Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Elektrisk feil på Sharan 2002 mod

#1

Sharan sa for siden:

Hei er eier av en sharan som jeg har elfeil på.
I høst begynte frontviskerne å fuske ved at de reduserte farten og stoppet av og til. Etter en uke med denne feilen fungerte de feilfritt igjen. Men da oppstod neste feil.
Når lysbryter er påslått kutter ikke tenningslåset strøm til vifte, cdspiller, varmetråder etc når jeg slår av tenningen og tar ut nøkkelen. Når lysbryter er avslått fungerer ting normalt.
Jeg har sjekket med verksted, men tilbakemedling der er at det er vanskelig å feilsøke og derfor vil det ikke lønne seg å gjøre dette.
Ser av tidligere lenker på dette forumet at det er dyktige Sharanfolk her så nå håper jeg at noen kan gi meg tips på hvor jeg kan starte å lete etter feil, mistenker at det er kortslutning i et rele.

Sharan


#2

Mauser sa for siden:

Modell, motor, km?


#3

Sharan sa for siden:

Det er en VOLKSWAGEN SHARAN 7M, SHARAN (II) 4-Motion Diesel 1.9 TDI

Km stand ca 160 000


#4

torsk sa for siden:

Dyktige Sharan-folk? This one is for Kif!


#5

Mauser sa for siden:

04-05 mod, da?

Vindusviskerne er mest sannsynlig opplagringen (spindlene) som er i ferd med å gå fast. Antakelig virker de (midlertidig) bedre nå på grunn av kulden. Det som som skjer er at det går tomt for grease i spindlene. Så begynner aluminiumshuset spindelen sitter i å korrodere, og oksidet presser så mye på spindelakslingene (som vindusviskerarmene er skrudd fast på) at forkrommingen begynner å flake av. Da blir det både trangt og varmt inne i spindelhuset, vindusviskerne går tregere og tregere, og til slutt sitter de helt fast. Da ryker gjerne motoren og/eller drevet også. Kjent fra andre VW-modeller også.

Løsning: Demonter, slip spindler og spindelhylser rene med våtsmergel, pakk med propellfett eller annen vannfast grease og sett sammen igjen. Hvis du vil ha en evigvarende fix, sett inn smørenipler også og smør årlig. Bilder: www.sgaf.de/content/g%C3%A4ngigmachen-scheibenwischergest%C3%A4nges-vorne-253091

Den elektriske feilen er snodig, og ikke blant kjente feil på Sharan. Kan du teste og lage en så nøyaktig liste som mulig over forbrukere som ikke blir skrudd av som de skal?


#6

Sharan sa for siden:

jepp will do. skal mekke på bilen i helga så jeg kommer tilbake med svar senere, takker for svar så langt


#7

Mauser sa for siden:

Når du likevel skal mekke, er det noen faste sjekkpunkter ved elfeil.

  • Kabelgjennomføring til bakluke, høyre hjørne oppe. Kabelstammen er for kort, og gnages av mot karosseriet. Pell av gummihylsen med en skrutrekker, og undersøk kablene grundig. Kortslutninger her gir de underligste feil.

  • Kabelgjennomføringer til dørene. Samme problem med for kort stamme. Her har kablene en tendens til å knekke inni isoleringen. Typiske feil er at sentrallås og vinduer lever sitt eget liv, eventuelt også blinklysene hvis du har Facelift med blinklys i speilene.

  • Vann i brønnen under førersetet som tar knekken på styringmodulen(e) som ligger der. Litt forskjellig hva som ligger der, alt etter årsmodell. Etter 2002-03 er det stort sett bare sentrallåsmodulen og eventuelt handsfreemodulen, før det er det litt av hvert nedi der.

  • Sikringsboksen rett fremfor batteriet, med fire grove metallsikringer, har en tendens til å bli varm og smelte. Problemet opptrer oftest om vinteren, fordi strømforbruket er høyest da (varme i speil, seter, vinduer). Årsaken er at kabelskoene på de fire ledningene som går ut av boksen korroderer og gir for høy overgangsmotstand. Løsningen er å kappe et par cm av ledningene og krympe på nye kabelsko av proffkvalitet, og deretter rengjøre alt grundig før det settes sammen igjen. Gjerne litt polfett på også. Hvis boksen har smeltes må den byttes, men den er ikke så dyr.


#8

Sharan sa for siden:

Hei har nå sjekket opp elfeilen.Det som har strøm etter at tenning er kuttet er:
stereoanlegg, varmetråder bakrute. Varmetråder frontrute kuttes etter et par sekunder.

