Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Medisiner og skole

#1

annemede sa for siden:

Er det riktig at det er de pedagogisk ansatte på skolen som skal kunne gi all slags mulige medisiner til barn?
Eller burde man ha utvidet skolehelsetjenesten, slik at elever som stod på faste medisiner hadde blitt tildelt disse av for eksempel helsesøster?


#2

Katta sa for siden:

Det der er et godt spørsmål, det er etterhvert ganske mange unger som må ha medisiner på skolen, eller som burde hatt det. Og en ting er faste medisiner, en annen ting er medisiner de er avhengig av, men som krever vurdering før de gis. Jeg mener i hvertfall at det må finnes et opplegg på skolen for å gi medisiner, det går ikke an at skolen setter det på lista over ting som er "noen andres" eller foreldrenes ansvar og som skolen dermed ikke trenger ta i.


#3

goldnugget sa for siden:

Det beste hadde vært at Helsesøter gjorde dette, men det kommer aldri til å skje. Læreren til datteren vår gir medisiner når vi gir beskjed.
Jeg føler at læreren er på linje med foreldrene når det gjelder dette. Ved behov bør læreren få opplæring på lik linje med foreldrene.


#4

Lyppa sa for siden:

De ansatte gir ikke medisiner på noen av skolene her.


#5

Isolde sa for siden:

Hadde jo vert best å ha helsepersonell som gjorde det, men tror det er vanskelig å gjennomføre. Samme gjelder jo i barnehage og det er mange flere barnehager rund om kring enn skole. Vi krever opplæring fra helsepersonell om det er spesielle ting vi skal ta hånd om, men ellers må vi gjøre alt selv.


#6

Synnemor sa for siden:

Men hva med barn som MÅ ha medikamenter i løpet av dagen?? Er det slik at f.eks. en 1.klassing med diabetes må være i stand til å sjekke blodsukker, dosere rett dose insulin og injisere det selv i en alder av 6 år?!?? Det er ganske mye å pålegge et lite barn å huske det flere ganger hver dag!


#7

Nextlife sa for siden:

I utgangspunktet er jeg helt på linje med helsetilsynet her. Å gi faste medikamenter burde være uproblematisk for en lærer å gi. Dersom man har rutinene i orden, får opplæring på det spesielle medikamentet til den spesielle eleven vil man inneha både den kunnskap og vurderingsevne som er nødvendig.
Jeg tror det gir en større trygghet for eleven å få medikamentet udelt av lærer enn hjemmetjenesten. I hjemmetjenesten vil jeg tro det er vanskeligere å ha faste tidspunkt å levere medisin, samt en mye større personalgruppe som eleven da må forholde seg til.
De aller fleste kommunene har tydelige retningslinjer for utdeling av medikamenter, der det skal gis opplæring, rutiner skal nedskrives, lege skal gi skriftlig instruksjon om hvisomatte og alle parter skal signere.
Så lenge alle slike rutiner er på plass ser jeg ikke problemer med dette.

I en ideell verden hadde det selvfølgelig vært best om helsesøster eller annen sykepleier kunne vært fast tilstede og gjørt dette, men jeg tror det er utopi å skulle få dette til i dag.


#8

Pelen sa for siden:

Jeg kan bare sammenligne med her i USA der vi bor. Barna får ikke lov å ha medisin i skolen, all medisin skal oppbevares hos school nurse.


#9

rine sa for siden:

Jeg synes medisinene bør gis av en med med helsefaglig bakgrunn. Jeg har ingen utdannelse som tilsier at jeg skal kunne slike ting. En ting er at jeg selvfølgelig hadde klart det, på lik linje med en hvilkensomhelst forelder, men jeg ville også blitt sittende igjen med det fulle ansvaret hvis noe gikk galt. (Glemt medisinen, gitt for mye, for lite osv.) Et annet argument er at det slett ikke er satt av tid til å gjøre slike ting i en travel lærerhverdag. Lærere på barneskolen har ofte bare ti/fem minutters pause mellom timene (hvis de ikke skal gå inspeksjon, noe de gjør i mange friminutt, eller hjelper barna på med klær slik at de kommer seg ut) og jeg kan tenke meg at det blir slitsomt å sette sprøyter/poppe piller i de få minuttene der man faktisk har for seg selv i løpet av en dag. Joda, vi har mye avspasering, men det er fordi arbeidsåret ellers er veldig konsentrert, og med mindre man kan samle opp medisin og gi alt i juli, er iallfall ikke det et argument. :kommer smartingene i forkjøpet:


#10

Nextlife sa for siden:

Jeg kjenner at jeg reagere veldig på uttrykket å poppe piller i denne sammenhengen.


