Skal stort sett brukes til jobb bil, kjører nok 10 mil om dagen. Jobber nå i Groruddalen, så det blir ikke slik bykjøring som tidligere da jeg jobbet i sentrum.
Vil ha stasjonsvogn og dieselmotor. Kan gå opp til 190.000 men får jeg noe bra som er endel billigere, er jeg veldig fornøyd. (140.000- 170.000).
Har tidligere hatt Mercedes C-klasse som jeg var veldig fornøyd med og nå sist Audi A3 (som er solgt pga at jeg er langtidssykemeldt og fordi jeg ønsket meg stasjonsvogn). Om en måned skal jeg opereres og etter det må jeg tenke på bil igjen.
Elsker komforten til Volvo V70 (som er familiebil) og har lurt på Volvo V50 ??
Kom igjen, gi meg noen gode tips om hva jeg skal se etter :blafre:
Og er Volvo V50 en bra bil ? Opel Vectra ? Mercedes C-klasse ? Eller noe helt annet ?
V70 har mannen og den er for stor og dyr til å ha som jobb bil synes jeg. Noen ganger må jeg parkere i sentrum, hvis kollegaer er syke, og jeg synes det var knotete den gang jeg kjørte mannens V70 i sentrum. Da var Mercedesen jeg kjøpte like etterpå mye mer snerten og enkel å parkere ;)
I den prisklassen jeg leter, har V70 `ne gått alfor langt til at det er aktuelt.
Men ja, hadde ikke V70 vært så dyr, hadde det garantert vært førstevalget mitt :nikker:
V50 har ikke Renault motor men PSA motor - forøvrig en av de fineste dieselmotorene som finnes på markedet. Kanskje den aller beste i klassen +- 110 hk. Ford og Mazda har forøvrig samme motor.
Kan orientere om at Nissan Qashqai har Renaultmotor - og at eierne er fornøyd med både bilen og motoren! Renault lager snart en ny 130 hk diesel som kommer i både Mercedes og Nissan.
Joda. Jeg skal anbefale en Renault i denne tråden også, med beste samvittighet. Selv om jeg er kjerringa mot strømmen.
Ett av de aller beste stasjonsvognkjøpene man kan gjøre til ned mot 170 000 mener jeg er Laguna 3. Fantastisk fin bil med strålende komfort, kjøreegenskaper, sikkerhet, drivlinje, rustbeskyttelse og kvalitet. Samme motor som Qashqai. Gjerrig og fin dieselmotor med solid dreiemoment. Jeg er sikker på at du kan få prutet denne ned mot 180 000,-. www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25846929
Renault møter helt utrolige mengder fordommer her i Norge. Renault var Europas nest mest solgte merke ifjor og hadde aldri vært det hvis kvaliteten var så dårlig som nordmenn skal ha det til. Nesten ingen av de som advarer mot Renault vet noe som helst om dagens modeller. Dagens modeller står ingenting tilbake for andre merker. Og det er ikke akkurat noen ulempe at Volvo og Renault har skilt lag. Makan til dårlig ekteskap skal man lete lenge etter.
Jøss viste ikke at Qasqhaien hadde renault motor. Jeg har den bilen og er jo til tross det som har skjedd fornøyd med bilen. Bruker sykt lite diesel og er en veldig komfor bil. Har sportseter i min, så sitter som støpt i den bilen.
Den er høy i pris enda, men jeg kan godt anbefale den. God plass baki om du ikke skal stappe sykler inni. Da må du opp i V70 igjen.
Jupp, jeg har vel kanskje disse fordommene jeg også, for har av en eller annen grunn aldri likt Renault, men har heller aldri sittet i en og enda mindre kjørt en Renault....:sparke:
Men hva eksakt gjør denne (Laguna) bedre enn f.eks V50 ? Eller MB C-klasse ? Eller andre biler i samme klasse ?
