Besteforeldrene mine hadde en sparebøsse ved telefonen sin, og når noen lånte telefonen for å ringe noe sted puttet de på en krone eller to som takk for lånet. Det var slik man gjorde det på mine trakter, helt frem til jeg var tenåring.
Jeg har arvet sparebøssen, og for meg er den et fint minne om besteforeldrene mine og "svundne tiders nøysomhet". Imidlertid synes jeg det er vanskelig å ha den fremme, så den har stått gjemt i et skap. Nå har den yngste generasjonen begynt å raide skuffer og skap for skatter, og vil gjerne ha mannen fremme. Jeg er veldig usikker, og synes det hadde vært interessant å høre hvordan dere reagerer? Hva synes dere?
(Angående bruken av bruken av ordet "neger" i overskriften, så beklager jeg på forhånd til de som reagerer - en modde kan eventuelt bare ta det vekk? Jeg så Bornholm museum brukte uttrykket og valgte å sette det i overskriften nettopp fordi det også avspeiler hele bakgrunnen for hvorfor jeg gjemte sparebøssen.)
En "karikert" mørkhudet som står og tigger etter penger som han så svelger? Noen blir jo veldig støtt, noe jeg ikke er uten forståelse for. Vi har også i omgangskretsen to adopterte fra Etiopia, og moren deres er veldig vàr. Den eldste gutten der er også veldig opptatt av å finne positive rollemodeller med mørk hud for tiden.
Jeg ville ikke hatt den framme - jeg kunne sikkert hatt ei fin dame på hylla, men en tiggende kar som dette synes jeg er mer problematisk. Men det er meg. kjedelig PK-dame
Den er kul. Hvis man ikke forstår at det der er et klenodium og skal bli støtt av det, enten man nå er lys eller mørkhudet, så syns jeg man heller bare får bli det.
Oldefaren til barna min hadde en slik. Svigersøster som er rundet 50, husker denne fra hun var ei lita jente. Så da hun fant igjen en slik i en antikvitetsbutikk i Praha måtte hun bare kjøpe den. Hun betalte ca 500 kr.
Det er jo problematisk fordi den representerer en rasistisk stereotypi. Allikevel synes jeg ikke det nødvendigvis er problematisk å ha den framme så lenge en er reflektert over dette. Du har den jo framme som et minne og en antikvitet. Den forteller en historie på godt og vondt og kan få oss til å reflektere over hvor vi står i dag og at det samtidig ikke er så lenge siden rasisme var så uttalt og "hjemmekoselig". :humre:
En med hvit hudfarge hadde vel neppe blitt laget. Problemet er jo at den representerer et stereotypisk bilde av den svarte, sultne afrikaner som trenger våre almisser. Som en kuriosa for voksne mennesker som kan sin historie, er det ikke noe problem å forholde seg til denne som kul med en ironisk distanse, men ovenfor små barn som ikke har de tolknigsrammene men tenker konkret, er det ikke like ukomplisert. Jeg ønsker ikke å reprodusere slike sterotypier for mine barn. Men jeg kunne tatt den fram og brukt den som et pedagogisk verktøy for å fortelle noe om hvordan verden så ut for bare kort tid siden. Vi har en liten afrikansk mann i hvit kjortel som nikker når han får penger etter mine besteforeldre et eller annet sted, og jeg kommer sikkert til å vise dem den en gang. Men jeg vil ikke ha den framme til daglig.
Jeg synes nesten at settingen/ interiøret ellers i hjemmet er avgjørende for hvordan jeg oppfatter den. Om den stod hjemme hos en nynazist blir noe helt annet enn om den stod i en moderne stue innredet med moderne kunst, eller for den saks skyld i et kunstgalleri. Tolkningene kan bli helt ulike. Jeg synes den krever litt av innredningen ellers hjemme for å faktisk signalisere hva en mener med å ha den der.
Jeg har ikke noe problem med at du mener det altså, jeg var bare nysgjerrig på hvorfor. Jeg hadde sett på det som naturlig å forklare det historiske bakteppet for ungene hvis jeg satt frem en slik figur.
