Bilen vår (Passat-02) er på service og det blir dyyrt.
Leverte inn leiebilen i dag, en digg og kjapp A4 2009-modell.
Synd å levere den fra seg og gå til gamlebilen igjen. Tror de spekulerer litt i dette med nye, sexy leiebiler mens vraket er på verksted...
Vi har ikke råd til ny bil akkurat nå!
Men lurte på dette med leasingbil. Er det noen her som som leaser bil?
Er det "lønnsomt"? Vi ønsker en nyere, miljøvennlig, sikker og komfortabel stasjonsvogn. Den må være passe sprek og ikke er for stor.
Nesten aldri lønnsomt for private, kan i enkelte tilfeller være lønnsomt for firmaer.
Bruker du merkeverksted? VW Norge (Møller) er blant de dyreste i verden. Vanlig longlifeservice på vår Sharan koster 6500 hos Møller, 3700 hos VW i Sverige og 3100 på uavhengig verksted i Norge (inkludert dieselfilter og kupefilter, det var det ikke hos de to andre). Reparasjoner er ennå mye billigere. Kvaliteten på servicen/reparasjonen er lik eller bedre enn Møller på det verkstedet jeg bruker.
Man betaler vel litt ekstra for å skifte bil ofte samt å ha svært forutsigbare utgifter.
En kollega har lease en liten billig bil. Rett og slett fordi han ikke kan ta opp mere lån.
Men bil måtte han nesten ha.
Da var leasing en god og sikker måte.
En venninne av meg leaser bil, og hun er superfornøyd og prøver å få alle andre til å gjøre det samme. Men så er hun mer enn gjennomsnittlig opptatt av å ha ny og fancy bil, da, og har kanskje ikke helt økonomien til å kjøpe ny bil hvert 3. år. Jeg har inntrykk av at det lønner seg hvis man bytter bil ofte og kjøper ny hver gang, men ikke hvis man kan klare seg med en eldre bil, eller har bilen lenge.
Vi leaser bil. Faktisk er begge bilene våre på leasing, og vi er veldig fornøyd siden vi pr måned kom billigere ut nesten med to leasingbiler enn månedskostnad på lån på mannens bil.
Det er dog en ulempe med dette. Vi kommer til å gå over fastsatt kilometer. Da vi startet å lease hadde vi en type kjøremønster - og den er nå endret. Begge bilene vil ha økt kjørelengde i løpet av leasingperioden, og det vil koste oss en god del. Dessverre.
På den positive siden så får vi testet ut biltype og -størrelse mer grundig enn om vi bare hadde tatt en prøvekjøring. Vi vet litt mer om hva vi trenger i fremtiden, og hva vi skal se etter når vi kjøper bruktbil etter leasingperioden.
Det som flere av leasingaktørene har blitt kritisert for, bl.a. privatleasingen til Toyota, er at de har vært for nøye med tilstand til bilen når den ble levert tilbake.
F.eks. "parkeringsbulker" blir i hvert fall for mange i deler av landet "normal slitasje". Slike kan være dyre å fikse - og kostnadene er kanskje også høyere enn verditapet det har ved et tradisjonelt salg. Riper i interiør, uhell med litt søl i bilen osv. kan raskt gi en regning ekstra når leasingperioden er over. Sett i henhold til slitasje kan kanskje barnefamilier være litt mer "utsatt" enn en del ellers.
Skal man bytte bil ofte kan leasing lønne seg. Ser man for seg at man har en bil i minst 5 år og hvis man har ganske lang kjørelengde, lønner det seg ikke. Man kan jo naturligvis se på mulighetene for å overta bilen når leasingperioden er over, og da til hvilken pris.
Man kan jo regne på det. Tatt en bil til i overkant av 300 000, så betaler man vel gjerne ca. 50 000 kr i startbetaling og 3000 kr/mnd. Da er maks kjørelengde per år 15 000-20 000 normalt sett. Da er det vel over 150 000 kr i leie + diverse gebyrer. Da kan man spørre om en bil til 300 000 i løpet av tre år faller såpass mye i verdi? Kjøper man en ganske populær modell er ikke verdifallet så stort.
I tillegg kan det altså komme en regning på "skader" som man ellers ikke har hatt så stort tap for, eller som man ikke har brydd seg om ved videre bruk av bilen. Med at man har fem års reklamasjonstid (og 5 års garanti på de fleste aktuelle merker nå) har man et ganske forutsigbart bilhold i minst fem år ellers, samtidig som man har en moderne bil.
En 2002 Passat er for så vidt ikke en ukurant bruktbil, og jeg ville vel tro at med mindre ikke det er stor slitasje/skader eller ekstrem kilometerstand er det en bil som vil gi dere en kurant startkapital for ny bil. nå vet jeg ikke motor og kjørelengde her, men skulle vel være at bilen var verdt mindt rundt 100 000 kr.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.