Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Tja … Jeg hadde hevet minst et øyenbryn hvis jeg måtte kjørt rundt med FRP-nummer på min bil, så jeg kan skjønne at ihuga høyrefolk ofrer det en tanke. Fra det og til å faktisk velge å gjøre noe aktivt for å unngå det, er det er stykke igjen hos meg.
Da jeg leste dette i morges så ble jeg rett og slett forbauset over at det finnes folk som reflekterer over bokstavene på bilskiltet på den måten. Det har aldri slått meg at bilnummer er noe annet enn ... bilnummer.
:haha:
Jeg må bare innrømme at jeg ikke forstår problemstillingen. Alle vet jo at det er et bilnummer, så det er vel ingen som ville mistenke Friele eller andre på den politiske høyresiden for å ha konvertert politisk selv om det står SV på bilene deres?
Og er det virkelig noen som betaler mer for en bil med Bærumsskilter? Er det virkelig noen som ser opp til meg når jeg kjører rundt i BR-bilen min? :hyper:
...og jeg har kjørt rundt i brummende p-piller (PP) i straks 10 år! :knegg:
Jaja - det er ALLTID noe må vite; er det ikke åpenbart noe å lage bråk om, så finner man på noe!
Det er mulig å få Bærumsregistrert bil hos forhandlere over hele landet nå. Man kan kjøpe bil som importeres hvor som helst og be spesielt om at den registreres med Bærumsskilter. Det totalt merkelige er jo at dette ikke gjør at poenget prismessig forsvinner.
Man behøver jo ikke engang å kjøre dit, man kan be bilforhandleren bestille skilt fra Bærum uansett hvor man bor i landet. Jeg kjenner noen som bor på Vestlandet som gjorde dette. Gærninger. :gal:
Jeg synes forøvrig det er komplett og fullstendig uforståelig at noen faktisk er villig til å betale mer for en bil med Bærumsskilter.
:haha:
Jeg bryr meg faktisk ikke noe om hva som står på skiltet mitt.
Men som barn var det litt konkurranse om å se sjeldne kombinasjoner. Satt med NAF-boka og fant ut hvor biler hørte til. (og det var slik vi fant ut at broren min trengte briller, han så ikke tidsnok bokstavene)
Jeg skulle ha løst veldig, veldig mange problemer før jeg greide å opparbeide noen som helst form for entusiasme for å diskutere dette, mer eller mindre saklig.
DM: Det la jeg også merke til. Men han er kanskje litt for smalsynt til å ha fått med seg at BS står for BullShit. Som i og for seg er det mange SVere mener om hans meninger.... :jupp:
Jeg har aldri tenkt over problemstillingen før i dag, så det er mulig jeg ikke hadde tenkt over det. Men å kjøre med FRP på bilen ville for meg føltes nesten som å la ungen sin ta imot FrP-ballonger i byen.
Det er jo litt forskjell på noe som er reklame for et parti og noe som er en ren tilfeldighet og ikke har noen sammenheng med politikk i det hele tatt.
Hadde ikke kobla en SV-bil mot partiet i hele tatt. Finnes det ikke biler registert med både AP og SP? Har ikke merka noe hurlumhei og baluba rundt de skiltene.
Jeg har også BP skilter, men til mitt forsvar bor forrige eier der da.
Må innrømme at jeg ikke akkurat er opptatt av hvilke bokstaver det står på skiltet, men de blir brukt til å lage ord (for at jeg skal huske bilnummer og bokstavene foran)
BP er British Petrolium (DH er dustehue...)
Jeg syntes det var barnslig, helt til jeg leste Teofelia sin kommentar om Frp. For meg, tror jeg smertegrensa for hva jeg hadde syntes var ustyrtelig morsomt, hadde gått ved å kjøre rundt med Frp på bilskilt, så jeg vil tro at om man er ihuga Høyrevelger eller enda lenger ut på de mørkere blå sider, så vil det kjennes feil ut å kjøre rundt med SV på skiltene.
