Idag fikk jeg hjertet i halsen og det er en kjip følelse. Men etterpå ble jeg igrunnen mest usikker - og egentlig litt fornærmet. Med rette?
Jeg kjørte en sidevei ned mot en kryss til en litt mer trafikkert vei. (Fra ROOM ned bakken til Holmenveien, for dere som er lokalkjente). Krysset er et ekte kryss med veiene 90 grader på hverandre. Jeg blinker høyre, og det er 3-4 biler foran meg. Køen går sakte, type gangfart. Tilslutt er det bare bilen foran meg og meg igjen, og bilen foran meg blinker venstre. Jeg legger meg da til høyre for denne og forbereder høyresvingen- fremdeles i gangfart; ingen brå bevegelser eller noe sånt. Jeg er langt fra fortauet, men sikkert nokså nær den hvite stripen. Plutselig hører jeg kraftige dunk fra bakskjermen og kvepper - der står en syklist i blindsonen og hamrer sint i bilen. Jeg bråstopper (dvs jeg stod faktisk allerede stille allerede da, for det var ikke klart i krysset) og hjertet havner i halsen - og syklisten passerer forbi bilen, kjører opp på fortauet og sykler videre opp veien til høyre (den samme jeg skulle) og forsvinner. En typisk proff "sykler-hjem-fra-jobb" med klikkpedaler, gul jakke, sykkelklær og diger offroadsykkel.
Min første tanke var at jeg hadde gjort noe gærnt og nesten drept fyren, men så begynte jeg å tenke meg om. Han har tatt meg igjen, og kjørt forbi på høyre side av en bil som blinker høyre og som holder høyresiden som ledd i forberedelse til høyresving. Jeg sjekket ikke speil og dødvinkel før jeg gjorde dette, det ser jeg - det gjør jeg automatisk ved venstresvinger, men nå byttet jeg jo ikke fil eller noe sånt, jeg bare justerte/forflyttet meg i mitt eget kjørefelt. Det var masse plass på fortauet ved siden av, bare så det er sagt.
Gjorde jeg noe feil? Jeg er ikke glad dustesyklister i trafikken, bare så det er sagt, og synes mange av pendlerene er vilt hasardiøse i sin adferd (det så jeg på nært hold også den gang jeg selv syklet til jobben innimellom). Det var dritkjipt å kveppe sånn! Og han var så dritsur, men hadde han grunn til det?
Om han laget merker i bilen (permantente, nå ble det bare knyttnevemerker i møkken der han dæljet :knegg: ) hadde det vært hans eller mitt ansvar? Jeg bare lurer altså.
Blinket du mot høyre? Syklister er underlagt akkurat samme trafikkreglene som bilister så lenge de befinner seg i kjørebanen. Skiftet du ikke fil, så er det han som skulle ha veket.
Jeg blinket hele tiden, og holdt hele mot høyre i veibanen. Men altså ytterligere mot høyre da jeg kom frem (da jeg la meg ved siden av bilen som skulle til venstre). Han tok meg igjen og passerte på innsiden.
Om han laget merker i din bil med knyttneven så er det hans ansvar uansett. Han har ikke adgang til å drive hærverk uansett hvor irritert han er.
Ellers heter det at man skal plassere seg så langt til høyre at det ikke er plass til en syklist imellom. Også er du pliktig å sjekke speil og dødvinkel, nettopp på grunn av syklister. Men når han klemmer seg inn på siden og irriterer seg så har han jo ikke noen supersak uansett da. Særlig ikke når han ikke ble påkjørt engang. Han har ikke påkjørsrett.
Jeg ville sagt at du burde sjekket dødvinkelen og speil for evt syklister, men han burde visst bedre enn å presse seg inn. Hadde du kjørt på ham er jeg ganske sikker på at det hadde blitt ditt problem, rent juridisk.
Kamikazesyklister er de skumleste, og siden syklister vel nærmest er for hellige kuer å regne i trafikken ville jeg sagt at nei - du gjorde ikke noe galt, men du ville nok fått skylda uansett. Men neste sjekker du vel dødvinkelen med denne erfaringen.
