Egentlig bare en filleting, men jeg ble ganske overrasket i dag da jeg klagde på en bluse som jeg kjøpte for noen uker siden. Den er brukt en gang og vasket for hånd, og da jeg skulle bruke den igjen oppdaget jeg at kanten nederst på det ene ermet var løsnet fra stoffet. Vel, jeg har ikke kvittering, men jeg tok den med til butikken i dag - Vero Moda i Tønberg (så er det også nevnt :knegg:) Der kunne damen (daglig leder) opplyse meg om at klær av chiffon-stoff kjøper man på eget ansvar. Jeg så vel litt sånn ut: :eek:, men det viste seg å være fakta. Kjøper man klær av så tynt stoff, da kan man ikke reklamere, for "det er noe alle vet, at det lett går i stykker." Da burde dere gi beskjed til kundene om det, mente jeg, og jada, det gjorde de ALLTID (oki, det var nok bare en glipp da jeg kjøpte blusen).
Men seriøst: noen som har hørt om dette? Kan man ikke klage på klær som er laget av chiffon eller andre tynne stoffer? (tviler vel på at det var chiffon, men hun kalte det for det)
Du sorterer under "varen har en mangel og jeg vil reklamere".
Det at chiffon/tynne stoffer tåler mindre er en kjent sak, men de skal tåle å følge vaskeanvisninger. Hvis håndvask er angitt og den er vasket ved håndvask så skal det tåles. Angis håndvask og du slenger den i en vaskemaskin (selv i vaskepose) så er det på eget ansvar.
:lol: Om det er sånn, så må det stå på plagget. "Kan kun brukes 1 gang pga ubrukelig kvalitet". De har ikke sitt på det rene, så nei. Dette kan de ikke si.
Jeg fikk beskjed om å barbere vekk digre nupper på en bukse på Bik bik en gang. Lo høyt da.
Eh, ja, jeg er visst ikke så god til å klage, så jeg bare sa at dette var elendig service og her skal jeg aldri handle mer (lett, for jeg har vel kun kjøpt den blusen i løpet av de siste 3 årene). Og så lot jeg blusen ligge igjen. :knegg:
Iflg forbrukerkjøpsloven har du rett til å reklamere på et produkt i minst to år om ikke annet er oppgitt. Feks datomerking.
Hadde ikke melken hatt holdbarhetsdato på seg, kunne du reklamert på den etter to år fordi den var sur. :jupp:
Dama i butikken burde tatt seg et aldri så lite kurs i forbrukerkjøpsloven.
Der står det også, at om feilen melder seg innen 6 mnd fra kjøpet, er det grunn for å tro at feilen var tilstede ved kjøp. Altså har man sterkere rettigheter de første 6 mnd fra kjøp.
Ja, det er kanskje en ide`å sende en mail til Vero Moda om dette, å snakke mer med daglig leder her, tror jeg er meningsløst. Hun fikk meg til å føle at dette burde jeg visst og man kjøper da ikke chiffon om man bryr seg om hull, liksom.
De ansatte i butikken skal gå ut i fra at kundene ikke har peiling og gi slik informasjon ved salg av produktet. Har de ikke gjort det er det helt klart din rett å reklamere, det hjelper ikke å si at "dette er noe alle vet". Det er ikke din feil at de gikk ut i fra at du burde ha visst dette, feilen ligger hos de.
Jeg lurer også, hvorfor i all verden ønsker butikker å selge produkter som har så dårlig kvalitet at kunder handler de på eget ansvar??
Det hjelper ikke at de sier noe om det! Det har ingenting å si fra eller til. De har ikke lov til å legge begrensninger på loven på den måten.
Da må det stå skriftlig, kun til engangsbruk. Kun håndvask ol.
Joho, i Tønsberg er det det, så. Og dessuten: det nytter ikke å klage på klær med paljetter eller som var hekla, heller, for det blir også fort ødelagt og det må man bare leve med. Sitat: daglig leder.