#11

Lyppa sa for siden:

Jeg vet ikke hvordan det vil ordnes hvis det skulle bli behov for det, det har det ikke vært på de siste 6 årene i allefall.
Men her er det ikke helsesøster daglig uansett, hun er kun innom en gang i uken.


#12

rine sa for siden:

Gi piller, da. (Jeg mente ikke at unger som får medisin på skolen egentlig er narkomane. : presiserer: )


#13

Hyacinth sa for siden:

Jeg ønsker heller ikke å ha noe medisinsk ansvar i jobben min.


#14

Katta sa for siden:

Faste medisiner trenger ikke være piller eller øyedråper 2 ganger om dagen, det løses stort sett av foreldre før og etter skoletid. Det dreier seg oftere om barn med epilepsi som kan få anfall og må ha stesolid eller tilsvarende, barn med diabetes som må ha insulin til måltider og barn med astma som kan trenge medisiner før aktivitet og ellers jevnlig i løpet av dagen eller til anfall. Og barn med heftige allergier som må ha epi-penn liggende i tilfelle det kommer et kraftig anfall. Man kan ikke ha en helsesøster gående per klasse (man har vel knapt en per skole), altså er det ikke så mange alternativer til at noen som er i klasserommet allerede tar denne jobben, enten lærer eller en assistent.


#15

rine sa for siden:

Jeg vet alt dette, men jeg liker det likevel ikke.


#16

Isolde sa for siden:

Jeg har 2 barn med astma på avdelingen. Er ikke mange månedene siden vi fikk så sterkt anfall at en ble hentet med ambulanse. Men hva skal man gjøre da? Holde alle barn med astma hjemme. Alle barnehager kan ikke ha en sykepleier/helsesøster.


#17

Katta sa for siden:

Jeg skjønner godt du ikke liker det, men hva er alternativet? Selvfølgelig, i en utopisk verden har man personer på skolen som er ansatt for å ta seg av medisinske saker, det hadde absolutt vært på sin plass. Men når man ikke har det og læreren ikke skal ha noe med det å gjøre, skal disse barna ikke være på skolen eller skal foreldrene være der sammen med dem? Å ikke gi medisiner i skoletiden er ikke noe alternativ.


#18

annemede sa for siden:

Ideelt sett en helsesøster pr skole som er tilstede store deler av dagen som også har en slags sosiallærerrolle som er med og bygger gode relasjoner og motvirker mobbing. :blafre:


#19

rine sa for siden:

Nei, og det er jo slett ikke behov for det heller så lenge vi som jobber med barn er greie og sier ja til å gjøre jobber som vi verken er utdannet til, eller står i vår arbeidsinstruks.


#20

rine sa for siden:

Helt enig!


#21

Katta sa for siden:

Det er det ikke vanskelig å være enig i. Det løser ikke problemet for små diabetikere, men det løser det meste annet.


#22

annemede sa for siden:

På hvilken måte kan det ikke løse problemet for de små diabetikerene dersom helsesøster er tilstede og kan nås kjapt om en lærer eller en medelev tilkaller denne?


#23

Isolde sa for siden:

Hva tenker du er løsningen da Rine?

Jeg har alltid sett det som en del av jobben min å gi barna maten de tåler (finne alternativer når man må det) og medisinere barna så de er friskest mulig når de blir levert hjem på ettermiddagen. Setter plaster når det er hull på knett og ispose på når fingeren er ute av ledd. Når jeg blir usikker ringer jeg legevakten (gjort flere ganger siste halvåret). Greit nok at jeg er pedagogisk ansvarlig for barna, men er jo ansvarlig for barna på andre nivåer også.