Jeg har opplevd å omtrent kjøre på en dame med barnevogn på samme måte. Hun dukket opp fra ingenstedshen (en oppkjørsel rett i blindsonen min), og tredde seg mellom meg og fortauskanten uten at jeg la merke til henne siden det skjedde litt i trafikken foran meg. Jeg vet ikke hvor hun skal, men tror vel egentlig hun hadde tenkt seg fram foran meg for å krysse veien (utenfor fotgjengerfelt), og siden det ikke var fortauskant akkurat rett bak der bilen min stod var det vel lettere å gå ned der. Da jeg lirket meg litt til høyre i veien var hun plutselig der. Det gikk jo bra og sånt, men det var skikkelig ubehagelig med den følelsen av at hun dukket opp fra intet, og at jeg kunne touchet borti henne og veltet/dultet vogna hadde jeg ikke vært såpass forsiktig.
Ikke sant, det er det jeg tenker også. At jeg ville ha fått skylden om han feks datt. Eller laget merker i bilen. Men det er da utrolig tankeløs sykling! At de tør holde på sånn?
Mnja, det spørs egentlig det... :sparke: Som sagt så sjekker jeg alltid speil og dødvinkel reflektorisk når jeg bytter felt. Men nå kjørte jeg jo bare rett frem - lirket litt frem og tilbake i mitt felt på en måte - jeg hadde ikke begynt å svinge ennå. Og jeg sjekker ikke dødvinkelen hver gang jeg justerer litt, nei det gjør jeg ikke.
Og jeg sjekker forresten heller ikke dødvinkelen idet jeg svinger inn til høyre på en vei - er det noen som gjør det rutinemessig?
jeg skal begynne å sykle på jobb nå, og prøver å finne en vei som gjør at jeg slipper den slags opplevelser :nemlig: Men jeg vet ikke om jeg gidder omei m/oppoverbakke om Røa heller, lsm. Vollsveien er dog, ... yikes. Den er vel "sånn"? Enten blir du skvisa av stillestående biler (som syklist), eller så kjører vel bilene deg omtrent ned. Hvis du ikke klarer å balansere på det ca. 25cm brede fortauet da.
Trukke det er veien for meg, gitt. : pingle:
En sykkel er å beregne som motorisert kjøretøy. Han kommer bak deg, legger seg opp på din høyre side og blir forbanna? Jeg er ganske sikker i min sak at det er han som gjør overtredelsen her. Samme hadde det vært om det var en moped og han likestilles som den. Kan ikke skjønne hvordan det kan være din feil?
Jeg syklet selv helt samme rute som den aktuelle syklisten da jeg jobbsyklet. Og det var ikke noe problem, det. Greia er at disse supersyklerne skal ha så himla mye fart hele tiden, og jager vilt rundt om kring på jakt etter minimumstid og makspuls. I rushtrafikken. :himle:
Misteri: Jepp, det var sånn jeg også tenkte - om han hadde kjørt sånn med en annen bil, lissom? Men så er syklistene plutselig som myke trafikanter å regne innimellom, og jeg blir forvirret.
Jeg tror også at det ville ha blitt ditt problem dersom du kjørte på ham.
Jeg husker at kjørelæreren min (jaja, det var strengt tatt jeg som kjørte da) sveipet innom akkurat de stedene hvor dette var aktuelt - altså at man måtte huske å se i speil og blindsone før man svinget til høyre.
Han sa at mange hadde strøket på oppkjøringen på slike steder.
Min kjørelærer terpet også på dette, nettopp fordi mange syklister er idioter i trafikken. Samme hvor feil de kjører, så blir det bilførers problem om noe skjer.
Nå tenkte jeg ved påkjørsel i høyresving. Ikke fullstendig uansett. Uten at det nødvendigvis betyr at man har gjort noe feil, men har man ikke sjekket speil og dødvinkelen har man en dårlig sak, uansett hvor teit syklisten har vært.
