For nøyaktig to uker siden hadde jeg nettopp skrapt sammen nok energi til å sette en dobbel bolledeig.
Bollene var klar til etterheving da jeg skrudde på stekeovnen min.
Men den virket ikke!
Vi hadde reparatør hjemme hos oss for trekvart til ett år siden, fordi den plutselig en dag ikke virket. Da reparatøren kom, fungerte ovnen som den aldri skulle gjort annet.
Men det skjedde igjen neste gang ovnen ble brukt, og vi fant da ut at det var bryteren som man bestemmer hvilken type varme man skal ha som det var noe rart med.
Vi lærte oss til å lirke og godsnakke med den, og da fungerte den.
Helt til Torsdag for to uker siden altså. Da fungerte ikke et eneste triks lenger.
Hvitevareservice ble kontaktet, og de skulle da bestille ny bryter og kontakte meg når den ankom. De antydet at den ville komme i slutten av uka som var eller begynnelsen av denne. Det ble også antydet at det pleide å være rask levering, så det sto mer på dem enn på produsenten i forhold til hvor raskt de fikk delen.
Ovnen er under 5 år gammel, så det går på garanti/kjøpsloven dette.
Jeg har altså fortsatt ikke hørt noe, to uker etter at jeg kontaktet dem. Forsøkte å ringe dem i går uten å få svar, og har ringt i dag, men får bare opptatt-signal. Sendte dem så en mail der jeg ba dem ringe i dag formiddag, men de har ikke ringt meg opp.
Jeg er litt for snill og grei og liker ikke å mase, men nå begynner jeg virkelig å bli både sur og utålmodig. Min gravide mage går bare og lengter etter lasagne, nystekte rundstykker, boller, moussaka, ovnsbakt fisk og andre herligheter man trenger en stekeovn til. Det man ikke kan få, vet dere...
Er det vanlig å vente så lenge på reparasjon da? Eller er kanskje jeg for utålmodig og kravstor her? Kan ikke velge en annen heller, fordi det er dette firmaet produsenten bruker når det er snakk om reklamasjon.
Du er virkelig ikke kravstor nei. Har du ringt produsenten og purret?
(Har du whirlpool ikea ovn? Den er sånn "moody" innimellom, og krever at det er en bryter som står på. Samme bryter som man bruker for å stille inn klokken.. )
På min Gorenje ovn må klokken være stilt for at komfyren skal virke. Altså, klokka på ovnen ja. :knegg:
Sånn utover det, så sier forbrukerkjøpsloven at avhjelp(reparasjon) skal skje innen rimelig tid. Og det er definert til ca 21 dager.
Tar reparasjonen over 7 dager er loven ganske klar. Da har du krav på et låneprodukt. Det får du ved å henvende deg til den butikken du har kjøpt produktet i.
Har de ikke et låneprodukt å gi deg, bryter de loven (om det er gått over 7 dager) og du kan på grunnlag av det kreve å få hele kjøpet hevet.
Takk for hjelp begge to! Det er en Elektrolux ovn, og et lokalt firma som da skal ta seg av reparasjonen. Har som sagt forsøkt å ringe i to dager, pluss sendt en mail, uten å få kontakt med dem.
Ovnen er kjøpt gjennom Elkjøp, sist gang da jeg styrte for å finne ut hvordan jeg gikk frem når den ikke virket var det jo omtrent umulig å få tak i folk via telefon. Det ble bare henvist videre og videre til automatiske servicetelefoner som liksom skulle hjelpe. Men da får jeg evt dra til butikken og høre hva de sier. Jeg har jo ovnen her, og får brukt platene, men jeg skulle jo gjerne hatt en stekeovn som virket også.
Evt får jeg prøve meg på telefon direkte til Elektrolux.
Jeg innser jo at jeg bare kan glemme å tenke på god mat denne helga også. De som skal fikse stenger ekstra tidlig i morgen.
Ser du har fått hjelp over, helt enig. Du kan jo prøve råtne triks som å finne fram mobilnummeret til sjefen der, det hender det hjelper..... Eller bare ringe og si "jeg vil gjerne snakke med butikksjefen", uten å si hva det gjelder.... selv om de spør....
Fikk endelig tak i dem på Fredag, og da virket det egentlig som om de hadde glemt oss litt. Delen var i allefall ankommet for lengst.
Og i går morges ankom reparatøren, og brukte i underkant av et kvarter på å fikse feilen. Nå har vi stekeovn igjen, og planlegger stort sett ovnsretter ut uka. ;)
Vi kjøpte vaskemaskin i mai for to år siden. I november begynte programvelgeren å tulle, vi fikk vasket klær på noen programmer, men 60 graders vask fikk vi ikke kjørt, det var 40 eller 90. Vi ventet i 3 mnd. på deler og reparatør. Ble reparert i februar i fjor. I november igjen, startet tullet igjen, og denne gangen tok det jammen 4 mnd. Elprice mener vi ikke har krav på hverken penger tilbake, heve kjøpet, eller lånemaskin. :snill:
Jeg gleder meg bare til den begynner å tulle en siste gang, da åker den inn, og pengene skal jeg ha tilbake.
