Vi har en Mercedes A-klasse som har begynt å få slike lyder som er typisk for en slitt viftereim. Har prøvd å ringe til verksted for å høre om de kan bytte den, men de bare foreslo at vi heller skulle prøve å ha på litt olje. Gjør man et søk på nettet foreslår mange at den bare kan strammes litt. Samtidig kommer det opp mange treff hvor folk blir anbefalt og bare bytte reima først som sist, for om man kjører med slitt reim lenge kan det føre til større skader.
Så hva skal vi gjøre, bytte, eller prøve tipset til verkstedet først? Å bytte koster for øvrig ca 1500 kr (på det ene verkstedet vi har sjekket så langt), jeg synes ikke det er så dyrt om vi kan unngå mer omfattende skader.
Hvis den hyler er den for slakk. Stram den opp. Eventuelt spray med remspray (Biltema), det kan øke friksjonen mot remhjulene nok til at den slutter å hyle. Olje er ingen løsning.
Konsekvenser av å la det skure og gå kan være dårlig lading av batteriet på kort sikt, og etterhvert slitasje og brudd på reima. Typisk levetid på vifterem er 60 -120 000 km. Den byttes gjerne samtidig som registerremmen.
Takk for svar. Bilen har kjørt rett over 120 000 km nå, så det kan jo stemme at den begynner å bli klar for bytting nå. Vi er riktignok ikke første eiere, men har ingen informasjon som tyder på at den har vært skiftet før.
Takk for tips om prisnivå også. Pleier som regel å sjekke flere verksteder, men siden vi desverre vet lite om biler, må vi bare anta at den billigste prisen virkelig er billig.
Jeg er litt usikker på hvilke koder du er ute etter når du spør om motor, men vi har i hvertfall en A-klasse av type 170 1.7 CDI, med motorkode OM668.942. Jeg var sikker på at det var registerkjede i denne bilen jeg, ikke registerreim.