Jeg skjønner godt hva du mener. Dette er en historisk gjenstand som speiler den tiden den ble laget, og de tidene stemmer ikke overens med det vi oppfatter som riktig i dag. Jeg leste for ikke så lenge siden gjennom gamle Fantometer og himmel og hav for en rasist vår venn i blå trikå (
Det er hovedsakelig det Tangina klargjør over som gjør at jeg ikke har den fremme. Både av hensyn til mitt barn og av hensyn til hans lekekamerater som fortjener å identifisere seg med helt andre og positive rollemodeller med mørk hud.
Faren min seilte en periode på vestkysten av Afrika, og hadde med seg en meterhøy skulptur av denne typen hjem:
Den har han loppemarkedet vekk (:eek:) i forbindelse med flytting, men den hadde jeg ikke hatt de samme problemene med.
Liten digresjon, men mannen "min" himler faktisk med øynene når han får penger, og jeg husker hvor fascinert jeg selv var av ham som barn. Han var liksom litt kul og tøff.
Jeg syntes det var fint å høre hva dere mente om dette.
Jeg hadde ikke hatt den fremme. Ser for meg den forsvarstalen hver gang det hadde kommet nye folk på besøk, spesielt afrikanske venner.
Dessuten var den stygg. :dukker:
Balanse: den statuen blir jo annerledes - den er laget i Vest-Afrika av afrikanere, og selv om den skulle vært laget med "primitive art"-markedet for øye og i så fall muligens vært med på å opprettholde stereotypier på en annen måte, så er den ikke laget i "vesten" for å være morsom på fattige afrikaneres bekostning.
Jeg har sett på den flere ganger og må konkludere med at jeg nok ikke ville hatt den fremme likevel. Jeg tror jeg var litt for raskt med å konkludere med at siden jeg synes negerdamen min er greit, så måtte denne være grei også, men de synes jeg ikke. Den er karikert på en helt annen måte, og symbolikken med tigging og spising av penger er også problematisk.
Polyanna sa:
Av en eller annen grunn vekker ikke "negerdamer" samme ubehag? Kan du forklarer meg det også? :blafre:
Min negerdame er bare en naken, afrikansk dame, med over gjennomsnittet pent ansikt og kropp, men med ellers helt ordinært utseende. Det er ikke like opplagt at det ligger rasistiske holdninger bak henne som bak statuen på bildet i HI (selv om det nok godt kan hende).
Hadde jeg bare sett den hjemme hos noen tror jeg ikke jeg hadde reagert i det hele tatt, kanskje ikke lagt merke til den en gang. Hadde noen imidlertid fortalt meg, eller laget et poeng av, at det er en "tiggende neger", så blir det muligens noe annet. :trenger teskje:
Negerdamer er ikke uproblematisk det heller. De ble ufarliggjort som noe eksotisk. Hadde det vært hvite damer, ville de definitivt ikke blitt plassert like lett rundt omkring i de norske hjem den gangen.
Det som kanskje skiller disse damene og denne mannen, er tiggingen og takkingen. Og at mannen like godt kunne vært en ape-figur. Eller er det bare i mitt hode, kanskje. :confused: For meg er det noe veldig underdanig over ham.
Dette er jo en fordom som til en viss grad lever den dag i dag. (Fordom: Kvinner med afrikanske utseende er noen villdyr i sengen.) Jeg kan ikke tenke meg det stemmer i det hele tatt. :skeptisk:
Men jeg personlig oppfatter ikke slike skulpturer (heller ikke den i HI) som problematiske, jeg skjønner jo utmerket godt at de er historiske uttrykk. (Og NEI, ikke ta vekk ordet nigger fra Mark Twain sine bøker! :trasser: )
Jeg kommer ikke til å ha den fremme. Tangina satte fint ord på problemet med den, og jeg kommer til å nøye meg med å gjemme den i skapet igjen.
