Jepp, nå skal vi også flytte. Og ha visning. Og alt det styret som følger med.
Hva lærte DU av din flytteprosess? Hva var veldig lurt, og hva var veldig unødvendig? Brukte du stylist? Leide lagringsplass eller lagringscontainer? Hva tok lengre/kortere tid enn planlagt? Hva hadde du gjort annerledes neste gang?
Eller har du noen morsomme flytte-tabber eller historier å dele?
Veldig lurt å høre på megler og ribbe kåken for ALT unødvendig av møbler og stæsj. Vi var så heldig at vi fikk sette det i huset vi skulle flytte til.
Vi brukte ikke stylist, og i følge megler var det unødvendig hos oss.
Lurt å være kritisk til meglers tilbud og prute på prisen (om dere ikke allerede har valgt megler da).
Lurt å ikke legge ut huset/leiligheten til for høy pris, folk blir faktisk skremt av det.
Det er delte meninger om visningstidspunkter, men jeg som huskjøper ville gått på visninger på søndag i stedenfor i ukedagene, men dette vet jeg meglere strides om. Både søndag og en ukedag er vel vanlig.
Vurdér nøye om det er verdt å annonsere i Aftenposten e.l. For vår del kunne vi nok droppet det, og gudene skal vite at det kostet. Ble nesten 20.000 bare for avisannonsering.
Ikke gjøre bære og kjøre-delen av flyttingen selv. Vi har gjort det to ganger, men blæ! Pakk ned i esker og poser og få andre til å bære inn og ut av lastebil og inn i nytt hus, så du bare kan stå å peke hvor ting skal. :jupp:
Vi hadde en stylist som kom og ga noen råd. Jeg tippet at det ville være unødvendig, men hun sa ting som var smarte som vi ikke hadde tenkt på:
bruk sengeteppe. Mange synes det er for intimt å komme inn på et soverom uten.
om du har alkohol synlig, sett det vekk. Endel kan reagere på det.
rydd, men ikke rydd vekk alt. Ta for eksempel vekk halvparten av skoene og klærne i skapet, da ser det ut som dere har bedre plass.
Jeg er av den oppfatning at det skal se ut som noen bor i huset, men at man skal sette unna de aller mest personlige tingene. Dersom man er av typen som har MANGE fotografier av familiemedlemmer på veggene, kan man for eksempel kanskje ta vekk halvparten?
Er man veldig flink selv, så trenger man kanskje ikke stylist (som Kokosbolle ifølge tråder jeg har sett her inne). Mens andre igjen ikke bør selge uten... har man sett på bilder på Finn.
Stylist var inkludert i meglerprisen da vi solgte leilighet for noen år siden. Jeg mener å være ganske oppegående på interiør selv, så jeg ville ikke betalt ekstra for det. Men hun kom med et par bra tips:
Lag god plass i yttergangen. Hvis det kommer flere på visning, så bør det være god plass for folk der. Vi fjernet da kommoden vi hadde der, da virket gangen mye bredere. Selvsagt ryddet vi vekk alle klær og sko ved visninger.
Gulvtepper "krymper" gulvflaten. F.eks. hadde vi en lang teppeløper i gangen, og når vi tok bort denne så gangen mye bredere ut. Eller ihvertfall ikke så smal. :humre:
Sengetepper som andre her sier.
Visningshåndklær. Jepp - jeg kjøpte faktisk noen som kun var framme på visningene. Ikke legg ut de gamle slitte.
Lag luft og rom i bokhyllene. Jeg pakket ned tre esker med bøker, og hylla så fremdeles ikke tom ut.
Ellers så pakket vi etterhvert (og merket eskene godt!), og kunne heldigvis lagre i nyhuset. Pakket vekk mye av det vi hadde i boden, og tok en ordentlig ryddings i "garasjeboden" (felles garasjeanlegg med nettingbod ved hver parkeringsplass).
Og så sa vi fra til naboene at vi skulle ha visning - nabodamen tok hensyn og sa hun skulle sørge for å ikke ha sine villbasser av noen barnebarn på besøk akkurat da. Grei dame.
Jeg kom forresten på at en gang jeg var på visning i et hus, så luktet det nystekt middag (ikke bra) og attpåtil satt husverten i godstolen sin og rullet seg en røyk og gikk ut på verandaen og tok noen trekk. Sistnevnte var definitivt turnoff, selv om han ikke røkte inne (akkurat da).
Ellers er det lurt å ikke brekke stortåa slik at man har gips og krykker når man skal pakke livet sitt ned i kasser, har jeg hørt.
