønne at det er et problem med maskina. Skal det virkelig være så vanskelig å få hevet et kjøp?


#2

mrc sa for siden:

Hva har de gjort de gangene dere har hatt den inne? Har operativsystem blitt lagt inn på nytt?

Etter flere forsøk på å fikse den, kan man kreve omlevering i henhold til forbrukerkjøpsloven.


#3

Frøydis sa for siden:

De har lagt inn ny harddisk første gangen, men da vi fikk den tilbake oppførte den seg på samme vis. Igjen leverte vi den, uten at den ble sendt på verksted, men sjekket for feil inne på butikken. Vi fikk den tilbake igjen uten at de fant feil. Vi leverte den dagen etter med beskjed om at den gjør det samme, og igjen får vi den tilbake uten at det er funnet feil. Nå ringte jeg og snakka med han vi leverte den til, og jeg føler meg som "dum" kunde. Han insinuerer at det vil koste penger om vi leverer den igjen.

Jeg er ikke datakyndig, men opplever jo denne feilen, og det er veldig frustrerende å ikke bli hørt.


#4

Frøydis sa for siden:

De hadde visst et program de kjørte på maskinen for å sjekke feil, men ikke funnet noe.


#5

Frøydis sa for siden:

Ifølge kundeservice på Elkjøp skal visst maskina ha vært inne på reperasjon 4 ganger med feil før du får hevet kjøpet.


#6

mrc sa for siden:

Tror det er tre ganger, ikke fire ganger, før man kan kreve omleveirng eller heve kjøp. Ellers er det litt forskjeller hvis det har vært forskjellige problemer.

Forbrukerkjøpsloven §30:
"Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig."

Husk at hvis de forventer at ting tar mer enn en uke:
"Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres."

Mao. tar reperasjon mer enn en uke, eller estimeres til å ta mer enn en uke ved innlevering, kan du be om låneprodukt i mellomtiden. Dette kan være et krav som kan få selgeren til å få opp farta med ting eller se på andre løsninger - spesielt fordi de ofte ikke har utlånsprodukter, eller utlånsprodukter som man kan si dekker de samme behovene.


#7

Bloppy sa for siden:

Tredje gangen for samme feil, skal det holde med en bekreftelse fra tekniker om at det er funnet samme feil på maskinen. Da kan du kreve å få kjøpet hevet.

Fjerde gang totalt for ulike feil.


#8

Juste sa for siden:

Der kan du heve kjøpet med henvisning til forbrukerkjøpsloven ja. Personlig tipper jeg at det er noe feil på hovedkortet, det kan være vanskelig og diagnostisere, men det er uansett ikke ditt problem.


#9

Frøydis sa for siden:

Mannen snakka med kundeservice i går og de skulle se på saken. Læppen er levert til et annet Elkjøp servicekontor. Kundebehandleren på telefonen kunne si at de på det første servicekontoret ikke har gitt oss rett info. Der fikk vi beskjed om at maskina måtte på verksted før det ble regnet som feil, men det stemmer ikke.


#10

Frøydis sa for siden:

Nå er PC'n på tur hjem igjen, og hva har de gjort? Jo, skifta harddisk igjen. Jeg er spent.


#11

Frøydis sa for siden:

Den oppførte seg på samme vis og nå har vi endelig fått heva kjøpet.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.