Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Ja, hva synes dere? Er det Susanne Sundfør som er teit, eller Bare Egil? Trenger vi egne kvinne-og mannskategorier i Spellemannsprisen, eller bør inndelingen være slik den alltid har vært?
Inndelingen har vært i mann/kvinne omtrent alltid, uten at det er et argument for at det skal fortsette sånn. Jeg syns bedre sjangerinndeling er mer interessant, egentlig.
Bare Egil er ein av rikets mest morosame. Hans reaksjon på å ha vorte nominert til prisen "Beste tekstforfatter" var at han ikkje kunne skjøna kvifor han var nominert, han skreiv trass alt berre tull og vas, meinte han. Om han fekk prisen ville det vera ei skandale av gigantiske propoorsjonar, ifylgje han sjølve.
Jeg ligger vel litt der jeg også. Sett bort fra at Sundfør bare gjør dette fordi hun er PR-kåt - finnes det argumenter for å ha egne kategorier for menn og kvinner i en slik konkurranse? Bortsett fra det blir lettere for flere å vinne en pris. :undrer:
Jeg syntes Sundfør har et poeng og ser ikke helt at hun skal ha noen primadonnanykker. Hvorfor i all verden skal vi skille mellom mannlige og kvinnelige artister? En artist er en artist. Det er som det poengteres i mediene, ikke noe som heter årets kvinnelige/mannlige forfatter, eller årets kvinnelige/mannlige nobelfredsprisvinner osv. Hva er anderledes med musikkbransjen, og hvorfor kan ikke folk annerkjennes uavhengig av kjønn?
Jeg opplever henne som alt annet en PR-kåt. Hun har i alle fall ikke gjort så mye for å stikke nesen sin frem før, det jeg har sett og sa også dette da hun mottok en Spellemanspris for et eller to år siden. Hun er ekstremt dyktig og jeg tror at hun hadde kunnet stukket av med hele prisen alene om det ikke var to kategorier...
Jeg synes det er tøft av Sundfør å ta den kampen - ikke minst fordi hun sikker aner at veldig mange reagerer med å synes hun er teit. Og prinsipielt er jeg helt enig med henne.
Jeg kan overhodet ikke se problemet med priser for kvinner og menn - blir jo bare flere priser ut av det, og det må da være en fin ting for artistene selv?
Kan de ikke bare finne på flere kategorier da? Det blir jo litt som "delt førsteplass", på basis av kjønn og ikke fordi man er dyktig. Dyktighet burde belønnes, ikke kjønn.
Tenker ingenting om Sundfør, elsker Bare Egil, og syns det er helt ok så lenge det er "Beste mannlige" og "Beste kvinnelige", ikke bare "Beste" hvor det strengt tatt bare blir nominert menn og deretter "Beste kvinnelige" som et plaster på såret. Nåh, det gjør meg irritert.
Ser virkelig ikke problemet med å ha beste kvinnelige og beste mannlige og synes derved Sundførs reaksjon er litt teit siden du spør. Det har egentlig ikke engasjert meg det minste.
Jeg synes slett ikke Sundfør er teit, hvis hun virkelig mener det hun sier, så er det jo ikke noe mer med det enn at hun ikke kan ta i mot en eventuell pris, når den strider mot hennes oppfatning av kunst. Så kan man jo være enig eller uenig med henne. Ja ja, liksom.
Enig med Plipp. Sundfør har vunnet Spelemannsprisen før og protesterte også da på at det ble fokusert på at hun var kvinne. Hun står for det hun sa den gangen og vil derfor helst ikke være foreslått så lenge kategoriene er som de er. I sport kan jeg skjønne at man opererer med kvinne- og mannsklasser ettersom det er fysiske forskjeller på hva man kan prestere, men i musikk og skuespill er det bare rart og gammeldags. Enig med glitter i at det hadde vært mye morsommere med mer inndeling etter sjangere.
Og Bare Egil er strålende. Han klarer å både hylle og gjøre narr av Sundfør samtidig. Og få masse oppmerksomhet selv samtidig.
Jeg har grublet mye på denne, og jo mer jeg grubler jo mer uenig er jeg med Sundfør. Jeg var på en konferanse i tyskland i forrige uke, hvor temaet var musikk og kjønn, så debatten er aktuell for meg på mange plan.
Jeg er jo enig i mye av det hun sier, men ikke konklusjonen.
Vi kan godt slå sammen kategoriene, men det er ,ca 300% flere menn som er soloartister, så det fører bare til en ytterligere marginalisering av kvinnene.
Problemet i andre deler av musikklivet er at man ofte ser at det er kun kvinnen som blir "kjønnet", mens mennene slipper merkelapp. Altså: Robert Schumann er komponist, Clara Schumann er kvinnelig komponist. I spellemannsammenhengen er det jo ikke kvinnelig mot normalt, men kvinnelig mot mannlig - det er mye mer ok.