En eventuell neste gang (Gud forby!) tror jeg også at jeg ville ha spandert på meg flyttebil. Jeg skal heller ikke flytte midt på vinteren flere ganger, på årets kaldeste dag med en døgnmiddeltemperatur på 30 minus.
Vi brukte ikke stylist, og jeg synes det ble veldig fint allikevel. Det syntes også pensjonisten som kjøpte leiligheten vår nesten 10 % over meglers prisantydning. :humre:
Før visning og fotografering skal man ikke så mye rydde, som "flytte ut" av boligen. Vi ryddet og vasket i en uke, og det betalte seg på bildene, gitt. Tips: ta egne bilder av alle rom mens du rydder/styler. Rot og gjenglemte ting vises veldig mye bedre på bilder enn i virkeligheten (og det er grunnen til at det er viktig å rydde godt før fotografering).
Og det er omtrent så langt vi har kommet i prosessen. Vi skal ha visning etter påske. Jeg kan komme tilbake med ferske nyheter etter den tid. Ellers finner du det meste i bloggen min om dagen. :humre:
Signerer folket over her.
Er endel på visning, og det jeg syntes er irriterende på visning er og ikke få svar på det jeg lurer på, fordi megleren ikke har satt seg godt inn i nærmiljøet og salgsobjektet. Setter veldig stor pris på da om eier er tilstede, så hvis en av dere har mulighet er det en fordel. Friske blomster og levende lys gjør det hjemmekoselig. Rene store flater er tiltalende. Fjern nedslitte pynteputer og loslitte pledd fra sofaen. Har dere hage eller uteplass, bør denne også vises fra sin beste side. Prangende gardiner kan med fordel fjernes, slipp inn mye lys.
Flyttevask er også velinvesterte penger. Sist vi flyttet inn i hus hadde jeg akkurat fått mini, så jeg fortalte hva jeg ville ha gjort i nyhuset, mannen leide inn 2 malere og jeg dro på 3 uker ferie med ungene og mamma - det var godt å komme hjem til ett hus hvor jeg kun skulle dekorere :knegg:
Jeg hadde betalt for flyttevask skulle jeg gjort det en gang til, ja. Vi hadde ikke behov for stylist, vi hadde et vanlig rekkehus (4 år gammelt) med hvite gipsvegger, eikeparkett og hvite og grå fliser - det skal godt gjøres å ikke klare å shine det såpass at de fleste kan se for seg sine egne ting der. Men vi tok vekk mer enn jeg var forberedt på, og var nøye på sengetepper på alle senger.
Jeg liker ikke at huseier er til stede under visningen, samtidig forventer jeg at megler skal kunne svare på spørsmål. Vi har sett så mye rart, av huseiere som omtrent har grått på kjøkkenet mens interessenter har kikket i skapene bak dem, til meglere som ikke aner noe om sentrale ting om huset. Vi pushet megler mye på hva hun kunne om området osv før vi skrev kontrakt, slik at vi visste at hun faktisk kom til å selge.
Vi solgte i et pressområde, men noe riktig må vi ha gjort selv også - det gikk himla mye over takst.
flyttevask!
og hvis du flytter fra enebolig - lei en liten container, framfor å kjøre på søpla eller flytte med seg evt. ting man lagrer på men aldri får gått gjennom.
Da jeg flyttet først fra schvææææært hus til et mindre et, og deretter fra et mindre hus til leilighet kjørte jeg sånn kast/selg/gi bort -regime. Det er mye lettere på vei ut av et hus og ned i esker, enn det er på vei inn i et hus og opp av esker.
Flyttebyrå som bærer og kjører.
Og flyttevask, for all del.
Vi har bare kommet til trinn en, bestemme oss for megler, men har funnet ut at det er penger å spare på å få inn flere meglere. Endte opp nesten 20 000,- under det de to første kunne selge for. Provisjonen er det man kan prute på. Vi endte opp med 1,2%.
Hva lærte DU av din flytteprosess?
At vi aldri mer skal gjøre det. :nemlig:
Hva var veldig lurt, og hva var veldig unødvendig?
Det var vel kanskje litt unødvendig å stå og kappe lister med kappsag i gangen 2 timer før visning, men vi ble ferdig. :knegg:
Brukte du stylist?
Nei. Vi fikk veldig mange gode råd av megler, og god hjelp fra kjentfolk.
Leide lagringsplass eller lagringscontainer?
Vi hadde leid lagringsplass, men gjorde det litt i forkant. Veldig greit å få stuet unna alskens greier etterhvert som vi ryddet i bod og skap. (Info for vestlendinger: Vi brukte Bergen Minilager, de var veldig grei på pris.)
Hva tok lengre/kortere tid enn planlagt?