#24

Katta sa for siden:

Det løser ikke problemet for små diabetikere fordi de trenger et sett øyne på seg nærmest hele tiden, og de må ha assistanse hver gang noe skal spises, når det skal være fysisk aktivitet og i det hele tatt ganske mye. (Varierer fra barn til barn). Disse barna får ofte egen assistent. Men klart, det hadde hjulpet dem også om det var en helsesøster/sykepleier som kunne gi medisin og måle blodsukker.


#25

Nextlife sa for siden:

Og hvis da helsesøster er opptatt i bygg A med dette mens en annen elev får anafylaktisk sjokk i bygg D er man likevel tilbake til at ansvarspersonen som er tilstede må ha opplæring og forståelse for å gripe inn og gjøre nødvendlige tiltak, så da er man jo like langt.


#26

Katta sa for siden:

Ja, slikt ansvar tror jeg ikke man slipper unna i noen yrker noe sted hvis man skal ha med mennesker å gjøre. Forskjellen er vel egentlig at man med skolebarn faktisk har noe å hjelpe seg med når dette skjer i motsetning til når det skjer på udefinert område med en annen person.


#27

rine sa for siden:

Jeg synes annemede sin løsning var bra. Jeg er selvfølgelig klar over at man er ansvarlig for barna på mange nivå, og jeg har tørket noen liter tårer og funnet fram en noen meter plaster opp gjennom årene, (har også jobbet i grunnskolen.) men jeg synes likevel medisinering kommer i en litt annen kategori. Det er et stort ansvar, og det blir som regel en fast oppgave som det aldri er satt av verken tid eller penger til å gjøre, men som man likevel gjør, fordi det "ikke er noe annet alternativ."


#28

Isolde sa for siden:

Men annemede sin løsning fungerer bare for skolen, hva med oss i barnehagen? Det finnes barnehager fra 20 unger og opp til 2-300 barn. De store barnehagene kan nok forsvare en helsesøster/sykepleier. Men hva med oss med 60barn? Vi har jo barna i 5år, nesten like lenge som barneskolen.


#29

Nextlife sa for siden:

Ikke minst er barna i barnehagen mye mer avhengig av omgivelsene i de fleste henseende. Skolebarn lærer seg sakte men sikkert å gjøre endel av vurderinger og prosedyrer selv etterhvert.

Det er mangt og meget man kunne ønske seg av funksjoner i barnehage og skole, men jeg mistenker at dersom man skulle innføre en slags skolesykepleier som skulle ivareta disse oppgavene ville det gå på bekostning av andre, allerede eksisterende funksjoner. Noen prosent lærerstilling her, noen prosent assistentstilling, der, litt vaktmesterstilling og litt mindre skolemateriell så vil man kunne lønne en sykepleier for denne jobben.
Det er i hovedsak slik man gjør det med nye funksjoner, og det vil vel heller ikke være noen løsning.


#30

gullet sa for siden:

Jeg trives ikke spesielt godt med å gi barn medisin på jobb.
Det er ikke festlig når du bare får kastet forstøveren i fanget og det er det.
Jeg skulle ønske jeg kunne slippe, men ser at det kan være nødvendig. Opplæring er viktig og det er ikke alle som skjønner det.


#31

Polyanna sa for siden:

Hva om læreren er syk, da? Det blir veldig sårbart å binde dette opp til bare en person, er det ikke?


#32

Teflona sa for siden:

I en ideell verden er jo helsesøster til stede hele dagen, men hos oss er hun der hver tirsdag om vi er heldige. Jeg har hatt en elev med veldig ustabil diabetes og det var mye oppfølging, Mye. Jeg hadde lager av forskjellig mat, drikke og insulinpenner. Det var ikke lite tid jeg brukte på å sitte med eleven når h*n hadde føling, jeg følte meg i perioder som en sykepleier.