Jeg tok også nettopp lappen og bor i et tett syklist-trafikkert strøk. Og kjørelæreren min sa: De er mykere, så det er din feil uansett, for du har enten ikke tilpasset farten eller fulgt godt nok med. Og la til at de er tullinger, idioter og galninger med dødsønske og skifter trafikantstatus hele tiden, alt etter hva som passer dem, så bare vær på vakt.
Det er jo det som er greia, en liten skrape i bilen er liksom så lite hvis man virkelig klarer å skade noen. Selv om denne noen har kommet i ørtiførti nedover en bakke, bakfra, i blindsonen, og kræsjet inn i bilen din som sto stille eller beveget seg en halv meter lengre enn syklisten hadde forutsett :gal:
Jeg tror til og med om du blir påkjørt av en syklist, stillestående i bil, så er det omtrent så syklisten får hellig-ku-behandlingen og bilisten blir devil incarnate :sorry:
(jeg ser det for meg også - "du sto stille på en UFORUTSIGBAR måte!!!" )
Nå har jeg jo min egen syklist vs. taxi-hendelse å vise til. Jeg HADDE vikeplikt for taxien, men den sto stille, jeg hadde godt moment og jeg mente han godt kunne holde igjen 2 sek til til jeg var forbi, litt cheeky, men men. [kif-briller]På tross av at taxien så meg (inn i kvitauge), så tok han fart og meide meg ned. Helt tydelig at han mente det var en passende straff for en syklist som ikke holder vikeplikten [/kif-briller] Min respons var da å skjelle ham ut før jeg skyndtet meg videre i påtatt ekstrem-oppgitthet, jeg ville ikke sitte igjen med regningen på bulkingen heller. Man kan vel si at jeg stakk fra åstedet etter en ulykke der jeg hadde skyld. Evt. mordforsøk, alt etter hvem som hadde skaffet seg best advokat.
Huff. Dette er for øvrig det nærmeste jeg kommer et kriminelt rulleblad ... :sukk:
Kjørelæreren min terpet også på dette: man skal legge seg så nærme fortauet at ingen kan komme mellom. Lurt. :nemlig:
Jeg bor midt i verste kondomdress-syklistland, og om sommeren opplever jeg neste daglig farlige situasjoner med disse skumle mennene som tror de eier verden - eller i hvert fall veien. Det er god sinnemestringstrening, om ikke annet.
Som bilfører så skal du følge med på siden av bilen ved en slik forflytting, så der ville nok du fått skylden om noe hadde skjedd.
Men, det som slår meg når jeg hører om slik oppførsel, er at fyren ble forbanna på deg for at han trodde du la deg ut der for å hindre han i å komme frem. Er mange som forbanner seg over syklister som presser seg frem langs bilene som står i kø, og mange som bevisst legger seg langt ut for å forhindre akkurat dette.
Jeg vet ikke om jeg forstår helt. Sto du stille eller ikke? Hvis du står stille i veibanen, er det så klart ikke din feil, uansett, selv om du kan få dustefinger hvis du sperrer veien for noen.
Hvis du ség nedover og presset syklisten inn i kantsteinen eller parkerte biler, mener jeg at det er din feil. Og når du svinger til høyre, er det også din feil, selv om syklisten kommer raskere enn deg på innsiden, mener jeg. I hvert fall tror jeg du hadde fått skylden av forsikringsselskapet, om enn ikke blitt dømt for noe.
Jeg sto stille noen sekunder pga vikeplikt og ventet på luke. Blinket høyre. Luken kom, og da jeg begynte å kjøre frem/svinge høyre hørte jeg dunkingen. Han sto IKKE og ventet ved siden av meg, han må ta tatt meg igjen da for inntil dette hadde jeg altså sakte fart fremover. (Dette vet jeg fordi rett før svingte en dame inn bak meg for å parkere på parkeringsplass til høyre for kjørefeltet (utenfor Jonoe!) Pga henne var jeg oppmerksom på trafikken rundt meg; jeg var litt asshole da jeg ikke lot henne svinge inn foran meg, men måtte vente til jeg hadde passert.) Da jeg hørte dunkingen så jeg ham i høyre bakvindu.
