Jeg kunne tenke meg å høre hva dere forventer av skolen og barnehagen.
Jeg sitter med et inntrykk, som kanskje ikke er rett, men at mange forventer at skolen og barnehagen skal ta hensyn til ALLE foreldre og deres barns behov. Som pedagog så skal man jo møte hver enkelt og prøve å tilpasse så godt det er mulig, men samtidig så kan man ikke ta hensyn til alle på ALT. Man må prioritere hva som er viktig og hva som er "bagateller" i den store sammenhengen.
Hvordan er den optimale skolen/barnehagen for deg?
Jeg forventer noe, men jeg mener selv at jeg ikke har urealistikse forventninger. Jeg forventer at barna blir sett uansett om de gå i bhg eller på skolen. JEg forventer at de får høre det når de gjør noe positivt og at de får tilsnakk (på en ordentlig måte) når de gjør noe galt.
Jeg har nå et barn i bhg og to på skolen.
Av bhg forventer jeg:
At de ikke truer barnet mitt (diskusjonen ang hvor gutten min ble truet)
At de tar hensyn til at han ikke tåler melk. Jeg forventer at han skal få et alternativ til det de serverer de andre. Det meste kan lages på hans melk og hans smør så det trenger ikke bli noe særlig ekstra jobb ut av det.
At de gir meg beskjed om det har skjedd spesielle ting som jeg burde vite
At de klarer å følge han opp i forhold til dogåing.
Ellers har jeg prøvd å si ifra om mengden klær de putter på han, men det klarer de ikke å følge opp. Jeg blir ikke sur av den grunn, men kan si neste dag at han ikke trenger å ha på så mye klær. Jeg krever ikke noe spesielt annet enn sunn fornuft når det kommer til klær, jeg syns bare det er undøvendig med ullundertøy, joggedress og tykt ulltøy under teddyfora dress i 5+.
Av skolen forventer jeg:
At de som trenger det får tilpasset undervisning (mine trenger ikke det, men jeg hadde selvsagt forventet det om de trengte det).
At hvert enkelt barn blir sett
At de som er stille og rolige også får oppmerksomhet (det er læreren til 6.klassingen min veldig flink til)
At jeg får beskjed om det er noe spesielt om har hendt som går på min unge.
Av Sfo forventer jeg
At de klarer å tilpasse maten slik at min jente også kan spise der. Det tok meg noen mnd i høst å få de til å forstå at det ikke var så fryktelig vanskelig siden det kun er melk hun ikke skal ha.
Ellers forventer jeg at de ser barna og hjelper de som trenger det.
Jeg er stort sett fornøyd med både skole og bhg. Har hatt problemer med bhg og sfo i forhold til maten til de to minste. Ellers er det problemer i bhg i forhold til min gutt som tisser på seg en del.
Uten om dette er jeg faktisk veldig fornøyd. Skal jeg klage på noe i forhold til 6.klassingen så må det være at de har en engelsklærer som har litt problemer med å prate reint, noe som fører til at det blir helt feil uttale på ord. Det ser jeg faktisk på som et problem og jeg har tatt det opp på konferansetime.
Jeg syns du har helt realistiske forventninger. Tilpasset opplæring skal alle elever ha, uansett.... Det er egentlig et tema å skrive oppgave om :rolleyes: men i utgangspunktet så skal ALLE elever ha tilpasset opplæring.
Skulle bare mangle at de tar hensyn til allergier og er obs i forhold til tissing.
Jeg forventer at barnehagen tar godt vare på barnet mitt. At han lærer både omsorg for andre, i tråd med våre verdier hjemme og får oppfølging på mer kunnskapsbaserte ting som han interesserer seg for.
Jeg forventer at de respekterer våre ønsker når det gjelder mat og påkledning, men også at personalet justerer klær etter temperatur (som ofte svinger).
Jeg forventer at personalet kommuniserer både positive egenskaper og eventuelle utfordringer de har med barnet mitt i barnehagehverdagen. At jeg får vite det dersom de ser noe jeg selv ikke legger merke til. Dersom han slår/biter andre barn, vil jeg vite det. Dersom han har slått seg i løpet av dagen ønsker jeg at dette blir fortalt av de ansatte.
Jeg forventer også at dersom de ikke kan/ønsker å følge opp noen av mine gitte ønsker så gir de tydelig beskjed og gjerne har en god forklaring. Har ikke sykdommer, allergier, religiøs overbevisning som tilsier at han må følge spesiell diett - dette gjør nok hverdagen vår veldig enkel.
Ja i teorien skal alle ha det, men ikke alle får det. Jobber selv på skole og sitter der i Tpo team og ser hvor vanskelig det er å få tilbud til alle som trenger det. Jeg er miljøarbeider og hører en del både fra den ene og andre siden.
Problemet er jo at alle skal opp til den samme eksamen uavhengig av hvilke behov og hva slags tilpasninger som har blitt gjort.
Det viktigste for meg, er at gullungen får omsorg og at han gis muligheter til utvikling. Dette skal skje i samarbeid med oss som foreldre, og informasjonsplikten er gjensidig.
Jeg forventer ikke at utstyret hans skal passes på utover det som er normalt, nemlig at det brukes med varsomhet og at han gjennom det lærer å ta hensyn også til ting.
Den optimale skolen/barnehagen, er en instutisjon klarer å balansere mellom individ og fellesskap - og som ivaretar det mandatet den har fått av samfunnet.
Ja, i teorien og i utgangspunktet skal alle ha tilpasset opplæring. Så kommer det an på hvordan man tolker hva tilpasset opplæring er...
Eksamen er helt klart kjernen i problematikken for en del elever. Enkelte elever har ikke noe de klarer å mestre i de litt høyere alderstrinn og utvikler adferdsvansker i tillegg....
Jeg har ei god venninne som jobber med svake elever, med ulike diagnoser, i videregående. Hun forteller om elever som har svært lav selvfølelse når de kommer dit. De har opplevd sosial utestengelse, sjelden følt at de har mestret noe osv. i barneskolen. Så kommer de til denne spesialklassen og blomstrer opp. Her er fokusen på tilpasset opplæring. For noen betyr det å kunne lære seg å lage mat, personlig økonomi osv. Målet er rett og slett at de skal klare seg selv og kunne ha en enkel jobb. Helt tragisk at de skal gå på skole i 10 år og føle at de er dum i hodet.....
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.