Jeg har vurdert å reise med dem en gang eller to, men for det første er det fullstendig kaos på den bestillingssiden så det er litt komplisert, og så har de jo litt brokete rykte.
Dere som har prøvd - hvordan fungerer det å reise med dem? Hva er det som er mindre sikkert enn med dyrere selskaper?
Det beste med de er prisen og det vaerste er at du faar det du betaler for.
Har ikke inntrykk at det er mindre sikkert aa fly med de. Den eneste tingen jeg har lagt merke til er at istedenfor saann lang lysstripe langs gulvet som viser veien til utgangen, saa har de punkter istedenfor stripe. Og det kan vaere vanskelig aa forstaa engelsken til flyvertene.
Siden de har billigere seter, kan man verken legge de ned eller legge ting i lommen foran deg. Og det anser jeg som sikrere enn vanlige nedleggbare seter.
Vi bruker stort sett alltid ryan air paa privatreiser, og syns det greit, naa som jeg er blitt vant til at alt ekstra koster, er det ikke irriterende engang.
Reist med Ryan Air til mange ganger til mange destinasjoner i løpet de 12 årene siden de startet opp. London, Liverpool, Roma, Dublin, Glasgow, Bergamo osv. Både i større gruppe (jobbsammengheng) og alene.
Litt kjedelig at de litt sånn plutselig kan endre på flytidene (ikke bare en time eller to liksom, men hele dager) og de har nok et litt lavere servicenivå enn andre jeg vet om ved forsinkelser og værproblemer.
Jeg har sjelden opplevd noe av det ovenstående, og bestiller gjerne med dem igjen. Synes ikke websiden er så trøblete heller, men så bestiller jeg der relativt ofte altså. Får litt bussturfølelse av konseptet. De satser på å frakte passasjerene, ikke gi dem opplevelse av kos underveis...
Så lenge en forholder seg til bagasje- og håndbagasjereglene deres (pinlig nøyaktig) så synes jeg det er helt greit å reise med dem. Elektronisk bagasjevekt i reiseutgaven i lommestørrelse er uunnværlig når jeg reiser med Ryanair. Så må en huske og ikke kjøpe mere på taxfree enn en får plass til inni håndbagasjen. Ingen poser utenom.
De er blitt sykt dyre på bagasje. Var det 500 kr for ett kolli på 15 kg tro? Har vært positiv før, men etter å ha sett de bagasjeprisene så utgår de helt.
Koffertpriser finner du HER. Du må booke antall kolli når du bestiller. Du velger om du skal ha koffert på maks 15 eller 20 kg og om du skal ha 1 eller 2 kofferter med deg. Jeg reiser gjerne med 1 kolli (har to kofferter utenpå hverandre) ut og 2 kolli hjem igjen. :D Med håndbagasje så kan du ha med deg maks 10 kg og dette må være i en koffert/veske/sekk/bag som har maks mål 55 cm x 40 cm x 20 cm. Du finner bagasjereglene HER.
350 tur/retur for 15 kg og 500 tur/retur for 20 kg var det da vi bestilte for ikke lenge siden. Hvis selve turen koster 79 så er jo det til å leve med.
Eller 0,79 pund eller t.o.m. kr. 0,- som eg har opplevd på sjølve billetten - sjølvsagt kjem flyplassavgift og bagasjeavgift og innsjekkingsavgift og få-lov-til-å-betala-billetten-med-VISA-avgift i tillegg - pluss at det kostar litt ekstra i logistikk sidan ein del av flyplassane deira ligg litt uttafor kva det måtte vera - men billig vert det som regel uansett.
Har eigentleg gode erfaringar.
Det er masse rare avgifter, men alle disse inkludert så reiste jeg tur-retur London for trehundre spenn, så jeg reiser gjerne med dem igjen jeg.
Du må putte håndveska nedi håndbagasjen, ja. Og den må følge de målene som står. Jeg har ikke opplevd at de har veid håndbagasjen. Også trodde jeg grensa for håndbagasjen var økt til 15 kilo, men det kan hende jeg husker feil.