Jeg tipper du ikke gjorde noe galt, og at syklisten ble irritert fordi du lå så nær fortauet. Dette kjenner jeg igjen fra min tid som ganske pågående syklist, jeg ville også irritert meg over dette.
Når man kommer bakfra som syklist og er aggressiv er det lett å tenke at bilene må følge med i speil og blindsone samt ligge såpass ut fra fortauskanten at det er plass til at en syklist skal passere. Dette for at syklisten skal få kjørt til høyre i krysset før bilistene. Dette er skummelt, og en syklist risikerer mye på å kjøre så aggressivt, men det er mange som tenker slik selv om det helt sikkert ikke er lovlig. Jeg skriver dette av egen erfaring, jeg levde nok farlig til tider i Oslo-trafikken, og i dag ville jeg aldri i verden kjørt like aggresivt, selv om jeg selvsagt aldri banket i biler og slikt. Det er farlig, og selvfølgelig også skremmende for bilister med aggresive syklister.
Jeg husker godt kjørerlæreren min også, da jeg tok MC-lappen noen år etter billappen. Mantraet hans var at det hjalp lite når man "BLE DREPT, MEN HADDE RETT!"
Huff, det minner meg på den gangen en kamikaze-syklist kom på innersiden av bilen, jeg skulle svinge til høyre, og hadde blinket i svært god tid før krysset. Sakket ned på farten for å svinge ned en bratt bakke, og så kommer det en luring på sykkel som skal rett fram, tar meg igjen og kjører forbi på høyre side. Akkurat i det jeg er i ferd med å svinge ned bakken til høyre. Jeg tror aldri jeg noen sinne har vært så redd før, og det var ikke for meg selv. :gal:
Aha, er det derfor noen bussjåfører synes det er greit å svinge inn til bussholdeplassen mens de har syklisten (f.eks. meg) på sin høyre side, slik at man ikke har noe sted å gjøre av seg. Jeg synes det er dritskummelt med busser. Noen av dem kan være ganske uberegnelige.
Miss Norway: jeg tror også at syklisten bare var sur fordi det ikke var fri bane for ham. Greit nok at bonusen med å sykle er at man kan snike seg forbi bilkø, men man må fortsatt vente på tur for å komme gjennom et kryss, altså.
En gang ble jeg påkjørt/på-gått av en fotgjenger, mens jeg sto stille med sykkelen og ventet på grønt lys. :knegg: Hvem hadde hatt ansvaret om hun hadde skadet seg i snublingen, tro? :knegg:
Jeg tror også bare da at syklisten var sur fordi du sperret veien, og ikke bidro til økt smidighet. Dustefinger, men ikke skyld, med andre ord. :nemlig:
Jeg er HELT med på den altså. kjører MC Men MC-sjåfører klarer da (oftest) snikingen på en fin måte? Man kjører forbi køen saaakte på VENSTRE side, frem til krysset, og svupper kanskje inn foran førstemann. Jeg har ennå til gode å oppleve at noen blir irriterte - tvert om så slippes jeg som oftest frem. Men jeg sniker meg jo forbi; bonusen er jo komme forbi køen, ikke sette ny pers hjem. Hvorfor må det gå så himla fort med syklistene? Er det fordi dette er trening?
Fordi man sykler fredfullt langs veien og aner fred og ingen fare, når en buss tar en igjen, og vrenger inn mot fortauskanten..? Hadde de kommet slik at de kjørte forbi før de svingte inn, hadde det jo vært noe annet.
Som sagt til -ea- også. Når man var i veien før bussen kom, blir tatt igjen, og så forventes det at man skal fordufte fra veien for at bussen skal svinge inn til siden..? Det er faktisk litt provoserende. Men jeg antar at dere begge misforsto, og trodde at jeg kom stormende som et sykkelfantom, tok igjen bussen som kjørte stille og fredelig langs veien og ante fred og ingen fare, for så å prøve å snike meg forbi den i det den har tenkt å svinge inn til siden, etter å ha blinket vel og lenge. :knegg:
Jeg kan være en ganske rå syklist, skal jeg si deg. Men helst mot andre syklister, mot biler og busser oppfører jeg meg som en bilist (bare en litt smalere en). :cool: (det verste jeg vet er langsomme syklister som sniker seg foran meg når jeg står på rødt, kjører mot rødt lys og får et forsprang, slik at jeg blir liggende bak sinkene og må kjøre forbi dem. Jeg sykler nemlig ikke på rødt lys.)
