Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
NRK Østlandsendingen melder at Oslo bystyre har vedtatt datokjøring fra og med neste vinter på dager med høy luftforurensning. Registreringsnummer som slutter på partall kan kjøre på partallsdager og oddetall på oddetallsdager.
Det står riktignok at de ikke har vedtatt hvordan det skal gjøres i praksis. Er det noen som vet hvor mangde dager det kan være snakk om? Betyr dette at tobilsfamilier kommer til å spekulere i registreringsskilt? Blir det fullt på toget?
Jeg så den der, og lurer også på hvor fullt det blir på innfartsparkeringene. Og håper det bare gjelder innenfor bomringen(e). Hvis ikke får vi et seriøst problem. :tvitvi:
Off topic, men i den linken er det en kommentar om at kjøttproduksjon forurenser dobbelt så mye som bilkjøring, og at det dermed er mer konstruktivt å forby kjøttspising på de verste dagene. :haha:
Nå er det slik at Bergen faktisk HAR en tilsvarende ordning alt i dag, og har hatt et par år nå. Jeg bor ikke der selv, men har forstått ordningen der slik:
Innenfor en nærmere angitt sone, vil tro man kan snakke om noenlunde som innenfor ring 3 i Oslo, kan man kun benytte biler som har datosamsvar, oddetallsnummer på oddetallsdatoer, partallsnummer på partallsdager. Andre biler har kjøreforbud, og det betyr tap av skilter om dette brytes. Slikt fanger man jo opp i alle bomstasjoner, og i tillegg er både politi og parkeringsvakter OBS. Regelen gjelder like mye for yrkesbiler som for andre, eneste unntak er buss i rute.
Det delvise kjøreforbudet er ikke noe man vanligvis har, man har det i tider hvor luftkvaliteten når et visst nivå (rødt lys), 10-15-20 dager pr vinter, etter hva jeg har forstått. Fortrinnsvis på dager med kald, tørr luft og lite vind.
Jeg regner jo med Oslopolitikerne ser dit når forbudet skal iverksettes.
Det har de praktisert i Bogota en del år (ligger veldig høyt oppe og bilene må derfor kjøre på veldig fet blanding = veldig høy forurensning). Der er det vel dessverre mye sånn at de som har råd til det har to biler, ja. Men en familie med to biler vil jo bare kunne kjøre en av dem da, mot begge nå (det er jo begrenset hvor mange biler man kan ha på tomta de fleste steder. :knegg: ).
Får da virkelig håpe at de har tenkt å følge dette opp med kollektivbevilgninger. Men det tror jeg først når jeg får se det. Min erfaring er dessverre at man er ekstremt flinke til å vedta restriksjoner, men at det svikter fullstendig når det kommer til gjennomføring av avbøtende tiltak. :sukk: Å vedta annen hver dag-kjøring er rimelig kostnadsfritt. Å øke kollektivdekningen not so much.
De kan ikke bruke bomringen som overvåkningsorgan såvidt jeg vet. Men utover det så blir det omtrent sånn her, ja. Sikkert med bøter fremfor avskiltning eller noe - avskiltning er en merkelig straff.
Det er ikke så mange dagene i året det er snakk om så det er ikke noen kjempestor sak, egentlig. Men det blir sikkert sabla fullt på toget de dagene der vil jeg tro.
Jeg syns det høres greit ut jeg. Men ser at jeg som bor innenfor ring 2 er innhabil. :knegg: Jeg håper de i samme slengen har tenkt til å øke kollektivtilbudet, ellers går vinninga opp i spinninga. Blir det så fullt på dagene det gjelder blir folk irriterte, og kommer til å ha enda høyere terskel for å velge kollektivt når de ikke absolutt må.
Er det mange steder i Oslo som ikke har noe kollektivtilbud? Det er vel en del som får upraktisk reisevei fordi det ikke går buss/trikk/bane akkurat den strekningen man trenger, slik at man må reise omveier og bytte - men finnes det steder som overhodet ikke har noe kollektivtilbud? (Jeg vet ikke hvor grensen i så fall er tenkt å gå, må jeg jo innrømme.)
Jeg syns det er fint - jeg skal ikke innenfor noen bomring, så det blir mindre kø for meg - hurra! Ja til datokjøring hele året!
Men sånn ellers, "på dager med høy luftforurensing" kan jo bety så mangt - det kan jo dreie seg om to ganger i året, eller to ganger i uka, det vet vi jo ikke. Så lenge de følger opp med bedre kollektivtilbud tror jeg det burde gå bra.