#33

Bayone sa for siden:

Sønnen til en kollega av meg fikk diabetes i 2. klasse, altså han var 7 år. Han har ikke noe assistent. Første tiden dro moren fra jobb til hvert måltid og sjekket blodsukker og ga nødvendig insulin. Nå måler han selv, viser resultatet til læreren og denne har oversikt over hvilke verdier som er normale. Er de utenfor normalområdet ringer de mammaen og hun gir instrukser på hva som skal gjøres, evt. så kjører hun til skolen og hjelper til. Nå er det ikke så store avstander her i byen så det er mulig å få til praktisk selv om det er tungvindt.


#34

Nextlife sa for siden:

Det bør være en forutsetning at de som skal gi medisinen får grundig opplæring både i årsak og virkning. Hvis man ikke får det synes jeg man gjør rett i å reservere seg mot å gi medikamenter.


#35

Maz sa for siden:

At alle skoler skal ha helsesøster hver dag hele dagen, og at denne skal kunn følge med alle barna tror jeg er utopi.

Dersom lærere /SFO ansatte ikke kan ha dette ansvaret så høres det ut som man argumenterer for spesialskoler der barn som trenger ekstra oppfølging får hjelp av fagfolk.

Om en ser på økonomien i dette med fulltidsansatt helsesøster med backupløsning så snakker du om en økonomisk prioritering på skolen som vil føre til at noe annet må vike.

For meg er det naturlig at en viss kompetanse om dette er noe jeg mener lærere bør ha om de skal ta vare på en klasse og det burde vel være noe man lærte om i studiet eller ble kurset i.


#36

rine sa for siden:

Det er helt klart billigere at lærere gjør det gratis, ja. :nemlig:


#37

Mex sa for siden:

Får ikke barnehagebarn med spesielle behov en "egen" assistent?
Jeg vet at niesen min har hatt det iom at hun skal ha medisiner til hvert måltid, og all mat skal veies.

Ser helt klart at det ikke er en ideel løsning slik ting er i dag på skolene, men jeg klarer ikke helt å se noen bedre løsning enn at lærere får opplæring. En helsesøster som er tilstede hver dag og som enten tar en runde og hjelper der det må medisiner til, eller eleven sendes til helsesøster kan vel kanskje hjelpe i mange tilfeller. Men jeg tviler på at alle skoler tar seg råd til det. Mange skoler har vel bare helsesøster en dag i uken.


#38

Avatar sa for siden:

Gratis? Jeg ser ikke på noe som helst arbeid jeg gjør i arbeidstiden som gratisarbeid, uansett om det ikke står i min stillingsinstruks.


#39

Teflona sa for siden:

Det kunne vært lurt å gi lærere med så stort ansvar en ekstra kompensasjon for arbeidet, jeg brukte jo utallige friminutter og undervisningsfrie timer på eleven jeg hadde. Hadde jeg fått noe nedsatt tid eller lønn, hadde dette føltes mer ok. Jeg gjorde jo jobben, men det var slett ikke en ønskesituasjon for en fra før av travel lærer.


#40

annemede sa for siden:

Som Hattifnatten sier så må jo alle barn bli undervist, enten hjemme eller på skole. Utfordringene for de med kronisk syke barn oppstår jo når skolen nekter å imøtekomme på at noen barn trenger medisiner, og henviser foreldre til å ta seg fri fra jobb for å komme innom og gi barnet/barna medisiner. Hva kan man som foreldre egentlig gjøre da?


#41

rine sa for siden:

Jepp, det tenker jeg også. Slik det er nå, blir det de lærerne som er "greiest" og ikke bruker reservasjonsretten sin som blir stuck med slike oppgaver.:btdt: En liten kompensasjon- helst tidsmessig- og litt kursing hadde vært helt OK.


#42

rine sa for siden:

:gruble: Noget spesielt utsagn...Så hvis du ble satt til å vaske gulvet istendfor å saksbehandle, ville det vært helt greit? Eller kanskje du måtte vaske gulvet i lunsjpausen din? Det ville vært greit uansett, fordi du likevel skulle være der fra 8-16? :undrer:


#43

Blånn sa for siden:

Jeg har ikke erfaring med å dele ut medisiner til elever da dette ikke har vært aktuelt i de klassene jeg har undervist. Jeg har hatt barn med diabetes og med astma, men de har vært selvmedisinerte (altså selv vært i stand til å måle blodsukker/ta medisin). Med eleven som hadde diabetes hadde vi et møte hvor en kontaktsykepleier og mor ga meg en grundig innføring i sykdommen og hva jeg skulle passe på, men jeg skulle ikke måle blodsukker/sette sprøyter.