Min personlige mening er at det finnes et lite sted i helvete med skiltet: "For syklister" over døra. Det sier vel alt om hva jeg mener om denne saken også.
Sjekker alltid dødvinkelen. Alltid! Alltid! Alltid! Nå ble jeg mest overrasket over at det er noen som ikke gjør det! :ærlig:
Den viktigste regelen over dødvinkelen er at man alltid skal kjøre som om alle er idioter. Selv om syklisten gjorde feil så er det likevel du som taper hvis du kjører på ham. Det gjør du selv om du ikke får skylden.
Det å sjekke dødvinkelen er innebygd hos meg når jeg sitter i bilen. Det er når jeg skifter felt, eller forflytter meg i feltet jeg er i, når jeg rygger, etc. Kort sagt i alle bevegelser jeg foretar meg i retninger hvor jeg ikke automatisk har oversikt.
Dødsonen i en bil kan skjule det meste, og en dag så er det et barn som skjules der, og det barnet har jeg til hensikt å se før det er for sent.
Mener dere helt seriøst at dere sjekker dødvinkelen før dere feks justerer litt for å unngå et asfalthull eller en trikkeskinne? Det høres ganske merkelig ut for meg.
Nei, men ved filbytte, svinging til høyre og spesielt ved svinging til høyre etter å ha stått i ro - da sjekkes det både før og etter stillstand.
En tidligere jobb jeg hadde hvor jeg kjørte til jobben, da var det et lite lyskryss rett før jobb. Der snek det seg ofte syklister opp på siden av høyresiden. Jeg ble så lei av disse, det var så mye å passe på og jeg var redd for å få dem i dødvinklen selv om jeg bare skulle rett frem (det var så trangt de at selv om jeg skulle rett frem så vile jeg tatt dem i dragsuget). Der klinte jeg bilen helt inntil fortauet slik at det ikke var plass til syklister i veibanen på høyresiden av bilen. De satte ikke pris på det heller. Jaja, sint syklist er bedre enn skadet syklist.
Jeg har som regel kontroll på dødvinkelen ja. Justerer jeg for å unngå en trikkeskinne så forsikrer jeg meg om at det ikke er noen i speil eller dødvinkel først.
Angående skyld - om han banker neven i bilen din og lager skader så sorterer det under hærverk og er fullstendig hans ansvar. Problemet blir å få identifisert gjøken og få ham stilt til ansvars. Det er jo ikke regnr på sykler.
Denne saken kjenner jeg desverre godt til. I dette tilfellet var det syklisten som tok igjen lastebilen, la seg på høyresiden av bilen. Tok sjansen på at han kunne rekke over rundkjøringen før bilen, som skulle ut til høyre i rundkjøringen. Blindsonen på en slik bil er ganske stor. Fører av bilen fikk ikke skyld i denne saken, til tross for dødsfall.
Her jegt bor elsker de å øve ¨på landeveisritt (elelr hva det nå heter).
Da må de jo selvsagt ligge minst 5 i bredden og det er så kjekt på ganske smale veier....
Vi har gang og sykkelvei her i allefall noen steder. Den blir ikke brukt av de proffe sykle-til-jobben-syklistene, utrolig nok for asfalten der er bedre en på hovedveien.
