Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
...som får ein større andel av eigarane av slike bilar enn andre bilar å meina at fartsgreinser berre er veiledande og at fysiske lover ikkje gjeld for dei(jf. reaksjonstid, bremselengder og avstand til bilen foran)?
Tja - mange av desse bilane er i stand til å køyra drygt over 200++ - og dei fleste andre bilar er og i stand til langt over 100, så - det må vera noko anna, trur eg.
Har du først svidd av så mye penger på "sporty" bil, så må du jo kjøre deretter. Ellers må du kanskje innrømme overfor deg selv at du har gjort et dårlig kjøp?
Nei, men fra spøk til alvor. Nå har jeg aldri kjørt en Mercedes, men både Audi og BMW har jeg en god del erfaring med. Jeg forsvarer ikke uforsvarlig kjøring langt over fartsgrensene. Men, disse bilene er jo i stor grad bygd for fart. De har stivt, sportsbilaktig understell, spreke motorer som i stor grad kommer med en god del fler hestekrefter enn gjennomsnittsbilen. Der man i andre biler virkelig føler at bilen går ubehagelig fort, er vår bil på sitt aller mest komfortable når vi ligger i ca 100 kilometer i timen. Den er en rett og slett en fryd å kjøre når farten er høy. Så da er det kanskje i overkant fristende å kjøre såpass fort også da, når bilen kan og er bygd for større fart enn 80.
Dermed vil jeg også tro at bilene appelerer til den delen av befolkningen som setter pris på å kjøre fort og kanskje tar lettere på fartsgrensene?
OK - så mange av dei som kjøper slike bilar er rett og slett ikkje i stand til å halda seg i skinnet? Eller smarte nok til å skjøna at fartsgreinsene gjeld uansett kor stor fart som er ideelt for bilen? Kanskje forby bruk av bilar som er bygde for høgare fart enn kva greinsene her i landet tilseier om det står så dårleg til med vurderingsevnene til dei typiske brukarane av slike køyrety.
Har hatt alle biltypene,og aldri fått fartsbot. Men ja BMW er litt farlig på det med fart,bilen blir bedre å kjøre hvor fortere den går og man merker ikke farta. Mange rundt meg har disse bilene,men få av de har fått bøter så dette varierer nok veldig.
M.a.o. vert sett-på-spissen-konsekvensen at om ein hadde fått BMW vekk frå vegane hadde det vorte mindre råkøyring, både med omsyn på fart, avstand til bil foran og aggressive feltskifte og forbikøyringar.
(Etter kva eg har observert sjølve gjeld dette i stor grad og Audi)
Ja antakelig. Uten sammenligning forøvrig, så la en bekjent av meg ut bilde på FB i dag, der han hadde tatt bilde av speedometeret på vei inn til Oslo i natt. 210 km/t og han har Audi.
Jeg tror at noe av det kan forklares med at det er så enkelt at de som har den typen biler er generelt mer interessert i biler og at den typen mennesker liker å kjøre raskere. Hadde de biltypene ikke eksistert så hadde bare problemet blitt flyttet til andre bilmerker.
Men er det så mange andre biler som går såpass fort som mange BMW og Audi kan?Som ikke koster vesentlig mer. Vår siste BMW hadde en toppfart på 250 km/t,det har ikke akkurat vår Peugeot.
Det er vel litt i overkant fordommsfullt å anta at den typiske BMW/Audi/Mercedes-kjører er en som liker å kjøre for fort. At disse bilmerkene har en overrepresentasjon blandt råkjørere kan jeg være enig i, men ikke at det omtrent er mer regelen enn unntaket.
Hadde blitt proppstusslig på bilfronten her til lands om ingen skulle kjøre biler som hadde større maksfart enn 100 kilometer i timen.
Personlig klarer ikke å irritere meg så voldsomt over andre bilisters råkjøring at jeg føler at man må gå til "extreme measures" for å hindre dem. Sinker deriomt :grrrrrr:
:knegg: Det er klart status har noe å si. Men det er jo veldig gode biler å kjøre også, sammenlignet med en hel del andre biler om er tilgjengelig for oss "vanlig dødelige".
Men hvorfor er det ingen som snakker om de nye trafikkpøblene? Volvosjåførene! Personlig observasjoner viser at de er minst like tunge på labben, tar sjangser og sikk-sakk-filskifter som en hver tysk statusbileier.