Men barnslig, joda - jeg heller nok til at det er barnslig ennå, og da får jeg være barnslig jeg med. :knegg:
Og sånn ellers kjenner jeg et par karer som har reist til Hamar ens ærend for å registrere sin Harley Davidson der, så de kunne få HD-skilter på sykkelen. :nemlig:
Kunne ikke brydd meg mindre,men kan jo forstå at en høyredame ikke har lyst på SV-skilt. :knegg:
Jeg for min del skulle gjerne hatt Venstreskilt jeg :D
Er det virkelig noen som bryr seg om hva som står på skiltene? Herregud, så teit. Jeg gir fullstendig blaffen i hva som måtte stå på bilskiltet vårt og andres, har aldri lagt merke til det og ville aldri funnet på å bestille skilter fra Bærum, der går grensen for fjollete fjas for meg.
Jeg er for øvrig jålete når det gjelder mye jeg altså, men jeg er jo ingen forbannet idiot heller.
Jeg kjenner at jeg synes de bare kan ha det så godt om de virkelig ikke har viktigere saker å bry politikerhodene sine med enn akkurat dette. Så ja, jeg synes det er barnslig.
Jeg aner ikke hva Bærumskilter er for noe. :blånn: fra vestlandet. Min forrige bil hadde SP nummer, og min nåværende TL. Har ingen anelse hva naboene eller andre har, ei heller betydningen av de bokstavene.
Husker da vi var små og på bilferie i Europa. Var stor stas å møte på UE-registrerte biler på bondeveiene i Jugoslavia feks, nesten som å møte naboen. :fnise:
Og noe helt annet... jeg leser stadig "somaliske bilnummer?" når denne tråden kommer opp.
Den dag i dag er det overlapp mellom bilnummerserier. Danske skilt ligner veldig på norske, og noen av de danske bokstavkombinasjonene er de samme som våre. Dermed kan man få helt like skilt med nummer og alt. :hyper:
og da klarte faren min å overbevise meg om at TV-biler var fra NRK :cool: så jeg tittet etter dem for å se om det var noen jeg hadde sett på TV i bilen :o
Men det var sunnmøringer på tur dette altså, for mine overhypersosiale foreldre tok selvsagt kontakt når man slumpa til å ha pause i samme landsby etterpå.
Jeg bryr meg ikke om bokstavene som står på skiltene, men jeg bryr meg om de 10-20000 jeg risikerer å gå glipp av når bilene selges. :jupp: Det er ikke noen imaginær problemstilling altså; det gjelder riktignok mest høystatusbiler (merker). "Høystatus" skilting kan også være tungen på vektskålen for enkelte som står på vippen mellom å kjøpe to ellers like bruktbiler.
Jeg leser til stadighet her inne om folk som lager tråder og lurer på hvilken farge de skal velge på sin nye bil, og da går videresalgsargumentet igjen: man må velge en "populær" og safe farge fremfor feks en oransje eller gusjegrønn bil som mange ikke liker. (Og bilen blir vel hverken bedre eller dårligere uansett farge?) Og sånn er det altså på bilskilt også - det eksisterer et marked for upscale biler med "riktige" bilskilt som gir økt betalingsvilje for enkelte kjøpere. Derfor er det dumt å kjøpe en knalloransje BMW, eller å registrere Mercedesen sin med SV-skilter. :nemlig:
Jeg ville ikke registrert bilen med SV skilter, nettopp for at det kan bli ett problem ved videresalg.
Dette med at bilskilt fra Bærum gir økt bruktbilpris er ikke noe nytt. Det var en kjent sak da jeg var barn at særlig Drammensere ønsket å registrere med BL-skilter fremfor KE.
For all del, ser det praktiske aspektet ved videresalg. Men er likevel :grineler::pekele::wacko: over at noen bryr seg nok til at det er et praktisk aspekt for andre.
