Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Om å sykle til jobb hele året

#1

Olive Oyl sa for siden:

Vi skal flytte, og vi vurderer derfor i hvilken avstand til arbeidsplassene vi bør bosette oss. Har lyst til å kunne sykle til jobb, og dermed klare oss med én bil.

Derfor lurer jeg nå på om det finnes noen som sykler til jobb hele året her, altså som ikke tar bilen de verste/kaldeste/sureste/mørkeste morgenene? I tillegg lurer jeg på hvor langt det er fra hjemme til jobb for dere.

Jeg prøver å finne ut hva som er realistisk, og håper selvsagt på svar fra noen ikke-supermennesker som fortsatt sykler over mila til jobb, hver dag. :knegg:


#2

Jålebeinet sa for siden:

Vi er flere som sykler til jobben her inne. I 2010 så syklet jeg fra rundt 1. mars til 1. desember. Resten av året tar jeg t-banen. Det er ca 7 km til jobben min.


#3

Hyacinth sa for siden:

Jeg må ha bil. Jeg kan ikke sykle på glatta, så jeg må ha et altenativ om vinteren. Det går ikke buss til min jobb.


#4

maggypop sa for siden:

Jeg sykler ikke selv, men har en kollega som sykler i absolutt alt vær. Han har vel 8-9 km til jobb, tenker jeg. Så lenge du er standhaftig nok, er det bare å sørge for å ha det rette utstyret (klær, piggdekk) så går det sikkert bra.
Det du kan vurdere, er jo hvordan sykkelveien blir seende ut på vinteren. Er det f.eks en hovedvei som har brøyteprioritet, eller må du belage deg på å kunne sykle i 10 cm snø? Tør du sykle på hålke?


#5

tiddelibom sa for siden:

Jeg sykler når det ikke er frost. Det vil vel si omlag halve året.


#6

vixen sa for siden:

Mannen sykler hele året. Ca 7 km hver vei. I snøkav og i kulda. Har hendt et par ganger at jeg har kjørt han dersom været har vært heelt ekstremt, men han er helårssyklist. Skifter til piggdekk på høsten og har ordentlige klær. Trekk over sko, sykkelhansker (sånne lobster-hansker) osv.


#7

Bluen sa for siden:

Her vil jeg si det hadde vært problematisk, ettersom det forholdsvis ofte er under 20 minus om vinteren. Ved nyttårstider hadde snittemperaturen ligget på -15 den siste måneden, og da synes jeg det er for kaldt å sykle. (Ikke funker girene mine i under -8 heller. :mumle: )


#8

Fakse sa for siden:

Det viktigste her er egentlig å vurdere hvor bra sykkelrute det er mellom hjemmet og jobben. Jeg syklet daglig før jeg fikk barn, og håper at jeg kommer i gang igjen snart. En av de rutene jeg sykler på sommer/høst/vår velger jeg å unngå på vinteren. Årsaken er at jeg vil sykle sånn at jeg er på jobb til ca åtte, og da er ikke fortau på denne ruten brøytet enda på denne ruta. Jeg ser at mange sykler i veibanen på vinteren også, men jeg føler meg ikke trygg da, og velger løyper med liten eller ingen biltrafikk. På vinteren sykler jeg derfor enten i lysløypa (dersom det er hardt nok og ikke har snødd om natta) eller en omvei gjennom et boligområde. Der er det bilveier som blir brøytet, men det er langt mindre trafikk enn på den hovedveien jeg ellers kunne ha syklet på.

Elles er min erfaring at man kan sykle i det meste av vær og føre. Man må bare ikke tenke på at det finnes et alternativ, og man må ha nok og riktige klær.


#9

Olive Oyl sa for siden:

Takk til dere som har svart. Brøyting av veien er jo viktig, ja. Jeg begynner tidlig på jobb, så det er ikke alltid jeg kan belage meg på at hele veien er i skikkelig stand på vinterstid, men størstedelen er nok det. Den aller siste biten er noen få kilometer som jeg uansett må ta til fots eller på sykkel innimellom, siden det ikke går buss helt fram.

Ja, i teorien kan man jo absolutt det. Jeg er slik at jeg nok lett kan tenke at dette er null problem, for så å innse at det etterhvert ikke er så stas å stå opp halv fem for å sykle en mil på glatta i mørket. :knegg: Så jeg prøver å være litt realistisk, derfor er det litt ok å høre hvordan folk løser det. Og jeg ser at det jo ikke er mange som sykler absolutt hver eneste dag, uavhengig av føre, temperatur og vær. Det viktigste er sikkert å se på hvordan veien er tidlig på morgenen, som flere av dere sier. Det har jeg ikke tenkt så mye over når jeg kjører bil. Å pakke meg inn med nok klær skal jeg nok greie.