Jeg er altså ingen stor bilkjenner....og er nok litt farget av mannen som er MB elsker (selvom han i øyeblikket har V70). V70 er forøvrig den aller aller beste bilen jeg noensinne har kjørt, føler nesten at man svever når man kjører :ja:.
Hm...må nok gå noen runder med meg selv om Renault skal bli med på listen over aktuelle biler, kjenner jeg....
Ja, Opel er nok på listen. Vi har hatt Opel Vectra en kort stund (før mannen igjen måtte ha MB :o) og den var vi faktisk strålende fornøyd med. Faktisk en bil jeg kunne tenkt meg....men den er ganske stor da, og jeg har vel ikke det behovet.
Men Astra er en god bil altså ? Hvordan holder disse seg ? Pålitelige når de har gått endel ? Eller er det mye rusk og fjas som må ordnes titt og ofte ?
Så bra :D. Jeg kjenner jeg er veldig på Volvo.....men har aldri prøvekjørt V50, men håper liksom at jeg får "Volvo følelsen" når jeg kommer så langt at jeg får prøvet.
Jeg vil også ha manuelt gir. Eneste gangene jeg savner automat, er når jeg står og dunker i kø inn og ut av Oslo, men etter jeg skiftet arbeidsområde, er det heldigvis mindre køing :nikker:. Synes nesten automat blir litt kjedelig i lengden, men hadde jeg jobbet der jeg gjorde før, hadde automat stått høyt opp på listen.
Ønsker en snerten stasjonsvogn med litt sprut (altså, som man ikke bruker 10 minutter på å forbikjøring med :nemlig: (som i "gamle dager, da jeg klarte å kjøpe splitterny Toyota Corolla 1,3....for en snegle :nemlig:).
Jeg har en Volvo V50 diesel 2005-modell som jeg er kjempefornøyd med. :D
Masse sprut i forbikjøringer, enkel å parkere, god plass innvendig. Nydelig å kjøre, sitter godt på veien. :)
Har hatt noen problemer med å starte den "på nullføre", men det er visst ikke typisk for V50. Problemet er nå fikset, byttet glødeplugger.
Skjønner veldig godt hva du mener her altså :D. Vi har også hatt XC90, men valgte den bort til fordel for V70 (som vi hadde før XC90`n). Men både mannen og jeg likte V70 best til vår kjøring.
Minstemor er straks 7 år, så bakovervendt er ikke en issue......men greit å vite at jeg kan ha med meg niesa mi om det blir V50.
Kjenner jeg har veldig veldig lyst på V50, men hører gjerne både positive og evt negative ting om bilen. Eller om det er noe annet som er smartere å velge ;)
Ellers har jeg hørt at det er dårlig plass i den, men det er jo stort sett bare jeg som skal sitte i den og evt en unge eller to dersom de skal kjøres noe sted. Skal vi på hytta o.l kjører vi mannens bil.
Vi har hatt Volvo V50, og for å ta det positive først da: det er god plass i den! Vi er en familie på 4, og med en langbeint mann så er vi avhengige av biler med god plass inni, for å unngå at den som sitter bak han må sitte med knærne oppunder haka. Det var null problem i V50n.
Men...Ikke ti ville hester hadde fått meg til å kjøpe en V50 igjen...
Nå er det mulig at Volvo har plukket av den endel tull og tøys, men vi har aldri hatt biler mer med problemer, noen sinne. Selv gamle Volvo 240 og gamle Audier funka badre enn disse...
Vi har hatt to av sorten. En som var vår, og en leasingbil som vi "lånte" av svigers mens vi ventet på ny bil. Kort fortalt så sto disse bilene MYE på verkested, og da pga små tullefeil. Bilen startet og gikk, for all del, men med låser som sviktet, alarmer som ulte både dag og natt, dieselvarmer som enten ikke virket, eller som fylte kupeen med eksos, etc, så sier det seg selv at den måtte inn for å få fikset på den.
Den vi lånte av svigers (sportsunderstell) var også så lav under at den var håpløs på vinteren. Det sier vel litt at vi valgte å kjøre Porschen de dagene hvor veien ut her var sporete på verste, og en Porsche er IKKE høy under altså...
