Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Moms og toll og tull

#1

GydaG sa for siden:

Jeg har handlet litt stoff på ebay, og i dag måtte jeg jammen betale forenklet tollgebyr for den gitt. De har skrevet utenpå pakken på en post-itlapp at det er "klær" i pakken, mens på ordrebekreftelsen står det at det er Cotton interlock t-shirt material. Har sendt mail til tollkontoret i området altså, men jeg tør jo ikke åpne pakken engang før jeg har fått svar. Stemmer det forresten, at jeg ikke bør åpne den hvis jeg evt må vise den frem?
Mulig de har en annen kurs de går etter også, men jeg finner ikke igjen den oversikten på toll.no hvor de har de forskjellige valutakursene de opererer med i en periode om gangen, noen som vet hvor jeg finner den?



#3

GydaG sa for siden:

Takk, du aner ikke hvor lenge jeg har lett etter den tabellen uten å finne den.:o
Men jeg har bare fåttt mva, og jeg tror de har blingsa for verdien jeg har handlet for er ca 175,- men mva stemmer når jeg regner portoen med. Så da går jeg ut fra at jeg får tilbake pengene om noen uker, eller mnd.
Irriterende.


#4

Jålebeinet sa for siden:

Er det posten som har fortollet for deg? Da burde du egentlig ikke hatt akseptert å motta pakken engang.

Med, det er håp i sikte. Posten gjorde det samme for meg, de hadde tatt med portoen i beregningsgrunnlaget, selv om dette var spesifisert på pakken. En annen ting er at mitt postkontor er Post-i-butikk, og der ante de ikke hva jeg snakket om, da jeg påpekte feil beregningsgrunnlag i utgangspunktet. Jeg tenkte at jeg får betale først og klage etterpå, men de var ikke så lett nei. Postens godssenter sa at siden jeg hadde tatt i mot pakken kunne de ikke gjøre mer fra sin side. Da jeg påpekte det faktum at de var de som hadde gjort en feil, fikk jeg refundert momsen + fortollingsgebyr fra posten, men "en annen gang så må du si i fra før du aksepterer, slik at vi kan rette opp før du mottar pakken".


#5

Mrs. Longbottom sa for siden:

Jupp
Det er bare det at fryktelig mange post-i-butikk-ansatte insisterer på at man må betale først og kreve tilbake.
irriterende, men stå på ditt, så får du det tilbake.


#6

GydaG sa for siden:

Ja, det er jo typisk. Jeg fikk nemlig også beskjed om at jeg måtte betale først og klage etterpå. Og ikke minst var det vanskelig å vite helt hvilken pakke jeg skulle klage på, for det svirrer visst litt mange pakker i luften for tiden, og ingen av dem ringte noen bjeller når avsender ble sjekket. :o


#7

kamp sa for siden:

Har hatt det problemet mange ganger med vistaprint. Jeg tar med en kopi av kvitteringen fra der jeg handlet og får de postansatte (post i butikk) til å ringe posten, deretter scanne arket jeg har slik at de på toll greia kan annulere mva.

Jeg hadde ikke hatt noe problemer med å betale mva for varer over 200kr men det som provosere meg er at de tar over 100nok for å gjør det :(


#8

Mrs. Longbottom sa for siden:

om det er post i butikk der jeg tror er de litt ekstra inkompetente der. Bare forklar at det var den beskjeden du fikk og legg alt ansvaret på post i butikk, det gjorde jeg, og da ga de seg på posten til slutt.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.