Jeg kan ikke nok om det og lurer litt på hvilke instrumenter som er vanskeligere å spille (og der jeg kan bli litt mer imponert når noen klarer det bra).
Regnes fiolin som vanskelig?
Er treblåseinstrument enklere enn de i metall (eller hva man kaller det for)?
Fiolin er rekna som det vanskelegaste/minst enkle å spela på av "standard"-instrumenta - ingen grunn å la vera av den grunn - men mykje øving må som regel til før det høyrest bra ut.
Generelt trur eg dei fleste treblåseinstrument er enklare enn messing grunna enklare blåseteknikk. Unntak er tverrfløyte/pikkolo.
Av instrumentene i korpset så er tverrfløyte det vanskeligste. I mine øyne, jeg hadde ikke sjans til å spille på den uten å nærmest gå i bakken :knegg:
Ingen av de andre var problem. Jeg syns vell kansje klarinett var det letteste.
Tverrfløyte er vel ikke vanskelig. Dvs definer vanskelig. Tverrfløyte er vanskelig å begynne på fordi det krever såpass mye luft. Men jeg tror ikke det er verre enn noe annet utover det. Det krever litt gehør å få det reint, og det krever koordinasjon av fingrene. Det er vel omtrent det samme med det meste av blåsere tenker jeg, bare ulike greier. Men så har man fiolin, der kreves gehør. Veldig.
Jeg har spilt fiolin, tverrfløyte, piccolofløyte og altsaxofon. Av disse synes jeg altsax er lettest, så tverrfløyte, piccolofløyte og fiolin. For å kunne spille fiolin så må man ha gehør.
Enig. Men det krever mye luft i forhold til endel andre instrumenter. Omtrent som tuba var det som fortalte meg en gang, men det aner jeg ikke om er korrekt.
Jeg har hørt at trommer (korps-messig altså. Sånn slagverk) kan være vanskelig fordi det fordrer at man har rytmesans og at om man ikke har rytmesans så er det tilnærmet umulig. Ellers forestiller jeg meg at fiolin er vanskelig fordi man må ha gehør. Og om man har gehør og rytmesans så kan man vel spille det meste bare man setter igang tidlig nok.
Er fyrst og fremst blåseteknikken eg tenker på som litt vanskeleg på tverrfløyte i høve til t.d. sax/klarinett. Elles er intonasjon og ev. mangel på gehør ei utbreidd utfordring på tverrfløyte - det har i alle høve øyrene mine fortalt meg i tidligare tiders korpserfaringar. Eg har lete meg fortelja av erfarne fløytistar at ein må endra vinkelen mellom munnstykke og lepper alt etter kva tonar ein spelar om det skal verta reint.
Jupp. Men så har du også det urettferdige faktum at jo dyrere fløyte, jo mindre må man justere. Det koster endel å lage instrumenter hvor tonene er helt jevnt fordelt.
Men gitt at man har litt gehør og ei brukbar fløyte er ikke det der så himla vanskelig. Man lærer fløyta si å kjenne slik at man vet hvordan man må bevege munnen for å treffe riktig.
Jeg spilte fiolin i mange år, og det er et krevende (men fantastisk :hjerter: ) instrument. Det var til tider litt demotiverende å se hvor mye de som spilte gitar eller piano kunne etter 3-4 år husker jeg. :humre:
Alle instrumenter krever vel en viss form for gehør eller musikalitet. Er man ikke musikalsk, tror jeg alle instrumenter er umulige. Har man gehør er alle instrumenter mulige å spille på, mener jeg.
Selv har jeg spilt Trombone, althorn, trompet, kornett, litt gitar, tenor og nå spiller jeg tverrfløyte. Synes fløyte er det gøyeste, men det er vanskelig å spille når man har bronkitt, har jeg erfart! ;)
Er krevjande med eit instrument kor ein må plassera fingrane med millimeterpresisjon for å få reine tonar samstundes med at ein må halda instrumentet oppe, ja. Krev gehør, stå-på-vilje og særs tålmodige og tolerante foreldre dei fyrste åra med sure knirketonar frå unge vonefulle...
Ha,ha. Nå fikk jeg jammen litt dårligere samvittighet for at jeg krevde at datteren min skulle ha en bedre fløyte enn det de kunne gi henne. Etter at hun lånte min i 8 måneder så ga de etter og kjøpte en ny.
