Om to uker reiser jeg med storebror og lillebror til Bergen. Jeg lurer litt på hvordan det er i forhold til sikkerhet og bæresjal. Jeg ønsker å bære lillebror i baresjal, må jeg knyte han av meg på flyet og bruke dette ekstra sikkerhetsbelte eller kan jeg beholde han påknytt. Med storebror brukte jeg bilsete når vi reiste når han var så liten, men lurer på om det ikke blir litt for tungt nå. Tenker da gjennom sikkerhetskontroll, yttertøy, to unger og håndbagasje..
Jeg tenkte meg nesten det. Selv vil jeg nå påstå at sikkerheten er mye bedre ivaretatt med en baby i sjal enn en baby i ekstra sikkerhetbelte..
Argh.. Da kan det være bedre å ta med bilsete, hvis flyet ikke er fullt, så går det som oftest greit å ha han sittende i stolen i eget sete.
Med storebror har jeg hatt han i MT gjennom sikkerhetskontrollen uten at jeg måtte ta han av, (Satt på ryggen og var vel rundt året) men kan jo være forskjellig fra sted til sted og person til person ..
Jeg har også opplevd begge deler gjennom sikkerhetskontroll. Men på flyet måtte jeg ha de i selen under letting og landing. Rresten av tiden har de gjerne sovet i sjalet.
Sikkerhetsbelte ja, men gjennom sikkerhetskontroll har jeg alltid fått ha han fast i ergoen. Der kommer de seg mellom meg og barnet med den håndholdte "pipern".
Jeg måtte ta minsten ut av sjalet og ta på ham den babyselen. Men han lå godt nedi sjalet helt til vi var inne på flyet, gjennom sikkerhetskontrollen osv.
Ja, det er det jeg også mener..
Dessuten, er han i sjalen, så sover han nok hele veien, må jeg ta han ut av så våkner han garantert.
Med bilstolen vet jeg at jeg må ta han ut av gjennom sikkerhetskontrollen, bilstolen må gjennomlyses..
I bil sitter babyen bakovervendt i et bilsete med fempuktssele..
I et fly sitter babyen fremovervendt på fanget til mor, med etpunktsele rundt magen ..
Knapt sammenlignbart
Ja, slynge hadde sikkert vært lettere. Dessverre har jeg bare MT og elastisk sjal. (Og nettopp bestilt meg ny MT, så tviler sterkt på at mannen godtar en bestilling av en lommeslynge også.. )
Det kan de lærde strides om, men det må være et regelverk i bunnen som følges av alle, ellers ville det blitt helt uhåndterbart i fht flyselskapenes forsikringer dersom en ulykke skulle skje. Forsikringen gjelder ikke dersom ikke barnet er forsvarlig festet under avgang og landing, og hos flyselskapene betyr det at barnet skal være fastspent i eget belte som er festet til en voksen. Det er forsket endel på riktig sittestilling både for voksne, spedbarn, crewmedlemmer (som bl.a. sitter med ryggen mot "kjøreretningen" ) og man har kommet frem til hvilke stillinger som er mest gunstig i fht. kraftig oppbremsing osv. i forbindelse med s.k. "brace for impact"- posisjon. Brace for impact er den sittestilling alle passasjerer må innta ved en preparert/forberedt nødlanding. Da sitter barnet absolutt best slik regelverket er.
Jeg har innimellom tenkt på det, faktisk. Hvis jeg fikk på meg bilbeltet slik at jeg var trygt festet, og så fikk festet ungen på magen i sjal med hele hodet festet inne i sjalet - hvor dårlig ville det egentlig vært? Altså - selvsagt er det mye mye bedre i barnestol, men jeg tenkte mer sånn i nødstilfelle.
Når det gjelder fly, så tenker jeg at der er det utvilsomt tryggere i sjal/meitai enn i det beltet som bare festes rundt magen på babyen, og som neppe gjør særlig mye for indre organer ved et eventuelt krasj. Men - regler er regler, og de skal følges.
Skjønner..
Men bilsete er godkjent sant? Når det settes i eget sete og festes med flyet sine seler?
Dog man er jo avhengig av at flyet ikke er fult for å få det til, så er jo ingen garanti. Om flyet er fullt, får man ta med bilstolen inn på flyet og oppbevare den der? Eller må det sendes med bagasjen?
Også når airbagen utløses? Eller sidene på bilen trykkes innover? Jeg er overhodet ikke enig. Babyen flyr nok ikke ut ruten, men det e uhorvelig mye annet en bilstol beskytter mot.
Du gikk glipp av setningen "selvsagt er det mye mye bedre i barnestol, men jeg tenkte mer sånn i nødstilfelle", ja? :rolleyes: Selvsagt ville jeg ikke vært i forsetet om jeg hadde en baby i sjal på magen. Selv ikke unger under 1.40 bør ikke sitte i forseter hvor airbagen er aktiv.
En bilulykke og en flyulykke kan vel neppe sammenliknes heller. Jeg ville også følt at det var tryggere å ha babyen i sjal enn i den selen under en flyulykke, og det er sannsynligvis ikke forsket på det heller?
