Et halvt år etter at leksehjelp ble innført i alle landets kommuner, er lærere og foreldre sterkt i tvil om målet med reformen er nådd.
[b][/b]
Vi har jo hatt flere diskusjoner om denne ordningen her inne men jeg lager en ny tråd. Jeg er veldig enig i det jeg leser om ordningen så langt. Det var gode intensjoner som nok igjen har slått noe uheldig ut.
Leksehjelp ordningen på vår skole er greit lagt opp men den er med SFO ansatte og andre assistenter. Vesla synes det bare var kjedelig og "bråkete" og ville heller leke på SFO, så hun fikk slippe leksehjelpen fra nyttår. (Hos oss er det også slik at de uansett ikke får lov å gjøre den leksen de skal gjøre hjemme på leksehjelpen, lærerene er veldig klare på dette!)
Jeg har også merket meg at på de elevene som denne ordningen kanskje var spesiellt ment for, ikke nødvendigvis har takket ja til dette tilbudet. Dette er ofte elever som ikke går på SFO uansett men som går rett hjem etter skolen.
Men her er det sikkert mange forskjellige erfaringer :)
Både eg og storesøster er kjempefornøyd med vår leksehjelp. Det er SFO- ansatte/ assistenter, men dei klarer jobben godt. Det har nok også noko å sei at dei kun er 9 stk på gruppa, og dermed jobbar dei roleg og konsentrert. Det er lagt opp med leksehjelp man- tors 30 min etter skulen, og då gjer dei leksene til neste dag. Storesøster har gjort alt som regel så me går berre over leksene med ho, og høyrer ho i lesing.
På vår skule er dei ansatte veldig misfornøgd med leksehjelpordninga.
Dei har ikkje fått tildelt ekstra ressursar til dette, så den timen leksehjelpa foregår er det berre ein voksen på SFO mens den andre voksne tar seg av leksehjelpa. Dette er ein liten skule med kun første, andre og tredje klasse.
Mi jente går i første klasse og på foreldremøtet i haust anbefalte læraren at vi droppa leksehjelp. Førsteklassingane treng å leike litt etter å ha vore på skulen frå 8.30-13.00, så det er bedre å utsette leksene til dei kjem heim. Dette førte til at alle foreldra meldte førsteklassingen sin av SFO slik at det igjen blei to ansatte på SFO heile tida den dagen førsteklassingane skulle hatt leksehjelp.
Men det er fortsatt leksehjelp ein dag i veka for andre og tredje klasse, og det er eit problem. Dei mest bråkete guttane som gjerne hadde trengt leksehjelp er ikkje meldt på leksehjelp og er på SFO'en med berre ein voksen den tida leksehjelpa pågår. Ofte når eg kjem og hentar førsteklassingen min tidlig er det fullstendig kaos. Slosskampar og konflikter og stressa voksen-person som kjeftar. Dei treng absolutt å vere to voksne! Så viss leksehjelpa skal fortsette må skulen få tildelt ekstra ressursar.
Vi har ikke hatt leksehjelp tidligere, men nå skal storesøster begynne, mest fordi hun da har noe å gjøre en time på skolen mens hun venter på et kurs. Det er litt kort tid til å gå hjem. Jeg er spent. De får lekser fra dag til dag og jeg kan ikke se at den leksen hun har akkkurat den dagen skal ta en time. Men jeg regner med at hun kan bruke tiden på glosepugging og ha med seg en bok.
Her heter det leksetid og ikke leksehjelp.
Eldste bruker tiden på å lese. Og det er greit. Hun leser leksene, mens de skriftelige blir gjort hjemme.
[font=Comic Sans MS][/font]
Det vi merker på henne, er at de ofte slipper etter 30 minutter. Hun kommer hjem kl 14, og leksetiden skal være ferdig 14.15.
[font=Comic Sans MS][/font]
Andreklassingen tegner på leksetiden. En gang spurte han om hjelp til å lese hva som stod i en oppgavetekst, og fikk krass beskjed om at de ikke var der for å hjelpe.
Så etter det har han vært stille og brukt tiden på å tegne.
[font=Comic Sans MS][/font]
Så her fungerer det ikke så veldig bra.
Jeg tror ikke det har funket så godt hos oss. Førsteklassingene har bare leselekse, og denne skal i hovedsak gjøres hjemme. De barna som ikke har mulighet til dette pga språk o.l. har gjort avtaler jeg ikke vet så mye om. Leksehjelpen for de små barna har hanglet på grunn av mye sykdom blant personalet, uten at dette har blitt formidlet til foreldrene.
De eldre klassene har klaget på at lærerne som er tilstede ikke har god nok kompetanse til å hjelpe, typ norsklærer som ikke kan nok om fysikkleksa o.l.