Jeg måtte likevel vise frem figuren slik den jeg har faktisk ser ut, og med himlingen når han får penger. Jeg skjønner som sagt at du og andre tar anstøt, Niobe, og som sagt vekker den også ubehag hos meg. Men jeg har i tillegg investert en masse følelser i den, fra da jeg var liten og ikke hade med meg disse problemstillingene vi diskuterer nå. Jeg har stått mange timer og trykket opp hånden hans for å se på ansiktsuttrykket, og drømt meg bort til mystiske afrika mens jeg diktet historier om mannen. Så for meg er det altså delte følelser for han her, kanskje litt vanskelig å være objektiv, og derfor var det fint å få deres inntrykk.
Jeg har oppdatert hovedinnlegget også, men her er han:
Jeg tror faktisk heller ikke jeg hadde hatt den fremme. Den er ikke lett å forholde seg til og det er ikke lenge siden folk syntes slike gjenstander var uproblematiske.
Vet ikke helt.
Er litt ambivalent her. Barn nå til dags ville nok sett på den som en hvilken somhelst person ( den kunne like gjerne vert hvit eller kinesisk, for dem vil jeg tro). Dem minste/ i starten tennårene har jo gjerne ikke fått inn historien nok enda til å forstå? Ville spart på den, satt den bakerst på kontoret (hjemme altså), eller i et skap så lenge...
Det finst jo sikkert massevis av slike mørkhudede figurer, feks som lampe-fot, musikere osv, i de mange hjem rundt omkring. Har likevel sjelden sett noen som står openlyst og tydelig fremme i våre dager.
Ikke egentlig en kommentar til dette, men mer en digresjon inspirert av den vestafrikanske statuen: jeg har lest et eller annet sted (enten i Ny-Guinea eller Vest-afrika) om hvordan noen lokale folks utskårne statuer (som egentlig ikke hadde noe slikt i utgangspunktet) fikk lengre og lengre erigerte peniser etter hvert som de skjønte at dette falt i turistenes smak. :knegg:
Jeg ble nysgjerrig, og spurte mannen hva han syns (han er selv mørkhudet). Han syns den var skikkelig stygg, og ville ikke hatt den framme. "Besatt" som i besatt av djevelen var ordet han brukte. :knegg: Han reagerte derimot ikke på at den ba om penger, det syns han ikke var et problem.
Jeg hadde ikke hatt den framme, og jeg tror jeg hadde blitt litt perpleks dersom jeg hadde sett noe sånt hjemme hos noen.
Jeg ville ikke hatt den fremme, samtidig er jeg også vokst opp med disse figurene; negerdamer, sigøynerdamer, elefanter og andre eksotiske figurer som familiens sjøfarere hadde med seg hjem, så de har i hvert fall en stor affeksjonsverdi.
Der er jeg også. Det har alt å gjøre med hvordan en blir framstilt. Jeg forstår hvorfor du er i tvil. Jeg tror ikke jeg hadde følt meg vel med å ha den framme.
Når dere har mennesker i omgangskretsen som du antar vil bli støtt tror jeg kanskje jeg ville latt være. Jeg ville i alle fall ikke hatt den fremme stående veldig synlig og alene. Muligens på en hylle med flere ting.
Jeg synes det er tegn på å være en som kan høre på andres argumenter, og vurdere fornuften i dem uten å være redd for å miste ansikt ved å endre mening. :highfive:
Det er vel ganske åpenbart at selv om noen ser på mannen min med ironisk distanse, så er det mange flere som synes den er problematisk. Da er det i min bok greit å ta hensyn til det, så lenge det ikke går på bekostning av noe som er ekstremt viktig for meg å markere. Det er det jo ikke, tvert i mot ser jeg på denne som problematisk selv også. Mannen er plassert i et skap.
Jeg syns også den er problematisk, og den stiller ikke i samme klasse som negerdamene. Vi har jo en god samling av dem, og vi har en som har en tydelig karikert fremstilling, den står i et skap.
Jeg ville absolutt tatt vare på den, som et kulturhistorisk minne, men jeg ville ikke hatt den framme.
Jeg vurderer de tradisjonelle negerdamene mine til stadighet også, og det at de er frmstilt som eksotiske og nakne, er også problematisk og basert på fordommer, selv om de utseendemessig er pene å se på. Jeg har enn så lenge valgt å ha dem hengende oppe, basert på kulturhistorie, og at de ikke er fremstilt stygt.
