Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Jeg har helt siden Oslopakke 3 vært veldig for den, blitt veldig sur hver gang SV og FrP begynte å mase om å gjøre endringer, og lettet når den har blitt liggende.
Siden vi finaniserer infrastruktur slik vi gjør, så må store satsninger besluttes gjennom tverrpolitiske kompromisser der alle må gi og ta, og det må være en viss lojalitet til kompromisset i etterkant. Det ligger i sakens natur at det vil være ting i pakken man er rivende uenig i. FrP i Oslo har svelget bompengekamelen (til stor kostnad innad i partiet), SV har godtatt penger til veiutbygging.
Så da de kunne melde på Østlandssendingen i går at Oslopakke er oppe til debatt igjen, så ble jeg sur. Kanskje enda surere da jeg skjønte at et tiltak her i nærmiljøet også ryker.www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7771138
Men så hørte jeg grunnen, og da ble jeg litt rokket i trua. For det det er snakk om er å finne penger til den storstilte t-banesatsningen som er helt nødvendig for å klare å ta unna en befolkningsvekst i Oslo, uten å drukne i trafikk og eksos. Vi MÅ ha større tunneler, og det er bare å brette opp ermene og begynne nå, for det haster. 10 milliarder er et anslag.
Så da grubler jeg litt. Er det verdt å velte Oslopakken for, for å havne i ei nytt årelangt forhandlingsmyr uten at nødvendige investeringer skjer?
Kan man finne "nye" penger til dette?
Kan vi importere noen spanjoler til å gjøre jobben? :p
(Seriøst: kan man se om det finnes EN eller annen måte å bruke overflødig arbeidskraft i EØS slik at man kan bruke litt mer penger her, uten at det overoppheter økonomien? Det må da finnes en eller annen vinn-vinn-mulighet der - uten å bryte lover og regler, selvsagt?)
Vanskelig sak, det forstår jeg godt! Det blir jo alltid et spørsmål om prioritering, men begge disse sakene (samt Mosseveien) trenger jo å gjøres. Spørsmålet er hva som haster mest. Det blir som at man må pusse opp kjøkkenet og badet, men ikke har råd til å ta begge samtidig, da må noe vente. Altså utsettes. Jeg tenker at "nye penger" vil nok komme, men det er et spørsmål om tid. Men jeg kan ikke nok om disse tingene til at jeg tror jeg kan mene noe sterkt om det.
Man kan ikke utsette E18 heller, så dette går vel heller i retning av høyere bompenger. Jeg tror ikke man skal få det lett om man vil bruke bompengene til å bygge t-baner.
Problemet er jo at både SV og FrP har strukket seg helt i overkant av hva de kan gjøre i forhold til medlemsmassen og velgerne sine, så jeg vet ikke om noen av kamelene kan svelges om de gjøres enda større...
Jeg mener ganske sterkt om dette, fordi jeg bor rett ved E18. Mitt barns skolevei og bomiljøet vårt er veldig påvirket av trafikksituasjonen slik den er nå. Og hvis dette blir en realitet angrer jeg veldig på forhåndsstemmen jeg har avgitt, gitt.
Dessuten nærmer det seg umoralsk i forhold til hvor mye bompenger vi allerede har betalt, synes jeg.:snurr:
Allerede i 2008 pratet de om at Oslopakke 3 var underfinansiert. 3 år senere er vel ikke ståa så mye bedre.
Jeg tenker som så at om vi skal få folk til å gå mer over til kollektivtrafikk må tilbudet være bra nok og prisen være lav nok. Vi nordmenn har så god økonomi at økte bompengeavgifter betaler vi selv om vi ikke liker det. Tror jeg. Men hovedpoenget er at kollektivtilbudet må bygges ut før man presser alle over på det. Slik som det er i dag er det ikke bra nok, hvertfall ikke mtp togfrekvens inn mot hovedstaden.