Jeg er veldig fornøyd, heldigvis, med leksehjelpa på skolen vår. Den har gjort underverker for leksearbeidet her hjemme. Guttungen kommer hjem fra skolen med hovedtyngden av lekser gjort, dette går vi gjennom sammen, og det ender opp med at han får ei bøtte med skryt og oppmuntring fordi han har jobbet så bra. Noe skrivelekse og leselekse er igjen til hjemmejobbing, og siden det tyngste er tatt på skolen, går det stort sett veldig kjapt og greit og konsentrert å gjøre resten hjemme, og igjen da med masse positiv oppmerksomhet under- og etter.
Før leksehjelpa kom i gang, var det et lite mareritt med gråt og krangel hver eneste dag - han kunne gjerne krangle og hyle i en time for å gjøre lekser i et kvarter etterpå. Dette er det helt slutt på nå.
Så takk og lov at det fungerer hos oss! :lettet:
Nå skal jeg dog tilstå jeg ikke aner hvordan de ansatte oppfatter ordningen, ei heller hvordan den framstår for andre foreldre - jeg er bare så pur lykkelig over at den har løst leksehelv(piiip) for vår del. :sparke:
Hos oss er leksehjelpen ikke forbeholdt SFO-barna. Alle barn som går i 1. - 4. klasse kan få hjelp, men det fungerer ikke særlig godt.
Mange barn og få voksne. Dem som virkelig burde hatt hjelpen er ikke der. Vi meldte på våre barn så de skulle være ferdige før de dro hjem slik at vi kunne unngå konflikt mellom lekser og fritidsaktiviteter. Jeg har inntrykk av at dette var noe de fleste hadde i bakhodet.
Intensjonene her var nok gode, men gjennomføringen fungerer ikke. Det følger litt menger med vedtaket om leksehjelp, men langtfra nok til å gi et godt tilbud. Dette burde droppes og så bør heller planleggingen av heldagsskole intensiveres. Nei til lekser i barneskolen!
Leksehjelpen på vår skole har i all hovedsak vært lagt til tiden mellom 08:00-08:30. Ergo har den vært et ikke-eksisterende tilbud for datteren min, som ikke bruker SFO om morgenen. Å skulle sende et B-menneske på skolen en halv time tidligere 2-3 dager i uka for å gjøre lekser, har vi ikke vurdert som et alternativ.
Etter jul har én av timene blitt lagt etter skoletid, men det er visst ingen av venninnene hennes som bruker den, så da vil ikke hun heller.
Uansett kommer skolen aldri til å kunne tilby like god leksehjelp som det hun får hjemme, så det er helt greit for oss at hun gjør leksene hjemme i stedet.
Vel. I fjor prøvde de seg med en halvtime før skolestart fire dager i uka. Det fungerte ikke fordi det var umulig å forutse hva de fikk gjort. I år har de bedre opplegg med minst for første klasse og mest for fjerde klasse og lengre bolker etter skolen. Men de må velge mellom leksehjelp og noen av SFO-aktivitetene som går parallelt. Det førte til at mine valgte å gjøre leksene hjemme. Opplegget er imidlertid upåklagelig. Det er assistentene som har det, men de assistentene er bra de altså, det er jo de samme som er med ungene i klassen. Hos oss har alle assistenter en eller annen form for utdanning og det er ikke tilfeldig hvem som har leksehjelp med barna.
Slik er det her og - det er ikke meningen at de skal få hjelp, men så vidt jeg har forstått det, er alle 1-4-klassingene til stede mens en voksen passer på at de ikke bråker. Jeg fikk en lapp i sekken hvor det sto at poden (som bare er seks) slurvet og måtte gjøre seg mer flid med leksene, og da ba jeg om at han heller måtte få gjøre lekser hjemme hvor vi kunne hjelpe ham. Pussig ordning - som om alle seksåringer skulle klare å utvise nok selvdisiplin til å gjøre lekser på egen hånd.
Vi er fornøyd med leksehjelpen. Leksene er mer eller mindre ferdige, det fører til mye bedre tid hjemme til aktiviteter og lek. Spesiellt de dagene det skjer noe om ettermiddagen er det veldig ok at leksene stort sett er gjort. Vi ser på dem sammen før de skal leveres, så jeg føler ikke at vi har mistet oversikten.