Det er ikke en fungerende ordning i Bergen, og det har det vel heller aldri vært. Det er et av tiltakene man kan sette inn.
Yrkessjåfører er selvsagt unntatt, ellers stopper mye opp. De har få måter å håndheve det på, annet enn å stole på folk. Hvilket jo er fascinerende i en by med så mange frp-velgere. :knegg:
Vi er litt "avhengige" av bilen vår for tiden. Vi klarte oss helt fint før vi kjøpte bil, men da la vi opp livet litt anderledes. Barnas fritidsaktiviteter hadde blitt vanskelig å følge opp uten tilgang til bil. Det hadde vært overkommelig med kollektivtransport hvis dette skjer et par ganger hver vinter, men hvis det skal være tilfelle mange dager i uka, så ville jeg syntes det var litt problematisk.
Men jeg ser helt klart poenget.
Hvordan håndhever man egentlig begrepet jobbkjøing? Jeg og kollegene mine reiser mye i møter. Innad i Oslo kan vi helt klart ta bussen eller gå, men det tar skrekkelig lang tid å komme seg til kunder i Asker uten bil.
Ikke fungerende?? NRK Hordaland meldte da om datokjøring fra onsdag? Og yrkessjåfører unntatt? Har da hørt en drosjesjåfør - som må være yrkeskjøring god som noen - jamre seg over hvor mye dette kostet?
De finnes. Men hvis det er snakk om at dette bare skal gjelde innenfor ring 3, er jo ikke problemet så stort - så framt det er parkeringsmuligeter der man må ta kollektivtransport fra.
Innenfor ring3 er helt greit for meg også. Da blir det kanskje mindre kø dit jeg skal :D. Vi hadde ikke kommet oss til barnehagen uten bil, men så bor vi jo heller ikke i Oslo - og har frisk luft heeeeeele året, hver dag. :tøff:
Oslo er for øvrig ikke eneste by hvor dette er aktuelt. Bergen har som kjent, og 10 andre byer har fått fullmakt til å gjennomføre dette så snart det praktiske er på plass. Akkurat som i Oslo.
Har man godt kollektivtilbud, så kan man vel for øvrig gjerne la bilen stå slike dager også? Selvfølgelig gir det rot i hverdagen, men ikke uoverkommelig rot. Ikke når man faktisk har kollektivtilbud mindre enn 15 minutter borte og med avganger minst hver 2. time. Altså et GODT kollektivtilbud, sett fra bygdefolks side.
Det er i bygde-Norge bil er NØDVENDIG for å få hverdagen til å i det hele tatt gå rundt. Selvsagt er den veldig kjekk å ha i by-Norge også, men luft man ikke dør av er vel enda kjekkere å ha? Og folk med GODT kollektivtilbud har altså et kollektivt alternativ.
Og hva med oss hvis vi ikke kan kjøre på fredager, men hadde tenkt oss på hytta. Vi befinner oss innenfor bomringen i ca 10 minutter, men da er det fremdeles 1 time og 50 minutter til vi er fremme. Skal vi da nektes å kjøre de 10 minuttene?
Hvor? Jeg er slett ikke lommekjent i Oslo, og kan endelig overse områder, men hvor i Oslo har man ikke et kollektivtilbud innen 15-20 min til fots? Noen få busser/båter pr arbeidsdag holder, man HAR likevel et kollektivtilbud.
Men ring 3 er jo innenfor bomringen? Det er vel faktisk ingen vei gjennom oslo Nord-Sør uten at man er innenfor bomringen så vidt jeg vet. Det er bom ved Alnabru, og veien skiller seg etter det. Samme på RV4 og Østre aker vei.
Hm, nei, da er jeg ikke sikker. Men det er vel mulig å kjøre rundt Oslo lenger ute også? Hvis man kommer fra Trondheim kan man ta av ved Jessheim og kjøre over Hønefoss til Drammen. Hvis man skal videre nedover i Akershus/Østfold kan man kjøre gjennom Fetsund og Ytre Enebakk.
Dersom man kopierer bergensmodellen, må man jo da kjøre rundt Oslo på nærmeste vei før sperresonen. F eks fra Gjøvik over mot Hønefoss.
Skal man gjennom byen og videre mot sør, regner jeg jo med at E6 blir holdt åpen. Gjør man ikke det, ser jeg jo virkelig for meg det østlandske trafikkaos.
Har du hørt på en podcast fra i fjor, eller?