Den siste finpussen. Maling og listing og tjohei. Men vi er deadlinejunkier begge to ...
Hva hadde du gjort annerledes neste gang?
Blitt helt ferdig med oppussingen først ...
Eller har du noen morsomme flytte-tabber eller historier å dele?
Morsomt var det overhodet ikke, men banken klarte å kløne til overføringen av kjøpssummen da vi overtok huset. Bankdamen vår var på ferie og hadde overlatt alt til en annen som overlot det til en tredje, og han rotet det så hinsides til at vi måtte vente en ekstra dag med å overta, samt signere alle lånepapirene på nytt og da rotet de det til enda mer. Det var skuddpremie på bankmannen i mange måneder etterpå, og jeg var så langt fra å bytte til nærmeste andre bank ...
For min del var magefølelse litt viktigere enn pris faktisk. Jeg valgte bort den sleske, ivrige, og billigste mot den erfarne, rolige, lokalkjente og littebitt dyrere. Tredjemann var en dame som ikke ante hva hun snakket om, så henne vurderte jeg ikke i det hele tatt (selv om det sikkert var flere i firmaet).
Første gangen jeg solgte brukte jeg stylist, med stort hell. Andre gangen fikk jeg tilgang på ei her inne som hjalp meg :D Med stort hell det og. Jeg hadde uansett trengt hjelp av noen utenfra til den jobben, men det er det jo ikke alle som gjør.
Ikke pakk bort tøy i svartsekker og lagre det hos foreldre, særlig ikke hvis foreldre samtidig rydder egen kjeller og sørger for at alle svartsekker blir kasta.
Definitivt kjøpe seg ut av flyttevasken. Flyttevask er det verste som finnes. Og ellers bare hiv ut omtrent alt dere eier. Jeg brukte FP-stylistene.
Definitivt. Megleren vi valgte var ikke han som kom aller best ut, men han som vi har kjøpt av og som har solgt for flere venner av oss. En av meglerne (byens største) har brukt over en uke på å gi oss et tilbud, ville gjerne ha salget altså.
Vårt beste tips er å leige folk til å vaske ut kåken. Det var vel anvendte pengar for vår del. Evnt. klager på reingjering kunne da vidareformidlast til byrå. No visste me rett nok at kjøpar var av den pirkete sorten, men eg synes likevel det var verdt pengane. Me tok innsida av skap og skuffer sjølve.
Bare sørg for at flyttevasken gjør en god jobb. Vi måtte vaske leiligheten skikkelig før vi kunne ta den i bruk, vaskebyrået hadde såvidt tatt overflatevasken.
Hva lærte DU av din flytteprosess?
At man aldri kan starte nedpakkingen for tidlig, og at det er lurt å kaste underveis, fremfor å flytte rotet med seg. Dessuten så savner man færre ting enn det man skulle tro man ville savnet. Og det kan man bruke til å kvitte seg med skapskrot.
Dessuten er det lurt å ta den tiden som trengs til å pusse opp det nye mens man er i prosess, ellers blir det ikke gjort. :mumle:
Hva var veldig lurt, og hva var veldig unødvendig?
Det var veldig lurt å pakke for flytting når vi skulle ha visning, og merke eskene godt med hva de inneholdt og hvor de skulle.
Det var også veldig lurt å velge en megler som vi kunne tenkt oss å kjøpt av.
Brukte du stylist?
Nei, det var ikke nødvendig, mente megler. Og prisen vi fikk tyder på at han hadde rett (og jeg er intet interiørgeni, bare så det er sagt.)
Leide lagringsplass eller lagringscontainer?
Vi hadde veldig store boder, så vi trengte ikke å leie lagerplass.
Hva tok lengre/kortere tid enn planlagt?
Pakkingen tok lengre tid. Mye lengre tid.
Hva hadde du gjort annerledes neste gang?
Leid flyttefolk og flyttevask. Pusset opp mer i overtakelsen, fremfor å vente til senere.
I så fall, gå etter anbefalinger og vær kritisk. Flyttevasken som var gjort i huset vi overtok var begredelig. Nå skulle vi riktignok rive ut halve kåken, men ikke vinduene og de var dekket av et sinnsykt fettlag.
Strippe huset ja,friske blomster og fine fruktfat på visning.
Rydde inni skap,folk ser overalt....
Vi flyttet selv (2 ganger siden vi bodde hos mine foreldre i 3 md før vi overtok huset),og jeg hadde ikke gjort det på noen annen måte. Hadde 4 -5 arbeidskarer som bar en hel kveld og jeg bare pekte hvor alt skulle stå.
