Etter å ha tenkt litt på den tall i hode saken her så lurer jeg på følgende:
Hvis barna får i lekse å skrive tvillingtall, trekanttall, rektangeltall eller palindrom, vet dere da hva de skal gjøre?
Eller hvis de skal tegne et polyeder?
Tvillingtall er sånn som 12 og 21
Palidrom er ord eller tall som betyr det samme begge veier, f.eks. regninger, eller 12321.
Polyeder er sånn som kalenderen min, det er flere femkanter satt sammen til en kantete ball.
Hjelpe meg! Hvilket klassetrinn snakker vi om nå???
Jeg må innrømme at jeg ikke har hørt disse begrepene før jeg, kan jeg ha vært syk den dagen på skolen, eller er dette noe som er nytt de siste 20 årene?
Polyeder er en hvilken som helst figur som er satt sammen av mangekanter (polygoner). En terning er et eksempel på et polyeder, en avlang boks (som en skoeske) er en annen, og en pyramide også. Og en slik "kantete ball" som du beskriver. :)
Trekant- og rektangeltall måtte jeg slå opp - det er ikke begreper jeg bruker så ofte. De andre vet jeg.
Jeg regner med at forklaringen på dette står i skoleboke de skal jobbe med. Om det ikke er tilfelle ville jeg ha ringt eller skrevet til læreren og bedt om at de fikk legge ved en forklaring neste gang.
Jeg hadde ikke hatt peiling uten å ha sjekket nettet eller ungenes skolebøker først, men mannen hadde sikkert visst det.
Men jeg tror jeg likevel hadde konsultert læreboken, for å være sikker på at jeg brukte det "riktige" språket. Og det "riktige" er da det læreren benytter seg av, så kan vi utvide begrepene etterhvert.
Jeg har nemlig hatt en diskusjon med en tidligere kollega som mente at det var lurt å dividere addendene.
Jeg spør igjen: Hvilket klassetrinn snakker vi om? Og er dette noe nytt, eller noe som vi som gikk på skolen for 20 år siden også skulle ha lært?
Hverken jeg (økonomen), min mann med Mastergrad i informatikk eller hans bror (sivilingeniøren og matematikklæreren) kan nemlig huske å ha hørt disse begrepene før!
Polyeder og palindrom er "alminnelige fremmedord", slik jeg ser det - ord jeg kunne funne på å bruke selv uten å nødvendigvis forklare dem, hvis jeg skrev en tekst som også brukte andre litt avanserte fremmedord.
Tvillingtall og figurtall og slikt er mer spissfindigheter som det ikke er nødvendig å kjenne til for praktiske formål, men som er litt morsomt, og som jeg kan forstå at man derfor tar med i matematikkundervisningen. Alt tallrelatert som ungene kan synes er morsomt synes jeg man burde ta med i matematikkundervisningen. :) Jeg tror ikke vi hadde om det på skolen, hverken på grunnskolen eller videregående, på 70- eller 80-tallet, men begrepene er ikke "nye".
Jeg er lærer i 3. klasse. Der lærer vi en del av disse begrepene nå. Figurtall som trekanttall, rektangeltall og kvadrattall leker vi også litt med.
Figurtall er de tallene som lager figurer. For å lage et kvadrat kan vi bruke 1 prikk, 4 prikker, 9 prikker osv. For å lage trekanttall kan vi bruke 1 prikk, 3 prikker, 6 prikker osv.
Palindrom lærte de for moro forrige dagen og det var mange som skulle hjem for å vise at de kunne noe foreldrene ikke visste.
Når det gjelder polyeder, lærer vi om og erfarer de forskjellige figurene, men selve begrepet bruker vi ikke enda.
Chara
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.