Jeg liker ikke at ting settes opp mot hverandre slik. :trasser: Enten fem minutters T-bane eller bedre E18?! Hva er det for slags dilemma!? :gaah:
Mitt barns skolevei består av over 1 km langs veldig trafikkert tilførselsvei til E18, hvor biler står i kø, syklister kommer i vill fart på begge sider av bilkøen og hvor de stakkars skolebarna som må over fire fotgjengeroverganger på veien, er som fritt vilt. Jeg synes det er veldig fint med 5-minutters T-baneruter, altså, men det er ingen T-bane her jeg bor. Og nå var det faktisk vår tur.:buhu:
Vi har ikke personellressurser egentlig i landet til en del slike større byggeprosjekter, uten at prisene presses høyt opp og andre mindre prosjekter blir liggende. Samtidig skal det vel gjennom EØS-reglene egentlig være muligheter for internasjonale aktører å legge inn anbud på slike prosjekter.
Det er stor arbeidsledighet i en del land. Men man skal ikke bruke ressurser derfra. Det er vist sosial dumping når de tjener mindre. At de i stedet tjener enda mindre pga. høy arbeidsledighet er ikke så relevant. Skal det koste det samme, får man strengt tatt igjen mer for å bruke lokale ressurser med å se på hvor da disse firmaene og folkene skatter, så i realiteten blir det da rimeligere med at en del penger kommer tilbake. At penger kommre tilbake blir sentralt å tenke på også. Hvis et prosjekt koster 5 mrd i Norge kommer ganske mye penger tilbake gjennom skatter og ringvirkningene for dette selskapets lokale underleverandører. Med andre ord må en utenlansk aktør være vesentlig rimeligere for at det reelt sett skal bli rimeligere, hvis det blir slik at den utenlanske aktøren vil føre penger ut av landet og ikke basere seg i så stor grad på bruk av noen som helst lokale aktører.
Men samtidig - hvis det er såpass mye billigere og begge partene egentlig tjener på det, er det ikke ganske usosialistisk av visse politiske aktører å gå i mot en slik ordning fordi man egentlig vil se på det som sosial dumping?
Også tror jeg at byråkratiet sliter med koordinering. Vi har Nasjonal transportplan, Oslopakke 3, veipakker her og der, utbygging av t-bane, trikk og vei hver for seg og ved siden av hverandre, bompengeordninger og X antall etater som skal ordne med det. Avinor, Statens Vegvesen, Ruter, Jernbaneverket, Regjeringen, Samferdselsdepartementet ++++
Og noen ganger medfører dette at flytoget går via buss samtidig som t-banen stenges og da legger man om trafikken samtidig sl vi gjorde i sommer. :rofl:
Eller man bygger t-banestasjon uten å tenke på at det kan være lurt å samtidig lage en undergang til togstasjonen som ligger rett ved, i stedet for å la passasjerene bruke 5-10 minutter på å gå en kjempeomvei for å komme fra togstasjon til t-banestasjon. For å snakke sammen, nei det blir vanskelig det.
Jeg tenker på Grefsen - Storo. Der kunne man gått rett under skinnene, og kommet fra det ene stedet til det andre på null komma svisj. Men siden noen helt glemte å ta dette med da de tegnet Storo T-banestasjon, så det ble ikke med i noen kravspek, så ble det ikke oppdaget før altfor sent i prosjektet.
Oslo trenger vel generelt en større makeover både på kollektivtransporten og på veinettet. Hele Ring 3 burde ned i tunnel/kulvert på sikt (om mulig) og det er ingen tvil om at det bør gjøres noe med E18. Samtidig så tror jeg byen hadde hatt utrolig godt av å få den nye t-banetunellen og jeg tror det jevnt over kunne ført til mye mindre trafikk i store deler av Oslo.
Ja takk, begge deler. Og ja takk til en felles transportplan for det sentrale Østlandsområdet.
:gaah: Første enhånds-reaksjon.
