Vi driver i disse dager og bytter bil, og jeg ser så øyet blir stort og vått, og blir ikke helt klok på hva som er best/verst.
Vi skal ha 7-seter, det er det eneste jeg vet, og maxpris 80000,-
Har sett på Renault Espace, Peugeot 806, Citroen Evasion, VW Sharan/Seat Alhambra - og jeg lurer på om noen har meninger om hvilken av disse som er best/verst?
Diesel eller bensin?
Automat eller manuell?
Vi kjører svært lite - bilen kan stå i garasjen i mange dager om gangen uten å bli brukt.
Det kommer an på hvor høy alder du snakker om. Du må se litt på de ulike bilmodellene, når det kom store sikkerhetsforbedringer. Og da bør den ikke være eldre enn den siste store sikkerhetsoppdateringen på modellen. Gitt at den har bra sikkerhetsutstyr, er det vel slik at en litt eldre bil som har gått få kilometer er den beste muligheten for få seg en god bil til en rimelig penge.
Og så spiller det jo litt rolle hva slags kilometer vi snakker om. 100000 bykjøring er mye verre enn 100000 landevei.
Jeg satte maks alder OG km da jeg kjøpte min (ja, i tillegg til makspris da selvsagt), men det er klart at det snevrer inn utvalget veldig. Alder og km bør hvertfall henge nogenlunde sammen tenker jeg. Jeg ville ikke kjøpt en bil fra 2008 som hadde gått 200.000 liksom. Da tenker jeg at den har blitt kjørt veldig hardt over en veldig kort periode. Fort gjort å ikke følge alle servicer og sånt da.
Jeg har bare 5-seter, men bilen min kommer i 7-seter også. Satte maks 100.000 km og maks 100.000 kroner og fikk en 2004-modell (kjøpte den i 2009). Tenker at 20.000 km i året må man regne med.
Også har det vel noe å si om man velger bensin eller diesel mtp hvor langt de har kjørt? (Mener pappaen min har sagt noe om det :knegg:)
Jeg må bare, dessverre, si at du må aldri finne på og kjøpe Renault Espace som har gått langt, eller ikke så kort eller for den sakens skyld. Dyrkjøpt erfaring her i huset og den har kommet dårligst ut som bruktbil flere ganger. Mye feil og reparasjoner på de fleste.
Jeg ville gått for en med lav km stand i forhold til hvor ny den er. I alle fall om du skal ha en som er utenfor garantitiden som nybil, dvs. 5 år på de fleste merker nå.
Damn altså - vi har sett på Renault Espace, og har hatt den som favoritt. Men det er jo mest pga. hvordan den fremstår. Hvordan den har kommet ut i tester osv. har vi jo ikke sett på... :flau:
Bilkyndig er eg ikkje, men to vennepar har hatt Renault Espace. Begge para har skifta ut bilane, etter å ha hatt utallige, dyre reperasjonar på alle mogelege typar feil.
Jeg ville prioritert lav KM over alder. Vi kjøpte en 2003-modell for et år siden som hadde gått 40.000. Nesten som å kjøpe ny bil.
Helt anekdotisk, men jeg ville vært veldig, veldig forsiktig med og kjøpe Citröen. Vår forrige bil (riktignok ikke en syvseter) var en Citröen og vi brukte 100.000 kr på reparasjoner det siste halvannet året. Citröen har et rufsete rykte for driftssikkerhet og min erfaring er i hvert fall at det er fortjent.
Franske biler? skeptisk Jeg synes alltid det er en Citröen som står der når det er bil med motorhavari. Peugot har jeg hakket bedre følelser for. Ellers fungerer sharan veldig greit.
Ok - veldig greit å få synspunkter. Er ikke så gira på å tilbringe uker på verksted, og med slunken pengepung. Da er jo de fleste vi har sett på verstinger. Eller - Peugeot 806 er det ingen som har sagt noe om enda?
Ikke for det - Svigerfaren min har Citroen, og det er vel hans 3, alle kjøpt brukt. Han har ikke hatt noe problemer med en eneste en av dem - så kanskje du var veldig uheldig?
Zafiraen blir litt mindre enn de andre vi har sett på. Har ikke så lyst på mindre bil. Da kan vi beholde den vi har nå egentlig. Det er greit at det er plass til bittelitt hvis alle setene er i bruk.
Evasion, 806, Lancia Zeta og Fiat Ulysses er samme bil (tilsvarende Sharan/Galaxy/Alhambra), også kjent som Eurovan. Det ble lagt ned lite ressurser i utviklingen av dem, og resultatet ble ikke helt vellykket. Det er mye tekniske feil, og en del elektronikkfeil. Sikkerheten er vel også noe dårligere enn Sharan-familien.
