Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Bil-idiot spør FP

#1

Svanen sa for siden:

Jeg har lite peiling på bil, men skjønner at de trenger litt stell innimellom. Kanskje det er noen her som har litt mer peiling enn med som kan komme med noen synspunkter?

Noen ser jo sitt snitt til å lure en bil-idiot og sier at det, og det, og det MÅ du gjøre noe med.

Jeg hadde bilen til en verdivurdering i høst, hos merkeverkstedet der bilen har hatt de fleste servicene. Mesteparten av det de bemerket mente de måtte ordnes for å bli EU-godkjent. En kollega tipset meg om å ta EU-kontrollen hos NAF. Det gjorde jeg og bilen gikk gjennom med bare en "1"er (eksoslekkasje).

Så jeg blir selvsagt litt :confused: Jeg skjønner jo at ting må skiftes på en 12 år gammel bil, men hvor mye er passe er ikke greit å vite.

Dette er det merkeverkstedet påpekte i høst:

  • Rustet/slitt bremseskiver og bremseklosser bak
  • Slakk i høyre opphengskule/bærearm
  • Eksoslekkasje fra fleksiskjøt
  • Defekte tetninger håndbremsewire
  • Rust på koblinger bakre bremseslanger
  • Hydroforing venstre foran. Sluppet noe. Er godkjent men bør byttes
  • Rustskader fremre fjærbein
  • Noe rust høyre bremseskive foran. Må beregnes å byttes snart.

NAF har bare bemerket eksoslekkasjen

Jeg har planer om biltur nordover i sommer, alene med barna. Jeg vil ha bil jeg kan stole på, men ikke legge ut vannvittige summer på bilen. Jeg fikk en prisantydning på de forskjellige tingene fra verkstedet, men har planer om å spørre et annet verkstad som flere kollegaer anbefaler om et prisoverslag. De er flinke, men en del rimeligere.

Hvis en skal velge ut hva som er viktigst av disse punktene, hva ville du lagt vekk på? Jeg synes eksoslekkasjen og bremser er viktig, men det er kanskje fordi jeg ikke helt vet hva det andre er. :sparke:


#2

star sa for siden:

Og der minte du meg på at jeg må få min på verksted. Har også eksoslekkasje og en anna ting som MÅ fikses på.


#3

Svanen sa for siden:

Det er det med "MÅ" fikses... Det er utrolig at det er så forskjellig hva som er "MÅ" ting...


#4

star sa for siden:

Det går tomt for kjøleveske hvis jeg ikke fikser det så har liksom ikke så mye valg akkurat der :knegg:
Men vanskelig å avgjøre hva man må ja når man ikke har peil.


#5

Honda sa for siden:

Mye av det du remset opp står ikke på EU kontroll skjema.
Er samme eukontroll skjema hos eks en ford forhandler som hos Naf

verkstedet ditt fant kanskje små feil så de der at de kan tjene penger på deg :fnis:

Man kan ta verdikontroll ting hos NAF og, om man er medlem, og få liste over ting som må utbedrest

Men er det eks rust/skade på motor,drivverk eller lignende bør man jo utbedre det før det blir større skader


#6

Mauser sa for siden:

Jeg ville stolt på NAF. Det er helt vanlige feil (eller nestenfeil) på listen fra verkstedet, som man finner på de fleste biler. Særlig rust på bremsene bak er utbredt, og selv helt nye bremseskiver ruster etter kort tid. Veisaltet har skylda for det. Det er nepper noe som haster på denne lista, dersom NAF godkjente bilen (de tester virkning av bremser og håndbrekk, ikke bare utseende og slitasje).

På sikt bør du få byttet bremsene bak (skiver/klosser/slanger/bremsevæske) og smurt opp bremsekalipere foran. Opphengskule og hydroforing holder nok en stund til. Håndbremswire kan du bytte når håndbremsen blir merkbart dåligere (henger). Eksoslekkasje i fleksiskjøten kan du også leve med, så lenge motorlyden ikke blir ubehagelig høy.

Alt dette er enkle reparasjoner som et hvilket som helst verksted kan fikse. Det er ingen grunn til å legge igjen store summer på et merkeverksted. Følg heller anbefalinger fra bekjente du stoler på.


#7

Svanen sa for siden:

Jeg er klar over at skjema er likt, men de tolker tydeligvis ting ganske annerledes. Jeg forsto det iallefall slik i høst at det ville koste litt å få den EU-godkjent. Og egentlig trodde jeg ikke han lurte med for mye (vi har jo også barn i samme klasse :knegg:) Jeg syntes det var mange ting med bremser på liste fra verkstedet, og bremser er noe som skal være i orden på EU-kontrollen.

Nei, det er ikke enkelt.


#8

Svanen sa for siden:

Tusen takk for svar Mauser. Den nærmer seg enten 150 eller 160 000 km service, (husker ikke). Kanskje jeg skal ta servicen på det andre verkstedet, og høre (med en klype salt) hva de mener bør ordnes før jeg skal kjøre noen ekstra 1000 km.

Jeg kjører ikke så mye, rundt 10 000 km i fjor. Har nettopp skiftet olje (da den var på NAF), og fikk nytt batteri i går....


#9

mrc sa for siden:

En EU-kontroll er egentlig ganske enkle greier, og det kan godt være at verkstedet gjør en del anbefalinger ikke bare for at du skal komme deg igjennom en eu-kontroll, men også en vurdering i henhold til "fram til neste service".

F.eks. slitte bremseskiver kan godt gå igjennom EU-kontroll nå, men hadde kontrollen vært senere kan det være at de hadde vært mer slitt.

Rust på bremseslanger/rør er vanlig, og absolutt noe som bør tas etter hvert. Må vel gjøres ut i fra en vurdering av hvor mye rust det egentlig er...

Eksoslekasje kan vel påvirke utslippsmålingene, så trodde kanskje det måtte være ok foran eu-kontroll?


#10

Svanen sa for siden:

Liten oppdatering.
Var innom det verkstedet jeg ble anbefalt i dag. Han så på listen min, men mente når den var eu-godkjent så kunne det meste vente. Jeg kunne godt vente til nærmere sommeren, så kunne han ta den da. Jeg er litt usikker på hva som ble gjort sist service, så jeg fikk en time i juni. Da fikser de eksos-lekkasjen og tar enten 150 eller 170 servicen (jeg ligger egentlig midt i mellom). Så ser de over hva annet som bør gjøres. Grunnen til at jeg vil ta det nødvendigste først, og kanskje drøye det andre er at det ikke er 100% sikkert at det blir jeg som ender opp med bilen (moro med skilsmisse gitt :rolleyes:). Da har jeg ikke lyst til å legge ut all verden på den.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.