Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Post, regninger, papirer

#1

Søster sa for siden:

Hvor har du dem? Har du noen gode løsninger? For sånn regninger som skal betales, viktige brev man må huske å gjøre noe med, papirer som man ikke skal spare men ikke kan kaste helt ennå...

Hos oss havner det alltid i en haug på kjøkkenbenken og litt oppover trappetrinnene til 2.etasje..


#2

Sitron sa for siden:

De ligger litt her og litt der. Jeg har aldri oversikten.


#3

Skilpadda sa for siden:

Vi har en "boks" hver (stor, stødig tidsskriftholder av papp) til papirer som har med jobb, skatt, forsikring, bank og slikt å gjøre. Og en egen boks til Lillegutt, med barnehagepapirer, legeting og slikt.

Innkallinger til legetimer og denslags, altså papirer som man skal gjøre noe med om kort tid, havner gjerne i den store lommen nederst på "familiekalenderen" vår på kjøkkenet. (Vi har denne.)

Regninger blir lagt inn i nettbanken etter hvert som de kommer inn (for å være mer nøyaktig blir de gjerne liggende ved siden av PC-en min i noen dager først, men i prinsippet legges de inn med en gang), og så pleier jeg å skrive "betalt" på dem og sette dem i en perm vi har (vi kaster den eldste halvparten når permen er full).

  • Vanligvis ligger det bunker med papirer rundt omkring på alle bord her, men vi har altså et relativt fungerende system for viktige papirer. Mindre viktige papirer er det ofte vanskeligere å få ryddet opp i, synes jeg.

#4

Alfa sa for siden:

Eg har to bunkar på mikrobølgeovnen:
Ein for ubetalte rekningar og andre "datofrist-dokument", og ein for viktige papir + betalte rekningar. Når viktige-papir.og-betalte-rekningar-bunken vert stor (og gammal) flyttar eg det eldste over i ei oppbevaringsboks.

Kastar etter ca eitt år.


#5

maribo sa for siden:

Vi har to tidsskiftsamlere, hvorav en for ubetalte regninger mm, De ubetalte ligger løse oppi den, mens de som er lagt inn ligger i plastmappe oppi den.
Viktige brev osv ligger i den andre samlere.
Alt dette står ved pc'n, på en ganske stor eldgammel kontorpult.


#6

kisha sa for siden:

Her står alt sirlig ordnet i permer. Akkurat slik jeg hadde det på jobb.:kry:


#7

Olympia sa for siden:

Regninger som skal betales: Foran i den blå permen.
Regninger som er betalt (frem til 4mnd tilbake): Bakerst i den blå permen.
Viktige dokumenter: I den sorte permen
Ikke fullt så viktige dokumenter: Litt her og litt der, men alltid på pulten.

Nå vet dere det. :viktigper:


#8

Alfa sa for siden:

Eg hadde også permar, heilt til eg måtte ha ein eigen perm for å halde oversikt over permane. Då bestemte eg meg for å bli kaosdronning :tøff:


#9

tiddelibom sa for siden:

En perm for hvert barn, en perm for betalte regninger - de ubetalte henger på kjøleskapet. En perm for oppl. om lønn, selvangivelse etc., en perm for lån og bolig.


#10

kisha sa for siden:

Regningene ligger i innboksen på pulten min til de er registrert i nettbanken. Da setter jeg hull i dem, og setter dem i perm. Det blir aldri kaos. :D
Jeg har bare en perm for hvert år.


#11

Mandarin sa for siden:

Hvor står boksene dine? På kjøkkenet?

Vi mangler også et system. Ligger på kjøkkenet i en haug til mor blir irritert og setter seg ned og rydder i dem (merk dere : aldri far).


#12

tiddelibom sa for siden:

What a surprise! not.


#13

Line* sa for siden:

Regninger som skal betales: Rett i sekken til gubbelure. Interessekontoret tar dem.
Andre papirer: :flau:


#14

Skilpadda sa for siden:

Nei, på kjøkkenet er det ikke plass til dem, vi har hverken kjøkkenbord eller hylle. De står sammen med "kontortingene" våre, ved siden av hver vår PC - det vil for tiden si at min står i vinduskarmen på stuen, like ved der jeg pleier å ha laptopen min, og mannen min har sin boks stående i hyllen ved siden av desktop-PC-en, der det også er andre tidsskriftholdere, printerpapir og slikt.


#15

Alfa sa for siden:

No har eg prøvd å lese innlegget fleire gongar men eg kjem ikkje lenger enn til

... og så sluttar hjerna mi å fungere.


#16

Mandarin sa for siden:

Lurer på om jeg skal skaffe meg en liten bokhylle på kjøkkenet, en lav og nett som skjules delvis under kjøkkenbordet. Kunne tenke meg å ha en plass å få bort papirer osv i nærheten av kjøkkenet. Det er her vi åpner post og roter med papirer. Forresten så er det provoserende mengder papirer vi får i hus hver dag.

:vurderer og tenker høyt:


#17

Agent Scully sa for siden:

:tilber:

Når jeg får noe viktig skynder jeg meg å legge det på et av følgende steder: I vinduskarmen i stuen, i skuffene i bokhyllen i stuen, i TV hyllen, på kommoden i gangen, på skrivebrordet eller i en av de flotte mappelommene i IKEA-arkivskapet mitt. Da er det enkelt å finne det igjen når jeg trenger det, jeg kan da kjapt gå til vinduskarmen i stuen, i skuffene i bokhyllen i stuen, i TV hyllen, på kommoden i gangen, på skrivebrordet eller i en av de flotte mappelommene i IKEA-arkivskapet mitt.