(Det du kjøper på flyplassen må også oppi håndbagasjen - unntatt når du flyr fra Rygge - da kan du ha den ved siden av.)
Det er heller ikke reserverte plasser - man stuper inn og slår seg ned der det er ledig. Men det er plasser til alle da.
Det jeg har reagert mest på med Ryanair er pasasjerene. Folk oppfører seg temmelig usivilisert kontra de som flyr med SAS.
Jeg reiser relativt mye med Ryan Air. Jeg synes de er helt greie å reise med, for jeg vet hva jeg får. Men jeg KAN reglene deres, da. Gjør man ikke det, kan man fort trå feil, og det kan bli dyrt.
Man må som sagt betale per kolli, og de er nøye på vekta. Som regel kan man ikke ha med håndveske/taxfreeposer i tillegg til håndbagasjen, men praksisen varierer. De har blitt strenge på det på Heathrow, mens de ikke brydde seg i Berlin.
Man kan kjøpe Priority Boarding hvis man er nøye på hvor man vil sitte, eller hvis mange vil sitte sammen. Vi kjøpte det noen ganger, men har sluttet nå. Vi får ev. dele oss. Orker ikke bruke penger på det.
Som passasjer har jeg aldri reagert på sikkerheten hos Ryan Air. Jeg har aldri opplevd noe som helst ubehagelig med dem, og jeg har reist med dem flere ganger i året siden oppstarten. Det er ikke luksuriøst, men i ni av ti tilfeller ALLTID billigst, selv etter at de x antall skattene og avgiftene er lagt til.
Vi har flydd en del ganger med RyanAir. Vi liker det ikke, men når vi skulle til Italia i sommer kunne vi enten betale 2800 med RyanAir (etter alle gebyrene) eller 9800 med SAS, og da blir det lett å velge .
Jeg hører mye om at de er så nøye på bagasjen. Derfor har jeg også alltid vært det. Og jeg har hver gang irritert meg grønn over alle folka rundt meg som har ca 7 kolli håndbagasje uten å få problemer i det hele tatt. :nemlig: Så det er dyrt hvis du blir tatt, men det blir man slett ikke alltid.
Jeg har lest alt Elin har skrevet i tidligere tråder om arbeidsforhold osv. Noe av det er ille og annet av det er bare at de er bortskjemte i flybransjen (alle vi andre betaler utdannelsen vår selv, f.eks.). Men med de prisforskjellene så klarer jeg ikke helt å velge noe annet. De frakter meg fra a til b, og det er viktigst for meg.
Pleier å bruke dem på Londonturene mine og har vært fornøyd. Reiser med rimelig tom håndbagasje bort, og hjem igjen med håndbagasje og ett kolli ganske så nært vektgrensa som regel. (man drar da for å shoppe)
Men vi mistet flyet hjem sist, det var mye styr, dyrt og venting for å booke om.
Men altså så lenge man følger de strikse reglene deres er de helt ok synes jeg. Og reisene har vært latterlig billige de fleste gangene jeg har reist med dem.
Ryanair er helt OK å reise med, gitt at du aksepterer:
-den prisen du begynner med er IKKE den prisen du ender med. Billetten koster fra en krone til noen hundre. Så kommer først flyskatter (som hos alle selskap), og så alt fra bestillingsavgift og betalingsavgift via innsjekkingsavgift og håndbagasjeavgift til seteavgift, drivstoffavgift og bagasjeavgift. Du kan fremdeles stå igjen med en helt OK sluttpris, men så visst ikke den du begynte med.
-selskapet har vilkår som er langt dårligere enn andre, både når det gjelder erstatninger ved forsinkelse, ved ødelagt bagasje, ved kanselleringer osv. Og selskapet har selvsagt ingen forpliktelser dersom du skal videre med fly B og fly A er forsinket. Billettene er nemlig point-to-point og helt uavhengig av hverandre.
-komforten er som på en dårlig buss. hvor det er stappet inn maksimalt med seter.
