Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Hva ønsker dere ut av en foreldresamtale?

#1

Perhonen sa for siden:

I forbindelse med omlegging av hvordan vi forbereder oss og gjennomfører en foreldresamtale vil jeg gjerne høre hva dere her ønsker dere og forventer ut av en foreldresamtale. Og hvem skal styre samtalen, barnehage/skole, eller foreldrene. Jeg kommer selv ofte hjem med tanker om at "det" og "det" fikk jeg da ikke vite noe om. :confused:


#2

Slettet bruker sa for siden:

Jeg ønsker å vite:
-Status på hvordan det går.
-Hvem ungen leker med på skolen og om han er en del alene.
-Faglig status
-Hva han trenger mer hjelp på - og hva læreren mener er riktig nivå de skal ligge på.

Som forelder synes jeg noe av det vanskelige med skolebarn er å vite hva de skal kunne i de ulike fag og årstrinn. Dersom jeg visste slikt bedre så ville det være svært mye lettere for meg å følge opp skolearbeid godt hjemme.


#3

Left sa for siden:

Jeg er interessert i å få vite faglige ferdigheter - om han henger med faglig, hva som evt. er utfordringer, og hva som ikke er det. Selvstendighet også.
Videre er det like viktig for meg å få vite hvordan han fungerer sosialt, både sammen med enkeltbarn og i grupper. Rett og slett om han har nok sosial kompetanse til å forstå alle signalene som svirrer rundt. Er det noe vi må jobbe med hjemme?

I barnehagen er det det samme, men faglighet byttes ut med modenhet kanskje? Er han på "normalt" nivå i forhold til alder og sin egen læringskurve? Selvstendighet?
Får han være med i lek, og klarer han å holde tilstrekkelig på konsentrasjonen?
Har han nok sosial kompetanse?
Hvordan oppfattes han av de voksne i barnehagen? Er det noe vi trenger å ta tak i hjemme?


#4

Lykken sa for siden:

Faglig og sosial status. Eventuelle utfordringer, hva vi bør jobbe med hjemme. Litt om hva og hvordan de jobber på skolen-barnehagen.


#5

Java sa for siden:

Jeg synes læreren / pedleder skal styre samtalen.


#6

Neket sa for siden:

Jeg er enig med de andre.

Jeg vil vite:
-Hvordan hun ligger an faglig
-Om hun trives, og litt om klassemiljøet ellers
-Om hun har slutta å skravle så fælt i timene...
-Resultater av evt kartleggingsprøver
-Om det er noe vi hjemme må fokusere på med tanke på skolearbeid

Vi er heldige og har en lærer som er veldlig flink til å opplyse om faglige mål og delmål, vi får en oversikt hvert semester, og delmålene er skrevet på ukeplanen hver uke, så det er ganske lett for oss å følge med ellers også. Ukeplanen har også informasjon om hva de gjør på skolen, den er lagt opp som en timeplan der hun beskriver hva de skal gjøre/gå gjennom i hver time.

Jeg syns skolen bør ta føringen, men åpne for spørsmål fra oss.


#7

Drømmedama sa for siden:

Jeg ønsker klar, tydelig informasjon om den faglige utviklingen. Jeg ønsker konkrete forslag til hva barnet bør arbeides mer med, forslag til hvordan vi foreldre f.eks kan bidra osv. Jeg ønsker i tillegg informasjon om barnets sosiale ferdigheter og trivsel, ev. andre relevante opplysninger.
Jeg foretrekker at kontaktlærer tar styringen, med rom for eventuelle temaer jeg mener er viktige.
Jeg forventer videre at lærer har mottatt skriftlig tilbakemelding fra ev. andre faglærere når det gjelder mitt barn, som kontaktlærer så formidler til meg.
Jeg ønsker meg altså godt forberedte, konkrete tilbakemeldinger.


#8

Slettet bruker sa for siden:

En ting til - jeg ønsker ikke uhemmet skryt som ikke stemmer med virkeligheten. Er ungen min en som mobber eller utestenger ander så vil jeg at læreren sier "din unge mobber eller utestenger andre". Ikke "på det sosiale går det fint med de fleste, men det er ikke så ofte han leker med Jørgen da." Jeg skjønner ikke at det betyr at han banker livet ut av Jørgen ved hver anledning. Da tror jeg at han fungerer fint og er snill, men at denne Jørgen sikkert er litt sær.