Herlighet, det er jo helt latterlig. Men jeg har hørt fra de som benytter seg av ordningen på vår skole at det også er litt slik, en SFO ansatt og en assistent som passer på at barna sitter rolig og jobber med oppgaver. Da altså fra 1330-1400 etter en lang skoledag. 6 og 7 åringer. :rolleyes:
Jentungen som er førsteklassing har nå sluttet på leksehjelp. Hun hadde ikke lyst selv, synes det var kjedelig og ville heller leke på SFO. De får gjøre visse oppgaver på leksehjelp, greit nok, men hun har kommet hjem med nesten halvparten gjort feil flere ganger. Tallene har vært skrevet speilvendt osv. Jeg spurte om de ikke fikk hjelp til å skrive riktig, og da svarte hun at assistenten hadde sagt at alle skrev feil, så det gjorde ikke noe....
Så da er det bedre at hun får riktig hjelp til leksene hjemme. Hun er fornøyd for å slippe leksehjelp, vi slipper å rette opp i vranglære hjemme. Vinn-vinn :snill:
Hos oss er det oss ansatte på SFO som tar leksehjelpen, så da blir det fire mindre voksne på sfo og det merkes jo for de som skal ta imot ungene på sfo.
Jeg har ansvar for en herlig gjeng 3klassingen. Fordelen er at jeg er med de på skolen og kjenner alle elevene godt.
Vi er en gruppe på 12-14stk, å det holder da det er flere som trenger litt mere.
Men vi har en time tirsdag og torsdag og etterhvert som de blir ferdige får de gå og etterhvert sitter det bare noen få igjen. Da føles det veldig godt å kunne hjelpe de få litt ekstra.
Selv har jeg ikke jenta mi på leksehjelpen siden hun går i første og jeg syns jeg selv burde ta meg tid til å sette meg ned med henne og leksene hver dag. Det blir nesten kvalitetstid for da blir det bare meg og henne :hjerter:
Vi har ikke benyttet oss av leksehjelpen. Rektor anbefalte at 1.klassingene ikke ble påmeldt da de har relativt lite lekser og de leksene de har er av en type som medfører at en voksen må sitte ved siden av underveis. Det er det ikke rom for på leksehjelpen, der er det visst meningen at de skal kunne klare seg selv.
Vi vurderte leksehjelp for 4.klassingen, men endte med å ikke melde ham på. Han ville ikke selv, og jeg vil uansett gå gjennom alle leksene hans om ettermiddagen. Han var for øvrig med på leksehjelpen en gang fordi han skulle i en familiegruppe til en av de andre etterpå. Han kom da hjem med "ferdiggjorte" lekser. Alt, absolutt alt, var feil utført. Jeg spurte ham hvorfor det ble slik, han pleier da å få til leksene stort sett. Han sa han ikke klarte å konsentrere seg pga masse bråk på leksehjelpen og at det var veldig slitsomt å være der pga lydnivået. Jeg er glad han ikke går der fast, for han trenger virkelig å ha ro rundt seg når han skal gjøre lekser.
Her har det gått fra å være et supert tilbud med lærer tilstedet som virkelig kunne hjelpe, til å bli helt elendig med en coladrikkende assistent på rundt 18 år som poengterer at hun IKKE skal hjelpe kun se til barna. Støynivået er hinsides. Det er altså ikke leksehjelp lenger, men leksetid som ble poengtert i et dårlig skriv fra skolen. Vi kutter det ut.
Hos oss har det vært prøvd med morgentilbud, en halvtiem fire dager i uken. Dette fungerte hlet glimrende for oss og jetna vår, men så er hun 4. klassing og temmelig selvgående. De får hjelp, ja, selv om det er assistenter (som heter barneveiledere eller fagarbeidere ved vår skole).
Jeg har vært mer oppgitt over at ikke skolen (rektor eller lærere) ikke har rådet førsteklasseforeldre til ikke på sende de minste på dette, da de som regel ikke har nok lekser til å fylle tiden, ikke er selvgående nok, og har mer behov for lek og fritid.
Men hos oss er edt altså ro, de får hjelp, men de som ikke har lekser må sitte der så lenge de er påmeldt, og da ender det jo ofte opp med tegning, spesielt for de yngste.
Jeg tenker at 3. og 4.klassinger (evt når barna kan lese selv) så har de mer utbytte av leksehjelp, da de kan bruke tiden til å lese enten i en bok, pugge engelske gloser eller ukas ord (norsk) eller lese over tekster i fagbøker de har hatt oppgaver i.
Jeg har ogspå inntrykkav at de som virkelig hadde trengt denne typen tiltak ikke benytter seg av det... Men vi har altså vært mest fornøyde med at det har vært om morningen, og er nå litt skeptiske tila t det skal flyttes til ettermiddagen et halvår. Tror desverre ikke det blir bra, all den tid dagene er lange nok, ungene er slitne etter endt skoledag og det går utover tiden de kunne hatt på sfo til å leke.