Men som kjøper klager man da. Jeg klaget her, men det var dagen før påske og jeg sto klar med litervis av maling - så jeg vasket selv og fikk penger tilbake.
Jeg var gravid i uke 36 og vi skulle begynne å rive samme dag, jeg bestemte at vi ikke skulle klage. Men om omstendighetene hadde vært annerledes hadde vi definitivt klaget. Mannen ville klage.
Jeg mistenker at mitt tilfelle satt den som hadde vasket i sin nye leilighet på andre enden av landet. Megleren foreslo straks at jeg kunne få tilbake tusen kroner om jeg tok meg av det skitne kjøkkentaket selv, uten å snakke med selger engang.
Pga avstand til selger så var det ikke noe overtakelsesmøte her. Eller kanskje det skyldtes dårlig megler. Whatever.
Back to topic: Leie noen inn til å vaske, ja! Og leie inn noen som gjør jobben ordentlig så man slipper klager og fuss.
Ulempen er at noen kasser kan bli stående i boden, uåpnet, i uforholdsmessig lang tid etterpå.
Jeg tror kjøpestyling ikke betaler seg for vanlige folk med normalt god (og vanlig) smak. Vi har blitt gode på å kjenne igjen den typen styling, og trekker automatisk fra. Men jeg hadde tatt bort alle fotografier, selv Fame-bilder - folk vil se seg selv i leiligheten, ikke deg. Jeg vet at noen nå kjører "close up and personal", og mener at det er den nye trenden, men jeg tror ikke på den.
Vi valgte å ha flyttebyrå til de tunge og store tingene bare. Orket ikke tanken på å flytte vaskemaskin, tørketrommel, fryseskap og tørkeskap ned den smale kjellertrappen selv. :knegg: Det funket veldig fint egentlig! Nå skal det sies at det kun er siste gangen vi gjorde det. De 8 gangene vi flyttet før det gjorde vi alt selv. Men man får jo flere og flere ting å dra på etterhvert som boligstørrelsen øker.
Alt du tror du ikke har bruk for og så like mye en gang til.
Sørg for å ha skap og hyller ferdig der du skal flytte inn slik at det går raskt å få pakket ut igjen. For lite skap og hyller = uåpende esker som blir stående :btdt:
Jeg liker tomme minimalistiske hus, så derfor kjøpte jeg dekorsand og brukte vinglass som lysestaker rundt om i huset. Ta deg tid til å lage koselige sittegrupper ute. På trappen, på terrassen, diverse steder i hagen etc.
Hvis du finner rett person/byrå ja. Det var gjort betalt flyttevask her når jeg flytta inn, men det var en skikkelig slett jobb :mad:
Rydd vekk masse, ta det du tror er passe og så tar du enda litt til.
Benytt sjangsen til å kaste kaste kaste.
Merk eskene godt med hva som er inni.
Vi virkelig tømte leiligheta, men var heldig og kunne mellomlagre i kjelleren til eks-svigermor. Brukte ikke stylist og megler og hun som tok bilder syns det ble veldig bra. Hadde sengeteppe på både vår og ene guttungens seng (den andre senga tok vi bort).
Vi hadde god tid på oss så ting ble gjort nå og da.
Kaste og bruke vaskebyrå. Jeg tror det er det viktigste. Start tidlig med å kaste og pakke ned det du ikke bruker så ofte. Det er mulig du aldri kommer til å savne innholdet. :knegg:
Vi brukte stylist. Det var en del av pakke fra megler. Jeg har dårlig utviklede interiørgener, mennens er enda dårligere. Når mannen klagde på at jeg skulle tømme "alt" kunne jeg bare si at stylisten sa det. :file: Stylisten så også endel potensialer vi ikke hadde sett selv. Bla et kott som vi tømte helt og presenterte som et lyst og trivelig arbeidsrom.
Vask skikkelig alle steder der det er vann, i avløp og under kjøkkenvasken.
Hortensia. Det er en blomst som gjør mye ut av seg. Det blir også billigere enn å kjøpe avskårne blomster til fotografering og hver visning.
Jeg skal forresten aldri mer kjøpe frukt etter farge.
Vi gikk for de med lime. :D Krogsveen hadde veldig godt rykte her i byen, og vi så at boligene de solgte gikk kjempefort. Vi vurderte faktisk ikke noen andre.
Ellers studerte jeg en del boligannonser før vi gikk i gang selv, og visste sånn ca. hvordan det burde være. Stuva bort alt rot, hadde det ryddig og vasket, noen nye puter i sofaen + en fin blomst på bordet, sengeteppe med fine puter og gardiner som matchet på soverommet, og malte vårt blåe gjestedo hvitt. Mye lagret vi på loftet og i boden. Vi fikk også ryddet og kastet mye når vi holdt på.