Men hvorfor gir Bærum-skilter bedre pris? I don't get it. Behandler Bærum-folket bilene sine bedre? Er det bedre veier der? Pristillegget må jo være tuftet på noe mer, eh, fundamentalt enn bare snobberi. Folk flest betaler ikke ekstra for ingenting. Det går ikke an at Olsen betaler mer for BP-skilt fordi Hansen vil betale ekstra ved annenhåndssalg, som igjen vil gjøre det fordi Nilsen vil betale mer tredje gang osv. Det bryter med markedsteorier! :skingrestemme: Tenk på sistemann som kjøper, som skal scrappe bilen til slutt. Han vil ikke betale ekstra for fine skilt, for han får det ikke tilbake. Og da vil ikke Nilsen betale mer, for han får det ikke igjen neste gang. Og da blir det ikke aktuelt for Hansen heller. Osv. Og slik deduserer vi oss tilbake til nybilen, og det finnes ikke noen ekstraverdi for det skiltet.
Niks kjære deg! Det var (opprinnelig) så logisk atte. Oslo er Norges største by med flest solgte (og registrerte) biler, og med høyest turnover på nummerseriene. Det tar får år mellom hver gang det bikker fra serie til serie (89999 biler pr serie) og Oslobilene får "ny" bokstav. Nå er det DN som gjelder, ikke sant, og for bare to år siden var det DL man ble registrert på. Når nummerserien bikker vet man straks at en DL-bil er gammel, mens alle DN-biler er shiny new - selv om bilmodellen ellers ser lik ut.
Bærumsseriene hadde langt lavere turnover og bokstavkombinasjonen ble dermed ikke en like synlig giveaway på bilens alder. Og vips hadde Bærumsbiler et kompetetivt fortrinn ift Osloregistrerte biler. (Et sært og snålt et, ja, men likevel...) Og det er blitt hengende, selv om ikke grunnlaget betyr så mye lenger. For idag har får de fleste bilmerker jevnlige facelifts og eksteriøroppdateringer som skal skille "nye" utgaver fra dem som er et par år gamle, så å tolke bilskiltene er ikke vesentlig. Nå er det bare snobberiet som henger igjen, men det er også en kilde til merbetalingsvilje! :)
Og egentlig så gjaldt det bare for statusbiler, og nyere sådanne. Der nummete blir en del av hele imaget. For som du sier så er merbetalingsviljen minimal for eldre og skrotete biler. Men under helt ellers like forutsetninger kan man altså tenke seg at man da vil velge bilen med det "kule" skiltet fremfor den andre. På samme måte som bilfargen kan være det eneste som skiller.
Hadde bilnummer vært randomiserte kombinasjoner og ikke lokalisasjonsbetingede hadde det ikke vært noe som helst differensiering.
I Oslo også, særlig for særlig dyre biler. En Range Rover til halvannen million med Bærumsskilter er det mer sannsynlig at er kjøpt ny i Norge, mens en tilsvarende bil med Finnmarksskilter er mer sannsynlig bruktimportert. (Trenger selvsagt ikke være tilfellet, men sannsynlighet og synlighet har jo mye med grunnlaget for snobbethet å gjøre.)
Hvis man ikke vil ha skiltene man har, er det vel ikke egentlig ikke vanskeligere enn at man skrur de av bilen og melder dem stjålet, så får man nye skilt og da med annen registrering.
Ellers er det nok langt flere bruktimporterte SUV-er i bærum enn noe annet sted ville jeg på en måt etro. Men klart, man vil ikke at bilen skal "virke bruktimportert", selv om man med lokal registrering da lettere kan se at det ikke akkurat er noen ny bil pga. man vet hvor langt de har kommet i nummereringen... For en del er bruktimport litt "kjipt" på en måte...
Er kanskje noe godsgreier som gjør at en del kommer inn den veien hvis de fraktes med båt?
Ellers mye fra Drammen også, ettersom man har en del litt større firmaer som stort sett kun selger biler de har importert selv, i tillegg til at man har en del bilstransport ellers hit (svært mange av bilmerkene har sin importhavn i Drammen - merker man godt når man kommer inn til byen med tog - flere stooore parkeringsplasser med nye biler)