Nytt spørsmål om dieselvarmer: jeg har en eberspæcher D5WS. Denne har heg hatt mye feil med og siste gang den kuttet ut å brenne var jeg innom verksted og fikk beskjed om at styreneheten var ødelagt (partnummer på denne styreenheten er 22 5201 01 90 01). Nå har jeg anskaffet ny styrenhet (med partnr 22 5201 00 30 02). Denne ble prøvd ut i kveld uten hell. Det virker som om glødepugg ikke fungerer og at det overfylles med diesel i brennkammer slik at det renner ut i eksosrøret når brenneren kjører nedkjøling. Har byttet glødeplugg med nettinging og flammesensor, men det hjalp ikke noe videre. Det er eget 12 V batteri til parkeringsvarmer funksjonen og jeg har sjekket at det leverer 12,3 V, samt at jeg ser at det bruker ekstra med strøm når glødepluggen er aktivert. Nå sitter jeg og klør meg i hodet grunnet dette også.
Kan det være at den nye styrenheten ikke passer med de delene som står i brenneren?


#9

Agent Scully sa for siden:

Trickset er å være gift med en handymann. :jupp:


#10

Martis sa for siden:

Er det du som er gift med Mauser, altså. :knegg:


#11

Mauser sa for siden:

Har du originalt stereoanlegg i? Hvis ikke kan det være at det er byttet om på tenningspluss og batteripluss (hvis det ikke er brukt riktig adapter). Eller har det slått seg av tidligere, og så plutselig ikke?

Tilleggsvarmeren er det mye tøys med. D5W har noen kjente feil:

  • Korrosjon i tilkoblingskontaktene, særlig den røde plussledningen til styreenheten. Sjekk ledningene på styringsenhetene, det er sjelden feil med selve enheten (i motsetning til etterfølgermodellen D5S, som ble bygd inn fra ca 06/2004).
  • Koksing av glødeplugg og netting ved mye småkjøring (<30 min), og i ekstreme tilfeller hele brennkammeret. Brennkammer kan demonteres og rengjøres. Original glødeplugg av metall erstattes best med keramisk plugg av den nye typen, som blir mye varmere og som brenner bort koksen mer effektivt.

Etter noen feiltenninger sperrer styringsenheten for flere tenningsforsøk. Da må feilene leses ut og slettes. Dersom tilleggsvarmeren er laget mellom 2000 og 2002, må motoren være i gang og utetemperaturføleren lukket (kaldere enn 5 grader). Uansett ligger det nok en eller flere feilkoder lagret.

Jeg ville tatt fra hverandre hele tilleggsvarmeren og gjort det grundig rent, og deretter lest ut og slettet feilkodene. Hvis den da fortsatt ikke virker vil det bli lagret nye feilkoder som kan hjelpe med videre feilsøking.

Tips: Når tanken er nesten tom suger tilleggsvarmeren luft. Det bør være minst 1/4 igjen for at den skal få nok diesel.

Her er flere bilder: www.sgaf.de/content/zuheizer-062004-253051


#12

Gerbera sa for siden:

Den med vindusviskere skjedde med vår 01 modell Golf. Mannen sendte forøvrig sin svigermor ut med bilen, i øspøs regnvær, akkurat da motoren til viskerene bestemte seg for at nok er nok, og kuttet helt ut. Hun måtte kjøre inn til siden, og stå der til regnet hadde gitt seg. (:knegg:)

Den rare feilen har vi også på vår golf, den er bruktimportert fra Italia, og kom til landet uten kjørelys. Mannen har koblet så vi har kjørelys, men da dukket altså den samme feilen som din opp. Vi har også den at om du setter nøkkelen i dørlåsen på førersiden, lar den stå der, og går bak for å åpne bakluka, så går alle fire vinduer ned.

Det kommer ikke til å bli gjort noen forsøk herfra på å fikse det da, så jeg er desverre ikke til noe hjelp.


#13

Sharan sa for siden:

Takk for tilbakemeldinger.

Brenneren er overhalt så nå gjenstår verkstedbesøk for å nullstille evt feilkoder.

Den andre elfeilen kom etter at vindusviskerne feilet i høst. Det er også ettermontert kjørelysrele på denne bilen. Skal prøve å sjekke noen releer som styrer strømmen i knytning med lys/tenning.


#14

Mauser sa for siden:

Pass på å få med utskrift over alle feilkodene før de blir slettet. Mulig at det kan ligge noen hint til elproblemene også der. Det har også hendt at nye glødeplugger har vært defekte.