Vi hadde (og har nå) mye hvitt på veggene og kirsebærfarget gulv. Det gjør seg bra på bilder. For noen kan det være lurt å male og fikse litt hvis det er et boligområde det kan tenkes går litt trått å få solgt. Sørge for at alle lister er kommet på plass, og ta litt sånne småting som gjør at ting ikke ser halvveis og uferdig ut.
Vi hadde visning søndag og boligen var solgt mandag. Fikk litt over prisantydning, og var veldig fornøyd.
Lærdom: Jo, det var like gørr å flytte denne gangen som sist. Skulle virkelig hatt råd til å leid folk til både å pakke og flytte. Men men. Vi klarte det. Fikk heldigvis litt hjelp, men ordna det meste selv.
Vel - om du skal bruke flyttebyrå, sats på et byrå som er Seriøst - ja med stor S.
Da min kjære og jeg flyttet fra 36 kvm i femte etasje uten heis, i en blokk på Sagene, i sin tid, bestilte vi flyttebyrå. Vi avtalte dato og klokkeslett.
En ettermiddag, ca 14 dager før vi skulle flytte, ringte det på døra. "Hei, vi kommer fra flyttebyrået."
"Eh... Vi skal ikke flytte før om 14 dager, vi. Dato og klokkeslett vi har avtalt, er: XXX."
Jadda.
Så opprant den Store Flyttedagen. Dagen kom... dagen gikk... intet flyttebyrå dukket opp... før klokka var 21 på kvelden. Da ringte det på. "Hei, det er fra flyttebyrået. Vi skulle hente den anleggsmaskinen."
"Eh... Anleggsmaskin? Du - vi bor på 36 kvm i femte etasje, uten heis, i ei blokk på Sagene. Hva i all verden gjør at du tror vi har en anleggsmaskin som skal flyttes? Vi har en hel leilighet som skal tømmes, vi!"
Så står det to søte unggutter på døra, med en liten lastebil, og gutta klødde seg i hodet. De hadde da ikke fått noen beskjed om å tømme noen leilighet - de skulle hente en anleggsmaskin, de - det hadde de fått på lappen fra sjefen.
Det skal de ha - de jobba, de gutta. De tok med seg hva de fikk med seg, men det var ikke mye. Og ikke fikk de sikret noe som helst på lasteplanet, for slikt hadde de jo ikke med seg, må vite.
Resten av flyttelasset ble flyttet av god familie og fine hjelpere, og vi hadde en salig runde med krangel og rot og hjelp fra Forbrukerombud før vi endelig fikk avslag på regninga hos flyttebyrået. Ja - for sjefen kunne da slett ikke noe for at vi hadde gitt ham feil opplysninger - hvorfor i all verden hadde vi sagt at vi skulle flytte en annlegsmaskin, liksom! :snill:
Vi begynte å pakke tidlig, og kjøpte gode esker fra flyttebyrået, både vanlige flytteeske og bokesker. Bruker man vanlige esker til bøker blir det veldig tungt. :knegg:
Tips: Ikke bare ha 1 uke overlapping, det ble veldig knapt med tanke på maling og overflatepussing. Vi rakk akkurat å male kjøkken og stue, rakk ikke å male trapperom og det er fortsatt lyserosa 3 år senere. :mumle:
Vi stylet og bar ut og pyntet med tulipaner og vasket og ordnet og og og for hver eneste visning. Plutselig en dag ringte det på døra midt i hverdagskaoset (megleren hadde glemt å gi beskjed...) og inn ramlet det et par på visning midt i massiv oppvask på kjøkkenet, bunker med blader på bordene, McD-embalsje utover stuegulvet, helt ny bærsjebleiet på badet - og det var det paret som kjøpte leiligheten vår. :knegg:
Vi kjøpte selv et hus som ikke var stylet på noe som helst vis - jeg har aldri syntes det har vært vanskelig å se potensialet i et hus som ikke nødvendigvis er hvitmalet og ribbet for alt stæsj. Men dette var vel egentlig mer en digresjon enn et råd. :humre:
Ellers: når du tror at NÅ er det tømt og ferdig, endelig, nå skal du bare tilbake og hente vaskebøtta og noen tomflasker, da har du ca to bil-lass igjen.
Eller når noen lover at kjellerboden er tømt dagen før du skal overlevere nøkkelen, og du ikke gidder å gå se etter at man har samme definisjon av ordet "tømt".
Det er lurt å forsikre seg om akkurat det. ("tømt"= to billass :nemlig: )
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.