Dessuten blir det jo en pris mindre, og det er jo bare kjedelig :knegg: Å sjangerinndele enda mer er så godt som umulig å gjøre på en fornuftig måte - det er ganske merkelig i enkelte kategorier allerede sånn det er i dag (i forhold til hvilke plater som blir påmeldt i hvilke kategorier. Det er jo veldig i tiden at all musikk skal være genreoverskidendre- flott, flott, men vanskelig å kategorisere logisk nok :humre:)
Egil - han er bare hysterisk morsom, ferdig med det :D
Jeg forstår ikke Sundfør helt, siden det finnes en for menn og en for kvinner er det vel greit? Altså, i betydningen rettferdig, det er jo bare en måte og dele inn på, og ikke noko kvarlitetsmessig forskjell som ligger i å være kvinnelig eller mannlig?
Han der skjeggemannen er jo bare rar og vanskelig å ta alvorlig :knegg:
Argumentet men "en pris mindre" skjønner jeg ikke. Pr i dag blir en brøkdel av prisene ikke vist på TV, fordi de blir ansett som "for kjedelige". På den måten holdes massepublikumet fra muligheten til å oppdage en rekke sjangre, komponister og utøvere, og disse sjangrene blir degradert i viktighet. Jeg skjønner Sundførs argument mot kjønnsdeling, og jeg skjønner Teamors argument for. Fra et musikalsk perspektiv syns jeg allikevel at bedre sjangerinndeling hadde vært å foretrekke, framfor kjønn.
Dette fordi kjønnsbåsene ikke er sjangernøytrale, de tar kun for seg artister innen populærmusikk, og på den måten viderefører sjangerdiskrimineringen.
Ang antall priser Tallulah: Det er i popklassene det er definitivt flest påmeldte. De prisene som ikke vises på tv er alt det Tv2 mener er for smalt. Så å fjerne en pop-pris er noe litt annet enn alt det andre greiene.
Jeg tror Sundfør føler at hun ikke får konkurrere med de "virkelig gode", og jeg skjønner hva hun mener men mener dette er et blindspor.
Å dele inn etter kjønn er jo selvsagt like søkt som å dele inn etter fylke eller alder som tidligere nevnt i tråden, men det er nå en metode å få fordelt litt priser på.
Men altså: Man har jo kvinnelig skuespiller og mannlig skuespiller under Oscar. Skal man kanskje bare droppe det også fordi man er først og fremst er skuespiller?
Nå skjønner jeg ikke helt hva du argumenterer for eller i mot? At Tv2 syns det er for smalt er nettopp det jeg sa. Å fjerne kjønnsinndelingen er ikke det samme som å fjerne en pop-pris, med det navnet burde den jo ikke være begrenset til pop i det hele tatt. Ønsker man flere priser å gi til populærmusikken er det fullt mulig uten å kjønnsinndele det.
Likestilling? Himmel og hav. Om det er likestilling som skal være føringen så tenker jeg at man kanskje bør stikke fingeren litt i jorden og tenke over hvor man skal legge arbeidet for likestilling og at sutrete popdivaer som er nominert på "feil" grunnlag skal legge føringer... Nei, jeg kjenner at dette blir rett og slett for dumt!
Det kommer helt ann på hva det gjaldt. Syntes også at det er forskjell på å skille kjønn og andre ting. Vi skal liksom likestille kvinner og menn for hva det er verdt over alt ellers... arbeidslivet osv. Å være artist er et arbeid, dermed så mener jeg at det heller ikke skal skilles mellom kjønn der.
Tenk om det ble delt ut slike priser på din arbeidsplass? Jeg hadde jo fått prisen omtrent hele tiden på min jobb da, ettersom vi bare er to jenter som kan få prisen. :knegg:
Nei, ikke jeg heller. Ikke overhodet. Det var derfor jeg ble så overrasket. Men de første 30 sekundende jeg hørte av denne låten hørtes nesten ut som Zetlitz. Veldig lite likt alt annet Sundfør har laget. Men, som sagt, jeg hørte bare en brøkdel av sangen.
Jeg er opptatt av likestilling og vet at vi langt i fra er i mål. Men slikt som dette bare undergraver, synes jeg.
Når man hevder at kvinne- og mannskategori er diskriminering bidrar det bare til å forsterke holdningen til de som synes at kvinnesak er tøysete. Også gjør man "kvinne- mann" greia til en større deal enn den er. Det blir litt som å protestere på at det ikke skal kåres en "Beste skiløper i 7a" og en ""Beste skiløper i 7b" - for.... ja, for hva da?
Man heller undergraver kvinnekamp på denne måten, fordi man selv sier som kvinne at "Beste kvinnelige et eller annet" skulle være dårligere enn en "beste mannlige ett eller annet" eller en felleskategori.
Jeg er prinsipielt enig med Sundfør. (Og selvfølgelig helt enig i at Egil uansett er veldig morsom.)
Denne type "kvotering" innenfor kunstneriske prestasjoner har negative og positive elementer. På den ene siden gjør det det lettere for kvinner å få nødvendig pr for å hevde seg, samtidig har jeg ingen problemer med at det er svært irriterende for de som ikke trenger denne "hjelpen" for å få et publikum og aksept for sin kunst.
Uten at jeg har satt meg veldig inn i de ulike prisene, så mener jeg å erindre at det også er flere kjønnsnøytrale priser så som beste nykommer, beste hit og beste gruppe eller noe i den duren.
Da må det jo være helt kurrant å kunne krone den beste mannlige, kvinnelige og gruppa hver for seg.
Er det ikke noe som heter årets spellemann også?
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.