#18

safran sa for siden:

Posten blir lagt på kjøkkenbenken og grovsortert. Reklame = papirinnsamlig. Regninger blir lagt i trappen til noen går opp på kontoret. Der har vi en magnetstripe fra IKEA som vi henger regningene opp på - etter dato. Når de er betalt, noteres det dato på dem og de havner i en perm som settes i hyllen. Happenings skrives opp på familiekalenderen som henger på kjøkkenet.

Resten av litt mindre viktig post og papirer havner i en egen kurv på enden av kjøkkenbenken. Innimellom rydder vi opp i den, men det er vanskelig å få noe system.


#19

Mandarin sa for siden:

:knegg: Høres kjent ut!


#20

Honda sa for siden:

Regninger som skal betales står inne på pcbordet til mann.
Regninger som er betalt og andre papirer som må taes vare på en stund blir satt i en "avis holder" eller hva det nå heter og i en hylle på pcbordet.
Har i tillegg hver sin sånn avisholder på pcbordet til viktige papirer og sånt.
Og en til forsikrings papirer. Så har 4 avsholdedingsebomser i en hylle på pcbordet. Fungerer utmerket:)

i sånne her dingser:


#21

*HH* sa for siden:

Åh, ble nesten glad av å lese innlegget ditt jeg søster :nikker: Høres akkurat ut som her, begynner å bli ganske lei av det systemet.

Nå skal jeg lese de gode rådene :)


#22

cora sa for siden:

Infoskriv fra skole/barnehage settes inn i hver sin perm og legges i nederste skuff på kjøkkenet. Regninger som skal betales havner på magnettavla, og deretter ned på "kontoret" mitt. Etter at de er betalt, skriver jeg bet.og dato på, og putter dem deretter inn i en arkivmappe. Fungerer ganske greit. Reklame kastes med en gang, og aviser kastes dagen etter.


#23

Kaprifol sa for siden:

Vi bruker en del av de samme triksene som er nevnt over. I tillegg har jeg for tiden noen tidsskriftordnere til å ta vare på brosjyrer som handler om bad, dører, gulv, ikea, panelovner osv. Vi pusser opp og trenger å ta vare på litt av reklamen og brosjyrevirvaret som kommer i hus.

Det er også ganske lurt å ta vare på noen gamle regninger og slikt som omhandler inventaret i huset i en egen hus/leilighetsperm. For noen dager siden kunne vi slå opp når vi sist gang renset parafinbrenneren og få tak i rett mann. Det var nesten imponerende må jeg innrømme.


#24

Lucifer sa for siden:

Har et stativ med ti "skuffer", sånn som mange har på kontorer. Der har jeg en hylle som heter inn i perm (arkivet mitt), en som heter ubetalte regninger + hyller med navn til oss alle for personlige ting som pass og lignende. Ubetalte regninger hopper over til inn i perm når de er betalte for så en eller annen gang når jeg gidder over i arkivet mitt som er en sånn type som ser ut som en vifte når den er brettet ut. Når selvangivelsen er levert setter jeg alt som skal spares i 10 inn i permer. En for hvert år. Så kastes det etter 10 år.


#25

Veronal sa for siden:

Posten grovsorteres i det den hentes. Reklame sorteres rett i papirinnsamlingen inkl. konvolutter. Regninger legges inn "med en gang". I mellomtiden ligger de i en egen dedikert skuff. Regninger vi trenger å ta vare på arkiveres i arkivet etter betaling (husting går i egen husperm). Resten går i papirinnsamlingen.


#26

Note sa for siden:

Jeg har stålkontroll på slike ting. Skuffer, mapper og ringpermer til forskjellige ting.


#27

Kula sa for siden:

Vi har det aller meste av regninger på avtalegiro eller e-faktura. Andre regniner tar jeg med på jobben, og legger de ved siden av pc'n. De min kjære skal betale legges ved siden av pc'n hjemme.

Andre papirer og infoskriv slenger rundt i heimen. Om de ikke er viktige nok til at de hører hjemme i bankboksen.


#28

Angelique sa for siden:

KJøpte veldig fine bokser på Saape som jeg oppbevarer betalte regninger i
Her ligger de ca.1 år, så flyttes de i en pappeske på loftet

Ubetalte regninger legges i en skuff i en bunke i en kjøkkenskuff
Inforskriv etc ligger i samme skuff, den er stor og bred

Heldigvis har vi mange skap og skuffer på kjøkkenet
Hater at ting ligger på kjøkkenbenken, ser så uryddlig ut


#29

Lenam sa for siden:

Vi henger regninger som skal betales på kalendern, andre viktige papirer har sambo stående på kontoret sitt på jobb.


#30

tink sa for siden:

:latter:
Ser for meg effektive og beslutsomme kif suser rundt ihuset med de ferske viktige papirene.

Mistenkelig likt vårt eget system, eller mangel på sådan. Har høye ambisjoner da... :sparke:


#31

Martis sa for siden:

Vi har to tidskriftsholdere, en for ubetalt og en for betalt. Regninger og andre viktige papirer blir sortert oppi disse "daglig", det hender posten blir liggende en dag eller to på spisebordet.

Betalt holderen tømmes ca 1 gang i mnd og da settes papirene inn i permer. Og det blir tatt vare på lenge.

Viktige avtaler blir lagt inn i kalenderen på jobb og synket mot mob og mannens kalender. Så husker vi frisørtimer, legetimer og slike ting.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.