Nå står også V50 langt oppe på listene over de biler som er mest innom verksted. Men igjen; jeg snakker her noen år tilbake, så godt mulig at Volvo har rettet opp mye av problemene.
Helt sant det du sier ang XC90 :nikker:. Ang plass, så er det jo stort sett jeg som skal kjøre, men må ha benplass bak for snuppa som sitter i beltestol, og det tipper jeg går greit. Og så vil jeg ha muligheten til å ha med hundebur bak, derfor stasjonsvogn. Veldig styrete når jeg skulle ha med bikkja med bur i A3`n...
Hm...ikke lett det her, "heldigvis" er det et par måneder til jeg trenger bil igjen, så har jeg tid til å lete litt..
-Laguna 3 har falt enormt i pris. Dvs: du får en nyere og klart mindre kjørt bil enn Volvo og Merce til samme pris. Mange vil si at verditapet vil fortsette å rase. Det er jeg slett ikke sikker på når vi ser hvilke eierundersøkelser og statistikker som tikker inn på denne bilen.
-Den er klart sikrere enn f eks V50: www.euroncap.com/tests/renault_laguna_2007/309.aspx
Dette er vel blant de aller beste resultatene som noengang er gitt i Euroncap.
-Den er mer rommelig enn kompakt-stasjonsvogner.
-Bedre komfort enn de fleste.
-Bilen har faktisk premium kvalitetsfølelse og kvaliteten er dokumentert veldig bra.
-noen syns det er fint å kjøre i en bil som ingen andre har. Hvor mange grå Golf ser man ikke idag?
-eierundersøkelsene jeg har linket til lyver ikke.
Mitt beste tips er at du prøvekjører en bil og ser om du liker den eller ikke.
De som har kjennskap til denne bilen vet at det absolutt ikke er noen større risiko kvalitetsmessig å kjøpe den kontra andre gode biler.
Man PASS PÅ at dette er Laguna 3. Ikke forveksle den med Laguna 2.
De Lagunaene du linker til er Laguna 2 facelift. Greie biler, men anbefaler mye heller Laguna 3. Klart mye bedre biler. Se etter 2008-modeller og nyere. De ser helt ulike ut, sjekk bildene av bilen jeg linket til kontra de du linker til. Ulik front og hekk. Her er linken: www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25846929
Meganen du linker til er Megane 2. Megane 3 er mye bedre men den er faktisk dyrere enn Laguna 3 på bruktmarkedet.www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=27589340 Laguna 3 er større, bedre, sikrere, og med bedre og sterkere motor attpåtil.
Prisen er ikke det viktigste, men jo billigere jo bedre, i og med at den kun blir brukt som jobb bil (og kanskje på butikken). Kjører endel og ønsker derfor god sittekomfort. Sikkerhet er også en viktig del. Stasjonsvogn fordi jeg vil ha mulighet til å ha med hund i bur. Gjerne isofix fester. Og selvsagt vil jeg ha en bil jeg kan stole på og som ikke må ut og inn av verksted, da jeg er avhengig av bilen i jobben.
Nei,
jeg vil si det er for risikabel årgang og for høy kilometer. En bil med den kmstanden kan stå ovenfor en reparasjonsbølge og da kan kostnadene raskt bli høye.
Jeg holder meg fortsatt til anbefalingen av Laguna 3. Har snakket med flere verkstedsfolk som har hatt disse bilene inne, og de har hatt null hull etter 100 000km. Ingen slakk i forstillinger etc som var gjengangere på forgjengeren. Elektronikkproblemene er historie. 100 000kmtester i Autobild og Autozeitung viser minimalt med problemer. En evt. form for pruting kan være å be om en lengre garanti hvis du føler deg usikker på bilen. Masse folk som advarer mot Renault uansett om hvor mye/lite de vet om bilene.
Men i alle tilfelle: vurderer du bilen, ta en prøvetur! Mulig du liker den, mulig ikke.
