De har stengt alt av nettbanktjenester fra i dag ut lørdag! Så da jeg skulle på handletur i dag fikk jeg brått satt en stopper for det. Jeg får ikke ført over penger og er pottesur!
Nå er mamma på handletur for meg. :mumle: Syntes det er helt uholdbart å stenge en tjeneste i 5 dager!!! Jeg har ikke vært inne på nettbanken på ca 2-3 uker, så jeg hadde ikke fått dette med meg....
Kjipern, Joika. Men det har stått en del om dette i media altså. Både papiraviser og nettaviser. Uansett er det veldig kjedelig når man da ikke har fått sjansen til å ta høyde for det.
Jeg visste også om det, men kun via nettbanken da. Vi har Postbanken, og de slår Postbanken og DnB sammen, det er derfor de stenger, og pga. at det tar tid har de nettopp valgt påsken til dette, forståelig nok.
Det var kjedelig, men de har i grunn varslet i massevis både her og der. Jeg er glad til at de legger denne ordningen og styringen til nå i påska.
Godt at mamman din kan hjelpe deg da.
Dette har vært planlagt og varslet lenge og spesielt Nettavisen har slått dette stort opp, samt at alle kunder skal ha fått beskjed. Det skal gå helt fint an å bruke minibankkort hele stengningsperioden, men det vil da ikke bli oppdatert mot saldo før nettbanken åpner igjen til lørdag (som er tre døgn etter stengning, ikke fem, men det er en annen sak).
Grunnen til at de gjør det er en såkalt kjernekonvertering, hvor DnB NORs og Postbankens kunder slås sammen på en felles kundeplattform (eller strengt tatt at Postbankens kunder flyttes over på DnB NORs plattform). Dette er en enorm operasjon og ikke noe de kan gjøre uten å stenge nettbanken, det er snakk om mange millioner kunder. Og da synes jeg faktisk påsken var et ganske bra valgt tidspunkt.
Grunnen til at minibankkortet ditt ikke virket i dag kan du nok skylde EDB ErgoGroup for, de drifter de fleste bankenes betaltingsinfrastruktur og de gikk ned for telling i dag tidlig og har vel først nå fått det opp å gå. De klarte det samme stuntet sist uke også.
Jeg har ikke fått det med meg. Ser jo nå at det ligger melding om det i nettbanken, og jeg får også beskjeden når jeg ringer kontofonen. Men det er en stund siden jeg gjorde det sist.... :mumle: Å varsle både her og der syntes jeg ikke holder når de holder stengt i 4 dager. 1-2 dager ok, men ikke 4.
Hva burde de gjøre da? Det er jo, som Adrienne sier, en stor operasjon og de gjør det sikkert så kjapt de kan. Og pga. varslingen har jo folk fått hopevis med tid på å forberede seg.
Aha.. for jeg sjekket saldo på minibank i går, og da hadde jeg plenty. Så stusset jo litt på at jeg fikk beskjed om at det var tomt nå. Mange tusen kroner forsvinner normalt ikke over natten...
Jeg er ikke kunde i DnB NOR, men min bank hadde også problemer i dag, og jeg stod der som et mehe i butikken og fikk beskjed om at kortet ikke var godkjent. Endte opp med å ta det på kredittkort. :rolleyes:
Men som sagt, akkurat det er ikke bankenes feil (annet enn at de stoler på en driftsmastodont som ikke gjør jobben sin).
SMS hørtes jo ut som en bra ide det. Bare synd jeg ikke fikk noen. Jada, de gjør dette sikkert så kjapt de kan, men jeg er fortsatt lite fornøyd. Dette kunne ikke passet dårligere for min del, uansett hvor nødvendig dette er. :irritert:
Skjønner selvsagt at de må stenge når de gjør sånt, men det var ganske ukult å ikke ha fått det med seg i forkant. Nå høres det uansett ikke ut som om det er dette som er mitt problem likevel. For som Adrienne sier, så var jo mitt problem at kortet ikke ble godkjent på tross av at jeg så senest i går så at det stod nok penger der for hele påsken og vel så det. Problem 2, er at nettbanken ikke lar meg fikse problemet, fordi den er steng. Nå er det antagelig penger der da, så jeg hadde ikke trengt fikse noe om ting virket som det skulle...
