Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Elektrisk liten bil med plass til 2 barneseter?

#1

lillemy01 sa for siden:

Hei hei alle sammen

Jeg begynner å bli en smule desperat etter en bil til. Men realistisk sett har vi egentlig ikke råd. Men så kom jeg til å tenke finnes det plass i noen elektronisk bil plass til ett bakovervendt stol og en beltestol? samt en eller to voksene?? :o


#2

Ekorn sa for siden:

Det finnes ja, men det er ikke billig!


#3

lillemy01 sa for siden:

he he er det det eneste?? nei da for jeg gi opp det også...


#4

emin sa for siden:

Det var jo en fin bil, men det aner meg at prisen står til utseendet?

Fra 500.000 jah....


#5

Pelen sa for siden:

Det finnes noen små der du har plass til tre personer foran. Buddy? Ikke verdens sikreste bil, men sikkert grei nok til bykjøring.

Ellers så har Nissan kommet med sin nye Leaf, men den er jo så ny så at det ikke går å få fatt i noen brukte enda, tenker jeg.


#6

Sokk sa for siden:

Buddy har plass til tre personer, men jeg leste på forumet til elbil.no at det var ganske trangt med to seter - kanskje umulig (kommer an på setene, vil jeg tro). Mulig at det kan være plass med en beltestol og en pute.


#7

lillemy01 sa for siden:

Men finnes det ikke biler som ikke er så små som buddy men er elektriske altså vanlige merker med elektrisk?


#8

mrc sa for siden:

Mitsubishi i-Miev kanskje. Men man betaler mye ekstra og strengt tatt vil jeg fortsatt si at man er litt prøvekaniner i henhold til batteriholdbarhet.

Startprisen er ca. 250 000 kr. Sikkerhetsmessig er denne mer lik en småbil ellers, noe de fleste småelbilene ellers ikke er - verken i henhold til veiegenskaper eller kollisjon.


#9

Pelen sa for siden:

Jo, Peugeot 107 f.eks.


#10

annemede sa for siden:

Jeg ville nok heller ha kjøpt en liten micra eller noe sånt.


#11

Daisy sa for siden:

Ja, hvorfor vil du ha elektrisk?

Jeg har en Yaris med plass til to bakovervendte. Jeg bruker den med en beltestol da og en bakovervendt. God plass til to voksne foran. (jeg er 1.75)


#12

annemede sa for siden:

Vi har en el-bil altså, men vurderer nå å bytte den ut på grunn av jobb-bytte og medfølgende lenger kjørevei.


#13

Pelen sa for siden:

Vi har hatt elbil, men bare med to seter og vi var veldig veldig fornøyde. Mye lavere kostnader å ha den på alle måter (vi slapp å bytte batterier eller lignende). Nå var mannen ekstra flink med lading av batterier (vi hadde blybatterier) så den gikk faktisk lenger på hver lading når vi solgte den etter tre år enn når vi kjøpte den. Han var veldig flink med å lade ut så mye som mulig før han satte den til lading igjen.


#14

Palmen sa for siden:

Vi har en Buddy, men bare med en beltestol. Det er nok plass til to små barneseter der, men på den gamle typen er det bare to trepunktsseler, setet i midten har kun mavebilbelte. Elbil kan forresten varmt anbefales!


#15

Lavender sa for siden:

Det kommer nye El biler i år som er sikre som små personbiler, bl.a Fiat 500. Prisen er litt over ny småbil. Peugeot og Mitsubisi har visst i samarbeid laget en bil med batteri som går 150 km og fullades på 30 min.

Jeg har vurdert Peugeot 107 og Citroen Saxo, men det er ca 10 år gamle karosseri som har fått satt in El motor. Jeg tror de er mindre sikker enn nybiler, og at prisen på vel 100.000,- vil falle drastisk når det kommer nye smartere biler.

Jeg har ennå ikke kjøpt El bil pga. sikkerhet, ladetid og priser på gamle biler med plass til to bilstoler.


