Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Finnes det noen oversikt over forventet lesehastighet?

#1

DM sa for siden:

Jeg har forsøkt å søke litt rundt, men jeg finner ikke noen oversikt over hva som er forventet lesehastighet i forskjellige klassetrinn? Er det noen som kan noe om dette?


#2

levovs sa for siden:

Bekymringsgrensen for 5.trinn er 80 ord pr minutt,
bekymringsgrensen for 6.trinn er 100 ord pr minutt,
(det finnes ingen forventet lesehastighet, bare en grense for når man bør bekymre seg)
for å kunne følge tekstingen på kino og tv må du kunne lese mer enn 120 ord pr minutt, noe du bør gjøre for å kunne klasifiseres som en funksjonell leser. Men i stedet for forventet lesehastighet som i stor grad dreier seg om automatisering bør man kanskje heller snakke om hvordan man henter ut informasjon fra en tekst, hvordan man velger å lese ulike type tekster osv osv.


#3

DM sa for siden:

Ok, takk for svar. Er det først i 5. klasse man begynner å få bekymringsgrenser på lesingen?


#4

Pamina sa for siden:

Det fint å få opp tempoet, men det aller viktigste er at de leser med god innholdsforståelse. God og passende lesehastighet er nå de leser to tekstlinjer på en film på et språk de ikke kan og får med seg innholdet. Det er vel rundt 180 ord pr. minutt.


#5

Smash sa for siden:

Storesøster går i 3. nå, og da fikk vi beskjed om at 25 ord i minuttet var bekymringsfullt. Jeg syns hun leser sakte og har hatt liten progress siden hun begynte å lese i 1.klassen, men hun leser 42 ord i minuttet. Ikke kjempefort, men helt på snittet i følge lærer iallfall.

Dette ble målt gjennom nasjonale prøver som alle skal i gjennom.


#6

levovs sa for siden:

Bare de jeg husker i hodet. Har du et barn du er bekymret for? Hør i så fall med skolen om hvordan barnet er kartlagt.
Her er et skjema vi bruker(veldig forenklet):

  1. Leser og skriver navnet sitt2. Kjenner igjen leseretningen3. Skjønner at det som er skrevet kan sies4. Kjenner igjen ordbilder5. Skjønner nye ord ut fra kjente ord6. Kan følge skriftlige instruksjoner7. Bruker bokstavene effektivt for å lese8. Kan erstatte tale/lytte med lese/skrive9. Lyderer for å lese ukjente ord10. Veksler mellom ulike strategier for funksjonell lesing11. Leser stotrende, strever seg frem i teksten12. Leser 3-4 ord fra egen erfaringsbakgrunn før de står fast13. Leser nesten flytende, står fast i blant14. Søkeleser, finner svar på faktaspørsmål15. Leser flytende, foretrekker stillelesing, kapittelbøker !colspan=1616. Kan følge skriftlige instruksjoner17. Leser løpende tekst (TV-teksting)18.a. Leser bøker lett der handlingen føres ukomplisert videre (bokslukere)18.b. Ungdomsbøker18.c. Voksenbøker, tema og symbolikk19. OverblikkEn i 3.trinn som er på 10 eller lavere er kraftig bekymring, 11 og 12, moderat bekymring, 13 og høyere godkjent,
    En i 4.trinn som er på 12 eller lavere er karftig bekymring, 13 eller 14 moderat og 15 godkjent.
    5.trinn: kraftig 13 eller lavere, moderat 14 og godkjent 15,
    6.trinn: kraftig 14 eller lavere, moderat 15, alt over godkjent,
    7.trinn: moderat 15-17, godkjent og veldig bra 18a og alt over(18 C sannsynligvis umulig)

#7

Pamina sa for siden:

Kravene til LUS-skjemaet, som levovs viser til, er Lus 13 på 2. trinn, 15 på i slutten av fjerdetrinn, og 18a når de går ut av 7.klasse.

De kravene stemmer overens med kravene i K06.


#8

levovs sa for siden:

Nasjonale prøver kommer ikke før 5.trinn og de måler alle elever, kartleggingsprøven som er i 2.trinn måler ikke hvor flinke de flinke er i og med at det de fleste scorer så og si full pott på denne, men den måler hvem man bør ta tak i, sånn ca.


#9

Pesten sa for siden:

Her har vi nettopp fått beskjed om at leser man 80-90 ord i minuttet så kan man lese teksten på tv. Mellomsøster går i 3 klasse og hun leser mellom 85 og 95 ord. Og hun har vært oppi 100 på noen av de siste testene.
Synes det er spennende å se utviklingen underveis. :jupp:


#10

Smash sa for siden:

Kartleggingsprøve var det ja, det har de hatt hvert år, ikke bare i 2.klassen. Læreren mente at de fleste 3.klassinger lå på mellom 25-50 ord i minuttet, men tallene nede mot 25 ord var bekymringsfullt.