Påsken er alltid en tid der sånt skjer, føler jeg, så det er greit å sjekke til neste år. Jeg mener å huske at de stengte nettbanktjenesten i flere dager i fjor også? Postbanken, altså.
Hvis du vet at du har penger, så tror jeg nok heller at det var betalingsterminalen/betalingssystemet det var problem med. Jeg forsto det slik at man kan bruke dnbnor-kortet sitt selv om nettbanken er stengt, man kan bare ikke overføre mellom konti og sånt.
Jeg forstår jo irritasjonen, selv om jeg synes den er bittelitt irrasjonell.
Kundesenteret til DnB NOR skal være åpent, så det skal gå an å ringe dem (24 timer i døgnet). Men som sagt, så lenge du vet du har nok penger på konto (eller tror du har nok) så skal det gå helt fint. Saldoen oppdateres ikke før nettbanken åpnes, og da kan du gå inn og eventuelt overføre.
Og i samme slengen kan du gå inn og sjekke om du har registrert mobilnummeret ditt, sånn at du neste gang får beskjed pr. sms også
Dette skulle jeg også nevne nå. Banken har sendt ut SMS til alle kunder, og en må jo selv huske på å ha oppdatert mobilnr og epostadresse registert for nettopp slike ting. Det kommer vel opp med jevne mellomrom mener jeg, at man må bekrefte at registerte personalia er korrekte?
Jeg fikk forøvrig IKKE beskjed, fordi kundeforholdet står i Mr. Norways navn (og nummer). Og han hadde glemt :snill: å videresende SMSen til økonomisjefen, dvs meg. Men jeg ble da grundig orientert via media siste uken.
Næh! :snurt: Hvordan kan du si noe sånt???!!
Det er der dere kommer inn i bildet. Flott å ha klagemuren klar. :knegg:
Ja det kan virke sånn. Jeg er 99 % sikker på at det står nok penger der. Dette gjør meg litt bedre stemt da. Jeg har tross alt sjekket at det skal være mulig å dra på påsketur uten å overføre penger (:stolt:), så ble litt paff da jeg ikke fikk godkjent kortet.
Dette sier jo hvor lite jeg får med meg. :knegg: Det er dessverre ikke første gang jeg ikke får med meg ting "alle" vet. Man kan undre seg hvilken planet jeg befinner meg på til tider......
Men det er alltids flott å kunne skylde på noen andre når ting går galt da. Banken kunne sendt brev med en konfekteske og info. Evt dere kunne laget en 8-10 tråder om det her inne, så jeg ville fått en fair sjangse. :nemlig:
De hoster garantert systemet på maaaange servere. Muligheten for at alle kneler samtidig er jo til stede, men sannsynligheten er liten med mindre det er strømbrudd eller jordskjelv eller noe sånt. Blir litt som når man skulle sjekke ligningen på AltInn (eller hva det nå het). Noen gikk det fint for, andre kom ikke inn. Så at noe fungerer for en, betyr ikke at hele systemet er oppe og går, nødvendigvis. :)
Puh. Litt lettet. Da kan jeg antagelig dra på plantasjen i påsken. Skal ha makeover i hagen, så jeg så for meg at jeg måtte droppe dette nå om jeg ikke fikk overført penger. Men da er antageligvis saldoen helt fin. :D
Men det som er litt rart her er at de fleste bankene krever at de har sin egen infrastruktur hos underleverandøren, sånn at det hostes på helt separate servere. Og da er det jo litt pussig at så mange banker ble rammet på en gang, det sier meg at det var mer enn en server eller to som fikk problemer, det var nok noe mer dyptliggende. Men nå driver jeg egentlig bare med litt ukvalifisert synsing, siden jeg ikke kjenner til hvordan EDB ErgoGroup drifter systemene (bortsett fra at det åpenbart ikke gjøres godt nok).
Det kan jo tenkes at det er kommunikasjonen ut og inn som er brutt/for dårlig og ikke nødvendigvis serverfeil. Dette er nok en av de kjipeste dagene noe sånt kan skje. Man står der og har handlet inn for noen dager og vet at butikken skal stenge... så får man ikke betalt. Jeg hadde overlevd uten maten (og øllen), men det hadde jo blitt en veldig lite kulinarisk påske.