Utseendet på Laguna 3 spiltter en del folk. Men mange synes den ser bra ut i virkeligheten! Jeg vet om lekrere biler men synes ikke utseendet står noe tilbake for f.eks Octavia, Avensis eller V50.
Takk! Da skal jeg iallefall prøve en Laguna når jeg er på beina igjen. Mannen er fryktelig skeptisk. Fikk nemlig høre masse dårlig om Renault hos en bekjent som jobber på Volvo....:nemlig:
Men om du glemmer Renault da, hva mener du kan være et godt kjøp for mitt bruk ??
Det der er en velkjent saksgang. Dama er interessert i en Renault, mannen sier nei. Pluss andre forumdebattanter. Uansett om de vet noe om merket eller ikke.
Det ender som regel med at mannen får viljen sin. Ihvertfall her til lands - i motsetning til mange andre land. Renault var Europas nest mest solgte merke ifjor.
Jeg understreker at denne anbefalingen gjelder Laguna 3, ikke Laguna 2. Det er to helt forskjellige biler. Som du ser anbefaler jeg slett ikke alle Renault for enhver pris, selv om jeg er glad i merket mitt! (ja, jeg kjører Renault :)
Hehe...jeg ser den altså, men det er jeg i utgangspunktet som var skeptisk til Renault, men det er vel at jeg igjennom maaange år har hørt mye negativt, altså det gamle du sikter til her. Det er ikke mannen som skal velge bil, helt klart jeg, men ser at det er greit å ha han på laget, da det stort sett er han som styrer med bil osv her i huset (jaja, burde satt meg bedre inn i biler altså).
Mulig jeg er litt redd for den "hva sa jeg..." situasjonen om jeg velger en Renault og jeg ender opp med en mandagsbil...
Ser denne, derfor kan det være en prutedeal å be om f.eks. en 24 mnd garanti for å føle seg tryggere.
Men utifra all dokumentasjon som foreligger på Laguna 3 er det absolutt ingenting som tyder på at den er et mer risikabelt kjøp enn en hvilken som helst annen sammenlignbar bil, tvert imot. Anbefaler i alle tilfelle en prøvetur :)
Må du absolutt ha diesel? Mulighetene i denne klassen øker masse med en gang du åpner for bensin. Ett av de beste valgene i så måte mener jeg er en Mazda 6 facelift med minimalt på telleren. www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=27816672
Veldig bra kvalitet men Renaulten har mye bedre sikkerhet og rustbeskyttelse, samt gjerrigere og mer trekkraft i motoren.
Vi har Renault Laguna, den er god å kjøre, god å sitte i å det har vært særdeles lite problemer.
Bilen er snart 9 år gammel og vi har vel hatt den på verksted en gang utenom servicene som hører med. Så vi er veldig fornøyd.
Mye mer fornøyd enn med Audi , Opel og saab som jeg har erfaring med utenom.
Det Minni sier her er det faktisk mange andre som også sier. Laguna 2 blir alltid dratt frem som problembiler men bildet er nyansert. Man kan vel si at kvaliteten har vært tildels veldig varierende. Noen har opplevd et problemfritt bilhold, andre igjen har opplevd et mareritt av et bilhold. Uansett er dette biler som har sikkerhet og rustbeskyttelse i toppklasse og det er ikke uvesentlig for eldre biler.
Men jevnt over er det solid dokumentert allerede at Laguna 3 har meget god og jevn kvalitet og er et fremskritt på de fleste områder. Nesten ingen tør å kjøpe den ny pga de første årenes verditap, og pga frykten for navnet (Renault skulle gitt bilen et annet navn!!) men nettopp det gjør at man kan få veldig mye for pengene hvis man kjøper en 2-3 år gammel slik bil.
Jeg har VW som foreløbig ikke har kostet oss en krone utenom obligatorisk service. Og som fungerer utmerket. Touran. Vi hadde ford før, den fungerte greit til den plutselig klikket. Og da røk alt i tur og orden.
