Kafftrakteren vår røk i forrige uke, og nå skulle jeg ut å finne en ny. Lette litt rundt på nett, og endte opp med en sak hos Lefdal. På nettbutikken så kostet denne 525 kr.
Vel, jeg stikker innom Lefdal, og får hjelp og finner den utvalgte trakteren. Men her koster den 699 kr. Altså 174 kr mer enn på nettbutikken.
Jeg spør selger om hvorfor den koster 699 kr der, og 525 kr på nett.
Svaret kommerraskt, uten at han så mye som letter på et øyebryn: Å, gjør den det? Da skal vi matche den prisen. Og vips så har jeg prutet til meg et avslag på 174 kr.
Jeg får også en kort forklaring på at nettbutikkene hele tiden endrer priser, og at butikkene ikke alltid henger med.
Dette er jeg jo selvfølgelig fornøyd med. Hadde vel neppe kjøpt trakteren hvis jeg måtte betale 699 kr.
Samtidig så får jeg jo tanker på alle de som IKKE sjekker på nett, og som ikke er klar over at det er store sprik i prisene. De må jo betale en del prosenter mer enn de som faktisk sjekker.
Det som slår meg er at de lurer kundene sine. Jeg mener...174 kr er en stor forskjell i prosent, og dette ga han meg uten å mukke. Han sjekket ikke opp nettbutikken en gang, og det tyder jo på at butikkprisen er HØY, siden han kunne gå ned så mye, og helt sikkert fortsatt ha inntjening på den.
Jeg vet i hvert fall at heretter så skal alt jeg kjøper prissjekkes på nett.
Akkurat det samme skjedde da jeg kjøpte food processor i forrige uke. 200 kroner i avslag så snart jeg sa at jeg kom til å kjøpe den på nett, for der var den billigere.
Det er helt vanlig at det er billigere i nettbutikken enn i butikken. Grunnen til det er at det er billigere å drive nettbutikk. Kjøper du det i nettbutikken må du ut med porto også.
De fleste setter ned prisen noe hvis du nevner hvor mye den koster på nettet, men som regel setter de den ikke ned til nettprisen.
Nettpris er ikke det samme som butikkpris og det skal stå på nettsidene. Grunnen er enkel(som før nevnt), butikkene har mye høyere driftskostnader enn en nettbutikk.
I følge han i butikken så var deres mål å ha samme pris om nettbutikkene deres. Hvordan de leverer varer kjøpt på nett, og hvilke kostnader som kommer ekstra, det vet jeg ikke.
Det jeg reagerte på er at de setter en så mye høyere pris i butikk, for så å gå ned så mye når noen stiller spørsmål om prisforskjellen.
hadde han svart at det er pga porto, dyrere kostnader ved å drive butikk etc, så hadde jeg sett og godtatt det, men her gikk de ned i pris uten å mukke, og det får meg til å stusse.
Om naboen går og kjøper samme vare i morgen, uten å vite hva den koster på nett, så må jo han betale en langt høyere pris enn meg, og det er jo ikke riktig?
Grunnen til at det er billigere å kjøpe på nett, er at hele logistikkleddet av handelen blir mye billigere enn å selge det via butikk. Selv når man velger å hente varen i butikk (Elkjøp har enkelte steder et helt eget hentested i butikken, og sist jeg var der var 70 % av kundebasen i den delen av butikken). Men det virker jo selvsagt helt loco at en vare koster 400 kroner mer i butikk enn på nett.
Jeg har ikke fått det opp som alternativ de siste gangene jeg har handlet på elkjøp. Jeg har lurt litt på hvorfor siden jeg har handlet på den måten tidligere. Da får jeg sjekke på nytt neste gang jeg handler.