Men som noen nevner over var det altså andre problemer i dag også med bankterminalene. Hun foran meg i køen fikk ikke betalt og jeg fikk ikke bruke mitt skandiabanken kredittkort.
Jeg har Postbanken og har fått både mail,sms og beskjed i nettbanken om stengningen i påska,OG jeg hadde flaks som ikke ble rammet av feilen idag,i butikken,da kan denne påska ikke bli annet enn bra! :riktig:
Jeg kan jo ha en update her, for de som ikke gidder lese hele tråden.
Jeg har nå roet meg ned med sjokoladeposen mamma fikk kjøpt til meg, og jeg har fått middag (Toro Mousaka som smakte.. tja... helt OK). Jeg innser at nettbankens oppdateringer neppe er det som forårsaken irritasjonen, men heller EDB ErgoGroups lite oppegående drifting av banksystemene (poor bastards!).
Alt er bra. Jeg tipper saldoen min er som den bør i morgen, og at påsken blir preget av hageidyll og besøk på Plantasjen. :lykkelig:
Jeg er derimot en Postbanken-kunde som hadde fått med meg infoen, men som hadde notert feil tidspunkt for oppstart og som derfor ikke klarte å få overført penger når jeg satte meg ned for å gjøre det og som følgelig er blakk frem til lørdag. Og jeg har bare meg selv å skylde på. :mumle:
Ja, det er nesten som om du trenger en helt egen tråd på FP. Se bare hvor godt det virket for Joika.
Og Teo: Når du logger inn i nettbanken din på lørdag, vær litt obs på at ting kan ha endret seg, for du er da flyttet over til å bli en DnB NOR-kunde med Postbankenfarger. Og vær helt sikker på at du har oppdatert virusprogramvare sånn at du ikke har en skummel trojaner på pc, sånn at kjeltringene ikke utnytter det faktum at du har en ny nettbank og forholde deg til.
Nei, tror ikke det. Jeg tror kjeltringene i stor grad angriper der de tror mottakeren er svakest, det vil si de som bruker nettlesere som ikke er så hippe og som ikke er så vel bevandret i å oppdatere virusprogramvare og slikt.
Og det er jo egentlig ganske logisk, kjeltringene vil ha mest mulig penger for minst mulig innsats, og da velger de plattformer som er mest brukt, nettlesere som har størst markedsandel, banker med mange kunder osv osv.
Sikkert, det har jeg ingen kvalifisert mening om. Med det finnes sikkert en æreskode blant kjeltringer, om ikke å røre de kule greiene. Men jeg mistenker det har mer med å maksimere profitt enn noe som helst annet.
Alle kunder skal ha fått mld per sms og i nettbank, har du riktig epost registrert, skal du ha fått en påskehilsen der også, hvor det står. Men jeg skjønner godt om du ikke leser påskebrev fra banken altså :sparke:
Jeg jobber faktisk i nevnte bank, og ser såklart hvorfor de velger å gjøre sammenslåingen med Postbanken akkurat i påsken. Det er normalt sett ikke da det er mest trafikk i nettbank, men det er jo såklart litt kjipt at de må ta bort alle muligheter til å overføre mellom egne konti da.
Tipper du kan kose deg på handletur igjen i morgen jeg ;)
Men at Skatteetatens supporttelefon stengte kl 11:00 i dag fordi det snart er påske, det er helt hinsides! Men de jo 30% straffeskatt på enhver feil som går i deres disfavør, så det er jo et bra businesscase å stenge all support i påsken, når folk endelig har tid til å sette seg ned og se på det makkverket de preutfyller med.
Å, får jeg tidligere ting jeg har skrevet slengt rett tilbake nå. :snurt: Her prøver jeg å være hjelpsom og dette er takken jeg får? :skingrestemme:
Næsj, innser at jeg ikke er så veldig god på å fake fornærmet, det ble litt veldig overdrevent. Jeg får konsentrere meg om å leke med den nye iPad'en min. :jippi:
Jeg har lån i Postbanken og jeg ble oppringt av kundebehandleren min en gang i vinter, og da sa hun at det ble sammenslåing i påsken. Og så har jeg fått brev, mail og sms.