Det er sjølvsagt sett på spissen at den typiske BMW/Audi/Mercedes-eigar er råkøyrar, men i og med at desse tydeleg er overrepresentert i denne gruppa er det lett å vera fordomsfull og irritera seg over dei. Det er trass alt slik at slik køyring set andre trafikkantar og i fåre og dermed er det uttrykk for ei omsynslaus og egoistisk haldning når dei i praksis syner at dei meiner seg heva over trafikkreglar og fysiske lovar når dei er ute på vegen.
Det er vel forøvrig ikkje mange bilar som har maksfart 100 og ikkje har vel nokon teke til orde for å innføra eit forbod mot bilar som kan gå fortare.
For nokre år sidan hadde vi ein gammal BMW (1991-modell), og den var fantastisk å kjøre. Og eg er ingen råkjørar altså. Mne du verden for ein god bil på langkjøring. Eg har ikkje peil på bil, men eg syns den var så... den låg så tungt og godt på vegen når ein kjørte i 80-90, den var sterk og rask når ein trong det (forbikjøring, som eg gjer nødig, men må, når ein tar igjen ein traktor eller vogntog i oppoverbakke). Og så var den så "fast" i rattet. Den var ein nytelse å kjøre, men kanskje bilkjøring ikkje skal vere nytelse egentlig?
Men ja, statistisk sett har nok råkjørarane bilar som er nevnt i tråden; det kjem ein vel ikkje unna. Eg kunne godt tenke meg BMW igjen :)
Sjølvsagt kan bilkøyring vera ei nyting, men om bilen er konstruert på eit slikt vis at ein må køyra for fort for å oppnå dette burde ein kanskje vurdera eit anna bilmerke eller finna nytinga på ein annan arena enn vegane her i landet.
Den strekningen det linkes til kjører jeg daglig, jeg koser meg når jeg kjører det og ser folk blir tatt. Det kjører endel idioter der altså og de kjører alle mulige biler og skal forbi i venstre fil samme faen å fort de må kjøre. Jeg kjører ned på E18 50 meter fra der laseren alltid står og jeg koser meg, for da freser den ene etter den andre bilen rett i fella :knegg:
Jeg synes gamle folk med hatt og bart er ganske nifse også. For ikke å snakke om dem som sitter oppi rattet, med rattstammen mellom bena og tviholder på rattet med hvite knoker. De er skumle i trafikken, de. :nemlig:
Ojsann.... en sånn fordomsfull tråd i beste FP-stil... Dra alle eiere av flotte, dyre biler over en kam. Jadda....:rolleyes: Imponerende.
Man skal ikke se bort i fra at endel eiere av disse bilene er over gjennomsnittet opptatt av bil og liker bilkjøring.
Trafikkfarlig? Tja...
Mer trafikkfarlig enn de som lusekjører i venstrefilen på motorveien i sin gamle Nissan eller Mitsubishi med knoker hvitere enn ansiktsfargen? Neppe....
Jeg gikk inn i tråden for å svare seriøst på Audi og kjørestil. Jeg ser at det ikke egentlig var noen som lurte - det var en tråd for å felleshate i beste 1984-stil så da trekker jeg meg ut igjen.
En bil av dette slaget gir en radikalt annen kjøreopplevelse enn en billigbil.
De ligger godt på veien. Jeg har hatt biler i alle prisklasser og er generelt bilinteressert i tillegg til å ha tyve år med førerkort på mc så jeg føler at jeg er kvalifisert til å uttale meg til en viss grad om forskjellen. Disse bilene gir ikke dårlig kjøreglede i lav hastighet heller - bevares - det er bare det at den ikke forsvinner når farten øker. Der en Kia rister så man tror den snart skal ta av fra veibanen i 90 km/t så er disse bilene like stabile, støyfrie og ytterst behagelige i 180 km/t.
Disse bilene er i motsetning til billigere biler også bygget for nettopp å være gode å kjøre i høy hastighet. Dessuten er de gjerne rimelig godt sikret - så langt det går da. Jeg er klar over at man dør någet mer effektivt i 180 enn i 70.
Merk at jeg ikke forsvarer å bryte fartsgrenser - jeg forsøker å belyse hvorfor man lettere glir over fartsgrensen i en audi enn i en kia.
Men det er ikke bare kollisjonssikkerhet som spiller en rolle når man skal beregne en bils sikkerhet. Førermiljø er faktisk en betydelig faktor. En bil som gjør føreren mer sliten har lavere sikkerhet enn en som ikke gjør det. I de tyske luksusbilene (og etterhvert noen få av de japanske) finner man det meste av utstyr og tilrettelegging for at føreren skal kunne fokusere fullt ut på bilkjøringen sin.