Sharan har også en del kjente feil og svakheter som du kan lese om i en del tråder her inne, men mesteparten av dem behöver ikke å väre dyre feil hvis man bare vet om hvordan det kan löses. Gode, prisgunstig alternativer for dere kan väre Sharan/Alhambra 2,0 bensin (IKKE automat!), det er en ukomplisert og robust motor. Dieselmotorene kan få relativt dyre reparasjoner når kmstanden begynner å passere 200-250 000 km, litt avhengig av bruk og flaks/uflaks. Galaxy 2,0 har Ford-motor, som er dårlig. Derimot er 2,3-motoren til Ford kanskje den aller beste i denne bilen - kvikk, relativt lite törst, og uslitelig. F eks denne: www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=27895963
heh.... Når det gjelder driftsikkerhet er vel ikke de bilene nevnt noe man ellers forbinder med "problemfritt og rimelig bilhold".
Når det ellers gjelder alder vs. kilometer er det litt avhengig av bil og litt balanse på en måte... Mye småkjøring kan gi mer slitasje på enkelte ting enn en bil som er brukt mye til langkjøring...
Renault generellt og kanskje Espace spesielt får masse pepper her i Norge. Veldig mye av årsaken skyldes en nonchalant importør og elendig kundeservice gjennom en årrekke: les: Volvo. Volvo verken maktet eller ønsket å ta vare på Renaultkundene i Norge. Ikke sjelden at Renault kom ut av verkstedet med flere feil enn da den ble levert inn, for en skyhøy faktura.
Situasjonen er annerledes idag. Det er ikke tilfeldig at Renault er merket med klart størst fremgang de siste to år på autoindex, og er i år foran f eks Ford, og rett bak VW. Volvo er ute av Renaultsystemet og utrolig godt er det!
Joda det har vært mye tull med Renault på tidlig 2000-tall. Men mange årganger før det er helt kurante. Det TS etterlyser, til pris kr 80 000, vil si en Espace fra rundt år 99-2000. Den kanskje mest omfattende statistikken: TUV, lyver ikke. I 2010 TUV report over 10-11 år gamle biler kommer Espace på 32. plass av 71 biler, foran biler som Mercedes Eklasse, BMW5 og Volvo V70. www.vdtuev.de/presse/pm/tuv-report-2010-mehr-maengelware-auf-den-strassen.
Velger du en en Espace med bensin, lav km og full servicehistorikk er sjansene gode for at du får et bra bilhold i mange år. Spesielt nå som det er et helt annet serviceapparat enn under Volvo-tiden.
Vi har Espace og den er suveren både å kjøre og med plass, men det er verkstedregningene jeg ikke liker og hvor ofte det er noe galt med den. :mumle: Vi vurderte å bytte den ut, men det blir også dyrt også blir en veldig avhengig av den store og gode plassen til stort og smått samt ski, sykler og bagasje. Ville aldri kjøpt en 2000-modell som har gått 140 000km. Vi kjøpte i sin tid en 2004 modell som hadde gått 110 000 og registerte den om fra varebil til personbil og den hadde stort sett bare gått langkjøring. Hjalp ikke det tydeligvis. Nå har den gått 180 000 da, men den er dyr i drift. Nå har vi diesel da, men den bruke nesten en liter på mila også.
2004 modell av Espace er nyeste generasjon som er kjent for mange av de samme problemene som andr Renault fra ca 2001-2005. En 2000modell (generasjonen før) med 140 000km og BENSINmotor trenger ikke være noen utgiftsbombe. Igjen, se TUVstatistikken: 2004 Espace: ja, masse problemer. 2000: bedre enn snittet.
Syns ikke du skal gi opp den du linker til (som forøvrig ser ut til å være storebror Grand Espace, dvs med et hav av plass. Jeg tror du skal lete lenge etter bedre 7seterkjøp til den prisen. Vet om mange med slik en slik årgang/motor som har gått langt over 200 000 uten større problemer. Men de har sannsynligvis holdt seg unna Volvo-verksted.
I alle tilfelle: ta en NAFtest når du kjøper såpass gammel bil.
Ellers er det fascinerende at nordmenn alltid vektlegger problemfrihet foran alt annet ved bruktkjøp. Hva med sikkerhet? En forstillingsdel kan man alltids skifte. Men hvis det smeller? Hva er viktigst? Til 70 000 er det ikke mange biler som slår denne mht sikkerhet.
Grand Espace har konge plass inni da. Nå har vi ungene delt på 2 rekker sånn at det ikke er noe sete i midten. I en Gran Espace kan en fint være 2 voksne og 4 barn (hvor alle 4 kan ha svære barneseter både bakovervendt og forovervendt) og i tillegg kan en kjøre inn ei stor barnevogn i bagasjerommet uten å slå den sammen.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.