Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Noen flyvertinner/flyverter her inne? (Baby i sjal i stedet for sele?)

#1

Mex sa for siden:

Om to uker reiser jeg med storebror og lillebror til Bergen. Jeg lurer litt på hvordan det er i forhold til sikkerhet og bæresjal. Jeg ønsker å bære lillebror i baresjal, må jeg knyte han av meg på flyet og bruke dette ekstra sikkerhetsbelte eller kan jeg beholde han påknytt. Med storebror brukte jeg bilsete når vi reiste når han var så liten, men lurer på om det ikke blir litt for tungt nå. Tenker da gjennom sikkerhetskontroll, yttertøy, to unger og håndbagasje..


#2

Lykken sa for siden:

Elin er vel flyvertinne, du får rope på henne. :)


#3

Bomull sa for siden:

Du maa ta han ut av sjalet og bruke sikkerhetsbelte. BTDT.


#4

Zulu sa for siden:

Jepp, det er utvilsomt. Om du må ta han ut gjennom sikkerhetskontrollen varierer litt, men mest sannsynlig må du det også.

#5

Mex sa for siden:

Jeg tenkte meg nesten det. Selv vil jeg nå påstå at sikkerheten er mye bedre ivaretatt med en baby i sjal enn en baby i ekstra sikkerhetbelte..
Argh.. Da kan det være bedre å ta med bilsete, hvis flyet ikke er fullt, så går det som oftest greit å ha han sittende i stolen i eget sete.

Med storebror har jeg hatt han i MT gjennom sikkerhetskontrollen uten at jeg måtte ta han av, (Satt på ryggen og var vel rundt året) men kan jo være forskjellig fra sted til sted og person til person ..


#6

Zulu sa for siden:

Ja, jeg har som sagt også opplevd å skli gjennom, men har oftere opplevd å måtte ta ut barnet.


#7

Malus sa for siden:

Jeg har aldri måttet ta unger ut av bæretøy i sikkerhetskontrollen.


#8

Bomull sa for siden:

Jeg har opplevd begge deler mtp sikkerhetskontroll, saa det er nok ingen fasit der. Men ombord paa flyet = no exceptions!


#9

Serafin sa for siden:

Jeg har også opplevd begge deler gjennom sikkerhetskontroll. Men på flyet måtte jeg ha de i selen under letting og landing. Rresten av tiden har de gjerne sovet i sjalet.


#10

Maylen sa for siden:

Sikkerhetsbelte ja, men gjennom sikkerhetskontroll har jeg alltid fått ha han fast i ergoen. Der kommer de seg mellom meg og barnet med den håndholdte "pipern".


#11

Snuppa sa for siden:

Jeg har ikke tatt ut gjennom sikkerhetskontrollen, men måtte ta ut på flyet.


#12

Niobe sa for siden:

Jeg måtte ta minsten ut av sjalet og ta på ham den babyselen. Men han lå godt nedi sjalet helt til vi var inne på flyet, gjennom sikkerhetskontrollen osv.


#13

Pebbles sa for siden:

Veldig rart at baby må ut av sjal og inn i selen - den selen må da være langt dårligere sikring enn et bæresjal?


#14

Maylen sa for siden:

Ja det virker jo mye tryggere på den måten, men enklere å ta selen av hvis man må på med redningsvest osv.


#15

Mex sa for siden:

Ja, det er det jeg også mener..
Dessuten, er han i sjalen, så sover han nok hele veien, må jeg ta han ut av så våkner han garantert.
Med bilstolen vet jeg at jeg må ta han ut av gjennom sikkerhetskontrollen, bilstolen må gjennomlyses..


#16

Ru sa for siden:

For redningsvest er viktig om man skal nødlande på Hardangervidda ...


#17

Zulu sa for siden:

Synes dere det virker trygt å ha babyen i sjal i bil også?


#18

Niobe sa for siden:

Det som fungerte best var lommeslyngen. For da kunne han ha på selen mens han lå i lommen, uten knytestyret når han måtte ut/inn.


#19

Mex sa for siden:

I bil sitter babyen bakovervendt i et bilsete med fempuktssele..
I et fly sitter babyen fremovervendt på fanget til mor, med etpunktsele rundt magen ..
Knapt sammenlignbart


#20

Ru sa for siden:

Tryggere enn fremovervendt i ett-punkts sele, som jo er det som diskuteres.


#21

Mex sa for siden:

Ja, slynge hadde sikkert vært lettere. Dessverre har jeg bare MT og elastisk sjal. (Og nettopp bestilt meg ny MT, så tviler sterkt på at mannen godtar en bestilling av en lommeslynge også.. )


#22

Elin sa for siden:

Det kan de lærde strides om, men det må være et regelverk i bunnen som følges av alle, ellers ville det blitt helt uhåndterbart i fht flyselskapenes forsikringer dersom en ulykke skulle skje. Forsikringen gjelder ikke dersom ikke barnet er forsvarlig festet under avgang og landing, og hos flyselskapene betyr det at barnet skal være fastspent i eget belte som er festet til en voksen. Det er forsket endel på riktig sittestilling både for voksne, spedbarn, crewmedlemmer (som bl.a. sitter med ryggen mot "kjøreretningen" ) og man har kommet frem til hvilke stillinger som er mest gunstig i fht. kraftig oppbremsing osv. i forbindelse med s.k. "brace for impact"- posisjon. Brace for impact er den sittestilling alle passasjerer må innta ved en preparert/forberedt nødlanding. Da sitter barnet absolutt best slik regelverket er.


#23

Lille meg sa for siden:

Jeg har innimellom tenkt på det, faktisk. Hvis jeg fikk på meg bilbeltet slik at jeg var trygt festet, og så fikk festet ungen på magen i sjal med hele hodet festet inne i sjalet - hvor dårlig ville det egentlig vært? Altså - selvsagt er det mye mye bedre i barnestol, men jeg tenkte mer sånn i nødstilfelle.

Når det gjelder fly, så tenker jeg at der er det utvilsomt tryggere i sjal/meitai enn i det beltet som bare festes rundt magen på babyen, og som neppe gjør særlig mye for indre organer ved et eventuelt krasj. Men - regler er regler, og de skal følges.


#24

Mex sa for siden:

Skjønner..
Men bilsete er godkjent sant? Når det settes i eget sete og festes med flyet sine seler?
Dog man er jo avhengig av at flyet ikke er fult for å få det til, så er jo ingen garanti. Om flyet er fullt, får man ta med bilstolen inn på flyet og oppbevare den der? Eller må det sendes med bagasjen?


#25

Maylen sa for siden:

Også når airbagen utløses? Eller sidene på bilen trykkes innover? Jeg er overhodet ikke enig. Babyen flyr nok ikke ut ruten, men det e uhorvelig mye annet en bilstol beskytter mot.


#26

Lille meg sa for siden:

Du gikk glipp av setningen "selvsagt er det mye mye bedre i barnestol, men jeg tenkte mer sånn i nødstilfelle", ja? :rolleyes: Selvsagt ville jeg ikke vært i forsetet om jeg hadde en baby i sjal på magen. Selv ikke unger under 1.40 bør ikke sitte i forseter hvor airbagen er aktiv.


#27

Maylen sa for siden:

Nei, jeg gikk ikke glipp av den.


#28

Lille meg sa for siden:

Eh. OK, da.


#29

Input sa for siden:

En bilulykke og en flyulykke kan vel neppe sammenliknes heller. Jeg ville også følt at det var tryggere å ha babyen i sjal enn i den selen under en flyulykke, og det er sannsynligvis ikke forsket på det heller?


#30

Elin sa for siden:

Bilsete som får plass i et sete er lov. Det skal plasseres mot kjøreretningen og festes med setebeltet og ja, det er avhengig av at flyet ikke er fullt. Hos Ryanair og andre lignende selskaper får du IKKE plassere bilsetet i ledig sete uansett hvor mange ledige seter det er, for der skal de ha betalt for det setet som brukes uansett...

Dersom bilsetet får plass i bagasjehyllen, så kan det plasseres der. Er det ikke plass så sendes det på bagasjebåndet.


#31

Elin sa for siden:

[quote=Input;2651646]En bilulykke og en flyulykke kan vel neppe sammenliknes heller. Jeg ville også følt at det var tryggere å ha babyen i sjal enn i den selen under en flyulykke, og det er sannsynligvis ikke forsket på det heller?[/quote]

Hva får deg til å tro at det ikke er forsket på det?


#32

Polyanna sa for siden:

Jeg tror folk undervurderer kreftene i krasj. Et sjal er laget av et elastisk bomullstoff. Jeg kan aldri tenke meg at det er effektivt nok i en kollisjon.


#33

Lille meg sa for siden:

Mener du å si at man er såpass langt framme i flyforskerverdenen at man har undersøkt hvilke forskjeller det er for en baby å være i sjal/meitai kontra magebeltet man vanligvis bruker? Det er i tilfelle en undersøkelse jeg svært gjerne ville sett! :nemlig:


#34

Lille meg sa for siden:

Ah. For meg var det opplagt at man ikke snakket om elastiske sjal, men vevde sjal. :duh: Min jente havna raskt i vevd sjal pga vekta, så jeg reiste vel aldri med fly med henne i elastisk. Me bad. Er enig i at sikkerheten nok er "noe" dårligere i elastisk sjal som tross alt nok gir kraftig etter.

Vevde sjal skal da tåle rimelig tøff belastning?


#35

Input sa for siden:

[quote=Elin;2651665]

Jeg ser ikke for meg at det er noe man forsker på i grunnen, men det kan godt være jeg tar feil. Derav spørsmålstegnet.

Samme her.


#36

Mex sa for siden:

Et flykræsj innvolverer store krefter ja, og et magebelte rundt en baby vil nok være ganske så fatalt er nå min tanke. Og så tenker jeg også på feks nødlanding hvor alt egentlig går greit. Da hadde jeg virkelig foretrukket å ha en baby fastknytt på magen min og dermed hendene fri til å hjelpe 4-åringen jeg også har med meg.


#37

Katta sa for siden:

Selv om tøyet skulle være kraftig nok i en kollisjon, er det flere ting som betyr noe når det gjelder bilsikkerhet. Blant annet knutene, og de er ikke så lett å standardisere. Og ikke minst at babykroppen vil komme mellom den voksne kroppen og bilsetet foran, og med mindre det er en bil med danseplass i baksetet er det absolutt mulighet for å komme i skvis mellom ganske store krefter.


#38

Slettet bruker sa for siden:

Om babyen sitter i en sele på en voksen så slenges den voksne også ganske kraftog rundt i et sammenstøt. Jeg vil tro at selen er vesentlig sikrere enn et sjal.


#39

Isbjørn sa for siden:

Det er jo liten vits å diskutere hva som er sikrest av sjal og sele i et fly. Reglene er vel ufravikelige på dette punktet? Og om man ramler ned fra himmelen, er det sjelden noen overlever uansett.

Min erfaring er at det er mest praktisk å bruke sjal eller meitai når man skal ut og fly. Da har man armene frie til andre barn og bagasje. Om man har med bilstol, er den tung å bære på, samt at man ikke er garantert ledig seteplass ved siden av seg.


#40

Polyanna sa for siden:

Jeg mener å huske at jeg fikk buksert babyen i sjalet slik at jeg fikk puttet selen rundt han selv om han var i sjalet og kunne hvile og ammes der.


#41

Mex sa for siden:

Du har helt rett. :)


#42

Input sa for siden:

Men babyen må jo ha ansiktet fremover? Snudde du ham etter dere var oppe da, eller fikk du ha ham feil vei? Og hadde du selen hans inne i sjalet? Jeg skulle gjerne fått til noe som gjorde at jeg slapp å ta ham ut av sjalet under flyturen, men klarer ikke vri hjernen nok til å finne en løsning på det.


#43

Zulu sa for siden:

Nei, det må den vel ikke? Jeg har da mer eller mindre alltid ammet mine ved letting og landing. Med beltet på, så klart.

#44

Polyanna sa for siden:

Vet du, jeg husker jommen ikke. Det var noe mikk, husker jeg, men det gikk. Særlig siden jeg reiste alene med spedbarn, 3-åring og 5-åring. :p Jeg hadde et langt og elastisk sjal, da.


#45

Input sa for siden:

Det måtte min da vi fløy rundt nyttår, fikk nesten kjeft for at jeg hadde ham litt skrått så han satt i den ene armkroken min. Begge veier faktisk.


#46

Zulu sa for siden:

Jøss, da praktiseres dette tydeligvis forskjellig. Jeg mente det ble gitt som generelt råd å amme ved letting og landing også jeg, for å unngå øresmerter.

#47

Input sa for siden:

Tydligvis ikke hos SAS da. :mad:


#48

Snippa sa for siden:

Det er ulike regler for ulike flyselskap, så helt enige er de vel ikke om den forskningen, i så fall.. Det er først og fremst i skandinavia at unger skal sitte med sånt belte. Mange flyselskap har ikke engang sånne seler, fordi forskningen har vist at det er bedre å ikke bruke det. Nå husker jeg ikke helt hva de i TAP vi diskuterte dette med begrunnet med, men det virket veldig fornuftig da de sa det :flau:


#49

Jenna sa for siden:

Jeg reiste med fly da lillebror var 2-3 mnd (og storebror 4 år) Jeg mener jeg fikk ha ham i meitai-en under flyturen den ene veien, men måtte ta ham utav den andre veien. Jeg bare løsnet på meitai-en da og fikkdratt selen rundt ham, men han var delvis fastspent i meg da også. Flypersonalet diskuterte litt frem og tilbake før de ga meg lov til å ha ham i meitai-en, men "ga seg" til slutt. Dette er vel 3 år siden, på en innenlandsflygning.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.