Det står ingenting på kommunen sine sider, ei heller på nettavisene. Ikke er det innført 60 km/t på innfartsårene og laget samkjøringsfelt, heller.
Det er mange som bruker bil i arbeid, f.eks. elektrikere. Så hvis strømmen går i byen, så må de klare seg med det de får med seg på trikken?
:rofl:
Wow. Du er smart. Mamma bor rett på utsien av bommen/ringen, så vi kunne parkert bilen hos henne og tatt t-banen dit. Det hadde faktisk ikke vært det minste problematisk (annet enn å ta en halvtime ekstra), men jeg er usikker på i hvilken grad det sparer miljøet.
Det blir nok noe greier ala piggdekkavgiften - tillitsbasert. Det skal jo ekstremt mye til å bli gjellet for å kjøre med piggdekk uten klistremerke eller blå paraply eller hva man nå er ment å ha også. Også blir det sikkert noe oblatsystem hvor man kan kjøpe oblat for å få frikort til å kjøre en dag likevel feks. Sånn ørten kroner - ganske mange - så kan du kjøre. I praksis blir jo det da til at man kjører på hytta som man har tenkt og gir beng. Du skal uansett ha bra uflaks for å få kjøreforbud på en fredag eller en av de store utreisedagene (da gjør de nok unntak - de skal på valg en gang disse politikerne her også).
Tipper det blir sånne som meg som kanskje merker det - som bor utenfor byen med en halvtime å kjøre til jobb - eller to timer kollektivt. Lenge leve hjemmekontor. :flagg:
En slik ordningen slår ut urettferdig, og igjen kan man dra inn "Få Fattigfolket bort fra veien". For de med to biler kan løsningen lett omgås. Kontroll av dette vil for eksempel kunne skje i bomringer, hvor uansett alle biler nå fotograferes.
Hvis det skulle vært restriksjoner, hadde det kanskje vært mer logisk å avgiftslegge tungtrafikk i henhold til når tid det kjøres? Problemet igjen blir konkurransedyktigheten til en del når de blir pålagt høyere avgifter.
Nei, på en lokalradio som siterte fra NRK Hordaland. For øvrig ligger det også link under "Les også" på siden HI linket til: "Datokjøring fra onsdag". Men, som jeg har nevnt, jeg bor ikke i Bergen så jeg har ikke fysisk sjekket tilstand. Har nemlig ikke behov for å kjøre der på en stund...
Denne er vel for dum? Som alle andre yrkesgrupper finnes det også elektrikere med både partalls- og oddetallsbiler som kan ta akuttjobber. Og jeg formoder byens elektrikere ikke er SÅ spesialiserte at de ikke kan arbeide på utsiden av sonen, som alle andre næringsdrivende? Står bilen innenfor, kan den flyttes ut dagen før.
Årsaken til at det ikke har vært innført i Bergen i år er vel at det i fjor var et spesielt værfenomen.
Det var varmere luft på Ulriken enn nede i sentrum/Danmarksplass noe som gjorde at luften ble presset nedover og det la seg et "lokk" over sentrum.
Så selv om det har vært kaldt tidligere i vinter så har vi ikke hatt dette fenomenet og derfor har det ikke vært like forurenset som i fjor.
Elektrikerne var bare et eksempel, som viser at det ikke er så himla enkelt som enkelte skal ha det til.
Dessuten er det ikke noe problem, for de får lov å kjøre.
Og som Callisto sier; har ikke vært datokjøring i Bergen på lenge, og er heller ikke meldt noe om det. Det har ikke vært giftlokk på en stund, takket være mildvær og nedbør.
det må vel finnes unntak for de som er avhengige av bil for å komme seg ut. De som har en eller annen funksjonsnedsettelse eller av andre årsaker trenger bilen mer enn andre.
Jeg kjører alltid kollektivt, så for meg spiller det sånn sett ingen rolle.
Eneste spørsmålstegnet jeg setter er hvordan de tenker å løse logistikken når tog/busser/trikk og bane allerede er fullstappede nok som det er i rushtiden. Uten endring har de ikke kapasitet til å ta imot særlig flere enn de transporterer pr. i dag på enkelte strekninger.
I oslo kan jo dette fungere fordi vi faktisk har et ganske godt fungerende kollektivtilbud, og en kultur for å bruke det. I motsetning til Bergen, der de blant annet har valgt å la biler bruke kollektivfeltene, slik at den ene fordelen bussene har, at de suser forbi køen, forsvinner. :dåne: Og der man velger å bruke absurde summer på en bybane som dekker en brøkdel av behovet, i stedet for et godt utbygd kollektivfeltnett med masse avganger i alle retninger.