Eller installere gassdrift på bensinbil. Samme forbruk, halvparten så dyrt som bensin. Koster vel rundt 20 000,- å installere men det tar seg inn ila. et par år, og øker 2.håndsverdien.
De fleste løsningene krever videre hyppigere service, og en del har vel anbefalt også at man helst gjør det mot motorer der det er erfaringer rundt bruk av lpg. Bakgrunnen for dette ligger vel tildels i smøring av motoren. Her monteres det normalt sett ekstra smøring, så det skal ikke være noe problem. Ellers tar jo tanken en del plass og man får en bil som en del verksteder motormessig i hvert fall ikke vil røre. En del biler har katalysatorer som ikke tåler gassdriften, men siden man samtidig kan kjøre bilen på tradisjonelt drivstoff må katalysatoren være på plass for at bilen skal godkjennes. Og det er en del ekstra vedlikehold og noe lavere motoreffekt i kombinasjon med at man drar med seg gasstanken hele tiden, som veier litt.
Vet ikke helt om det øker verdien på bilen. Det gjør kanskje det på en del "bensinslukere" - altså de man typisk bygger om. Større SUV-er med store motorer o.l.
For biler der man vel ikke har så stor erfaring rundt ombygging kan det raskt bli dyrere enn 20 000. I henhold til godkjenning er dette også noe som bør gjøres i Norge. Og da også med tanke på vedlikehold av det - helst hos de som monterte det...
Så... jeg vet ikke. Hadde det vært en større bil hadde jeg forstått det, men på mindre biler med motorer som er temmelig økonomiske i utgangspunktet kjører man en hel del for de ekstra kostnadene gassdrift gir.
Siste generasjon Vectra har vel ikke vært så ille, men de par generasjonene før det var ikke gode biler.... og Opel ville vel bli kvitt Vectra-navnet pga. det ble "belastet". I tillegg til en del teknisk var det for de generasjonene også en del rustproblemer.
Mazda 6 og Ford Focus er ellers biler man må være noe obs på når det gjelder rust. Normalt sett har det ikke vært noe problem å få det fikset, men det har samtidig da vært en del krav bl.a. til at servicer skal være fulgt hos merkeforhandler slik at de har kunne ta tak i problemene før de har fått for godt feste.
Kjenner flere med Mazda 6 og Focus som har vært igjennom flere runder med utskiftning av en del karroserideler og ellers fiksing pga. rust. Dette også biler produsert etter at rustproblemene begynte å bli god kjent, og selv om det ikke var så ille som for tidligere årsmodeller.
Men trenger man en mellomstor stasjonsvogn ville jeg absolutt sett på Skoda Octavia. Nå blir det vel i det prisområdet gjerne snakk om en 1.9TDI hvis man skal ha diesel, og kanskje i forhold til mye motorvei/landeveiskjøring er det en del hjulstøy (som gjør at motorstøyen ikke er et praktisk problem). Ser man både på Norsk Kundebarometer og NAF Motorindex er Skoda-kundene realativt fornøyde. Ulempen med Octavia er imidlertid at de har holdt seg veldig bra i pris.... Men det er godt mulig at en del av de som ligger ute på Finn.no nok må gå en del ned i pris hvis de ikke skal vente litt lenge på kjøperen... (bemerk ellers at det vel fram til 2008 ble solgt to typer Octavia - Octavia og Octavia Tour. Octavia Tour er den gamle versjonen, som egentlig fikk en etterfølger i 2005, men som pga. høy popularitet i mange markeder ble fortsatt å produsere...).
Har selv kjørt Octavia 2007årgang og synes de er kurante biler men ganske sjenerende hjulstøy og litt for mye ketchup-effekt på dieselmotoren. Hovedårsaken til at vi valgte den vekk var resultatet i Euro Ncap, som er klart dårligere enn mange av konkurrentene. www.euroncap.com/tests/skoda_octavia_2004/206.aspx
(resultatet fra denne gjelder ogsåpå facelift-versjonen).