Dårlig samvittighet? Du har gitt både henne og korpset ei bedre fløyte. Jeg har ei rimelig god nybegynnerfløyte i hus, men foreløbig ingen av ungene som er nevneverdig opptatt av den. :knegg: Og så har jeg min da, som er vesentlig bedre tunet, men likevel vanskeligere å spille på.
Hoho, jeg har spilt trommer i korps sammen med en som totalt var uten rytmesans. I tillegg tror jeg ting gikk litt T R E G T oppi hodet hans, så det var en smule frustrerende til tider. :humre:
Sånn bortsett fra det så er det mye slagverk som er pinlig enkelt å spille, eller kanskje jeg bare var eksepsjonelt flink. :knegg: Trommesett derimot prøvde jeg meg aldri på, så det vet jeg ikke noe om, men jeg innbiller meg at det er i "en annen liga", men det er kanskje bare fordi det er fremmed. :vetikke:
Jeg vil vel påstå at klarinett ikke er lettere enn fløyte.
I tillegg så har du jo maset med rør/fliser på klarinett/sax, men de kan jo være god å skylde på om man har en dårlig dag. :knegg:
Det samme med obo.
Sax har enklere grep enn på klarinett og obo der det er mange krøkkete grep som ikke akkurat ligger så lett i fingrene.
Obo og fagott. Jeg synes også munnspill er rimelig utfordrende. Hardingfele skal vel være hakket verre enn fiolin igjen.
Og tubaen min, den er så vanskelig at jeg må leke trombone for å spille rent. :sparke: Den funka myyyye bedre da jeg faktisk øvde og hadde lepper som kunne vrenge tonene både langt opp og ned. Profftuba til en nå amatørtubaist er ikke barebare gitt.
Nei. Jeg har vært på nok musikkskolekonserter til å vite at det trenger man absolutt ikke å ha. Dessverre. :lalala: (Få vekk den ralle-tunga inni der!)
Jeg kommer aldri til å la et menneske i min nærhet engang vurdere å skulle lære seg fiolinspilling. Det gjør for vondt. For meg. Jeg takker FSN for at det var et piano, og ikke en fiolin, mine foreldre arvet etter en granonkel!
Nå når jeg tenker meg litt om, så slår det meg at det faktisk er motsatt. Man kan ikke ha gehør om man skal lære å spille fiolin. I alle fall ikke om man skal lære å spille sammen med andre. Det må gjøre noe så inn i granskauen vondt å nærmest kontinuerlig høre på at andre ikke treffer tonen, at man rett og slett gir opp og finner seg et annet instrument.
Trombone kan være litt trøblete å spille skikkelig på om man ikke er lang nok i armene. Har jeg hørt. :nemlig: Da er det faktisk umulig å få den ut i syvende posisjon. Og da må man hoppe over de tonene. Da blir det litt rart. Har jeg hørt.
Når datteren valgte Valthorn fikk hun beskjed om at da hadde hun valgt ett av de vanskeligste messinginstrumentene. Men det var det eneste instrumentet hun fikk lyd i, så jeg vet ikke. Har spilt klarinett selv i mange år, syntes ikke det var spes vanskelig nei.
Bare spar meg for el-orgel. Det var det jeg måtte begynne på. De ga ikke etter og kjøpte fløyte til meg før jeg var 12. Spill el-orgel i 5 år og det vil fremdeles ta 5 år å lære piano på det nivået. Spill piano i 5 år og det tar deg 5 dager å oppnå samme nivå på el-orgel. Snakk om bortkastet øving.
Med mine lepper klarer jeg ikke å få lyd i hverken treblåser eller messingblåser. Cello er enkelt, for der får en i alle fall lyd uten videre. Nå spilte jeg cello i mange år og syntes ikke det var så vanskelig å lære. Jeg øvde aldri hjemme, og da mener jeg aldri. Men med bare øvinger med orkester og privattime 1 gang i uka så havnet jeg så langt til slutt at jeg måtte velge om jeg ville satse mere enn å bare spill i et symfoniorkester. Da gikk det ikke ann å sluntre unna med øving lenger, så da sluttet jeg. :sparke: