Ser det er masse tråder her, men ser også at det er noen som er flinke til å svare så jeg prøver meg.
Vi har i dag en Lancer 2005 stasjonsvogn, jeg er happysnappy med den, men mannen vil ha 7-seter. Vi har bare to unger og klarer oss uten, men han mener vi snart må kjøre unger rundt på cuper osv, sånn at vi trenger det.
Nå har det kommet opp at vi trenger en bil til i løpet av våren, så da må vi begynne å se.
Mannen min har egen bedrift og bilen blir da kjøpt på firmaet hans. Dermed er det for oss sansynligvis mest lønnsomt å kjøpe helt ny bil, da får man fratrekk for mva. Nesten nye biler har ikke mva, men verditapet er ofte mindre enn momsen, så derfor ny altså.
Jeg synes det er grisemye penger det er snakk om, og ønsker å orientere meg litt hva som finnes til en OK pris. Mao. BMW, Porsche, Volvo og Audi utgår.
Vi har sett på Mitsubishi Outlander. Men vi må vel også se på flere. Hva finnes hos de ulike produsentene av OK 7-seterbiler? Peugot, Mazda, Opel, Toyota, Skoda osv. Om den er litt billigere enn Outlander så er det helt OK.
Vi har nylig kjøpt 7-seter. Vi endte opp med en Peugeot 5008. Vi prøvekjørte flere og likte denne best i den prisklassen. Vi betalte 340 000 for helt ny bil.
Skoda har ingen 7-setere. Ellers ville det vært aktuelt. Vi var strålende fornøyd med den forrige bilen vår; Skoda Fabia.
Jeg kjenner flere som skryter fælt av Ford S-max, men jeg har en sånn greie på at jeg ikke vil eie Ford igjen, så den var aldri oppe til vurdering.
Jeg mener egentlig at vi kan kjøpe en pent brukt Polo som 'konebil' til meg, og så beholde Lanceren en stund til.
Problemet er at vi har bakovervendt fastmontert stol, så det å ta med EN ekstra 7-åring byr på problemer. Minsten er tre nå, så det er vel ikke lenge før vi bytter til beltestol, så da er det problemet ute av verden.
Vi hadde peugeot 806 før, nå er den erstattet med 807.
807 er en veldig god familie bil med 7 enkle seter (ikke benk). Derfor er det greit med plass baki til barneseter o.l. Vi kjørte ofte 2-2-2 og hadde midtgangen fri.
Nå har vi en 5008, 7 seter.
Denne har en veldig god kjørekomfort men er trangere i baksetene.
Andre rad har 3 seter og disse legges enkelt flat ned. De to bakerste er nedfelt og løftest opp. De setene er noe mindre og trangere. Er ikke plass til store barneseter der for å si det sånn.
Det som vel her da er mest aktuelt blir en 5+2-seter, da kanskje biler som Touran og S-Max er vel det jeg først vil trekke fram. Siden det er snakk om firma er vel kanskje også leasing aktuelt, så man kan jo se på avtalene forskjellige kan tilby på det området. Ønsker man noe større kan man sjekke Sharan og Galaxy, men det blir vel gjerne mer enn dere trenger kanskje. Det blir mer "ekte" 7-setere, mens det for 5+2-seterne er lite bagasjeplass igjen.
Outlander har ulempen med at den ikke kan settes opp som 6-seter. Tredje seterad er "to-i-ett", hvilket gir noe dårlig utnyttelse av bagasjerommet når bare 6 seter benyttes. Primære fordelen med Outlander er at man får en bil som har 4WD (og så ser den ganske stilig ut...).
Nå har de fleste merkene i løpet av januar fått 5 års garanti. Dette sentralt i henhold til firmabil ettersom næringskjøp ikke er underlagt 5 års rekalamsjonsrett.
Verkstedregninger etter hvert vil jo gå på firmaet, men det er jo noe man får vurdere. Jeg ville vel ha sagt lave verkstedregninger er ikke akkurat noe jeg forbinder med Peugeot. Det man ellers kan se på er jo også hva leverandøren tilbyr hvis det skal være noe krøll med bilen slik at den blir stående på verksted uplanlagt - f.eks. da slik som VW har det med sin "Mobilitetsgaranti" så lenge man følger service hos dem også.
Man kan jo vurdere prisen på bilen opp i mot det skattemessige også. Dyrere firmabil = mer som legges på inntekten og som skal skattes for. Ikke at det nødvendigvis er all verdens sum for å velge en bil som koster 100 000 kr ekstra.
Selv om det er firmabil, så kommer på en måte pengene fra samme sted, det er et enkeltmannsforetak, så de pengene som brukes på bil nå er de samme pengene som ikke kan taes ut i lønn. Så prisen har noe å si.
Leasing ja, kanskje vi burde se på det. Mye å sette seg inn i.
Akkurat det med at de bakerste setene ikke er delte, tror jeg ikke har så mye å si. Jeg tror vi enten har en skokk med unger som skal på kamp, eller vi pakker til helgetur. Vi drar (forhåpentligvis ikke) på helgetur med en skokk med unger. Kanskje en ekstra.
Mannen min har veldig lyst på en Outlander, jeg har ikke lyst til å bruke fullt så mye penger, men hva gjør man vel ikke for husfreden
(vi flyttet fra Oslo til Øvre Romerike for snart ett år siden, kvittet oss med et par millioner i gjeld, da synes jeg det er litt tullete å blåse opp gjelda med en ny halv million nå)
Er det noen forskjell på firmabilbestkatning om det er leasing eller kjøp forresten? Vel - det aner meg at det sikkert ikke er det, iom at bruksfordelen er nøyaktig den samme.
Vi har ny Renault Grand Scenic og er aldeles strålende fornøyd :) Likeså barna. Første bilen de ikke klager over bilsyke. Luftig interiør med store glassflater og god utsikt fra kupéen. Relativt mykt satt opp men jeg opplever den som presis og lettkjørt.
Eneste vi angrer på er at vi ikke ventet litt og fikk versjonen med 1.5 DCI 110hk og EDC dobbeltkløtsj automatgir. Glimrende drivlinje som bruker 0.5 på blandet og som man kan få for kr 330 000,-.
Sjekk 3. seterad på ulike 7setere. Plassforholdene varierer en god del, likeså sikkerheten. På noen modeller er 3. seterad nærmest limt inntil bakvinduet.
Jeg har to barn og trenger plass til å ha med ekstra unger, og kunne dra på ferie med mine to. Valget falt på Ford Grand C-max, lillebroren til S-max. Den har ikke fullt midtsete bak, men er utrolig fleksibel i seteløsningene, noe som gjorde at den danka ut Touran for meg. God å kjøre var den også. Jeg gleder meg til å få ny bli.
Sol - vi har også sett på C-max. Dvs mannen har og han var begeistret. Den var ikke veldig stor, men han mener det var mye bil for pengene. Vi har fått tilbud på en bil som ikke har den minste motoren, den har automat, diesel, hengerfeste, skiboks i bilens farge, automatisk lukeparkering, ryggekamera og en hel masse fiksfaks for 420 000. Iom at vi bare har to barn selv, så er vi ikke avhengig av å kunne ha tre barneseter i rad nummer to synes jeg. Baksetene er til de gangene vi har ekstra passasjerer i ny og ne. Og skulle vi ha passasjerer og bagasje så er det alltids litt plass i skiboksen.
De to bakerste setene i Outlander er latterlige og knapt noe jeg ville brukt som nødløsning. Faren min har en slik (2008 eller 2009-modell) og det var med hjertet i halsen jeg lot Størsta sitte på bakerste rad. Ellers er bilen både stilig og praktisk.
Vi kjøpte oss 7-seter denne uka og landet på Ford S-Max, etter 3 års vurdering, ønsking og drømming. Den har alt vi ønsker oss av en bil, unntatt firehjulstrekk.
Vi har en meget pent brukt Peugeot 307 SW, og jeg er veldig nøgd. Nå har jeg kjørt med et sete helt bak i stedenfor et sete i midten en stund, og det funker veldig, veldig greit når noen skal være med snuppa hjem. Blir litt mindre styr enn når man skal ha 3 seter på rekke og ras.
Vi har en Peugeot 806. Skulle jeg kjøpe syvseter på nytt så ville det bli en Peugeot 807. Innmari god på vinterføre også. Kan ta ut og inn seter etter behov, og alle sitter like komfortabelt. Eneste vi savnet i vår 806 var en midtkonsoll foran til å oppbevare drikke og annet, men det laget mannen min.
Peugeot 807 er etter min erfaring noe av det dårligste jeg har kjørt på vinterføre.... Frmakommelighet for en bil i den klassen kan sikkert være ok hvis de ter det man tenker på, men kjørefølelsen i henhold til underlag er dårlig og bilen blir såpass bred at sporte veier ble ganske irriterende.
Såpass. Da skal vi ikke ha den. Jeg synes nemlig touran også er noe herk på vinterføre, den er for lett foran og tyngden sitter for høyt til at den er helt stødig synes jeg. Altså det går helt fint og jeg har definitivt kjørt verre biler, men jeg ønsker meg en skikkelig stødig sak som kommer frem overalt. Og håper de egenskapene finnes for en eller annen sjuseter.
Nei - det stemmer det - mannen min som surret med det, men ved kjøp av ny bil så får han et annet ganske kraftig fradrag det første året. Husker ikke hva han kalte det. Engangs-et eller annet muligens?
For lett foran? Strengt tatt er det veeeldig få, om noen, biler med motoren foran og forhjulstrekk som man skal kunne kalle for lett foran. Optimalt sett kan man si at vektfordelingen til en vil skal være nesten 50 %, med litt tyngre mot delen som har hjuldriften. Blir vektfordelingen for skjev gir det langt flere ulemper. Med mer tyngde i front vil man på vinterføre kunne få at bilen blir mer understyrt, og mindre skjer når man svinger. Hvis man mener den er for lett fordi man ikke få trykk nok ned på hjulene, så er det strengt tatt en annen type problem.
Tyngdepunktmessig skiller den seg også lite fra en vanlig personbil. Samtidig er det av flerbruksbilene med best styrerespons og med gode tilbakemeldinger fra underlaget. Her er det vel bare S-Max i klassen som kan sies å være bedre. Jeg ville imidlertid ungått modell med sportsunderstell, selv om det på enkelte område rher kunne gjort den bedre, så går det for mye ut over komforten.
Jeg syns C-max er veldig god på vinderføre, ligger godt og stabilt på veien og har god kontakt med underlaget. Jeg liker den bedre enn flere stasjonsvogner jeg har kjørt de siste årene.
Nå er ikke Grand C-max noen stor 7-seter, men som tidligere nevnt er den perfekt med to egne barn og ønske om fleksibilitet.
Nå har jeg kjørt S-Max på snøføre i Nord-Norge i snart en uke, og det er helt klart den beste vinterbilen jeg har kjørt. Den er stabil, ligger godt på veien og tar seg veldig godt fram, samt at kjørekomforten er god.
Dekktypen har veldig mye å si. Kjører en ny Grand Scenic. Testkjørte bilen på tøft vinterføre ifjor og den hadde kjempebra kjøreegenskaper, stabilitet og fremkommelighet i dyp snø. Det var piggfrie Michelin X-Ice som satt på det.
På bilen min nå sitter det Conti piggdekk, som jeg valgte pga sikkerhet på is. Men jeg merker helt klart at de piggfrie er klart bedre på snøføre.
Har også hørt flere steder at Contidekkene ikke er de beste i snø.
Har vært meget godt fornøyd med Conti WinterViking-piggdekk. Og bor et sted med mye snø og mye bakker. De er nå på sin femte og siste sesong, men fortsatt bra med pigger også...
Jeg lurer på om det kunne oppgradert mine vinterkjøreopplevelser med touranen flere hakk. Problemet er at når det er kø og man må stoppe på holkeføre, kommer man ikke lett videre. Og man sklir lett sidelengs. Escorten jeg hadde før var bedre å ta seg frem med, den hadde ikke samme tendens til å skli sidelengs.
Nokian Hakkapelliita eller noe sånt. Piggdekk, forøvrig splitternye. Noe annet duger ikke her vi bor når føret er som i dag; speilblank is pga mildvær, og som like fort fryser, for så i tine igjen, i kombinasjon med mange bakker. Varierer fort mellom fint snøføre og glattholke.
Ettersom vi nå fikk den endelige avklaringen på at Sharanen 4motion kun kommer i 6 seter, så har jeg bestemt at vi dropper hele 4WD. Der er jo mannen som kjører til fjells, og min herlige konebil :hjerter: har jo fart i alle hjul.
Så da er det Peugeot 5008 og den derre grand scenicen som er greien? S-max? (cmax blir for liten). Noen som har ny Sharan? Historier fea virkeligheten mottas med takk, spesielt fra dem som klarer å innrømme et bomkjøp og/eller irritasjonsmoment og orker å begrunne og utdype dette ... :jupp:
Vi har Peugeot 5008. Det jeg er aller mest fornøyd med er at det faktisk er plass til 3 barneseter i 2. seterad; et bakovervendt og to beltestoler. I tillegg kan man legge ned setene uavhengig av hverandre. Det betyr at man kan legge ned midtsetet og dermed ha plass til lange ting inni bilen (men da er det bare plass til 2 stykker i 2. seterad; altså).
For å være ærlig likte jeg bedre å kjøre vår gamle 65 hk Skoda Fabia enn denne bilen, men det er kanskje fordi det er den jeg er mest vant til. Det er veldig rart å ikke kjøre med manuelt gir.
Kun som 6-seter? Hvordan setefordeling da? Høres jo helt merkelig ut. Hvor har fått dette bekreftet fra? Jeg vet den i enkelte land kan leveres som en seksseter, men virker merkelig at den som 4M-utgave ikke skulle leveres som 7-seter...
2+2+2. Det har lenge vært et rykte, en selger (eller var det et forum?) mente det var pga vekten, da den allerde var så tung før man stappet i 4WD. Men det sto i siste nr. av Volkswagen-nytt-kundeavisen. Så da må vi nesten tro på det.
Haldex-systemet som benyttes er jo normalt sett ikke så tungt. Men merkelig at det skal være pga. vekten på en måte. jeg hadde på en måte mer forstått det hvis det var pga. plassen som 4WD-systemer tar. Det er vel i hvert fall et element som kan ødelegge en del for salget her til lands vil jeg tro. Jeg vil vel gjerne tro at en del som kjøper denne faktisk har brukt for et vanlig baksete, uten at man ofte må opp med de bakerste setene.. :-\
Per nå finnes 4-Motion bare som 5 (2+3) eller 6 (2+2+2)-seter med 140 hk diesel og manuell kasse, altså ingen DSG. Det har mest sannsynlig med tillatt totalvekt å gjøre.
Iflg mannen sa selger at totalvekten var problemet, fordi den da krevde ny, dyr typegodkjenning. Dessa østerikerne kan vel ha blingset i konfiguratoren sin?
Ikke godt å si, det spekuleres vilt på det o store internettet for tiden. Det er åpenbart et marked for 7-seter 4-Motion, og helst med DSG og 170 hk også. :knegg:
Jaja. Vi som da har ventet 1,5 år på den Sharanen, som kanskje/kanskje ikke kommer, vi har da vært og prøvekjørt Renault Grand Scenic, og møtt på samme prolemet der: bare vent et ukjent antall mnd, så kommer det mye bedre motor ... :snill: Hvorfor kommer alltid de glupe, nye tingene i neste release? :trasser:
Renault Grand Scenic var for øvrig fin, stor nok*, ikke noen racerbil, da. Mer som en slags transportbil for å ta mennesker og ting fra A til B ... :sukk:
:hylgrine:
Videre: vi må nesten prøve Sharanen og Ford S-max også, de er jo større. Og plass trenger vi. Renault Grand Scenic hadde ikke fulst med plass til tvillingpulk og 6 personer, slik en viss gammalSharan klarer.
Men vi KAN jo ikke ende opp med en NySharan 2WD. Snakk om å gå over bekken etter vann ...
Hvis du skal ha firehjulstrekk så skal du bare stryke S-Max av lista med en gang. Det samme tror jeg du kan gjøre dersom du skal ha 6 seter og tvillingpulk inn i bilen. Da bør du se på nye Galaxy istedet.
Vi er ikke avhengige av firehjulstrekk og pulk så vi klarer oss fint med den elskede S-Max'en. :hjerter:
Men jeg liker ikke den "nye" løsningen på den bakerste seteraden i nye Sharan, det er jo sånne nedleggbare seter som på Touran, mens det i gamle Sharan er samme seter som på rad to og de kan tas helt ut. Det synes jeg er genialt. Vi kjører forresten med 2+2+2 seteoppsett nå.
Men skyvedørene på ny-Sharanen kunne jeg virkelig, virkelig tenkt meg.
Vi må ha muligheten 2+3+1. 2+2+1 er også ganske digg, sånn i hverdagen. Gamlesharanen har faktisk bare 6 seter. Syns det virker OK med nedfellbare, da er de jo alltid med. Det er utrolig pæs og ta de svære sharansetene inn og ut. Og bann på at du ikke har de med deg den dagen du plutselig trenger det.
Nedfellbare er helt OK. :nemlig: Senest i dag har vi brukt ett av våre, og det er gjort på et øyeblikk å felle de opp. Kunne aldri tenkt meg å hatt ekstraseter som jeg må ta fysisk ut av bilen for å få færre seter i bruk. :niks:
Helt til du skal ha barn nummer tre. Vi venter tredjemann nå, og jeg måtte nettopp ut med 4000 for nye bilstoler til to av ungene for og få alle inn på andre rekke i bilen. Litt møkk, altså!