Det MÅ jo gjøres noe med innfartsårene til Oslo. Enig med deg, Polyanna, at det er ille at det er en enten/eller-diskusjon. Og så kjenner jeg at jeg får veldig lyst til å blande distriktspolitikk inn i dette spørsmålet. Ut til vårt sommerparadis vestpå er det brukt masse penger på å lage broforbindelser slik at man slipper båt. (Noen år siden.) Nå har de begynt å flikke på veien og lage den bredere og flottere mange steder som en del av distrikt X-pakken. Milde måne, jeg ble provosert hver gang jeg passerte anleggsarbeiderne der i sommer. Det er noen hundre husstander der ute. Jeg bor i Bærum og kjører tog til jobb, men er likevel nødt til å bruke noen av småveiene (30 og 50-soner) for å få den daglige logistikken til å gå opp. Vi vil ha løsning for E18, tilfartsårer, hyppigere togavganger, innfartsparkeringer. Nå! Ta det evt fra distrikt X-pakken.
Jeg syns det er fantastisk at biltrafikken til nå faktisk har vist en nedgang (det stemmer, fjeset?), og at køene ikke er verre enn de er. Og det er forj... om man ikke får fortsatt det gode arbeidet som er gjort på dette.
Jeg er jo for sikkerhets skyld OGSÅ for gode veier for de veiene som fakter inntektene våre i dette landet. Og det kjører faktisk en god del trailere på de veiene Mosol. Innemellom velter de og sprer laksen utover ele veien.
Og er det noen som har kjørt E39 mellom litt nord for Bergen og oppover, noen gang? :dåne: Det er altså transportåren for fisk og propeller og grandiosaer og dykkerutstyr og stresslesser og kompressorer og alt hva det nå er som skal ut og selges for å skaffe oss importinntekter. Og det på gamle kjerreveier!
Det er seff mest for transporten, jeg vet det. Men har det egentlig veltet noen biler eller skjedd ulykker der? Trailerne fra Baltikum kommer fremdeles til å kjøre med slitte sommerdekk på vinterføre selv om veien blir bredere.
Jeg tar gjerne toget til jobb. Jeg er heldig og bor langt nok ut på landet til at parkering ved stasjonen er gratis, og det er alltid plass på parkeringen. Men jeg må bytte tog dersom jeg ikke ønsker å hoppe av i fart. Når jeg skal hjem da er jeg avhengig av at ikke bare ett, men to tog kommer når de skal, og selv da er det på hengende håret at jeg rekker barnehagen. Jeg kan kjøre til et lokalt sentrum for å parkere der, og slippe unna med ett tog, men der er alle parkeringsplassene tatt lenge før barnehagen åpner. Så i stedet sitter jeg i kø på E18. I timesvis.
Det er fint med t-bane i Oslo altså, men det gjør ikke noe med trafikken for oss som kommer vestfra. Jeg har betalt min del av bompenger (nesten) med glede. Hvis de bruker alle disse pengene på t-bane uten å enten tilrettelegge for bedre kollektivtransport vestfra eller gjøre noe med E18 skjønner jeg ikke helt hva de tenker med. Det blir jo ikke akkurat mindre trafikk med tiden, og jeg kan ikke skjønne at innfartstrafikken har gått ned? Køene blir jo bare lengre og lengre, så det ser ikke sånn ut herfra hvertfall. Men det kan jo hende de ikke regner de som skal til Fornebu som innfart?
Jeg tror det er trafikken gjennom bompengeringen i Oslo som har gått ned.
Fornebu er jo et kjempeproblem i seg selv. Hele det prosjektet er jo en skandale. :dåne:
Snart 15 år etter at flyplassen ble lagt ned er det fortsatt store, ubebygde områder som ser ut som byggeplasser, kollektivløsninen er ikke i nærheten av å være på plass og i det hele taget.
Det samme gjelder deler av E39 mellom Kristiansand og Stavanger. Det er sykt! Og jeg er uendelg glad for at jeg ikke jobber med transportplanlwgging lengre. :lykkelig: Det er det umuliges kunst og det er dønn umulig å gjøre folk fornøyd. Og politikerne slår det ene vedtaket i hel med et annet. :gaah: Og det finnes ingen logikk i hvilke ting som finansieres når, slik at fornuftige tiltak - gitt fornuftig rekkefølge i bygging, blir stående som monumentale "bevis" på hvor inkompetente planleggerne er. :sur:
Og som sagt, det er dønn umulig å tilfredsstille alle med den summen penger man har tilgjengelig.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.