Det føles sånn - at vi ikke har noe annet valg enn å reise med Ryanair. Og jeg er ikke akkurat superglad i det flyselskapet. Jeg pleide å tenke "samma det - bare jeg reiser så billig som mulig", men etter endel turer kjenner jeg at det ofte blir en litt kjip opplevelse. 15 kilo er jo ikke en full koffert en gang, og etter at man måtte putte både håndveske og taxfree-pose oppi håndbaggasjen (som kan være nesten like tung som kofferten, men har samtidig ha meget begrenset omfang :himle: ) ble det nesten for dumt.
Vel, nok syting (var godt å få det ut, forresten :humre: )
Vi skal til London og etter å ha sjekket Ryanair (2700 t/r for oss to, ekskl. baggasje) sjekket jeg SAS for å se om jeg kunne finne noen litt gunstigere reisetidspunkter til en levelig høyere pris.
Over 9000 kr (!) t/r for oss to, inkl. alt. :sjokk:
Da hjelper det liksom ikke at de reklamerer med at man ikke betaler ekstra for baggasje, altså!
Men - hvem er villig til å betale drøye 9000 for en flyreise til London, da? det var helt ordinære billetter - ikke business class.
Du kan jo bare bestille en ekstra koffert med Ryanair sånn at du kan ha 2 kofferter med 15 kg hver eller 2 til deg og en til han? Eller så synes jeg faktisk at jeg får plass til vannvittig mye i en koffert på 15 kg så lenge en har en lett og myk koffert. Mange kofferter veier mellom 4 og 7 kg bare i seg selv. Sjekk hva kofferten din veier. Jeg reiser bestandig med koffert som ikke veier mer enn 2 - 21/2 kg så det er plass til masse bagasje. 10 kg håndbagasje er en del det også da. Pass på å ha håndbagasjekoffert som har maks mål. Jeg foretrekker å reiser med Ryanair i forhold til å betale blodpriser.
Vi betaler 2.600,- t/r med British Airways fra Gardermoen i juli - 2 voksne. Bestilte og betalte i desember.
Vi kan ha med en håndbaggasje og 1 koffert hver (usikker på hvor mye den kan veie, men tror det var 20 kg)
Av og til virker det som om man 'må' resie med RyanAir for å få kjøpelige billetter:( Vi skal til Malaga i påsken og betaler like mye for 3 billetter med RA som 1 kostet hos SAS. Det var inkuldert bagasje med RA. Jeg betaler glatt noe mer for heller å reise med SAS, men da innenfor rimelighetens grenser.
Næsj, men man må planlegge litt. Om man bestiller i god tid, og kan reise på litt ugunstige tidspunkt så er det ikke noe problem å få andre billetter til svært god pris heller.
Sommerferien planlegges gjerne i god tid, mens en helgetur kanskje bestemmes noen uker i forkant. Og når man skal planlegge rundt både jobb og barnevakt er det ikke alltid mulig å være superfleksible.
Men absolutt noe å tenke på - planlegge neste storbytur noen måneder i forveien, kanskje?
Dog - hvem kjøper de to billetene vi ikke kjøpte t/r London til 9000? Eller med BA til 7600?
Masse folk som må reise til London på kort varsel og da betaler de full pris. Det er jo massevis med avganger til London fra OSL hver dag (14 fly?) og veldig få ledige seter. En av de mest trafikkerte ruter fra Gardermoen.
Jeg flyr mye til London (mange ganger per år) og flyr bare SAS og British Airways. Svært sjelden jeg betaler mer en 800kr en vei men man må jo bestille i litt god tid som allerede nevnt.
Jeg syns ikke det er noe problem å planlegge helgeturer i god tid, og de gangene jeg ikke har mulighet til det, så må jeg jo bare finne meg i å ikke ha råd til å reise til London eller New York, men kanskje heller ta toget til Gøteborg, eller en kortere flytur til København eller Stockholm. Jeg syns ikke det er en menneskerett å ikke få billige billetter 2 uker før man skal reise, på de aller mest attraktive datoene.
Billettene til London er bestilt pga konsert den helgen. Vi betalte heller ikke mye for ett 4 stjerners hotell i Nothing Hill denne helgen, tiltross for at 90.000x2 skal på samme konsert, regner med at det er ett par tilreisende den helgen.
Vi reiser til London i mars og de billettene bestilte jeg forrige helg. Da betalte jeg 612 kr ut og litt over 800 kr tilbake, dog ikke på fredag og søndag. Men ofte finner jeg disse prisene 6-7 uker i forveien! Samme med BA, de har en god del billetter til 750 kr en vei.
Ja, du kan så si. Så vidt jeg husker så har sjefen for Ryan Air sagt at de etterhvert også må skru opp prisene sine, fordi det koster faktisk mer å fly enn det man betaler der.
Neida. Det er selvfølgelig luksusproblematikk, men man må være oppdatert på alle mulige regler, for de håndheves nådeløst. Og det er greit det, men det er altså en litt kjip atmosfære når man reiser med RA. Min teori er at fordi de ansatte har både dårlige ansettelsesvilkår og i tillegg får så mye kjeft av kunder (for det gjør de virkelig) blir mange av dem litt sure/mutte i holdningen. Også er det liksom noe ugenerøst med hele greia - jeg lo da jeg hørte at de hadde planer om å ta betaling for å gå på do også (men det er ikke blitt gjennomført da, skulle tatt seg ut!).
Jeg synes rett og slett det er hyggeligere å reise med andre flyselskap. Men det er ikke verre enn at jeg snart skal på ny tur med dem. :humre:
Ikke noe Ryan Air her heller. Vi var i London for en uke siden, da reiste vi med Norwegian og betalte vel nærmere 2500 for to inkludert bagasje. Eller mindre, jeg bestite billettene i desember og husker ikke så nøye. :) Bestiller alltid i god tid, men det er selvsagt enklere å gjøre når en ikke er avhengig av barnevakt osv. (enda) Et annet godt tips er som flere sier å ikke dra akkurat i helgen, men drøye en dag. Skulle vi dratt hjem søndag kveld hadde bare den ene billetten kostet over 2000.
Jeg har enda ikke reist med RA, faktisk. Jeg blir sur bare jeg nærmer meg sidene deres, og det er så mye hassle med dem at jeg ender med å drite i det. Komme seg til Torp, flyplassen i andre enden er nesten alltid pokkerivold, de har bare de mest ugunstige slot-tidene (klokken 00:30 fra Pisa, anyone?). Og at det er umulig å vite hva de fordømte billettene faktisk koster. :gaah:
Jeg synes heller ikke det er en menneskerett å få billige flybilletter, bare så det er sagt, men jeg reiser til England flere ganger i året, og da vi har da som regel noen få alternative reisedager, og vi planlegger flere måneder i forveien. Med unntak av to ganger på 12 år, har Ryan Air ikke bare vært billigere, men ekstremt mye billigere. Og det selv etter at alle tulleavgiftene deres er lagt til. Svigers liker ikke å hente oss på Stansted, så de sier alltid at de kan betale forskjellen i prisen mellom Ryan Air og et selskap som tar oss til Heathrow, men når prisene gang på gang på gang viser en forskjell på mellom fire og seks tusen for oss, så blir det Ryan Air som vinner. Og jeg er ikke prinsippfast nok til å kaste flere tusenlapper ut vinduet hver gang jeg tar meg en englandstur, det må jeg innrømme. Men bortsett fra det prinsipielle, så seg jeg ikke problemet med Ryan Air sånn rent reisemessig. Så lenge man har vent seg til de noe snåle og tungvinte reglene, så er de helt greie å reise med.
Jepp. Sålenge man er inne i gamet så er RA greit det altså. Det er ikke kos og fint og deilig og litt følelse av luksus sånn som det kan være med andre selskaper - det bære mer preg av lokalbuss. Men prisforskjellen er så vanvittig at det er det verdt for meg.
9000,- er mye ja... når skal dere reise? Jeg går ut i fra at den prisen er en Economy Extra-billett med full refusjon ved kansellering, endrings-muligheter osv. Hvordan er avgangs- og ankomsttidene til Ryanair på det alternativet du har kikket på, og hvor lander Ryanair i London? Husk, tid er også penger ;)
Prisforskjellen er STOR på Ryanair og SAS ja. Det kommer den alltid til å være. Ryanair tilbyr ingen service eller hjelp annet enn et flysete. Man kan ikke endre billetter sånn helt uten videre, man lander på flyplasser som ofte ligger langt utenfor den destinasjon man har tenkt å reise. Grunnen til at de ikke benytter sentrale hovedflyplasser er at der blir de ikke sponset av lokale myndigheter med så mye som en krone, men må tvert i mot betale landingsavgifter slik alle andre flyselskaper må. Ved uregelmessigheter som forsinkelser osv. tilbyr Ryanair null assistanse.
Ryanair har rigide og vanskelige reise-betingelser og bedriver ulovlig markedsføring titt og ofte. Ofte blir billetten langt dyrere enn man tror. Fleksibilitet eksisterer ikke. Jeg vet at de stort sett er rimeligere enn alle andre, men slett ikke alltid. Et vennepar av meg sparte 4000,- ved å fly SAS fra OSL kontra Ryanair fra Rygge i fjor. De skulle til Alicante og skulle ha med golfutstyr.... Det ble en pinlig dyr affære hos Ryanair fordi de ikke ønsker å ha med golfutstyr i sine fly (tungt utstyr og store forsikringssummer dersom noe skulle bli ødelagt) og skrur derfor opp prisene såpass at det ikke blir et alternativ for folk å fly med dem. Ryanair tjener mye mer på å ha med vanlig bagasje ,og helst MYE vanlig bagasje som de tjener rått på.
Ryanair behandler dessuten sine ansatte svært dårlig. Dårlige arbeidsbetingelser, lave lønninger, ingen rett til å organisere seg og oppsigelser og ansettelser i fleng er resultatet. Gjennomtrekket ansatte er skremmende høyt.
Man kan aldri sammenligne f.eks. SAS og Ryanair. SAS er et nettverks-selskap. Dvs. et selskap som samarbeider med andre flyselskaper. Man blir hjulpet på ansvarlig vis når det oppstår uregelmessigheter i flytrafikken, man har mulighet til bestille gjennomgående billetter over hele verden, man samler bonuspoeng ved lojalitet, man har flere typer billetter som tilbyr alt fra lavpris til fullpris/business-class med full fleksibilitet. Man har større tidtabell med forsvarlige avgangs-og ankomsttider og man lander på flyplasser i nærmest tilknytning til den destinasjon man reiser til, og hvor det er videreforbindelser til andre steder i verden.
Norwegian er også et lavpris-selskap, men opererer allikevel i et helt annet sjikt kvalitetsmessig enn RA.
Jeg kommer ALDRI til å sette mine føtter i et Ryanair-fly, men jeg flyr med glede Norwegian , for å si det slik...:)
Se over....
Ja, han begynner jo å merke misnøyen og må slite mer og hardere for å få landingstillatelser og slots som ikke koster for mye. Ryanair er nødt til å ta betalt for ALT ekstra ettersom grunnprisen er kunstig lav. Det sier seg helt selv, uten at man trenger å være matematisk geni at man ikke kan overleve dersom hele flyet har passasjerer som har betalt kr 30,- for billetten sin.... Bare for å illustrere et eksempel... en forsinkelse fra OSL for SAS koster ca. 3000,- pr.minutt... DET er grunnen til at SAS og andre flyselskaper har ekstremt fokus på rutetid.
Det med tid er et vesentlig poeng, syns jeg. Selv om våre venner i London bor slik at Stansted hadde vært en foretrukket flyplass. :humre:
Om vi skal fly fra Torp tar det oss to timer bare å komme seg dit, i motsetning til 40 minutter til Gardermoen. Det kan hende jeg hadde vurdert ting anderledes om jeg bodde nærmere Sandefjord enn Oslo, men enn så lenge så sjekker jeg ikke engang RA når vi skal fly. Det er rett og slett helt uaktuelt å fly med dem.
Jeg har flydd endel med RA og synes det har blitt verre og verre i takt med alle de særdeler kreative gebyrene og reglene som dukker opp til stadighet. Sist hele familien fløy med RA, for rundt 2,5 år siden, sparte vi 9000 kroner vs SAS. (Og ja, vi bestilte i god tid før avreise!) Det var såpass mye penger at det var greit nok. Gangen etter reiste jeg og eldstemann, og da var det såpass håpløst med innsjekk og ombordstigning at jeg ikke har brukt dem etterpå. Noe som også har sammenheng med helt på trynet idiotiske slot-tider mellom min flyplass og Stansted. I høst flyttet de torsdagsavgangen til fredag ettermiddag, og med det ble det totalt uaktuelt.
Da jeg og en venninne skulle til London på juleshopping var det 8-900 kroner som skilte SAS via OSL og RA direkte. Med SAS fikk vi to dager ekstra pga meget gunstige flygninger, og dermed sparte vi to netter på hotell. Dette må jo også tas med i regnestykket. Norwegian og RA kan overhodet ikke sammenlignes, det er milevis mellom dem selv om de begge er såkalte lavprisselskaper.
Slot-tidene til RA var verre før, synes jeg. Da var det utelukkende avganger før 7 og etter 22, mens nå har de mange formiddags- og ettermiddagsflyvninger.
Jeg har god erfaring med å finne billigbilletter på restplass.no. Legg inn hvor du skal og når du skal dra, og så sjekket den utrolig mange reiseselskaper for deg og sammenligner reisetid. RA er ikke med, så da slipper man å tenke på hva det kunne kostet.
Jeg ville aldri finne på å fly en rute som krevde flybytte med RA, men andre turer tar jeg når prisforskjellen gjør at prisen blir 1/3-del.
Jeg hadde heller ikke reist med RA om jeg skulle ha byttet fly, nei. Vi gjorde det da vi reiste til og fra Tokyo, men da la vi inn 36 timer ekstra, for å være sikker på at vi ville rekke det.
Ja, reisetiden til flybussen blir jo ulik avhengig av hvor i Oslo man bor. Jeg tror Ryggeekspressen stopper på bussterminalen og Ryen, i hvert fall.
Jeg oppfattet innlegget ditt som at det var uaktuelt å fly RA til London fordi reisetiden til Torp er så lang. Derfor påpekte jeg altså at man kan fly RA til London fra Rygge, med reisetid på 60 min fra Oslo sentrum.
Det er uaktuelt å fly RA av flere grunner, tiden legger bare enda mer vekt på skålen. Jeg syns de er et motbydelig selskap, rett og slett. Jeg vil ikke at de skal ha noen av mine penger. Grunnen til at jeg nevnte reisevei, er at det kan hende tidsaspektet ikke hadde trukket vektskålen like mye ned om jeg bodde i Sandefjord eller Moss, og det ville vært betydelig vanskeligere å komme seg til Gardermoen.
Både Rygge- og Torpekspressen stopper på Bussterminalen, som da ville vært vårt nærmeste påstigningsted. Den tiden bussen tar derfira er da lenger enn det flytoget tar, og i tillegg har vi mulighet til å hoppe på flybussen direkte til Gardermoen 5 minutter gange opp i gata.
For oss er Rygge nærmere enn Gardermoen, og i tillegg synes jeg det er deilig å slippe køer og generell hassle som Gardermoen kan by på av og til. Likevel flyr vi selvsagt ofte fra Gardermoen, ettersom destinasjonsmulighetene fra Rygge er så begrensede. Men Londonturene våre pleier å starte på Rygge.
Nemlig... og det gjør det enda enklere å IKKE velge Ryanair:nemlig:
Et godt råd jeg også vil gi, abonnèr på nyhetsbrev fra SAS, Norwegian, KLM og andre seriøse selskaper. Da får man tilsendt tilbud og tilbudskampanjer FØRST og FØR de kommer i media. På den måten kan man være tidlig ute med å få klarhet og oversikt over tilbudene når de kommer. For ja, de er der, hele tiden kjøres kampanjer, og da gjelder det å smi mens jernet er varmt. Det er ikke slik at Ryanair ALLTID er billigst, men ja, de er alltid dårligst.
Jeg skal ikke gjøre noe mer reklame for SAS sine kampanjer ettersom de innleggene blir slettet uansett når de blir skrevet av meg, men her er gode linker til s.k. nyhetsbrev/newsletters, hvor man kan registrere seg for å få tilsendt siste og beste tilbud.
Elin - det er vel ingen som noe sted sier noe annet enn at man flyr med sentralt mer stil med det meste annet enn RA. Dog - også med priser og gebyere og tjo og hei, med unntak av helt sære tilfeller - er det gjerne så stor prisforskjell at det går likevel.
Det er jo forskjell på Ekornes og Jysk også. Og på Mercedes og Moskvitsj.
Elin: det er STOR forskjell på å fly med Ryanair og SAS. Og jeg betaler gjerne ekstra for alt det SAS kan tilby pluss at det føles mye bede å støtte et flyselskap som behandler arbeidstalerne sine på en god måte. Men drøye 4000 t/r London per pers blir så veldig mye mer. Mer er greit - veldig mye mer tillater ikke økonomien (og fornuften).
Jeg kommer nok heller ikke til å begynne å leve et så velregulert liv at alle kortvarige småturer vil bli planlagt 7-8-9 måneder i forveien. Men jeg sjekker alle selskaper før jeg skal reise, og om forskjellen ikke er hårreisende, er det verdt å investere ekstra for å reise med f.eks. SAS.
Poenget er vel at flybilletter faktisk ikke er dyrt uansett hvilket selskap man reiser med. Flybilletter er blitt veldig billige. Det koster f.eks. nøyaktig det samme å fly til New York fra Oslo i dag som for mer enn 20 år siden, og New York-ruter er ikke engang pris-presset av lavpris-selskaper med dumping-priser og dumping-service.
Men jeg lurer på om dette kan være en helg hvor det enten er skoleferie eller langfri, for 9000,- for to billetter er veldig mye til London - selv med SAS. Nå skal det sies at London er en veldig populær rute, og jeg kan ikke huske sist jeg fløy den og den ikke var full, og så lenge flyene er fulle til høye priser, så vil jeg anta at det er grunnen.
Zoë: jeg har aldri vært borti den prisen du nevner, og det er ikke snakk om mer enn 1-2 måneders planlegging, altså. Og finner jeg ikke gode priser, men fremdeles vil reise på kort varsel, finner jeg meg i å reise andre steder i stedet.
Har sikkert vært uheldig med valg av helg? Det er fint ihvertfall, for da kan jeg øyne muligheten til en ok SAS-pris ved en annen anledning.
For meg er det ikke sånn at jeg bestemmer meg for reisetidspunkt også reiser jeg til et annet sted om jeg ikke finner ok billetter - jeg bestemmer meg for sted, også reiser jeg heller til et annen tidspunkt om prisene blir altfor høye.
Anyway - jeg skal til London snart! Gleder meg! :hyper:
Elin: Det er alltid hyggelig å reise med SAS. Det fungerer stort sett veldig greit. Jeg merker ikke noe forskjell på SAS og norwegian, men det kan det sikkert være. Prisforskjellen er ikke akkurat stor mellom de to selskapene heller, det kan definitivt tippe begge veier.
Men akkurat det med superduper service hva og hvis om noe skulle skje underveis synes jeg heller ikke SAS er så gode på alltid. Hvis du reiser på fullprisbilletter får du god service, men har du kjøpt av de billigste billettene er det ikke alltid mye hjelp å hente der heller. Min erfaring er at også SAS oppfører seg som et "billig-selskap" når man har kjøpt billige billetter.
Ryan-air har jeg dog ikke prøvd, det er mulig det stiller i en helt egen liga.
Jeg har stått (med magekramper) på Heathrow i transit, med gyldige billetter OG gullkort, men fordi jeg kom med et annet selskap og det var noe rot mellom dem, hadde SAS hadde gitt billettene våre til noen andre. Det var ledige plasser på business, men de lot flyet gå med tomme seter. Vi måtte overnatte i London og kom for sent på jobb.
Det var ikke akkurat billige billetter heller, kan jeg love. :mumle:
Det er en vesentlig forskjell på norwegian og SAS, alder og erfaring på cabincrew. For sånne som meg, som fortsatt kan få snev av flyskrekk på turere så har dette ganske mye å si. Jeg liker ikke å sitte ombord i norwegian fly der "fjortissene" (de er stort sett trainees utenom en erfaren cabin crew per flight?) får mer panikk en meg om det skulle skje noe, har opplevd dette ved to tilfeller. Et ved innflyvning til Stanstead med KRAFTIG sidevind og et tilfelle der vi måtte snu fra Oslo til Bergen pga tekniske problemer. De ansatte ombord var alt annet en beroligende på oss passasjerer og det hadde med antall, alder og erfarenhet å gjøre. Jeg foretrekker flere ansatte med lenger fartstid, ergo blir det SAS eller BA.
Mener du at alle i cabinen er nybegynnere? Jeg har til nå trodd at det er en leder med erfaring pr flyvning. Synes det alltid er to ferskinger og en som ser ut som om har jobbet litt.
Vi var heldige med Norwegian Olbia - Oslo, hadde en super leder på flyvningen som ble takket av passasjerene ved landing.
I Napoli var det godt å komme inn på SAS sitt fly. Hårreisende dårlig kommunikasjon og service på flyplassen. Hadde crewet stolt på bakkepersonell, hadde vi reist ifra en småbarnsfamilie som hadde sjekket inn og var på vei til flyet.
Noen steder er erfaring viktigere enn andre.
Og jeg kan kanskje fly Ryan Air, om vi er uten barn, nesten uten bagasje og har andre utreise og hjemreise muligheter i tilfelle. Det vanskeligste med Ryan Air er vel å få med seg alt med liten skrift.
Nuvel, det er ikke rakettforskning å få med seg informasjonen, altså. Jeg satt senest i går og bannet og svertet over alle de dumme tingene Ryan Air ville selge meg (nei, jeg vil IKKE ha trillekoffert, for svarte). Men jeg fikk likevel en tur til London for tre personer til under 500 kroner, så det veier opp for særegenhetene deres.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.