-alt koster ekstra, MYE ekstra, fra en kopp kaffe til et glass vann. Bagasje er til for å flå passasjererne på. Og etter de siste regelendringene: ALT du har i hendene når du går om bord skal det betales ekstra avgift for! Glemte du det da du bestilte, koster det selvsagt 3 ganger så mye ved gaten.
-flyplassene deres er billige flyplasser langt ute i ødemarken (Oslo er f eks på Torp, Sandefjord...) som det oftest koster mye å komme seg til/fra
Men altså: Synes man disse reisevilkårene er OK, og bekymrer seg mindre om de ansattes forhold, er Ryanair helt kurant reisemåte. Det har vært skumlet litt rundt sikkerheten, men ingen har vel noen gang klart å påvise at den er annerledes med Ryanair enn f eks Norwegian eller Sterling?
-Mens atter andre bor ute i "ødemarken" og synes det er helt topp å reise fre f.eks Rygge rett borti veien fremfor store uoversiktelige Gardermoen.;)
Ikke uoverkommelig å komme seg til sentrale London fra Stansted heller.
Viktigst for meg på husmorshoppeferie er pris, og selv med avgifter har jeg reist tur-retur for under 500 inkl ett kolli hjem. Husker ikke nøyaktig pris for sist reise er en stund siden, men overraskende billige og ukompliserte turer har det vært.
Jeg reiser mye, mest store ikke-charter selskaper, men har reist en del med Ryan Air også, og kjenner meg ikke igjen i det du skriver her.
Jeg har opplevd dårlig beinplass én gang, og da reiste vi til London rett før jul. De andre gangene har det vært like god plass som på et hvilket som helst SAS eller Norwegian fly.
Mat og drikke ombord koster like mye som på et SAS fly, og utvalget er større og bedre enn både hos SAS og Norwegian.
Flyplassene er ikke i eller like ved hovedstedene, men ofte nær andre byer, noe som absolutt kan være fra fordel. Vi reiste til Newcastle med Ryan Air i høst, og flyplassen var 15min med t-bane fra sentrum. Reiser man til Frankfurt med Ryan Air er man ganske langt unna byen, men ganske nær andre byer, man er slettes ikke i gokk. Alle gangene jeg har flydd og undersøkt mulighetene å fly med Ryan Air har det vært utrolig bra kommunikasjon fra / til flyplassene. Det er flyplasshoteller, shuttlebusser, leiebilstasjoner +++ som gjør det lett å komme dit.
Det er korrekt at de plusser på store summer på den "opprinnelige" prisen, men som regel er det mye rimeligere uansett. Bagasjebestemmelsene er rigide, men lette å forholde seg til når man først har lest seg opp.
Selvfølgelig, hva som er ødemarken avhenger av mange ting. Jeg tok utgangspunkt i "i forhold de de mest folkerike strøk", men bor man annerledes enn flertallet, må man også vurdere annerledes. I Oslo er for øvrig i forholdene verst, ikke i London heller, men hva med f eks Barcelona? Når folk faktisk oppdager at de befinner seg på en flyplass 15 mil fra Barcelona og har to valg, taxi eller først en buss inn til en annen by, så et tog som går noen ganger pr dag, forstår jeg godt om folk føler seg lurt. Så mitt poeng: SJEKK flyplassen nøye, og finn ut om plasseringen (og transportmuligheten/-prisen) er OK i forhold til billettprisen og dine ønsker for hvor du vil starte/slutte turen.
Og, helt enig: Er pris det altoverskyggende, er selskap som Ryanair oftest helt i tet, ofte hestehoder foran andre. Så må man vurdere fordeler mot ulemper. Hva som veier tyngst er til sist ens egen avgjørelse. Det er jo derfor noen velger Ryanair gang på gang, andre er skeptiske før første tur og avvisende etterpå.
Mitt poeng var ikke å fortelle at Ryanair er et dårlig selskap. Mitt poeng var å fortelle hva man kan vente, i tillegg til (sannsynligvis) laveste flypris noenlunde fra A til B og tilbake. Synes man dette står i forhold til hverandre er Ryanair helt OK selskap det.