Og når det kommer til dette med å kalle de tyske luksusbilene for dødsfeller og årsak til ulykker. Hvor tar dere dette tullet fra? Kilder takk?
Såvidt jeg vet så er de som er sterkest representert i statistikkene ungdom. Disse kjører ikke millionbiler, vet du. :niks:
Hva er det egentlig med Simo barnevogner?
Hver gang jeg ser to-tre damer med barnevogn okkupere hele fortauet, uten noe som helst plan om å flytte seg for noe eller noen, så er det Simo. Overfylt kaffebar hvor de har bestemt seg for å slepe med seg vognene inn? Simo. Noen syns det er helt kult å dytte meg i ryggen med vogna i stedet for å si "unnskyld meg"? Jupp. Fåkkings Simo!
:sur:
Jeg har kjørt ganske fin BMW og en ufattelig fin Mercedes ( :hylgrine: ) og registrerte at det mest trafikkfarlige var alle idiotene som gasset på når man kjørte forbi, (du må'kke komme her og komme her!), nektet å flette og generelt kjørte på en usedvanlig yppete måte.
Merkelig nok var ikke den samme problematikken tilstede i bomsebilen av en Audi vi hadde i sin tid. :knegg:
:knegg: Det stemmer. Når bilen min er ren og pen blir folk rundt helt sprø. Man skal ikke flettes med, og kjører man forbi skal man myrdes gjennom å presses. (de fleste har stakkarslig nok ikke nok motor og må gi seg. De ender nok med en tur hos psykologen.)
Er bilen veldig skitten så man ikke tenker audi, så kjører folk pent rundt meg. Jeg kjører selvsagt som et egosentrisk svin uansett.
Nåh. Jeg husker da vagt at jeg hadde sterke fordommer mot dem med Bugaboo en gang i min pure nett-ungdom. Spesielt dem som dro på Bugaboo-treff - uten bebis, men med Buggis. :knegg:
Har mange ganger opplevd at tøffe gutter kommer opp på siden av meg og ypper som bare juling når de ser et kvinnfolk med sprek bil. Har for det meste glatt oversett dem, men må innrømme at jeg har smilt søtt og sjarmerende til dem, og så gitt gass og dratt fra. Barnslig, men moro... Og enda mer moro når de suser forbi etter at jeg har roet ned, og de omtrent har krøpet under rattet når de passerer :knegg:
Det mest idiotiske jeg har opplevd var forøvrig å bli kjeftet på og vist finger til, da en gjeng kjekkaser oppdaget at jeg,en dame, kjørte Porsche...
De ble oppriktig sure.
Skulle gjerne ha testet den skikkelig ut på Autobahn (eller kanskje Nürbergring), men her hjemme trår vi ikke gassen i bånn. Delig å kjenne akserellasjonen, dog :jupp:.
De som kjører Mercedes, kjører stjerne uten hjerne.
Og sikter gjerne på veien igjennom den forbanna stjerna.
Der vi bodde før så kjørte alle eldre menn Mercedes og MIDT i veien.. Grr
Det må man si. Et usedvanlig gjennomtenkt og velformulert innlegg som viser massiv kunnskap om såvel biler som sosialantropologi og biologiske fenomener hittil ukjente for verden.
:dåne:
Her er det Volvo og Ford. Eldre herremenn, midt i veien, i 80 uansett hva fartsgrensa sier. Jeg vet ikke hva de bruker til å sikte med, egentlig.
For å ikke snakke om unge fedre i Caravelle. :gal:
Hundre og helvete forbi hvemsomhelst på en smal og dårlig holdt vei, gjerne med to-tre unger i bilen, under fire og forovervent. Kjempefint.
Og rånere i kjipe, gamle Volvoer. Don't get me started.
Vi kjører vanligvis en noe billigere bil, men fikk låne en relativt påkostet BMW i noen uker. Og helten, som vanligvis er en meget hensynsfull og rolig bilist, endret totalt kjørestil etter kort tid. Han sa det selv. :knegg: Det var noe med kjøreegenskapene til bilen som gjorde at det visstnok bare ble sånn.
Og det er jo litt påfallende, da - at det stort sett alltid er en tysk bil som suser forbi deg godt over fartsgrensen. :knegg: Ikke Mercedes, syns jeg - men BMW eller Audi.