#16

Maggie74 sa for siden:

:sukk: Har skikkelig lyst på El-bil (Reva), men har ikke penger. :(


#17

mrc sa for siden:

Det er vel mer Mitsubishi alene som har laget den hvis det er i-Miev du tenker på, som allerede er i salg her til lands. Kjapp ladning krever spesiell ladestasjon. Den lader da til 80 %. Peugeot har vel kanskje "lisensiert" den, på samme måte som 4007 produseres er designet og vel også produseres av Mitsubishi.

Usikker på hva prisen for ladestasjon er for hurtigladning, men det var vist kostbart. Man bør vel ellers helst ha en dedikert 16A-kurs for lading av bilen.

Man skal ellres huske at kjørerekkevidden for en del elbiler blir langt mindre enn spesifisert i Norsk Vinter. Her bør man spesifikt sjekke erfaringer i henhold til norsk vinter, og ikke basere seg på hva produsent/forhandler/selger oppgir. Og for mange biler må man huske at effekten til batterie reduseres før batteriene må skiftes, altså at rekkevidden om noen år er lavere enn i dag.

Kjører man langs motorvei er det ikke sikkert at f.eks. i-Miev holder mer enn 7-8 mil. Altså hvis man skal sånn passe holde tempoet, altså f.eks. 80 km/t. Er det skikkelig kaldt kan det bli mindre.

På disse kan man raskt ende opp med å bruke 100 000+ også på nye batterier: www.dn.no/dnBil/article799546.ece

Dette var ellers biler som ble produsert som elbiler fra starten av - altså at elmotoren er satt inn av produsenten.

Mulig det har kommet alternative batteripakker til dem, men man skal være klar over at batteripakker er dyre, og det kan gjøre mange billige elbiler som "gis bort" prismessig ganske dyre. Nyere batteripakker til bilene er kanskje bedre enn de originale. Man vil se at mange av de bilene som er til salgs allerede har skiftet batteripakke, og ikke nødvendigvis helt nylig selv om bilen har gått bare 100 000. Men selv om det bare er noen av batterienhetene som skal skiftes, kan man ende opp med flere titalls tusen. Jeg ville definitivt styrt unna.....

Personlig er ikke elbil så spesielt aktuelt, og trolig ikke på laaang tid. Plug-in-hybrider og serie-hybrider derimot kan være svært aktuelt om et par år. Dagens hybrider er imidlertid bare tull i praksis for de fleste. Dessverre får ikke disse de samme fordelene som elbilene når det gjelder parkering, bomring osv. selv om de fleste sikkert kommer til å dekke 80%+ av sin kjørebehov på elektrisk drift.


#18

Lavender sa for siden:

Helt riktig, takk!

Hybrider, har sett på Toyota Prius, utgår fordi det er lite å spare på årlige utgifter. Jeg ønsker meg en bil som er billig å bruke for meg som passerer to bomringer, og gateparkerer i Oslo. Barna skal bare fraktes en snau km i 30 sone.


#19

Palmen sa for siden:

Det mrc sier om ytelse på batteriene på vinterstid er et veldig viktig poeng. Jeg bruker nok i snitt 50% mer batterikapasitet på vinterstid enn på sommerstid, dermed reduseres radiusen før lading med det samme.

For mitt bruk er elbil et perfekt valg. Jeg har 25 km kjøring til jobb, på forholdsvis små veier. (ikke riksveier) På veien passerer jeg en bomring. Ellers brukes bilen til småkjøring til byen (også gjennom bomring) og parkering i byen ved møter eller avtaler (gratis). Gratis ladestasjon på jobben og på offentlige p-plasser i byen teller også!


#20

annemede sa for siden:

Jeg kan lade på jobben, men det medfører meget ugunstig parkering, og masse ekstraarbeid for vaktmester, slik at kjøring med el-bil på vinteren utgår for min del, men om sommeren er det ypperlig. Da trenger jeg ikke lade for å komme meg hjem.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.