Men - er det sånn krise at nettbanken stenger, egentlig? Man får jo ikke betalt noen regninger i påsken uansett? Banksystemene har jo ferie til tirsdag, ingen betalinger blir utført før?
Nei, men det kan være kjekt å kunne overføre mellom egne kontoer. :nemlig: Jeg bruker dette aktivt for å kunne holde bedre kontroll på forbruket. Har aldri veldig mye penger på forbrukskontoen.
Jeg har en konto i dnb med minibank kort og nettbank og turbo har, og all infoen min er oppdatert der men fikk ikke noe sms om varslig om det skulle stenges,ikke mail eller noe.Og ikke sett det verken i avis eller på nettet .Men ikke noe krise da jeg bruke skandiabanken istede.
Men vi har lånet i postbanken og mann har postbank konto.
Honda: nettbanken blir nok ny, men dere får nok ikke dårligere rente enn dere har nå. Dette er mest en IT-teknisk endring, Postbanken er vel fortsatt Postbanken, bare at dere er nå på samme it-system som DnB NOR-kunder.
Joda vet at renta vi har nå er samme, men vi skal bygge ut og fikk nå brev fra postbanken for lenge siden om endringer osv. leste ikke så godt :flau: For det var før vi bestemte oss for å bygge.
Så spekulerte egentlig bare litt høyt :knegg:
Ja håper hele greia blir ny,for dnb sin nettbank suger lut.
Mann har fått sms fra postbanken for lenge siden og en ny for 10 dager siden.Men jeg har ikke fått noe fra DNB.Sjekket mailen osv på nytt nettopp.
I utgangspunktet skal ingen få dårligere vilkår ;) Rentesatsene skal være rimelig like før sammenslåingen, men man skal ikke lide pga at Postbanken bytter navn.
Hvis det er Postbank-filial der du bor, skjer det vel kanskje at denne får nytt navn etterhvert, til DNB. Distribusjonsnettet blir hvertfall større, da kunder fra begge merkevarer kan benytte seg av hverandres, noe man ikke kunne overalt tidligere.
Jeg synes nettbankene er veldig like jeg da.. Nettbanken beholdes som før en god stund, og blir gradvis endret, såvidt jeg har skjønt. Har man konti fra både Postbanken og Dnbnor fra før, skal man nå etter påske se begge i nettbank fra hver av merkevarene..
Dnbnor er ikke pålagt å informere alle kunder om sammenslåingen med Postbanken, men Postbanken har vært pålagt å kontakte alle kunder, og det har vel pågått en enorm ringerunde, for å si det mildt.
Synes det er rart du ikke har fått sms, Joika. Hvis du bruker sms-tjenesten,har du jo registrert riktig mobilnummer. Frister nesten å sjekke når jeg kommer på jobb over helga, ettersom det har blitt en laaang tråd ut av dette :knegg:
Frister det å sjekke om jeg er registrert? :gruble: Jeg sjekker det selv jeg.
Det er også en viss mulighet for at feilen ikke ligger verken hos meg eller hos DnbNor, så å sjekke det ut den ene eller den andre veien betyr ikke nødvendigvis at noen får rett. Jeg har sjekket telefonen min og det er ikke noen oversett sms. DnbNor kan likevel ha sendt den, uten at jeg har mottatt den.
Til de kyndige damene - betyr dette at de som satt på postbanken - altså postbankansatte og postkontoransatte, fra og med nå kan snoke i folks DnBNor-konti også? Jeg har et problem med dette serri, så da må vi kvitte oss med DnB asap.
Smilefjes: jeg har jobbet i bank tidligere. Det er mulig å sperre kundeforholdet ditt slik at ikke alle har tilgang til å se alt. Jeg hadde en kjendiskunde en gang som hadde dette. Litt plunder for meg som satt i kassa, men det lot seg fikse. Du er vel ikke i banken så innmari ofte, og fikser det meste selv gjennom nettbanken.
Ansatte har ikke lov til å se på andre kontoer og kunder enn det de har behov for i jobbsammenheng. All aktivitet logges. Dersom man har mistanke om at noen snoker, bør man melde fra til banken om dette.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.