Det er for øvrig feil at det ikke finnes liknende figurer med hvite damer. Jeg har et par stykker fra femtitallet, jentehoder med hestheale, og disse var som regel blonde og blåøyde.
Den vekket ubehag hos meg, jeg hadde nok stusset om jeg så den hjemme hos noen. Men jeg skjønner godt at det er en gjenstand du ønsker å ta vare på, siden den vekker mange gode minner.
Min reaksjon, da jeg så denne i virkeligheten, var litt overraskelse over at de virkelig lagde sånt for et halvt århundre siden, og at det er bra at ting har utviklet seg siden. Jeg ser på den som et historisk skrekkeksempel på hvordan man latterliggjorde mennesker fra Afrika.
Du tror det nesten ikke før du får se det.
Jeg personlig ville ikke hatt den stående fremme, men forstår at svigersøster har veldig nostalgiske barndomsminner om den.
Denne så jeg på et program som heter Cash in the attick. Den ble vurdert til å ha en verdi på mellom 60 til 80 pund. Den gikk til auksjon og ble solgt for 10 pund.
Jeg ville tatt vare på den av historiske årsaker (og mest sannsynlig brukt den i undervisningen, som et eksempel på en tidsepoke), men jeg ville ikke ha hatt den fremme. Den symboliserer alt det jeg ikke vil at mine barn skal tenke: at mennesker med mørkere hud enn oss er stygge, slemme og et pengesluk.
Jeg ser det problematiske ved den hadde den vært produsert og vært til salgs i en butikk på 2000-tallet.
Jeg synes ikke den er problematisk som et arvestykke fra en annen tid. Like lite som jeg synes et 200 år gammelt bilde som fremstiller slavehold er problematisk å ha på veggen i stua.
Nå er jeg også ekstremt imot at man reviderer f.eks. Huck Finn og fjerner ordet nigger i bøker og sanger, eller at man skriver om klassikere som Little Black Sambo eller sanger om Hottentotter.
Jeg er enig. Jeg synes det er viktig å ta vare på dokumentasjonen om hvordan verden ble fremstilt før i tiden. Mister vi den, mister vi historien, og med den kanskje også forståelsen av hvorfor disse tingene blir oppfattet som problematisk i dag. Og da har vi strengt tatt ikke gått fremover i det hele tatt.
Jeg ser resonnementet, men mener dere at det er et poeng å ha den fremme i et privat hjem der barn går forbi uten at det nødvendigvis er tid og anledning til å fortelle historien og vise sammenhenger?
Ikke nødvendigvis, nei. Min kommentar var spesielt relatert til Olympias generelle betraktning om sensur og omskrivning. Jeg personlig ville ikke hatt den fremme, men det er vel mest fordi jeg - beklager! - syntes den var grusomt stygg. :knegg:
Det er jo ikke noe i veien med å gjemme den når det er noen på besøk som man vet ville følt seg veldig støtt av den.
Jeg vet egentlig ikke hvor mange barn som ville reagert på denne, når de tilfeldigvis kommer på besøk? Mange ville kanskje bare sett på den som morsom fordi den spiser penger, uten å så mye som legge merke til hudfargen dens. Dessuten trengs det vel neppe lange historiske avhandlinger heller- man kan forklare ting med en eller to setninger slik at barna forstår. Sånn gjør i hvert fall jeg når jeg leser f.eks. Little Black Sambo for barna.
Den er jo et bilde på sin tid og den tidens bilde av Afrika og afrikanere. Den er rar og viser et ekstremt karikert bilde av fargede, men jeg tror jeg hadde latt den stå fremme om jeg hadde arvet noe sånn og brukt anledningen til å humre over de rare hvite folka og alt det rare de tenkte for ganske kort tid siden.
Det er jo bare kulturhistorie og en pussig dings, jeg ville overhodet ikke reflektert over at Balanse eller familien hennes var rasister eller noe. Bare tenkt at det var en snedig greie og at misjonærer er og blir rare.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.