Jeg synes det er forskjell på å skulle ha ansvar for livsviktige medisiner og det å dele ut for eksempel ritalin. Skulle man glemme ritalin en dag blir eleven ekstra urolig, men det er ikke fare for liv og helse. Skal jeg ha ansvar for livsviktige medisiner er det viktig at jeg får en grunnleggende og god opplæring og at jeg ikke får ansvaret før jeg føler meg relativt sikker.

Så for meg er det noen forutsetninger som må være oppfylt for at jeg skal synes det er greit å gi ut medisiner:

  • God opplæring
  • Praktisk tilrettelegging slik at det ikke går ut over tiden min med klassen (assistent som henter medisinen/nedsatt undervisningstid osv).
  • Gode rutiner for å følge opp også dersom jeg er borte fra jobb en dag

#44

Nextlife sa for siden:

Men betyr dette at du har gitt medisin uten grundig informasjon og opplæring?


#45

Bokormen sa for siden:

Jeg er ikke rine, men ja, jeg har blitt pålagt å gi medisiner uten ordentlig opplæring ja.


#46

Katta sa for siden:

Hvis jeg endte med å vaske gulvet i arbeidstiden, ville innvendingen min vært at da prioriterer arbeidsgiver veldig, veldig feil med å prioritere gulvvask fremfor å få unna bunken min med papirer pasienter sitter og venter på eller timer på poliklinikken. Ikke at jeg gjør det gratis. For det gjør jeg jo ikke når det er i arbeidstiden. Jeg ville på ingen måte satt pris på arbeidsoppgaven, og ble det mye sånt fra arbeidsgiver er det ikke sikkert jeg hadde blitt i jobben særlig lenge, men gratis hadde det dog ikke vært.

Når det gjelder medisiner tenker jeg de kommer i flere kategorier. Noen er livsnødvendige, noen ikke fullt så livsnødvendige. Noen krever ikke mer av en enn det krever å dele ut bunken med ferdigrettede norskstiler, andre krever vurdering og teknikk for å få gitt riktig. Uansett må det forutsettes at det gis nøye instruks opplæring der det trengs. Og det bør jo ikke være slik at dette i det daglige tar så mye tid at fokuset forsvinner fra undervisningen. Hvis det er mange elever med tidkrevende medisinering er det nødvendig med ekstra personell på samme måte som når det er flere elever med adferdspoblemer. Jeg synes ikke automatisk at det å medisinere elever må føre til noen form for kompensasjon, men hvis det gjør at læreren ofte bruker av pausetid for å få det til og likevel er villig til å strekke seg, burde det være en selvfølge at dette kompenseres på en eller annen måte.

Egentlig er det rimelig strutsepolitikk dette at vanlige sykdommer, matallergier og medisiner ikke inngår som et fag for lærere, barne- og ungdomsarbeidere og førskolelærere, det er ikke akkurat noe man lett kommer utenom uten bråk når man kommer ut i jobb.


#47

Katta sa for siden:

Har du blitt pålagt å gi medisiner som krever mer enn å bare gi det (altså av vurdering eller teknikk) uten opplæring? Det er i såfall ikke bra. Å dele ut tabletter fra dosett blir litt annerledes, da trenger man kanskje ikke all verdens opplæring.


#48

Nextlife sa for siden:

Hvis lærere gjør dette synes jeg dere er utrolig dumme. Jeg hadde aldri i livet godtatt at noen uten nødvendig opplæring skulle gitt mitt barn medisin, og jeg hadde heller aldri godtatt å gjøre det.
Helsetilsynet har helt klare veiledere for medisnering i grunnskolen (desverre ikke i barnehage, sfo og vg. skole, men erfarings,essig brukes grunnskolemodellen der også) og det er en grunn til det.


