Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Jaggu har jeg lært noe nytt i dag også - det er lov å kjøre med sommerdekk om vinteren. :eek:
Kan dette være noe som må vurderes opp og i mente? Om det er hensiktsmessig å innføre påbud om vinterdekk på vinteren? Det smarte er vel å bare innføre forbud om sommerdekk på vinteren først som sist - ikke skjønner jeg at det ikke er gjort for lenge siden!
Det er ikke forbudt å kjøre med sommerdekk på vinteren. Men det er forbudt å kjøre med en bil som ikke har skikkelige dekk. Med andre ord - om du kun bruker bilen når det er plussgrader og ikke is på veien eller fare for is på veien så kan du kjøre i vei på sommerdekk.
Det er ikke lov å kjøre med dekk som ikke er hensiktsmessige.
Og hvis en ikke er skodd etter været med dekk så får en drabelig avkortning fra forsikringsselskapet om det skulle skje noe. Så selv om det ikke er forbudt med sommerdekk så skal en ikke akkurat ta sjansen på det.
Utenlandske vogntog i Norge kjører ofte på sommerdekk, etter det jeg har lest. De har kjetting i tillegg. Det hender politiet (regner jeg med) står på fergekaia og sjekker at de har kjetting og stopper dem dersom de ikke har.
Jeg er ikke sikker - men jeg tror det er andre regler for vogntog. :gruble:
De er pålagt å ha kjettinger (men ikke å kunne bruke dem :gal:) mens privatbiler ikke er det.
Vogntog tror jeg ikke trenger vinterdekk nei, men må ha kjetting til 4 eller6 dekk (litt usikker hva en sjåfør sa) Noen ganger har de sjekk f.eks på Svinesund og har de ikke kjettinger får de ikke kjøre videre.
Tollvesnet har vel tilbydt seg å ta den kontrollen mener jeg å ha lest, og da blir jo omtrent alle sjekket og det hadde ikke vært dumt.
Som privatbilist så kan man ende med å ikke få noen forsikring utbetalt om man har vært dum og kjørt med slitte sommerdekk på vinterføre.
(enda værre om man ender med å skade noen eller drepe noen fordi man har vært kjøtthue)
Vi kunne begynne å gi bøter på f.eks. 100 000 kr hvis de ikke hadde kjetting eller ikke la den på når all logikk tilsa at man enten ikke kunne fortsette å kjøre eller man måtte få på kjettingen, samt inndragning av kjøretøy og last til det var betalt. Tror de har gått litt mer inn for å ha ting i orden.....
Skulle det være en mer alvorlig ulykke kan man jo også snakke om tiltale.
Dessverre er det lite kontroller på slikt, og selv biler som ligger strød langs veien når det er dårlig vært får vel sjeldent noe bot fra politiet. Er det "aleneulykker" er det jo heller ikke noen motpart som skal skrive skademelding hvor slike opplysninger skal gis.
I tillegg er det en haug folk som kjører med alt for dårlige dekk. Kanskje begge dekkparene burde vises fram på EU-kontroll, i stedet bare for det dekkene som står på bilen under selve kontrollen.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.