#11

levovs sa for siden:

Det stemmer ikke.
www.navio.no/tekst/matnyttig/den_usynlige_teksten.pdf



#13

levovs sa for siden:

Men du skal være stolt for det da.


#14

Anne C sa for siden:

Sønnen vår som går i 3. Klasse har en lesehastighet på litt mer enn 50 ord og det fikk vi høre var bra. På LUS skåret han 14, men læreren satte han på 13 fordi han bare gikk i 3. Klasse og har gått fra 12 tidlig i høst til nå egentlig 14.


#15

Pamina sa for siden:

Man skårer ikke på LUS, LUS beskriver bare den kvaliteten barnet leser med. Hvis han kan søkelese alle tekster og foretrekker å lese stille, så er han på 14, leser han nesten flytende og bruker masse energi og kropp på avkoding så er han fortsatt på 13. LUS 13 er en kvalitet som er veldig ulik fra man går inn i den til man går ut av den. LUS 13-14 i tredje klasse er godt i rute til å nå 15 i løpet av fjerdeklasse.


#16

Anne sa for siden:

Poden går i tredje og jeg fikk vite at 50 var målet.

Han leser 130 i minuttet iflg læreren, så han testet at han faktisk fikk med seg det han leste og han hadde en score på 96% da han skulle gjenfortelle det han hadde fortalt :D


#17

Stompa sa for siden:

På sist foreldresamtale sa læreren til mine to at spennet i klassen var fra 225 ned til under 10 ord i minuttet. Dette er 4. trinn, og det er visstnok vanlig med stort spenn. Jeg skjønte at under 80 var bekymringsgrensen hun opererte med. (Eleven med veldig lav lesehastighet har nylig fått dysleksidiagnose - og det har jeg fra moren, ikke fra læreren; hun sa ingen ting som kunne identifisere hvem disse barna var.)


#18

levovs sa for siden:

Jeg aner faktisk ikke hva lesehastigheten til mine barn er, men jeg har en viss formening om hvor funksjonelle lesere de er.
:tar det hele med panisk ro:


#19

Stompa sa for siden:

Hos oss kjører de alltid kartleggingstest før foreldresamtalene (høst og vår), og vi får vite både lesehastighet, antall forståelsesfeil og antall feil i diktaten. Nå er jeg norsklærer selv (i vgs), så jeg vet jo at lesehastighet ikke er alt og kjenner Carlsten-testene, men nå ble jeg sannelig usikker på hvor lett det er å forstå for foreldre som ikke kjenner systemet.


#20

levovs sa for siden:

Det er uvanlig at foreldre har forståelse for dette her.
:hilsen lærer på barnetrinnet:


#21

Albertine sa for siden:

Eldstemann går i 4. og leser 65 ord i minuttet i følge tester. Det er visst svært bekymringsverdig, sier læreren. Jeg reagerer på at han scorer så lavt, han leser svært godt for meg , leser flytende og stopper sjelden på ord, og svarer greit på spørsmål etterpå.


#22

Magica sa for siden:

Vi får presentert lesetest og regnetest på hver foreldresamtale.
Gutten min går i 4.klasse og er en god leser, han er oppe i rundt 120 ord, med veldig bra økning fra sist. Noen av jentene i klasse ligger på 70+ og lærere sier at de bør ligge på rundt 70-80 i alle fall.


#23

Katta sa for siden:

Jeg visste ingenting om lesehastighet og lesetester før mine barn ble testet første gang. Læreren gjennomgikk testen med meg (vi ble innkalt uten barn for gjennomgang av lesetestopplegget), og uten det hadde jeg ikke visst hvordan det fungerte. Nå vil jeg påstå jeg skjønner det. De fleste foreldre har ikke pedagogisk bakgrunn, men de fleste er også normalt utrustet slik at de kan forstå hvis de blir forklart.

Jeg har likevel ikke peiling i havet på hvor fort de leser. Sånne tall preller av. Jeg vet det ikke er bekymring på skolen, og da velger jeg å ikke være bekymret. Jeg vet dog at tredjeklassingen leser fort nok til å følge med teksten på tv og kan lese rimelig kompliserte tekster og hente ut meningen av dem. Andreklassingen stopper på vanskelige ord og takler ikke for kompliserte bøker, men det er ikke bekymring der heller. Så da har jeg skuldrene nede.


#24

Anne C sa for siden:

Men de aller fleste klarer vel å sette seg inn i noe av dette hvis læreren gidder å bruke tid på det?


#25

Bergensis sa for siden:

Det har me også fått. Eg registrerer berre at ho gjer det bra (veldig bra, faktisk. :stolt: ) og er fornøyd med det. Men etter å ha lest denne tråden er eg nysgjerrig på kva score ho faktisk fekk. :himle:


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.