Bilsete som får plass i et sete er lov. Det skal plasseres mot kjøreretningen og festes med setebeltet og ja, det er avhengig av at flyet ikke er fullt. Hos Ryanair og andre lignende selskaper får du IKKE plassere bilsetet i ledig sete uansett hvor mange ledige seter det er, for der skal de ha betalt for det setet som brukes uansett...
Dersom bilsetet får plass i bagasjehyllen, så kan det plasseres der. Er det ikke plass så sendes det på bagasjebåndet.
[quote=Input;2651646]En bilulykke og en flyulykke kan vel neppe sammenliknes heller. Jeg ville også følt at det var tryggere å ha babyen i sjal enn i den selen under en flyulykke, og det er sannsynligvis ikke forsket på det heller?[/quote]
Hva får deg til å tro at det ikke er forsket på det?
Jeg tror folk undervurderer kreftene i krasj. Et sjal er laget av et elastisk bomullstoff. Jeg kan aldri tenke meg at det er effektivt nok i en kollisjon.
Mener du å si at man er såpass langt framme i flyforskerverdenen at man har undersøkt hvilke forskjeller det er for en baby å være i sjal/meitai kontra magebeltet man vanligvis bruker? Det er i tilfelle en undersøkelse jeg svært gjerne ville sett! :nemlig:
Ah. For meg var det opplagt at man ikke snakket om elastiske sjal, men vevde sjal. :duh: Min jente havna raskt i vevd sjal pga vekta, så jeg reiste vel aldri med fly med henne i elastisk. Me bad. Er enig i at sikkerheten nok er "noe" dårligere i elastisk sjal som tross alt nok gir kraftig etter.
En bilulykke og en flyulykke kan vel neppe sammenliknes heller. Jeg ville også følt at det var tryggere å ha babyen i sjal enn i den selen under en flyulykke, og det er sannsynligvis ikke forsket på det heller?[/quote]
Hva får deg til å tro at det ikke er forsket på det?
Jeg ser ikke for meg at det er noe man forsker på i grunnen, men det kan godt være jeg tar feil. Derav spørsmålstegnet.
Et flykræsj innvolverer store krefter ja, og et magebelte rundt en baby vil nok være ganske så fatalt er nå min tanke. Og så tenker jeg også på feks nødlanding hvor alt egentlig går greit. Da hadde jeg virkelig foretrukket å ha en baby fastknytt på magen min og dermed hendene fri til å hjelpe 4-åringen jeg også har med meg.
Selv om tøyet skulle være kraftig nok i en kollisjon, er det flere ting som betyr noe når det gjelder bilsikkerhet. Blant annet knutene, og de er ikke så lett å standardisere. Og ikke minst at babykroppen vil komme mellom den voksne kroppen og bilsetet foran, og med mindre det er en bil med danseplass i baksetet er det absolutt mulighet for å komme i skvis mellom ganske store krefter.
Om babyen sitter i en sele på en voksen så slenges den voksne også ganske kraftog rundt i et sammenstøt. Jeg vil tro at selen er vesentlig sikrere enn et sjal.
Det er jo liten vits å diskutere hva som er sikrest av sjal og sele i et fly. Reglene er vel ufravikelige på dette punktet? Og om man ramler ned fra himmelen, er det sjelden noen overlever uansett.
Min erfaring er at det er mest praktisk å bruke sjal eller meitai når man skal ut og fly. Da har man armene frie til andre barn og bagasje. Om man har med bilstol, er den tung å bære på, samt at man ikke er garantert ledig seteplass ved siden av seg.
Men babyen må jo ha ansiktet fremover? Snudde du ham etter dere var oppe da, eller fikk du ha ham feil vei? Og hadde du selen hans inne i sjalet? Jeg skulle gjerne fått til noe som gjorde at jeg slapp å ta ham ut av sjalet under flyturen, men klarer ikke vri hjernen nok til å finne en løsning på det.
Vet du, jeg husker jommen ikke. Det var noe mikk, husker jeg, men det gikk. Særlig siden jeg reiste alene med spedbarn, 3-åring og 5-åring. :p Jeg hadde et langt og elastisk sjal, da.
Jøss, da praktiseres dette tydeligvis forskjellig. Jeg mente det ble gitt som generelt råd å amme ved letting og landing også jeg, for å unngå øresmerter.
Det er ulike regler for ulike flyselskap, så helt enige er de vel ikke om den forskningen, i så fall.. Det er først og fremst i skandinavia at unger skal sitte med sånt belte. Mange flyselskap har ikke engang sånne seler, fordi forskningen har vist at det er bedre å ikke bruke det. Nå husker jeg ikke helt hva de i TAP vi diskuterte dette med begrunnet med, men det virket veldig fornuftig da de sa det :flau:
Jeg reiste med fly da lillebror var 2-3 mnd (og storebror 4 år) Jeg mener jeg fikk ha ham i meitai-en under flyturen den ene veien, men måtte ta ham utav den andre veien. Jeg bare løsnet på meitai-en da og fikkdratt selen rundt ham, men han var delvis fastspent i meg da også. Flypersonalet diskuterte litt frem og tilbake før de ga meg lov til å ha ham i meitai-en, men "ga seg" til slutt. Dette er vel 3 år siden, på en innenlandsflygning.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.