Men som MRC skriver, et stort problem når man kjøper dem brukt er hvor høyt de ligger priset. En Octavia med 1.9 TDI ligger veldig høyt priset idag og man kan få andre og vel så bra biler med betydelig lavere kmstand, til samme prisen. Litt av det samme som V50. Det som kan være skummelt med å kjøpe en høyt priset brukt Octavia mht videre verdiforringelse er
1.9 TDI motoren er erstattet av en nyere og bedre 1.6 motor
Det kommer en helt ny Octavia neste år.
Dvs: om noen år (tror jeg) ikke bruktbilkjøpere primært ser etter en forrige generasjons Octavia med forrige genersjons dieselmotor. PRisene kan da falle kraftig.
Bemerk at Octavia i EuroNCAP er testet i et annet oppsett enn det som har vært solgt i Norge. Slik jeg forstod det var det noen airbags som den ikke ble testet med pga. det ikke var standard i alle landene, mens det i Norge var det etter en viss årsmodell.
F.eks. kan man lese på Skoda-auto.no: "To av disse er hodekollisjonsgardiner som dekker både for- og baksetet." - men dette hadde ikke modellen testet av EuroNCAP, som et eksempel.
Dette gjelder flere biler som er testet av EuroNCAP tidligere, og også per i dag. Pga. bilene testes i "laveste" utgave sikkerhetsmessig for det europeiske markedet. Flere produsenter har imidlertid kuttet ut enkelte basismodeller rettet mot enkelte sør- og østeuropeiske land pga. dette. Typisk eksempel er jo også trekk pga. mangel på ESP for en del modeller i EuroNCAP, mens det for modellene solgt i Norge er standard, men siden det finnes modeller uten i andre land får den et generelt trekk.
Hjulstøymessig er den ikke av de beste, men mange biler i det segmentet er ikke så godt. Hvilke dekk man velger betyr mye - det gjelder for så vidt for mange biler. Motormessig synes jeg 1.9TDI-en er helt grei - fungerer helt fint i det vanlige, og man kan si at hovedeffektområdet er noe kort, men ser ikke helt det praktiske problemet. Hvordan motoren er i forhold til gir man velger er noe man kanskje legger merke til litt i starten, og tror mange videre girer med enn nødvendig - spesielt hvis de har vært mest vant til å kjøre bensinbil.
Mange gode råd her altså og masse detaljer jeg overhodet ikke har greie på.
Men det som er sikkert, er at det blir diesel stasjonsvogn. Finner jeg en bra bil til rundt 150 - 170-000 er jeg veldig fornøyd :nikker:.
Vectra går ut pga av størrelsen, så stor bil trenger jeg ikke da mannen har V70.
Jeg skal se på:
- Renault Laguna (har blitt overbevist om at jeg iallefall bør gi den en sjanse) - Volvo V50 (som fremdeles er øverst på lista :nikker:) - Opel Astra (tar gjerne i mot noen synspunkter her) - WW Passat (tar den med i vurderingen, men er ikke spes. gira ;)) - Skoda Octavia (som jeg i utgangspunktet synes er for dyr i forhold til mange andre biler) - Opel Zafira (tar gjerne i mot synspunkter, men i utgangspunktet er jeg ikke spesielt gira på denne heller)
Er det flere biler som bør på vurderingslista :confused: Hva med Opel Signum ?? (kanskje for dyr så aberet blir høy km.stand...)
Jeg har akkurat kjøpt en ny Volvo v50. Forhørte meg en del før jeg kjøpte den. Er veldig fornøyd med kjøpet. Tror ikke det for ingetning at Volvo selger biler så det griner for tiden. Lykke til i valget av ny bil!
Jeg har kjørt Zafira en del. Solid og grei bil med stødige kjøreegenskaper, men de store Astolpene er skjemmende og direkte farlig i rundkjøringer etc. Valgte bort bilen mye pga dette. Forøvrig en liten test av Laguna 3 i Autofil som ligger i butikkhyllene nå.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.