Uenige kan vi gjerne være, og for HI tror jeg det er en fordel - så kommer flest mulig syn til uttrykk.
Min egen erfaring er likevel at det er TRANGT ombord på Ryanairs fly, og det er et etterrprøvbart faktum at selskapet både har maksimalt antall seter og lavere krav til benplass enn så mange andre selskaper. Noe jeg selv har funnet ut er ikke bare teori, men også i høyeste grad merkbart i praksis
At ALT koster ekstra er også et etterprøvbart faktum. Det behøver ikke å bety dyrere sluttpris, og DET har jeg heller ikke påstått. Men jeg fastholder fremdeles at alt koster ekstra!
Utvalget er sikkert bedre, men mat og drikke (av heller dårlig kvalitet, innrømmet) har jeg faktisk aldri betalt for hos SAS, hos Ryanair har jeg derimot blitt flådd for en kopp te.
Sentralt/usentralt har jeg tatt opp i to andre innlegg, og jeg gjentar ikke meg selv her.
Jeg kjøper aldri hverken mat eller drikke ombord på Ryanair. Mannen min på 190cm sliter litt om vi blir sittende på de trangeste plassene, men han klarer da fint det så lenge han får sitte mot midtgangen.
Excuse me, bortskjemte i flybransjen?? Hva mener du?
Flyvertinne er ingen UTDANNELSE, Tjorven. Det er et kurs i regi av arbeidsgiver. Dvs. opplæring for å kunne utføre jobben i den stilling man er ansatt . Jeg kan liste side opp og side ned med yrker hvor man faktisk får OPPLÆRING på arbeidsplassen dersom man er ny - uten å betale for det.
Det er så ufattelig betryggende å vite at de som skal ivareta min sikkerhet i luften ikke har utdannelse, men et kurs, Elin. Jeg kjenner tryggheten slå i mot meg, så gni det gjerne inn. :skal fly neste helg, med SAS:
Både LO og YS oppfordrer til boikott av RyanAir, blant annet fordi de nekter de ansatte å organisere seg. Jeg ønsker ikke at mine penger skal gå til et selskap som nekter sine ansatte det jeg mener er en grunnleggende rettighet.
Så lenge du er fullt klar over hele dealen, synes jeg Ryanair er helt kurant å fly med. Jeg synes også de er en usympatisk arbeidsgiver, men fra en passasjersynsvinkel synes jeg ikke de er særlig problematiske. Det er billig å være firkanta, derfor er de firkanta. Firkanta er lett å forholde seg til, i hvert fall for sånne som meg. :knegg:
Firkanta er lett å forholde seg til så lenge det ikke oppstår uregelmessigheter som forsinkelser, kansellerte fly, ikke varslede kansellerte fly osv. Da er det ganske kjipt å ha valgt det firkanta alternativet.
Jeg har flydd mye med RyanAir, og har opplevd forsinkelse/kansellering én gang. Da var det teknisk feil på flyet som skulle ta av fra Rygge, og det kunne ikke brukes på den flighten. RyanAir valgte da å fly inn et annet fly fra Dublin, og vi var på vei 2-3 timer etter planlagt avgang. Dette er selvsagt bare et enkeltstående eksempel, men det forteller i hvert fall noe om at ikke RyanAir alltid toer sine hender ved problemer.
For øvrig kjøper jeg alltid Priority Boarding. Det koster 40 kr hver vei, og er definitivt verdt det for å slippe å stå i boardingkø, samt få velge fritt blant seteplasser når jeg kommer inn i flyet. Spesielt når jeg reiser med små barn.
Jeg vurderer voksen ferie med Ryan Air, vet at jeg ikke orker bagasjekravene, reisetidspunktene, til og fra byene og eventuell uforutsigbarhet. Men to voksne og en håndbagasje hver :riktig:
Vi hadde større problemer med Norwegian i sommer, de er like strenge på at innsjekken skal være utført 40 min før avreise. Vi hadde spesialbagasje og måtte stå i kø med reisende til alle flighter, barn som reiser alene og familier med mye bagasje. 2 innsjekkings skranker åpne kl 12.00 midt i juli. Og elendig service, hun i billettluken visste ikke hvordan et barnesete skulle sjekkes inn. Vi betaler ikke tilnærmet fullpris en gang til, for å få service som hos RyanAir.
