Min venninne narfas spaserte i dag inn på et kjedeparfymeri og tittet på solkremer. Hun holdt opp en solkrem, og ekspeditrusa kom bort og fortalte at den var best i test i fjor, og mente det var samme kremen selv om flasken var litt annerledes. Hun sier videre at kjedens eget merke kom ut best i test hos Grønn Hverdag i år, og anbefalte den fremfor den narfas hadde. Narfas kommenterte at den testen kun rangerte solkremene ut fra innhold av helse- og miljøbelastende stoffer, og ikke tok med i beregningen hvor godt kremen beskyttet for solen. Narfas lurte derfor på å kjøpe samme kremen som ifjor, for den kom godt ut på begge fjorårstestene. Damen tok på seg et snilletryne og snakket litt saktere, mens hun løftet flasken opp og pekte på spf-merkingen: Det står her hvor mye den beskytter, da må du gange opp denne og beregne hvor lenge du kan sitte i solen. :snill: Narfas la godviljen til, og sa mildt tilbake at hun visste hva det betød, men at tidligere laboratorietester viser at ikke alle solkremer holder hva de lover. Narfas forklarte videre at hun pleide å se på testen til Grønn hverdag og sammenlikne med andre tester, og så velge en som kom høyt opp på begge.
Damen mente tydeligvis at narfas var et skikkelig nek, og bjeffet (fremdeles med snilletryne på): Spiser du bare økologisk mat, du kanskje?!
Her burde narfas selvfølgelig smelt en passelig sarkastisk kommentar tilbake, men det kom hun selvsagt ikke på før senere. I stedet svarte hun (irriterende rolig og pedagogisk): Jeg syns det er et poeng å begrense den totale mengden med skadelige stoffer man får i seg.
Hvordan hadde du reagert? Hadde du svart saftig tilbake? Forlatt butikken? Annet?
"Jeg tar med meg den økologiske rumpa mi og handler solkrem hos konkurenten, kan du peke meg i riktig retning?", og deretter tatt på meg et økologisk snilletryne selv.
Jeg hadde svart - sakte og tydelig - "Hvem av oss to er avhengig av å få den andre i humør til å bruke penger her for å ha noe å leve av, egentlig?" - også hadde jeg gått.
Jeg hadde nok sannsynligvis svart at hun også definitivt burde bry seg om skadelige stoffer og så masjert ut. Giganek (i serviceyrker attpåtil) fortjener nekte oppførsel i retur.
Narfas kjøpte ikke solkremen, så hun protesterte jo litt. :o Hun handlet derimot en sterkt etterlengtet bodylotion.
Hvorfor kom ikke Narfas på det? :knegg:
Haha, der har du meg også.
Fortell? :jupp:
Narfas kom forresten ut for et nek på slutten av handleturen også. Hun var inne på matbutikken og la bl.a. en økologisk sitron på båndet. Neket i kassen slo inn vanlig sitron.
Narfas: Det var en økologisk sitron
Nek: Heh? :confused:
Narfas: Du slo inn vanlig sitron, men det var en økologisk sitron.
(Narfas syns det er viktig at økologisk mat blir registrert som salg, slik at butikken ikke slutter å ta inn økologiske produkter)
Nek: :himle:
Hun snur seg til kassereren bak: Har du kort?!Retuuuuur. :himle:
Min umiddelbare reaksjon i slike situasjoner er å høyt og tydelig fortelle at akkurat der mistet hun ikke bare et salg, men en kunde. Er jeg riktig glødd kan jeg jeg gjerne si noe om mitt store kontaktnett jeg skal fortelle dette til, og som sannsynligvis også forsvinner som kunder :sparke:
Jeg hadde glatt satt fra meg flasken på disken og gått min vei, ja. Og så hadde jeg tatt en tur innom en senere dag og tatt en prat med daglig leder for butikken - ja, om ikke neket var sjefsnek, da. Å svare kunder frekt er totalt bak mål for hva jeg regner som kundeservice.
He he - og så syns jeg - nesten - litt synd på kasseneket som plutselig måtte bruke ei hjernecelle eller to på jobb i dag. :humre: