Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Hvordan forklare en 4-åring hva minus er?

#1

Mex sa for siden:

Storebror er veldig opptatt av tall og addisjon om dagen. Det er utrolig flott at han er så glad i tall og han har god tallforståelse, men vi sliter litt med å få han til å forstå hva minus er.

Her om dagen hadde vi følgende samtale:
Han: "Jeg vet hva minus 50 og 50 er"
Jeg: "Hva da?"
Han: "Etthundre"
Jeg: "Nei, det blir nok ikke helt riktig, 50 minus 50 er null"
Han: "Men det er lov å si minus"
Jeg: "Ja, men minus betyr å ta noe bort og pluss betyr å legge noe til. Som hvis du har 5 gulrotbiter og du spiser dem opp. Da blir det 5 minus 5. Da har du ingen igjen"
Han: "Å ja.."

Så ble han sittende å tenke lenge, men det gikk ikke helt inn. For seinere, så brukte han minus på samme måte igjen.
Er det noen bedre måte å forklare det på? Eller skal vi bare gjenta med flere lignende eksempler?
Hvordan lærer de det på skolen nå?


#2

Veritas sa for siden:

Bruk konkreter, det er lettest å lære når man ser det. De bruker ofte konkreter i skolen, f.eks klosser som de setter sammen og tar bort.
Sørg for at han skjønner at minus betyr "ta bort" og samtidig øv med gulrotbiter, epler eller hva som helst.. kan ikke forvente at en 4-åring skal skjønne dette med en gang, men med litt øving så tipper jeg han vil forstå det.


#3

Neket sa for siden:

Vi bruker sjokolade. Mini er over gjennomsnittet opptatt av godis. Så sier vi "hvis du har tre sjokoladebiter, og gir en til største, hvor mange har du da?". Når hun har svart spør vi "så hva er tre minus en?". Da blir det riktig. Men om hun skjønner det? :vetikke:


#4

SpetakkelRandi sa for siden:

Bruk tellesteiner f.eks.. vis han. Her har vi 3 steiner. nå tar jeg bort 2. hvor mange er igjen? 1. riktig. 3 minus/tabort 2 er lik 1 igjen.


#5

Ru sa for siden:

Hva med å tegne en tall-linje?
Eller blir det for mye for en 4-åring?

Vi har brukt det mye til Knotten, i tillegg til å snakke om at det er å ta bort, om minusgrader og sånn.


#6

Tjorven sa for siden:

Vi bruker eksempler med langt mindre tall. Ungene regner ut aldersforskjellen mellom seg selv og andre unger; særlig hverandre ... de klarer tydeligvis ikke å huske at det er 3 år mellom dem. :hehehe:

Og så sånne eksempler som Neket bruker: Hvis du har 5 sjokoladebiter og spiser opp 2, hvor mange blir det igjen da? Og så forklarer man at dette er minus.

Både jeg og mannen min var veldig glade i matte på skolen, og jeg konstaterer med glede at begge ungene våre ser ut til å finne samme gleden i å leke med tall og mengder.


#7

Mex sa for siden:

Ahh... Her var mange gode ideer. Klosser har vi, så det kan jeg finne frem og bruke. :)
Tall-linje tror jeg faktisk kan gå. Han har overrasket meg med mengdeforståelsen sin, så jeg tror han har en god forstålse, han må bare få satt ting i riktig perspektiv og sortert det i riktig boks i sitt hode.

På samme måte som at han gjerne sier at 1 og 0 og 0 er hundre i en setning, mens i neste setning sier "pluss 1 og 0 er 0" i neste setning. Så må vi gjøre begrepene mer tydlig for han, og kanskje få vist det litt bedre visuelt.


#8

Appelsin sa for siden:

"Det er lov å si minus"
:knegg:

Hva med rosiner? 5 minus 2 rosiner blir 3 rosiner?
:vetikke:

(Ru: Jeg forklarte Hvit dette med minusgrader ved hjelp av tallinje - noe som gjorde at hun etterpå forstod at værmeldingen hadde meldt kaldere vær enn det faktisk ble, for de sa -5, mens bilen viste -2
Da ble jeg imponert, men det er kanskje litt mye for en 4-åring?)


#9

Skilpadda sa for siden:

Pluss betyr å legge til, og minus betyr å ta bort, det kan man enkelt visualisere også. Så får man ta jobben med å forklare negative tall som en separat greie.

Og tallinjer er kjempefine å bruke hvis ungene skjønner dem, ja. :jupp: (Poden ble veldig glad for litt siden da han skjønte ut fra en tallinje hva det vil si å trekke fra et negativt tall, og hvorfor "2 minus -2" blir 4.)


#10

Katta sa for siden:

Minus = tar bort eller gir bort. Hvis du har 5 godterier til lørdagsgodt og lillesøster får 2 av deg, hvor mange har du igjen da?


#11

Mex sa for siden:

Ja, jeg tror jeg bare må ta å visualisere det litt mer for han.
Til nå har vi bare drevet muntlig, men tror minus er vanskligere å forstå uten å se det konkret.


#12

him sa for siden:

Jeg har forklart negative verdier med gjeld. Ungene vet godt at man kan låne penger. Og de vet at hvis jeg låner 100,- kroner av dem (vi spretter sparegrisen deres hele tiden, de er de eneste i huset som har cash), og bruker dem, og får 200,- så må jeg betale dem tilbake. (Jeg har bestandig oppfattet penger som den naturlige måten å snakke om minus på, det er det eneste reelle negative tallet jeg vet om. At det er minus på gradestokken er jo bare tull. Man kunne jo like gjerne hatt null på en annen plass - noe som Farenheit jo greit illustrerer :humre: )


#13

Skilpadda sa for siden:

@him: Jeg synes i grunnen det er enklest og mest naturlig å forholde meg til bare tall og tallinje og ikke forkludre den vakre matematikken med konkrete, praktiske anvendelser. :knegg: (Noen spurte for et par år siden om hvordan vi hadde forklart negative tall for Poden - jeg svarte vel bare at vi har ikke forklart det, vi har bare sagt hva det er. Men skulle vi ha forklart, og tallinjen ikke strakk til, så er jeg enig i at penger er et ganske illustrerende eksempel. Jeg synes bare selv konseptet "gjeld" er vanskeligere å forklare enn rene tall. (Det sier sikkert litt om mitt forhold til økonomi også. :gruble: )))


#14

him sa for siden:

Skilpadda: Det er veldig fasinerende hvordan folk forholder seg til konsepter. :nikker: Tenk at folk kan være så forskjellige. For meg mister matematikken (og språk) all mening hvis det ikke anvendes. For meg er anvendelsen selv meningen. (Jeg er slik med alt. Hvis jeg hadde sett et nydelig stoff, men ikke kunne tenkt meg å sy noe av det av diverse grunner, hadde det vært uinteressant.).

Jeg er nok selve inkarnasjonen av pragmatisk og praktisk. Ikke akkurat typen som gleder meg over det estetisk vakre. :p


#15

Elise sa for siden:

Minus er ikke bare "ta bort", men også differanse.

Hvis jeg har 7 godtebiter og mannen har 4, hvor mange fler har jeg enn han? Kanskje litt for avansert med ulike subtraksjonsmetoder for en 4-åring, men det kan være greit å ha i bakhodet at det ikke alltid dreier seg om "ta bort", for på skolen vil de måtte forholde seg til ulike måter å tenke på.


#16

Elise sa for siden:

Stort sett bør en, i matematikkopplæring for barn, gå fra det konkrete til halvkonkret, videre til halv-abstrakt og abstrakt symbolbruk til slutt. Men en har jo ulike måter å lære på. :jupp:

F.eks først bruke klosser, så tegne klosser, så se på tallinje eller bruke tellestreker, så skrive med tall.


#17

Mex sa for siden:

Absolutt verdt å ha i bakhodet ja. Den vinklingen hadde jeg faktisk ikke tenkt på i dette tilfellet.


#18

gurgle sa for siden:

Jeg har ikke lest svarene du har fått, men bruk konkreter (klosser, lego, godteri, telleramme ol).


#19

him sa for siden:

Hvordan ser minus to klosser ut? :confused: Dette er jo utfordringen med negative tall, hvordan skal man konkretisere dem? (Vi brukte kuldegrader, mener jeg på skolen)

#20

Tjorven sa for siden:

Svaret er 0.

For etter at man har slått lillesøster, så tar foreldrene de 3 du hadde igjen.

:haha:


#21

Elise sa for siden:

Var det snakk om negative tall? Var det ikke bare snakk om å trekke fra?

Man kan tegne 5 klosser, så tar man bort 3 ved å gruppere de, og teller de som er igjen.


#22

Tjorven sa for siden:

Sorry. Jeg leste på iPhone med liten skrift og trodde at lillesøster tok dem og ikke fikk.

Akutt dårlig humor herfra før det blir helg.


#23

Mex sa for siden:

Negative tall har vi ikke vært borte i enda, men det blir jo fort en problemstilling det også.


#24

Mex sa for siden:

:humre: Flirte nå godt jeg.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.