Her vil jeg igrunnen skyte inn hva som skjedde siste gangen jeg fløy med Ryanair. Jeg ankom flyplassen etter innsjekking stenger, løp som en gal - men det er laaaaaangt og kom omsider frem til gate etter at alle var ombord og gate stengt og damen i ferd med å gå sin vei.
Jeg fikk bli med jeg altså. To minutter før takeoff stupte jeg inn i kabinen. Det hadde ikke gått mange andre steder tror jeg.
Jo da jeg skjønner det. Men en av grunnene til at innskjekkingen er slutt er jo nettop på grunn av sikkerhet?! Er det ikke det Elin? jeg mener at de r så strikte med å ikke slippe folk inn etter det? Så jeg mener ja fint for deg men om det går på sikkerheten løs er jo ikke akkurat det noe å skryte av!
Hilsen en som jobber med sikkerhet men ikke i flybransjen.
Flyselskapene kan stenge gate 20 min før avgang og flyet kan faktisk GÅ FRA GATE 10 min FØR avgang. Dette står i reisebetingelsene, men i praksis så går man som oftest på rute, kanskje noen få minutter før og etter at alle innsjekkede passasjerer har gått ombord.
At Ryanair valgte å vente på en sent ankommet passasjer anser jeg ikke å være noen trussel mot sikkerheten. Det var velvilje fra crewet (les kapteinen) ombord.
Denne varianten skjer svært sjelden... SVÆRT sjelden. SAS venter kanskje noen minutter, og da med døren åpen. I det døren lukkes er nemlig flyet i kø for avgang og såkalt klarert for "pushback", dvs. flyvningen er i gang selv om man fysisk fortsatt er på bakken.
Priority boardingen sin kan RA stikke et visst sted. Mye vits i å betale for å være blant første halvdel som slipper ombord, for så å bli dyttet tilside av de uten PB som slippes gjennom 30 sekunder senere. :mumle: Hos Norwegian får du hvertfall velge sete om du betaler ekstra, noe jeg alltid gjør. Får neller av å ikke ane hvor i flyet jeg havner.
Men de visste jo ikke at jeg var i farten. Sjekke inn gjorde jeg jo på nett flere dager før, og jeg hadde bare håndbagasje. Det var kun security og deretter gate.
Ja, jeg var veldig overrasket, og har aldri opplevd det hverken før eller siden. Men damen ved gaten snakket med kapteinen på walkie-talkie, og det var tydeligvis han som sa ok. Jeg var sikker på at jeg var sjanseløs når jeg så at trappa var rullet vekk og døra var stengt. :nemlig: Han som sto og styrte trappa ropte til meg: "Neste gang må du stå opp litt tidligere!". "To innstilte flytog og en forsinkelse hjalp ikke akkurat!", ropte jeg tilbake. :knegg:
Oj, de gangene jeg har reist med RA har det bare vært en 5-10 passasjerer som har hatt Priority. Og det hele har gått svært sivilisert for seg. Det er imidlertid uten unntak alltid noen som prøver seg i Priority-køen uten å ha betalt for det, men de blir kjapt skysset bakerst i den ordinære køen. :knegg:
Men da vet de at du har sjekket inn, men IKKE gått ombord. Du blir jo først registrert ombord når du passerer gaten. Så ja, de visste at du var på vei, men de hadde nok ikke ventet på deg noe særlig lenger enn de gjorde. Verre er det når passasjerer som har sjekket inn bagasje ikke dukker opp. Det skjer veldig ofte og det rammer hardt. Flyet må da fjerne bagasjen og blir ofte forsinket pga slikt.
:)
Ryanair skriver mye rart på sine websider de.... Få aktører har vel så villedende sider, villedende og ulovlig markedsføring og i det hele tatt mye tullball.
Det med innsjekket bagasje visste jeg. Jeg forsøkte å få en kollega til å forte seg en gang, men han lot seg ikke rikke og insisterte på å gå innom taxfree også mens de med stadig skarpere tonefall etterlyste oss med navn over høyttaler. Han tok det med knusende ro siden vi hadde sjekket inn bagasje.
Fysj for en holdning til han kollegaen din! Han må tydeligvis ha ganske høye og viktige tanker om seg selv... Faktum er at det skjer OFTE at slike sinker blir nektet adgang i gaten selv om de til slutt og mye og men kommer nettopp fordi prosessen med å fjerne bagasjen er satt i gang og DEN stanser man ikke om den er igangsatt.
Det var mange de gangene jeg kjøpte det, men det var vel egentlig ikke antallet som var problemet. Problemet var at de slapp resten av røkla ombord så kjapt etterpå at de med spisse albuer banet seg veg foran de som hadde kjøpt PB. Dette skjedde flere ganger. Nå skal det sies at det er 2,5 år siden sist jeg fløy med RA, kan være det har endret seg. Jeg er ikke så alt for interessert i å reise med dem igjen for å finne ut om det har bedret seg heller kjenner jeg. :humre:
Nei, det har ikke endret seg. Det er det eneste som jeg synes er virkelig negativ med mine RA reiser hittil. Vi har kjøpt priority billetter fordi lillebror er for liten for å kunne sitte alene, men det var med nød og neppe at vi fikk rasket oss til to seter ved siden av hverandre, ettersom alle ble sluppet inn samtidig. Vi sto først i køen, men dørene åpnet for alle samtidig, så de som løp til flyet kom først- uansett om de hadde kjøpt Priority eller ikke.
Dette er derfor bare enda et frekt salgstriks fra Ryanair som ikke fungerer i praksis, for DET at det skal fungere bruker de selvsagt ikke penger på. Disse Priority boarding-billettene burde selvsagt ha forhånds-seating sånn at man faktisk FÅR det man har betalt for.
Jeg får ikke sagt med ord hvor utrolig usympatisk dette selskapet er. Det finnes andre som gjør det stort i lavpris-flybransjen uten å være så inn i granskauen frekke i sin forretningsdrift. Ryanair er bare skikkelig uspiselig.
"You paid nothing for your ticket, so you get nothing. That's the company philosophy. You paid nothing, we take you there, but hey, you paid nothing. so if we don't take you there, tough shit, you've only lost five euros."
:eek: håper dette er satt litt på spissen, herlighet!
Jeg har reist med dem en gang og det var helt greit for en to-timers flytur,
ellers ville jeg ha valgt noe annet tror jeg....
Mulig satt litt på spissen, men de opererer helt klart litt på siden av alle andre flyselskaper og føler ikke særlig ansvar for sine passasjerer dersom det oppstår uregelmessigheter (forsinkelser osv.) underveis.
Jeg gidder ikke kjøpe priority billetter hos dem, siden vi har 2 små barn får vi sitte ved siden av barna uannsett. Jeg venter til alle de 'gale' er vel kommet inn i flyet før vi går inn. Vi får alltid god hjelp av flyvertene om flyet er fullt. Jeg har opplevd å blitt kjeftet på av en dame som måtte flytte seg for at det skulle bli mulig, for den stakkars damen hadde kastet bort penger på PB.
Her synes jeg det var mange merkelige holdninger....
Du gidder ikke å kjøpe priority-billetter fordi du gambler på at det "alltid ordner seg" og at kabinpersonaler hjelper dere sånn at dere får sitte ved siden av hverandre?:confused: ... men om det ikke lykkes da? Kabinpersonalet har ikke alltid hverken tid eller anledning til å flytte og bytte etter alle passasjerers ønsker. Noen vil sitte foran, noen vil sitte bak, noen vil sitte nærme toalett, noen nærme utgangsdørene, noen ved nødutgang, noen sammen med barna sine, noen vil sitte ved midtgang, noen ved vinduet osv. Mange hensyn å ta.
Er det rettferdig at damen som har betalt for prioitert boarding/billett skal være nødt til å flytte seg fordi at dere, som ikke har det, skal sitte ved siden av hverandre?
har reist med dem én gang. i 2002, så det er noen år siden da.