Jeg skjønner ikke at syklistene gambler med livet på den måten. Jeg har nesten kjørt ned en kamikazesyklist jeg også. Jeg kjørte ut i et kryss på grønt lys, han kommer fra venstre på RØDT lys. Trodde vel at han skulle rekke det før det kom noen bil da. Jeg bråbremser foran han og han suser videre og viser MEG fingen. :gal:
Jeg jobbet med en fyr en gang som levde livet som syklist. Så begynte han på kjøreskole/teorikurs - og kom på jobb og hadde lært at trafikkregler gjaldt for syklister også! :eek: "Nå skjønner jeg hvorfor bilene pleide å fløyte når jeg bare suste over krysset". Og han brukte å vise dem fingeren, ja. :dåne:
Gangveier har kant opp og ned ved hvert eneste kryss. Det er helt håpløst å sykle der med racersykkel. Dessuten er det unger der. En racersykkel kommer gjerne i 40 km/t og har klokelig ingen verdens ting på gangveien å gjøre ut av hensyn til andre trafikanter der. Den hører hjemme på bilveien når man nå ikke har egne sykkelveier.
Grunnen til at de ligger fem i bredden er rett og slett for det første fordi bilene da ikke kan kjøre forbi før de har oversikt - bilene bak må skikkelig ut i motsatt kjørefelt for å komme forbi - dernest er det fordi de da gjør feltet langt mer kompakt - og lettere å komme forbi når man først kjører forbi på en forsvarlig måte.
Vi får sette pris på at noen sykler - de gjør plass til andre i helsekøene senere.
Men det er selvsagt et langt stykke derfra til at det er ok å dunke med nevene i bilene rundt altså.
Nå ja...
Neida, jeg lærte det veldig, veldig godt da jeg bodde (og kjørte både bil og sykkel i bytrafikk) i sentrum av Paris. Der var det ikke gitt at folk forholdt seg, vel, til regler overhodet. Selv om Paris ikke er så ille, trafikkmessig.
Sjekk ut denne for samme problemstilling. Jeg er nok på linje med deg MN, men innser at jeg nok kanskje ikke hadde vunnet i rettsalen... Sjekk ut innlegg nr 59 forresten ;)
Den forbikjøringen på innsiden når man står å venter i et kryss for å svinge mot høyre er lei. Har hatt hjertet i halsen et par ganger... Fatter ikke at syklistene tør! Det er tross alt dem det går hardest ut over hvis uhellet er ute. Da hjelper det ikke å ha "rett"...
"Proff"-syklister er duster. Jeg fikk fingern (jeg tuller ikke...:mumle: ) for en tid tilbake av en som kom susende fra min venstre side på en ikke- forkjørsvei. Han mente tydeligvis at jeg burde stoppet og sluppet han forbi selv om han hadde vikeplikt, sikkert fordi han er En Mann med Dyr Sykkel og Kondomdress. :nemlig: Angrer på at jeg ikke kjørte bare bittelittegranne på han....
I mange tilfeller virker det bare som om folk ikke kjenner reglene når de sitter på sykkel. Og jeg forstår bare ikke risikoen de tar. Selv som gående står jeg og venter til jeg er sikker på at folk har sett meg før jeg går ut i et gangfelt. At en syklist kommer i 25 km/t+ ut i et gangfelt skal man liksom kunne får med seg uten videre....
Har flere ganger selv måtte bråbremse foran syklister i gangfelt, som kommer "fra intet" i høy fart ut i gangfeltet. Da flere ganger med at de har vist knyttneve, finger osv. med hentydning til at det var jeg som hade gjort noe galt. Her virker det også som det er voksne folk som er et større problem enn barn og ungdommer...
Men i praksis skjer det ikke noe før man går inn for å aktivt bøtelegge. Dessverre er ikke dette noe politiet p ånoen grad har ressurser til. Men det trengs kanskje bare en liten intensiv periode der man samtidig får en del oppslag i media.
Jeg klarer heller bare aldri forstå dem som skal ligge i veien i stedet for å benytte gang- og sykkelsti her vi bor. Det er omtrnet aldri folk på den sykkelstien heller, så det kan de ikke klage på. Og hadde det vært folk der, så bør man kanskje gjøre vurderingen om hvorvidt man skal holde 50km/t+ ned bakken på flere kilometer, eller om man skal ta det litt mer med ro og kjøre etter forholdene - slik vi billister gjerne må...
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.