#10

Fakse sa for siden:

Nå er forsåvidt min erfaring at det er greit å ha alternativ transport enkelte dager uansett, selv om man ikke "feiger ut" pga været. Noen dager skal man ha med pc til/fra jobb, eller kanskje andre større ting som ikke egner seg på sykkel. Noen dager skal man på fredagspils, julejunsj eller venninnetreff rett etter jobb, og vil ikke stille opp i sykkelklær. Noen ganger er man rett og slett litt småslapp, det er ikke gøy å sykle om man brygger på en forkjølelse. Jeg har mulighet til både sykkel, buss og bil, og det har vært veldig greit. Så jeg tenker det blir dumt om man belager seg på å sykle hver dag, alltid.


#11

Eia sa for siden:

Jeg sykler som regel til jobb, uavhengig av årstid. Jeg tar buss eller kjører dersom vi har logistikkproblemer i forhold til barn eller det ikke er brøytet, og når jeg ikke er i form men for frisk til å være hjemme.

Det er 7 km til jobb, og det tok en måned å venne seg til det. Nå blir jeg gretten dersom jeg ikke får de 20-30 minuttene det tar (avhengig av føre) å sykle til jobb. Det trodde jeg aldri skulle skje. :sjokk:

Det hender jeg går også, men der er terskelen høyere. Da går det plutselig over timen. Men det går an å venne seg til det meste.


#12

Olive Oyl sa for siden:

Joda, vi har jo en bil, og prøver jo å få tilpasset turnuser så vi får kommet oss greit til og fra jobb begge to. Så om det blir så glatt at det er umulig å få syklet i perioder er det sikkert mulig at jeg får tatt bilen innimellom, med litt hokuspokus med turnusen. Det går ikke kollektivtransport til jobben min, derav dette sykkelprosjektet. Jeg regner altså med at jeg ofte/innimellom vil ha bil tilgjengelig om det trengs, men jeg må liksom kunne klare meg uten også, uansett føre (når mannen må på sin jobb, som ligger i kjøreavstand). Det spørs om ikke det er lurest å bo nærmere jobben, så dette ikke blir noe stort problem. Det er nemlig årsaken til at vi funderer på dette; flytter vi litt lenger unna er det lavere priser og mer utvalg. Skal vi bo "oppå" jobben er det høyt prisnivå og det er naturlig nok mindre å lete i. Samtidig blir transport easypeasy og det er verdt endel det også, synes jeg.

:riktig: Det høres jo fint ut! Jeg tror jeg vil like det veldig godt store deler av året jeg også, når det blir en vane. Jeg sykler og løper jo mye ellers, så å innarbeide det i arbeidsveien virker jo perfekt - bortsett fra altså endel perioder i vinterhalvåret som jeg er skeptisk til sånn i praksis.


#13

Eia sa for siden:

Vintersykling venner du deg også til. Jeg investerte i gode piggdekk og gode vanter, og tråkker glad ivei i minus 10 også. Sa jeg det? :nok et sjokk:


#14

Olive Oyl sa for siden:

Fnis. Sykler du på trafikkert vei? Jeg synes det ser litt skummelt ut (uten fortau deler av veien) når det er skikkelig glatt, men tenker at det vel må gå sånn tålelig bra om jeg utstyrer meg som et middels avansert trafikklys.


#15

m^2 sa for siden:

Jeg har en kamerat som sykler fra Asker til UiO hele året (!). Bortsett fra når det er sånn suicidal-glatt selvsagt. Fordelen er visstnok at når du sykler når alle andre sitter i kø går det såpass sakte med alle andre at det ikke er så farlig for deg. (men det gjelder kanskje året rundt)


#16

Olive Oyl sa for siden:

Jøje meg! Jeg er imponert.


#17

m^2 sa for siden:

Jeg og :humre:


#18

Smoothie sa for siden:

Mannen min sykler på jobb hele året. Er vel 7-8 kilometer. Mange ganger synes jeg det er uforsvarlig at han skal sykle om det er veldig glatt, eller veldig dårlig vær, men det skal ekstremt mye til for at han lar sykkelen stå.
Har da også tryna noen ganger, sikkert flere enn han har fortalt meg (:humre:), og tror han er avhengig av den syklinga rett og slett. :nikker:


#19

Maggie74 sa for siden:

Må bare få dra opp den tråden her.

Hubbien sykler til stasjonen hele året. Det er 8,5 km ca. Han har en terrengsykkel, og det egnet seg godt nå på vinteren. Han har piggdekk på sykkelen, og har bedre feste enn noen bil på glatta. Når bilene skle ukontrollert over alt, syklet han trygt forbi.