Du har gått over kabelgjennomføringene i dører og bakluke?

Når det gjelder kjørelys: Vet du at det er koblet over rele (og evt hvor det sitter), eller er det koblet i selve lysbryteren? Hvis det er koblet over rele virker (vanligvis) instrumentbelysningen uten at lysbryteren er på. I så fall er det interessant å se hva som skjer hvis du tar ut releet.


#15

Mauser sa for siden:

Har du oppvarmede lyktespylere? I så fall, koble dem fra og se hva som skjer.


#16

Sharan sa for siden:

kjørelysreleet er montert inn på ledningene til lysene. De er koblet slik at parklysene ikke fungerer, men det ble jeg opplyst om når de ble montert. Har allerede prøvd med å nappe ut sikringen av dette releet, men det gav ingen utslag, neste trinn blir å koble fra kablene på dette releet å se om det endrer seg.

Når gjelder bakluken så var det brudd på 3 ledninger. disse er nå fikset uten at det ble endring på lyset.

De andre dørene er sjekket tidligere i høst og utbedret.

Så får vi se, jeg må ta pause i mekkingen noen dager grunnet jobben. Jeg kommer med oppdatering på fremdriften etterhvert.


#17

Lommelun sa for siden:

Om du setter nøkkeln i låsen, vrir til en av sidene og holder så skal vinduene gå ned på VW og Skoda iflg. Skrim Bil.
Det var ivertfall svaret jeg fikk da jeg hadde en Skoda Octavia.


#18

Agent Scully sa for siden:

OK, jeg drar opp igjen denne klassikeren.

Vår modell er nesten lik denne som er diskutert her, bare at den er 2001-modell.
Og idag sluttet den elektriske bakruten å fungere. (Selvfølgelig i "nede"-posisjon ved siden av et lite barn :snill:)
FlinkMannTM har klart å få dratt opp igjen vinduet i lukket modus, og vi kommer vel sansynligvis til å leve greitt med et vindu som ikke kan tas ned (så lenge air conditionen fungerer i hvert fall, bank i bordet. )
Men det skulle ikke tilfeldigvis være en KjentSharanQuickFixTM på dette (annet enn løsningen jeg har skisseret ovenfor?)


#19

Mauser sa for siden:

Dette er en gammel kjenning, ja. Det er mest sannsynlig et av fölgende, rangert etter sannsynlighet:

a. Knekt ledning i overgangen dör/karosseri (inni gummibelgen), eller

b. Lös/knekt ledning i selve vindusbryteren i dören, eller

c. Skitten og/eller ödelagt bryter

d. Röket wire som trekker ruten opp og ned, eller

e. Brukket plastdings som holder nevnte wire fast i vindusmekanismen

Ved de to sistnevnte vil dog ikke ruten holde seg oppe av seg selv.


#20

Agent Scully sa for siden:

:blomster:
Takk takk. Jeg skal gi mannen beskjed fortere enn du kan si X5! :jupp:


#21

Lommelun sa for siden:

Mauser:

RESPEKT!


#22

Mauser sa for siden:

Noe nytt?


#23

Tante Sofie sa for siden:

Heyhey!
Kan eg ause ut min sharanfrust her altså? :blefre:
Bilen er for øvrig høgt elska, MEN, den doggar noko så sjukt på innsida. Som regel på vinterstid og når det regnar ute. Svært sjelden når det er varmt og tørt ute. Det har omtrent inga effekt å køyre full luftanlegget på full guffe. For øvrig ein 99- eller 00-modell. Trur eg.. Verkstadfolka finn ikkje feilen!


#24

Mauser sa for siden:

Tre mulig årsaker.

a. Vått på gulvet. I så fall er vannoppsamlingsbrettet under frontruten (i motorrommet) fullt av løv og rask, slik at drenshullene på hver side av det er tette. Da renner det over og følger ledninger eller pollenfilteret inn i bilen. Lett å rense. Løsne overdekningen (tre M6-skruer, trekk ut rundt vindusviskermotoren) og spyl rent. Drensslangene ender opp i hjulhusene foran, og stakes/trykkluftblåses opp. Hvis dette er feilen, sjekk brønnen under førersetet for vann. Det ligger ymse elektriske moduler der som ikke er spesielt glad i fuktighet.

b. Tett kupe/pollenfilter. Ligger under vannoppsamlingsbrettet i forrige punkt.

c. Hvis det er en tydelig søtlig lukt i bilen: Lekk varmeapparat. Må byttes.