Avbefaler herved både Elprice og Hoover. Hadde jeg ANT at de hadde minimum 3 mnd leveringtid på deler til maskinen, hadde jeg selvfølgelig ikke kjøpt den.
Så lenge den virker, og vi får brukt enkelte programmer, mener de vi ikke har krav på det. Men nå er den reparert, så får vi se hvor lang tid det går denne gangen.
Det heter seg at avhjelp skal foregå innen rimelig tid. Og det regnes som sånn ca 21 dager innen elektrobransjen ja. Men loven sier ingenting om eksakt tid. Det ville vært endel enklere for alle.
Mange, og også "mamaria" omtaler 5 års GARANTI og KJØPSLOVEN:
Det finnes INGEN lov om GARANTI i Norge, Garanti nevnes kun i FORBRUKERKJØPSLOVEN i §18a.
KJØPSLOVEN gjelder kun kjøp i Næringsvirksomhet, mens det er FORBRUKERKJØPSLOVEN som gjelder kjøp av forbruker.
Det "mamaria" mener er "REKLAMASJONSRETT" og det er greit, men, den feilen du beskriver skulle aldri vært dekket av reklamasjon.
De fleste forbrukere tror de kan Forbrukerkjøpsloven og ja, til en viss grad er de informert, men kun til og med §15.
Så godt som ingen har lest, eller kjenner §18.
ref: § 18.Tidspunktet for bedømmelsen av om det foreligger en mangel
Ved bedømmelse av om tingen har en mangel, skal det tidspunktet da risikoen går over på forbrukeren, legges til grunn, selv om mangelen først viser seg senere.
Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art.
Selgeren svarer også for en mangel som oppstår senere, dersom den skyldes kontraktsbrudd fra hans eller hennes side.
[color=#000080][/color]
Kommentarer:
Dersom produsent, kan bevise at MANGELEN (merk at det ikke står FEIL, SKADE eller DEFEKTE DELER) skyldes forbruker eller forhold på dennes side, dekkes ikke forholdet av reklamasjon, dersom mangelen meldes innen 6 MND (ikke 5 år), i motsatt fall, dvs når produktet er over 6 MND er det forbrukeren som bærer bevisbyrden, og skal bevise at mangelen var tilstede da forbrukeren over tok produktet.
[color=#000000][/color]
I dette tilfelle, en defekt bryter, "mamaria" skriver ikke nøyaktig hvor gammel ovnen er, men ut fra at det står beskrevet "under 5 år", antar jeg at den er mer enn 6 mnd. Da ville jeg sagt at hun skal bevise at denne var defekt for XXX antall år/måneder siden.
[color=#000000][/color]
Dette er en del, som du bruker, og kan påvirke med makt til å ødelegges, men, som det står videre:
Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art
Dersom det hadde vært feil med software, styrings elektronikk eller noe som kunden ikke kan påvirke under normalt bruk, vil det så bli dekket under reklamasjon.
[color=#000000][/color]
Selgeren svarer også for en mangel som oppstår senere, dersom den skyldes kontraktsbrudd fra hans eller hennes side.
Dette avsnittet kommer skjeldent til nytte, da det normalt ved handel av en ovn, ikke foreligger en kontrakt, som f.eks kan medføre leveringsforsinkelser el.l. og da et kontraktsbrudd.
Låne produkt:
Det er riktig som det siteres at dersom service tar mer enn 7 dager (en uke) har du rett på låne produkt, men:
Ref: Forbrukerkjøpslovens §30:
Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.
Altså, kan en leverandør, gjøre gjeldende at du ikke har behov for en oppvaskmaskin på utlån, da du fint kan vaske opp for hånd. (Oppvaskmaskiner ble allemannseie så sent som i 1980, før det hadde vi ingen problem med å bruke hendene)
Kostnadene kan også på større hvitavare/brunevare produkter bliver urimelig høye og medføre ulempe for selger, f.eks. kostbar transport, to personer til å bære inn en oppvask, komfyr, kjøleskap etc....
Låne produkt blir derfor som oftestbegrenset til å gjelde f.eks mobiltelefoner eller små elektrisk.
Mange tror også at de har rett til GRATIS service og "feilsøking" om de tror det er feil på produktet. Dette står også klart i §30.
Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.
[color=black][/color]
Dette er som regel utrykkelig skrevet i brukermanual, eller reklamasjonshefte som medfølger produktet, og du plikter selv å lese brukermanualer og annen informasjon som medfølger produktet, dermed er du informert, selv om du ikke blir fortalt dette igjen når du er i kontakt med service.
[color=#000000][/color]
Det kan derfor bliver en dyr lærepenge å tro du kan forbrukerkjøpsloven og tro at du har rett.
[color=#000000][/color]
Mange tror at de som sitter på leverandørs CallCenter er unge mennesker uten utdannelse, men hos de fleste leverandører sitter det høyt kvalifisert teknisk personell og til og med jurister.
[color=#000000][/color]
Ingen leverandører er ute etter å "unslippe" sine forpliktelser ihht Forbrukerkjøpsloven", men de er heller ikke interessert i å betale for DINE brukerfeil.
[color=#000080][/color]
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.