(Jeg tror ikke mine mobber eller utestenger andre altså - men jeg er litt preget etter å ha snakket med fortvilte foreldre som ikke har fått beskjed om hva ungene deres har drevet med.)


#9

Left sa for siden:

Jeg vil også ha klar beskjed hvis barnet mitt ikke er grei mot andre. Og jeg vil ha det så fort læreren får vite om det, ikke et halvt år etter på foreldresamtale.


#10

mkj sa for siden:

Klare og greie beskjeder ønsker jeg.

Og, ved noen tilfeller har hele samtalen vært veldig skjemabasert. Jeg skulle ønske at skjemaet var en mer enn rettesnor sånn at man ikke skulle glemme noe. Følte ikke at det ble noen god samtale.


#11

Tjorven sa for siden:

Vi har foreløpig bare barnehagebarn.

Jeg synes den vi snakker med fra barnehagen skal styre samtalen. I de barnehagene ungene har gått har de hatt et skjema som de har fyllt ut på forhånd og som dekker det meste om ungen, og så snakker vi sammen om dette.

Jeg ønsker oppdatering på:

  • faglig og sosial status
  • konfliktområder (er det noen de krangler med? Er de fysisk utagerende? ... husk at jeg fremdeles har små barn)
  • forbedringsområder

Jeg setter stor pris på at barnehagen ikke bare skryter av ungene. Vel har jeg nydelige unger som stort sett oppfører seg fint (helt objektivt :nemlig: ). Men jeg liker å få beskjed om hva vi kan jobbe med, for alle har jo ting de kan bli bedre på. Sist gang fikk vi beskjed om at knerten sutrer hvis han møter motgang. Ikke ekstremt mye, så det er ingen stor sak, men det var noe vi kunne forsøke å få ham til å slutte med. Sånt setter jeg pris på å få vite. Det er snart et halvt år siden den samtalen og nå sutrer han langt mindre.


#12

Fløyel sa for siden:

Klare greie beskjeder om fremdriften til mitt barn ja, både sosialt og faglig. På godt og vondt


#13

Dronningen sa for siden:

Jeg ønsker ikke ting som

  • han snakker litt dialekt av og til
  • :confused:

Dvs. ønsker ikke selvfølgeligheter presentert i en form som om det er avvik.
Bring i fakta knyttet til reell betydning for barnas utviklingsfase, ve og vel.


#14

Katta sa for siden:

Jeg vil vite:
*hvordan det går faglig, om det er noe vi bør jobbe med. Med mulighet for at jeg kan gi innspill på hva jeg synes om nivå på lekser etc.
*Hvordan det går sosialt
*Om poden oppfører seg :knegg:
*Rom for at jeg kan stille spørsmål.

Jeg synes det er greit at læreren har regien, men det bør være rom for at jeg også kan ta opp noe. Det bruker å være mulig å melde inn det man ønsker å ta opp på skjemaet man leverer i forkant.


#15

Katta sa for siden:

I barnehagen... tja. Hva ønsker jeg egentlig? Jeg har egentlig ikke opplevd de samtalene som viktige med unntak av gjennomgang av språktest ved 4 år og førskoleopplegget da de var 5. Så der forventer jeg bare svada egentlig. Men jeg møter nå opp.


#16

Neket sa for siden:

Jeg er forresten veldig fornøyd med foreldresamtalene i barnehagen. De gjennomgår TRAS-kartlegging (tror jeg det heter?), og vi får se hvordan de har utviklet seg i forhold til i fjor. Så endel om hvordan barnet fungerer i gruppen, og så setter vi mår for hva som skal jobbes med til neste samtale - og det er noe vi foreldre kan være med på å bestemme. Jeg syns det er veldig bra opplegg.


