Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Skifte viftereim eller prøve å reparere?

#1

indie sa for siden:

Vi har en Mercedes A-klasse som har begynt å få slike lyder som er typisk for en slitt viftereim. Har prøvd å ringe til verksted for å høre om de kan bytte den, men de bare foreslo at vi heller skulle prøve å ha på litt olje. Gjør man et søk på nettet foreslår mange at den bare kan strammes litt. Samtidig kommer det opp mange treff hvor folk blir anbefalt og bare bytte reima først som sist, for om man kjører med slitt reim lenge kan det føre til større skader.

Så hva skal vi gjøre, bytte, eller prøve tipset til verkstedet først? Å bytte koster for øvrig ca 1500 kr (på det ene verkstedet vi har sjekket så langt), jeg synes ikke det er så dyrt om vi kan unngå mer omfattende skader.


#2

Mauser sa for siden:

Hvis den hyler er den for slakk. Stram den opp. Eventuelt spray med remspray (Biltema), det kan øke friksjonen mot remhjulene nok til at den slutter å hyle. Olje er ingen løsning.

Konsekvenser av å la det skure og gå kan være dårlig lading av batteriet på kort sikt, og etterhvert slitasje og brudd på reima. Typisk levetid på vifterem er 60 -120 000 km. Den byttes gjerne samtidig som registerremmen.


#3

Mauser sa for siden:

For øvrig er 1500 kroner for å bytte en rem til 150 kroner blodpris. Det tar ti minutter inkludert røykepause og kaffe.


#4

indie sa for siden:

Takk for svar. Bilen har kjørt rett over 120 000 km nå, så det kan jo stemme at den begynner å bli klar for bytting nå. Vi er riktignok ikke første eiere, men har ingen informasjon som tyder på at den har vært skiftet før.

Takk for tips om prisnivå også. Pleier som regel å sjekke flere verksteder, men siden vi desverre vet lite om biler, må vi bare anta at den billigste prisen virkelig er billig.


#5

Mauser sa for siden:

Hvilken motor har dere i bilen? Ikke umulig at den skal bytte regreim på 120 000 km, og det er langt mer kritisk å få gjort iht intervall.


#6

indie sa for siden:

Jeg er litt usikker på hvilke koder du er ute etter når du spør om motor, men vi har i hvertfall en A-klasse av type 170 1.7 CDI, med motorkode OM668.942. Jeg var sikker på at det var registerkjede i denne bilen jeg, ikke registerreim.


#7

Mauser sa for siden:

1.7 CDI har kjede, ja. Så da er ikke det noe å bekymre seg over.


#8

Jack sa for siden:

Hei Mauser
Hvordan kommer du til vifte reimen på a-160 98 modell?

Må du jekke opp bilen og ta det igjennom undersiden?


#9

fanta sa for siden:

Denne bilen har automatisk stramming av reima.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.