#49

Nextlife sa for siden:

Jeg synes uansett at man bør ha en viss innsikt i diagnose, årsak og virkning på medikamentet man gir.


#50

Katta sa for siden:

Ja, helt klart. Uten tvil. Men det er litt forskjell på det som krever en halvtimes informasjonssession eller et godt skriv og det som nærmest krever kursing.


#51

Nextlife sa for siden:

Jepp, og i de aller, aller fleste situajoner er sikkert en halvtimes info, samt et skriv og nedtegnede rutiner nok.


#52

gajamor sa for siden:

Du, og dere andre som reagerer på ordet "gratisarbeid" skjønner nok ikke helt hvordan en lærers arbeidssituasjon er. Vi jobber på mange måter akkord. Vi har en viss mengde oppgaver som skal utføres, men ingen fastsatt arbeidstid det skal gjøres innenfor. Ta f.eks. mine 60 matteinnføringer som skal rettes og leveres ut til neste fredag. Hvis jeg planlegger å rette 5 av dem i en undervisningsfri time, men istedenfor blir pålagt å ta meg av medisineringen og oppfølgingen av et barn i den timen. Hva skjer da med de 5 innføringsbøkene? De blir med meg hjem, jeg jobber en time ekstra den uka, og jeg får ikke betalt for det. Så jeg er 100% enig med rine: hvorfor skal jeg påta meg mer gratisarbeid? Jeg jobber allerede mer enn de normerte 43 timene i uka.

Hvem skal gjøre det da? Veldig enkelt svar: assistentene! Hadde vår skole hatt én ekstra assistent, så hadde mange problemer vært løst.


#53

Katta sa for siden:

Det første man må gjøre for å få en offentlig arbeidsgiver til å sette av nok tid og ressurser er å slutte å dekke opp for misforholdet mellom arbeidsoppgaver og arbeidstid med ubetalt overtid. Ja, jeg sitter i glasshus og gjør det selv, men det er like fullt sant.


#54

Zulu sa for siden:

Da jeg var 18 år, var jeg skoleassistent for ei jente med epilepsi (og annen problematikk som gjorde at hun hadde 100 % assistentdekning). Jeg fikk følgende instruks: I rullestolen ligger det en tube Stesolid, den skal du sette i rumpa hennes hvis hun har et epilepsianfall som varer lenger enn x minutter, (fritt etter hukommelsen her, dette er lenge siden). Jeg følte meg ikke veldig kompetent etter den opplæringen, for å si det sånn, men jeg var ung og tenkte ikke på å hverken nekte eller be om mer opplæring.

Greit nok. Men hva skal man gjøre mens man står på krava for å få opplæring? Nekte eleven tilgang til undervisningen fordi man ikke vil være eneste voksen tilgjengelig hvis det oppstår en akuttsituasjon?

#55

Katta sa for siden:

Jeg synes det er helt rimelig å nekte å ha noe med medisineringen å gjøre inntil opplæring eller forståelig innstruks er gitt. Ja, det medfører at eleven ikke kan være i klasserommet uten følge til skolen har fått opplæring, men sånn må det faktisk være tenker jeg. Jeg jobber med alvorlig syke unger i hverdagen og jeg utfører heller ikke i behandling jeg ikke mestrer uten opplæring først, da sender jeg ungen til et annet sykehus eller kaller inn noen som kan det.


#56

Zulu sa for siden:

Ja. Jo. Men er det helt uproblematisk å få til dette, da? Barnet har krav på undervisning. Skolen kan ikke nekte eleven tilgang. Dersom ikke foreldre kan organisere noen til å følge/medisinere, hva gjør man da? Og i mellomtiden mens man jobber med dette, går barnet glipp av opplæring.


#57

Katta sa for siden:

Da må man definere hvem sitt ansvar ting er. Jeg skjønner at man strekker seg. Men det er ikke læreren som skal eller kan løse problemet at han eller hun ikke har fått opplæring. Barnet går glipp av undervisning ja, men jeg synes faktisk det er verre hvis det er snakk om bruk av potensielt farlige medikamenter helt uten opplæring først. I de fleste tilfeller burde det være mulig å få til forsvarlig opplæring i løpet av kort tid, det er stort sett ikke så mye som kreves, men det må gjøres.