Jeg begynner å lure litt. Hun mente også at man kunne jo ikke vite om jeg hadde hektet i noe og sånn sett laget hullet. Altså, det var ikke et hull, det var en 10 cm revne der ermet er festet i en liten kant nederst, så det var jo sømmen som hadde løsnet. Men det var jo ikke vits i å klage, det er jo sånt som skjer med chiffon.
Det er vel ikke å legge begrensninger på loven det? :vetikke: Kan ikke se at det må opplyses skriftlig iflg loven jeg i allefall, men nå kjenner jeg ikke denne ut og inn heller da, det skal sies. :)
Jeg synes likevel dette var elendig kundebehandling. Dette plagget koster butikken slikk og ingen ting i innkjøp i forhold til hva det vil koste de å miste kunder som følge av slik behandling.
Men Luvi, hvis selger sier at disse klærene tåler ingenting så kan ikke det overprøve en merking i plagget som tilsier at plagget kan håndvaskes.
Det er like teit som da min lokale skobutikk sa til meg at skorne jeg kjøpte til barna mine ikke var vanntette (Ecco goretex i tillegg merket waterproof). Merking på tingen overstyrer.
Nei, nei. Selvfølgelig ikke. Var ikke det jeg mente. :) Jeg mente ikke å overprøve merking, jeg ville vel mer frem til at det er selgers plikt å informere kunden om egenskaper ved produkter kunden bør vite om, noe som ikke skjedde her. Skjer ikke dette har kunden full rett til å reklamere. De mente tydeligvis at dette ble avglemt her, men at det uansett var kundens problem siden dette er "noe alle vet". Poenget mitt var at en selger kan ikke bruke dette som et argument for å ikke akseptere reklamasjonen. Det er selvsagt en selvfølge at et plagg skal tåle anvist merking og at selger ikke kan overprøve dette. jeg tror egentlig vi er enige, jeg kanskje bare roter litt med å uttrykke meg riktig. :o
Jeg har nok hengt meg litt mer opp i hva daglig leder har sagt, enn merket vaskeanvisning i dette tilfellet. :nikker:
Jeg må beklage på det dybeste, at du har haft denne uheldige episode med dit køb på Vero Moda Tønsberg.
Du skal vide, at vi i udgangspunktet har en meget flink og dygtig butikschef stående på vores butikk, og det er meget beklageligt, at du har fået en dårlig oplevelse med din reklamation.
Vores butikschef har imidlertid forholdt sig til vores retningslinjer om at kunden skal fremvise kvittering, såfremt der er tale om bytning og reklamation på en vare, men vi vil naturligvis gerne stræbe efter at gøre vores kunder tilfredse.
Derfor vil jeg give dig muligheden for at komme forbi butikken igen og finde en fin løsning med denne reklamation eller kontakte min distriktschef, som helt sikkert kan hjælpe dig hvis du har spørgsmål eller uddybende kommentarer.
Det er godt at butikksjefen til vanlig er dyktig, da. Nå var ikke problemet at jeg ikke hadde kvittering, det var jo ikke derfor hun ikke ville ta i mot blusen, det var jo fordi den var av chiffon, noe jeg understreket i mailen.
[color=#000000][/color]
[font=Calibri][/font]
Jeg har også dårlig erfaring med vero moda og reklamasjoner. Jeg liker egentlig ikke å handle der, så jeg gjøre det svært sjelden, for jeg gidder ikke slik dårlig kundebehandling.
Ja, jeg tror det, egentlig. Jeg har ikke tenkt å oppsøke den butikken igjen, men jeg sender en ny mail og spør igjen om chiffonklær er engangsklær hos dem.
Teit svar. Sjefen er jo ikke dyktig når hun oppfører seg som hun gjør. :lol: De er ikke så veldig profesjonelle i Veromoda heller, når de sender et stadardsvar. Tilsynelatende.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.