Tips når det dugger som verst: Skru på AC, og åpne et av sidevinduene helt bakerst.


#25

Mauser sa for siden:

Oops, glemte en:

Hvis vindusspyleren til bakruten ikke virker, er det en kobling på slangen fra spylertanken fremme til vinduspusseren bak som har gått opp. Den ligger under dørterskelen omtrent ved førersetet. Men da lukter det tydelig spylevæske i bilen.

Det kan også være manglende gummipropper i et hull på hver side hull i bakerst hjulhusene (mot kupeen), eller ødelagte pakninger i plastklipsene på hver side av frontruten. Hvis frontruten er byttet kan det være dårlig tetting.

Mest sannsynlig er det dog a, evt i kombinasjon med b.


#26

maycom sa for siden:

Blåser liv i denne....

Hjelp!!!

Har en vw sharan 04 modell.... i dag når fruen skulle ta den til by`n får ho opp varsellamper i instrumentet.

  • ESP

  • ABS

  • handbrekk lys blinker.

Alle lysene lyser samtidig, hanbrekklyset lyser og piper, merker og at nålen til drivstoff måleren lever sitt eget liv, nå eg tar meg en tur merker og at speedometer nål ikkje flytter seg...

Noen som har vert bort i lignende?


#27

mrc sa for siden:

Skulle jeg her gjette, så kan det være sensorfeil. Anbefaler å få kjørt en diagnose - defekte sensorer knyttet til bremsene vil da gjerne få feilmelding (ESP er også knyttet opp i mot bremsene).


#28

Greta sa for siden:

:nikker:Vi har en vw sharan 2001 mod.Hva kan feilen være når vi ikke får opp dørene med med å klikke på nøkkelen.Den låser ikke opp sentrallåsene på noen av dørene.Vi må låse opp med vanlig nøkkel i låsene .Da er bakdørene fortsatt låst.Problemet oppsto da vi hadde en kjølebag stående på i noen timer(glemt)og da var batteriet uttappet.Siden har vi ikke fått noe til å fungere.Radioen fungerer ikke lyset i kupen og blinkelys er også borte.


#29

mrc sa for siden:

Sjekket sikringene?


#30

Polyanna sa for siden:

Morsom bil, sånn Sharan! :haha:

(Nå er jeg ikke like sur for den *%#}%>% mandagsforden min mer!)


#31

Odelia sa for siden:

Mandagsford? :skremt: Nå har vi akkurat gått over til Ford fordi Sharanen vår konket ut med noe så blærete som "feil med styringsenhet" og nekter å la seg reparere med mindre vi punger ut med 24 k ( + diverse annet på noen tusen). Vurderer frem og tilbake hva vi skal gjøre med den (reparere, selge som delebil, vrake) da den egentlig fortsatt har levetid, men spørs hva som svarer seg nå som det baller på seg (har alt hatt en del dyre reperasjoner på den). Elsker jo den gode plassen i den da :hjerter:

Huff, håper ikke mandagsford er noe som går.


#32

mrc sa for siden:

Nå var jo Sharan delvis en Ford. Sharan av denne generasjonen var et samarbeidsprosjekt mellom VW/Seat og Ford. Som Ford het den Galaxy, som Seat het den Alhambra.

Dagens Sharan og Galaxy har ikke noe med hverandre å gjøre.


#33

Polyanna sa for siden:

Jeg sier mandagsford fordi det sikkert ikke er normalen at det er så mye plunder med en bil som vår. Men verkstedsrutinene deres, som jeg tror de får diktert fra Tyskland, er EKSTREMT tungrodde, så alt er også veldig plundrete å fikse.


#34

Odelia sa for siden:

Ja, var derfor vi kikket på Galaxy i utgangspunktet, men jeg visste ikke at de var så milevis fra hverandre i dag (skjønt, vi merket oss jo at Galaxyen var smalere innvendig enn Sharanen, men da sammenlignet vi med eldre Sharan vs nyere Galaxy).

Uff, så kjipt. Vi opplevde mye tull ved reperasjon av vår VW da de gjerne sa noe, men reparerte den for noe annet og så fikk vi den tilbake med de samme lysende varsellampene.

Ford-verkstedet derimot, har jeg vært fornøyd med i årevis da jeg har hatt 2 Forder tidligere. Håper dere slipper mer tull med bilen.


#35

Agent Scully sa for siden:

Etter at vi byttet ut nesten hele bilen i en BMW har vi omtrent ikke hatt problem med Sharanen. :p


#36

Odelia sa for siden:

Hehehæ, que??


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.