Men jeg syns jo de kan begynne med å gjøre mer av det de allerede har gjort, og som faktisk har medført synkende bilbruk, tross økt befolkning. Bedre kollektivtrafikk, flere avganger, bedre materiell. Mye som gjenstår, men det går da rette veien.
Vi kommer til å slite hardt med levering på skole og i barnehage og klare å være på jobb i tide. Det betyr å dra ungene opp i otta, og å komme hjem sent. Vi bor i tillegg innenfor ring 1, så det er vel ikke noe håp om å få brukt bil på enketelt dager. Får sjekke moderns bilnummer, kanskje vi er heldige og kan få lånt bilen hennes.
Vi har ingen mulighet for hjemmekontor, og det fins ikke mulighet for fleksitid når man jobber i skolen. Får håpe det holder seg godt og varmt neste vinter. :tvitvi:
Det ser ut til at man må passe litt på hvilke dager man takker ja til time hos diverse spesialister da.
"Time mandag den 20. sier du? Vent litt, jeg må bare sjekke registreringsnummeret på bilen først."
Jeg bor nord for Oslo så det kan bli litt køddent når jeg skal til feks Bryn. Der er jeg noen ganger ila året med begge kidsa på ortopedisenteret. Og jeg bor på bondelandet. Kommer jo til å kløne det til litt skikkelig.
Jeg får bare kjøpe meg en lue med lyse fletter i eller noe. Og kline på godt med lipgloss og se så :blond: ut jeg bare klarer. Kanskje de lar meg få beholde skiltene på bilen. :knegg:
Her kommer mannen garantert til å kjøpe seg en bil til slik at han bruker den bilen med passende reg. nr. Jeg jobber foreløpig utenfor bomringen, så det er ikke noe problem (kjører med mannen til jobb, går hjem).
:riktig: Enten må jobben sponse oss alle med to biler....ellers blir jeg nok nødt til å finne meg en ny jobb :(.
Det blir det en laaaang arbeidsdag om man skal parkere utenfor og belage seg på kollektivt, komme seg fra et sted i Oslo til et annet, bære med seg alt nødvendig utstyr osv....
Går nok dårlig med selgere/salgsfremmere i Oslo ved et sånt forbud.....
Tar det helt med ro jeg, men er ikke helt med på at hele Oslo har et godt utbygd kollektivtilbud. Mange av bilene som skaper kaos kommer fra steder rundt Oslo uten et tilbud som er tilstrekkelig hvis man jobber fulltid, her vi bor har ikke bussen kollektivfelt heller, står og stamper i kø inn mot Ryen sammen med bilene. Jeg ønsker meg gode innfartsparkeringer og stengning av et felt i rushtiden på motorveier som ikke har kollektivfelt slik at bussen kan komme uhindret frem.
En dag er for mye i følge min mann. Han sukker og lider de få gangene jeg trenger bilen. Så i begynnelsen av denne uka satt jeg hjemme med tre barn og ingen bil fordi den sto parkert i garasjen på jobben til mannen. :rolleyes:
P.S.: Vi vurderer uansett bil nr. 2 fordi logistikken vår er en smule klønete etter at barnehagen til Houdini flyttet lokaler etter nyttår.
Jeg er forøvrig enig i at det slettes ikke er bare å la bilen stå om man jobber i Oslo altså. Jeg kjører til jobb på en drøy halvtime. Kollektivt bruker jeg minimum halvannen time hver vei. Som regel mer, opp til to timer hver vei. Da er ikke kollektivtrafikk et reelt alternativ.
Som bergensbeboer utenfor bomringen så imøteser jeg datokjøring, dels fordi jeg synes det er tullete å gamble med helsa til de som bor og jobber i sentrum, en annen ting er at vi må jo være sjeleglade at noen velger å bosette seg slik at det er mulig for dem å gå til jobb, ellers blir det mye mere køer.
Neida, det jeg tenkte på, var at dersom man bor i Oslo og jobber i Oslo, så tror jeg det er veldig, veldig få som ikke har mulighet til å bruke kollektivtransport. For en del betyr det helt klart at de må bruke en god del lengre tid på reise enn det de pleier, men noen dager i året tror jeg stort sett alle vil klare. (Skulle det være seriøst ønske om å innføre det mer enn i unntakstilfeller, burde man vel se på muligheten av et "park&ride"-opplegg, der folk fra utenfor Oslo kunne parkere og ta buss inn til sentrum.)