#58

Katta sa for siden:

Noe av problemet er kanskje at det ikke finnes tilstrekkelige rutiner eller at disse ikke følges? Jeg mener, for meg er det på et vis soleklart at det for penicillintabletter er greit med et papir hvor det står "lille Per har halsbetennelse og skal ha 1 tablett penicillin før lunch hver dag til 13.2, han svelger den med et glass vann", men skal man ha med en seksårig diabetiker å gjøre kreves endel mer. Hva slags kunnskaper personalet bør ha for å mestre ulike situasjoner står kanskje ikke definert noe sted?


#59

Zulu sa for siden:

Enig.

Den gang jeg tok lærerutdanning, var det obligatorisk med et førstehjelpskurs. Hvis det er slik fortsatt, hadde det kanskje vært en idé å legge litt basal, relevant medisinkunnskap der. Mange lærere tar jo oppdateringer på førstehjelp jevnlig når de jobber i skolen også, det kan puttes litt medisinkunnskap inn der også. Da blir det bare behov for spesifikk informasjon om den aktuelle eleven.


#60

rine sa for siden:

Ja, men det har vært penicilin og ritalin, ikke sprøyter og lignende. Det er grenser for hvor grundig informasjonen bør være for akkurat tabletter. Men de fleste tablettene ble gitt i min 25 minutter lange lunsj, som da ble forkortet ned til 20 minutter. Når det tar 5 minutter å gå tur-retur klasserom og personalrom, ble det en smule hektisk.

Selvfølgelig bruker vi pausetiden. Hvis man tar med seg et barn ut på gangen for å gi medisin midt i mattetimen, går det jo ut over alle de andre elevene.


#61

Nextlife sa for siden:

Hvis det er slik at dere strever med skolens administrasjon for å få nødvendig opplæring foreslår jeg at dere tar tak i organet over (som vel blir skolesjefen? ) og fremlegger problemstillingen.
Når Helsetilsynet har så klare veiledere for hvilke rutiner som skal foreligge, samt at barne har krav/plikt på skole bør det jaggu ikke være noe som kan neglisjeres.


#62

Nextlife sa for siden:

Vi har jo også den nye tigjengelighets,- og diskrimineringsloven som fastslår at man ikke kan diskriminere bort funksjonshemmede fra skole.
Å legge til rette for god kontroll og gode rutiner for å gi en elev nødvendig medisin kan ikke komme under en uforholdsmessig byrde.

ref fra loven:
Skole- og utdanningsinstitusjon skal foreta rimelig individuell tilrettelegging av lærested og undervisning for å sikre at elever og studenter med nedsatt funksjonsevne får likeverdige opplærings- og utdanningsmuligheter.
Kommunen skal foreta rimelig individuell tilrettelegging av barnehagetilbud for å sikre at barn med nedsatt funksjonsevne får likeverdige utviklings- og aktivitetsmuligheter.
Kommunen skal foreta rimelig individuell tilrettelegging av tjenestetilbud etter sosialtjenesteloven og kommunehelsetjenesteloven av varig karakter for den enkelte, for å sikre at personer med nedsatt funksjonsevne får et likeverdig tilbud.
Plikten etter første til fjerde ledd omfatter ikke tilrettelegging som innebærer en uforholdsmessig byrde. Ved vurderingen av om tilretteleggingen medfører en uforholdsmessig byrde skal det særlig legges vekt på tilretteleggingens effekt for å nedbygge funksjonshemmende barrierer, de nødvendige kostnadene ved tilretteleggingen og virksomhetens ressurser.
Brudd på plikten til individuell tilrettelegging etter første til femte ledd regnes som diskriminering.


#63

Zulu sa for siden:

Jeg jobber ikke i skolen, så det er ikke en aktuell problemstilling for meg nå. Men jeg er enig i prinsippet ditt. :)


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.