Sandefjord-london t/r.
Har ingenting å si egentlig. var en helt grei tur. Ikke noe tull ball.
Jeg ville aldri reist med Ryan air dersom jeg skulle videre med et annet fly, men på enkeltturer helt ok. Er enig i at passasjerene er den største forskjellen.:humre:
Livet hos RA er ikke rettferdig, og heller ikke hos andre flyselskaper. Det er jo RA som selskap som velger free seating, ikke vi som passasjerer. Og jeg skjoenner hvorfor, det gaar jo mye raskere naar folk stresser for aa finne seg seter paa flyet. Jeg har observert at ca 50-70% av passasjerene betaler for priority boarding og lurer jo paa om RA ville vaert kynisk nok til aa selge PB til alle passasjer paa en flight?
Og skulle det ikke lykkes aa sitte sammen, saa faar vi sitte fra hverandre. Mulig det hadde blitt stress for de som skulle sitte ved siden av barna, jeg ville iallefall tilbydt meg aa bytte om jeg skulle paa en liten times tur og reiste i et reisefoelge paa kun voksne. Jeg er kanskje farget av at jeg oftere reiser alene eller med kollegaer paa jobbreiser. Da sitter vi aldri sammen, for vi bestiller jo billetter hver for oss og faar tildelt sete etter preferanse.
Jeg ba henne ikke om aa flytte seg, det gjorde flyverten. Og aerlig talt, er det krise aa matte sitte paa raden foran istedenfor paa setet paa andre siden av midtgangen ? Vi snakker om en dame i femtiaarene.
Det er prinsippet. Og holdningen om at man ikke gidder å anstrenge seg selv så lenge man kan få andre til å ordne opp for seg.
Kanskje det var krise for henne å måtte flytte på seg? Har man flyskrekk skal det veldig lite til før man vippes av pinnen. Et slikt setebytte kan være mer enn nok.
At free seating er en pain in the ass er det liten tvil om, særlig når man har barn med. Tidligere slapp RA de med barn ombord først, men det ble det jo raskt slutt på...
Jeg skjoenner at det er ordet gidder dere reagerer paa. Likevel syns jeg nok at det ikke var mitt ansvar at hun hadde kjoept PB og opplevde aa maatte flytte, Ryan Air velger free seating, ikke jeg. Og foroerig har jeg da opplevd mange ganger aa maatte bytte sete ogsaa naar man har faatt tildelt sete hos tradisjonelle selskaper. Da blir ogsaa veldig mange paasasjere sure, noe jeg ikke ser poenget med.
De har en ordning med prioritert boarding som er ment for de som bryr seg om hvor de blir sittende. Du velger å ikke benytte deg av det og heller bruke ungene som brekkstang for å få det som du vil på bekostning av de andre passasjerene. Jeg skjønner veldig godt at det blir irritasjon av å måtte flytte fra en plass man har betalt ekstra for å få.
Nei, kjefte kan folk generelt holde seg for gode til uansett. Jeg tror jeg kunne funnet på å ganske enkelt svare "nei" på spørsmålet om jeg kunne flytte meg.
Ja, jeg tror Ryanair absolutt kunne finne på å selge priority boarding for hele flyet uansett passasjer-antall med det det ville medføre av kamp om plassene. Forstår ikke hva du mener med at livet hos RA og andre flyselskaper ikke er rettferdig?
Hva ville du egentlig gjort dersom dere IKKE fikk sitte sammen? Er det ikke et alternativ for deg å betale for å sikre seg plasser sammen? Eller satser du alltid på at kabinpersonalet ordner opp for deg?
Flyverten ba henne om å flytte seg? Etter at du hadde sagt i fra til flyverten at dere ville sitte sammen da eller? At damen er i femti-årene er helt irrelevant. Jeg opplever DAGLIG at folk i alle aldre nekter å flytte seg for å hjelpe barnefamilier. Vi som kabinpersonale forsøker å gjøre flest mulig til lags, men noen ganger nytter det bare ikke å gjøre alle fornøyd i fht. sitteplasser og øvrige ønsker.
Jeg ville i hvert fall ikke akseptert at jeg ikke hadde noen som helst rettigheter med fortrinn dersom jeg hadde betalt for prioritert boarding. Damen har et poeng, og at hun blir sur synes jeg er helt forståelig. At hun velger å kjefte på en annen passasjer er vel en reaksjon på at hun ikke får den tjenesten hun har betalt for.
Jeg har bare flydd RA en gang og det er det mest ubehagelige jeg har gjort. Jeg er normalt slank og <180 høy, og det var så vidt jeg fikk plass. Og jeg måtte sitte stokk stille i det knallharde setet, for det var ikke rom til å flytte seg en millimeter.
Og den der pushingen av skrapelodd og ditten og datten i ett bankende kjør. :skremt:
Jøss. Jeg er jo like høy som deg og mye bredere - jeg synes RA er det eneste selskapet jeg har god plass til bena jeg. I og med at setene ikke kan legges ned så slipper jeg å få en eller annen fireåring foran meg som bare må smelle setet i knærne mine gang på gang noen timer.
Hadde jeg hatt småbarn som ikke kunne sitte alene med meg så hadde jeg kjøpt priority boarding eller mest sannsynlig nok heller flydd med sas eller norwegian. Jeg liker ikke å måtte spontanaksjonere når jeg reiser med småttiser.
Jeg har vært veldig obs på setebredde og benplass, men jeg synes at Ryan Air er bedre enn mange selskaper på det området. Men det evinnelige kjøpe-ditt-og-datt-styret er irriterende, da, men ikke verre enn at jeg kan leve med det.
Men, altså, er det LOV å la barn sitte alene, da? Hvor gamle må de være før den personen de reiser sammen med, kan sitte et annet sted?
Jeg sier på ingen måte at Ryanair er et fantastisk selskap. For det er de slett ikke, men de er veldig billige i forhold til konkurrentene. Så mye billigere at jeg er villig til å svelge en god del kameler.
Men jeg kommer ikke til å reise med Ryanair med barna før de har blitt mye større. Jeg kommer til å stresse så mye med at vi kanskje ikke får sitte sammen at jeg heller betaler høyere pris.
Når det gjelder loddsalg og annet tull, så skjer jo akkurat det samme når man reiser charter. Et evig mas om å kjøpe alt mulig rart.
Jepp. Det er en buss liksom. Det er ikke minste spor av luksus. Men totalopplevelsen når man er en kjip gnier sånn som meg - den er slett ikke verst likevel.
Nå som jeg snart har et lite barn å reise med er neppe RA aktuelt. Da må vi ha det forutsigbart.
Vi reiste mye med Ryan Air da minstemann var baby. Jeg syntes ikke det var noe mer pes enn å reise med andre selskap. Det var før de hadde priority boarding, så vi spurte alltid om å få gå på først, og det fikk vi.
Jeg har reist mye med RA med småtasser, og det har vært helt uproblematisk. Så lenge barnet er under to år, sitter det jo på fanget, så da får man jo i hvert fall sitte sammen. :knegg: Vi har aldri opplevd å bli splittet som familie heller vi, altså.
Ryanair har flybransjens dårligste og trangeste pitch (dvs avstanden fra stolen man sitter på til setet foran) altså benplass. Det er helt udiskutabelt. At man "føler" at Ryanair har like bra benplass som andre er noe helt annet, men det stemmer altså ikke. De stapper absolutt flest fly inn i sine Boeing 737 av alle flyselskaper. Nå skal det sies at alle flyselskap har dårligere benplass enn den gang da det var danseplass mellom seteradene. Bransjen har forandret seg - det er om å få plass til flest mulig passasjerer på flyet for derfor å kunne redusere kostnader....
Men siden man ikke kan legge ned setene så blir det altså lenger plass til oss med lange bein. Jeg er ikke villig til å tenke at jeg innbiller meg hvor ben mine klemmes eller ikke altså. SAS business har bedre plass, men ellers er det trangere.