Bekledningen har vært slik at han har det mest komfortabelt når det er -20. Spes. vottene. Han har kjøpt seg votter med ullfor og regntrekk. Han bruker buffer, slik at ansiktet er helt dekket. Han kler seg lag på lag. ullundertøy, genser, fleece eller ullgenser og vindtett jakke på utsiden. Jeg tror han sykler med vinterstøvler nå, men det finnes trekk til å ta på utsiden av sykkelsko slik at de blir varmere.

Du kan lese om hans sykkeleventyr i bloggen hans krympe.net.

Lykke til! :D


#20

Olive Oyl sa for siden:

Takk for flere svar og tips om varme trekk til sykkelsko. Det har jeg ikke hørt om før. :-)


#21

Maggie74 sa for siden:

Tror Hubbien nevnte at de skotrekkene som Biltema selger er overraskende bra til å være så billige. :ja:


#22

raskall sa for siden:

Vær bare oppmerksom på at det under skoene, der cleatsene er skrudd fast, er åpent rett inn i skoen. Så det kan nok være lurt å legge inn noen gode og varme såler også. I våte forhold blir du garantert våt.

Men som konemor (Maggie74)har skrevet så bruker jeg vinterstøvler nå for tiden. Har byttet ut kombipedalene med flate pedaler jeg fikk gratis på Intersport. :)

Denne uka er dog ren tortur fordi jeg hadde en liten operasjon torsdag forrige uke og har sykkelforbud frem til søndag. Men nå slipper jeg i det minste å bekymre meg for at all syklingen gjør meg steril. :D


#23

Candy Darling sa for siden:

Nå er du kanskje ferdig med funderingene, men Captain Darling sykler også hele året, come rain or shine. Det er litt under en mil (bare nedover til jobb, gjett hva hjemover).

Det er litt friskt når det passerer - 20, påstår han. :knegg:


#24

raskall sa for siden:

Pyse han da. Jeg har syklet i -22 og motvind. Ikke noe problem. Det verste var å stå stille og vente på toget når jeg hadde kommet meg til stasjonen.


#25

Candy Darling sa for siden:

Ja, han sykler uansett, men som sagt litt friskt i nedoverbakkene. :knegg:


#26

Chiffre sa for siden:

Jeg sykler i utgangspunktet hele året. Har ikke mer enn 4 km til jobb, men 150 høydemeter gjør at det ofte blir litt friskt (som det heter) på morrakvisten. Til gjengjeld er det ikke noe problem å holde varmen på hjemturen.

Skikkelige piggdekk er et must, men da sykler jeg uten problemer på hålke jeg ikke klarer å gå på. Våt nysnø/sørpe og saltblandet løssnø (type mel) er tungt å håndtere, men brøytingen er stort sett ok, så det blir ikke så mange problemdager i løpet av vinteren. Ellers er det aller viktigste å bli sett. «Middels trafikklys» høres ut som et relevant nivå. :D God tur!


#27

Mizar sa for siden:

Jeg sykler til jobb så godt som hele året, fordi 1) vi har ikke bil for tiden, og 2) ingen busser går når jeg skal på jobb. (Jeg er bussjåfør :)) 3) det tar 20 minutter å gå, 5 minutter å sykle. Det skal være bra trått føre for at det ikke skal være raskere enn å gå.

Stiller meg helt uforstående til at folk er redd for glatta på sykkel hvis man har piggdekk. Tilogmed billigskrammelet på biltema holder deg oppreist på speilhålka (men biltemarasket morkner fort). Det som er ille, er sporete føre, slaps, tung våt snø, og MOTVIND! Temperaturen her i tromsø er typisk kystklima, blir ikke så kjempekaldt, men surt kan det være.

Blir ikke helt enig med meg selv om hva som er best av smale eller breie dekk. Smale dekk skjærer lett igjennom grumset på toppen og får grep på underlaget, men kan spore lettere, mens breie dekk, gjerne med 25-30 psi trykk, legger seg som en ballong på underlaget og flyter oppå, men byr på litt mer rullemotstand. Uansett må man jo passe litt på, det skal ikke store sporet til før man skjærer ut og ligger langflat, men det har gått bra med meg hittil (kryss i taket ellerno).

Jeg hadde en sesong med felgbremser. Miserabelt. Ising, frosne kabler, liten bremseeffekt..som plutselig blir stor når isen smelter. 20 meter senere har smeltevannet frosset til igjen. Usj. Hydrauliske skivebremser var en helt annen verden.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.