#17

Balanse sa for siden:

Vi var veldig fornøyde med TRAS som utgangspunkt for foreldresamtalene i barnehagen. Det gav en strukturert gjennomgang av alle de viktige områdene å diskutere (faglig, språkutvikling, motorikk, sosiale ferdigheter, trivsel m.m.) med konkrete eksempeler på hva han mestret og ikke mestret. Det gav også en fin oversikt over utviklingen, i og med at de tok med seg årene før i den visuelle fremstillingen.

Jeg savner en kartleggingsmetode og struktur i skolen som kan gi den samme tryggheten på at de har observert og formidlet på hovedområdene.


#18

Che sa for siden:

Jeg forventer å få vite om hvordan ting fungerer. Både sosialt og utviklingsmessig. Om det er noe som er problematisk ønsker jeg å få vite om dette.

jeg forventer at barnehagen også skal høre med meg som foreldre om råd når de opplever at de står litt i stampe.

I og med at barnehagen er møteinnkaller, forventer jeg at de skal være møteleder.


#19

Perhonen sa for siden:

Jeg har aldri tenkt på at jeg kunne bruke tras som grunnlag for foreldresamtalen, men den er jo egentlig fin til det. Kjempe bra forslag. Tusen takk. :jupp:


#20

Perhonen sa for siden:

Tusen takk for gode svar alle sammen. Ikke lenge til jeg skal i gang med foreldresamtalene, men antagelig vil jeg plukke litt fra deres svar, og ta noe ut fra egne tanker og gå litt bort i fra det opplegget jeg har blitt opplært til å bruke. At jeg er møteleder for en foreldresamtale ser jeg som en selvfølge. Viktigere er at jeg skal skape rom for foreldrene til å komme med spørsmål og tanker rundt hva de ønsker for sitt barn, og hva de ser på som viktig. Hva foreldrene ønsker å vite, og ikke en oppramsing om hvem hva og hvordan nærmest. Barn er forskjellige og foreldre er forskjellige. Ting som må jobbes med både hjemme og i barnehagen er det alltid viktig å ta opp. Men ofte oppleves jo barna helt annerledes hjemme enn i barnehagen.


#21

Fadese sa for siden:

Er TRAS den sirkelen som er inndelt i ulike felt og som kartlegger ulike funksjonsnivå (språklig, motorisk, sosialt ++)? I så fall benyttes den hos oss også, i tillegg til et skjema som omfatter de samme områdene, men som har en del mer detaljerte spørsmål eller punkter. Er veldig dekkende og fungerer godt, synes vi.

På skolen er det ikke så omfattende. Vi har fått et innblikk i faglig og sosial fungering, og så har Lillemor i samråd med læreren satt noen læringsmål fram til neste samtale. Ideelt sett kunne jeg tenke meg litt mer redegjørelse for hva de jobber med for tiden, hvordan klassemiljøet generelt sett er og selvsagt informasjon om Lillemor. Det faglige interesserer meg strengt tatt ikke så mye. Det har vi jo oversikt over selv. Jeg er mer interessert i hvordan hun fungerer sosialt og hvordan hun ser ut til å trives. Det betyr mye mer for meg enn det faglige.


#22

Charlie sa for siden:

Enig med de andre her. Jeg er også vant til at man avtaler forbedringsområder, at dett e blir fulgt opp- og at det punktet kommer opp igjen senest i neste foreldresamtale ifht hvordan det går ( skal man jobbe videre med det eller ikke).


#23

Malama sa for siden:

som mor til et barn som har to foreldre som på sunnmørsk vis sier hhv "e" og "ej", som vokser opp i Bergen hvor man sier "eg" lurer jeg litt på om barnehagen kan forklare hvorfor han sier "jeg", men at han snakker litt dialekt av og til... vel, ja, selv min jeg-snakkende sunnmørsbergenser snakker da sin egen, noe obskure, men dog, sin egen dialekt...

jeg har altså et barnehagebarn, og bare en eneste foreldresamtale bak meg, men det jeg forventer er vel å få vite litt om hvordan han har det i barnehagen, og hvordan han oppfører seg, og hvordan han utvikler seg i forhold til hva som er forventet for alder, etter deres oppfatning på adverd i barnehagen.

Synes pedleder skal lede samtalen, men ikke så strengt at vi ikke kan ta opp ting vi vil snakke om også.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.