Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Amcar og bilsete?

#1

Nip sa for siden:

Det har seg sånn at kjæresten har skikkelig amcar-dilla. Han har en amcar som det bare er magebelte i, hvordan løser man det så man kan være med på tur?
Det er ikke EU-godkjent å sette inn vanlig bilbelte.

Kjæresten sier at veldig mange har med barna på tur, men jeg har ikke lyst at Vetle skal sitte i bare magebelte egentlig, eller er det vanlig?

Finnes det noen muligheter for barnesete til en 7-åring som fungerer med magebelte?

Hvordan ville dere løst det?


#2

Niobe sa for siden:

Ikke aktuelt å "sikre" i bil med bare magebelte, nei. Det er ikke anbefalt.


#3

Nip sa for siden:

Nei, det vet jeg jo... men hvordan kan man løse det?

Ville dere selv ikke kjørt Amcar med magebelte som voksne heller?


#4

Niobe sa for siden:

Nei, det hadde jeg ikke, men jeg har jo overhodet ikke sansen for Amcar og den slags heller.

Jeg hadde ikke tatt med barn i en bil hvor de ikke kunne sikres godt nok.


#5

Nip sa for siden:

Det er kjæresten som har enorm glede av denne bilen og han ønsker jo å dele det med oss. Sønnen min også har veldig lyst å dele denne gleden med kjæresten min, det er jo egentlig kjempe fint.

Det kan jo hende det finnes en løsning med barnesete av noe slag, jeg vil jo tro at det er flere med samme problemløsning som oss? Det er jo veldig mange barn som er med på Amcar-treff, drar på turer osv. Jeg leter etter om det finnes noen løsning.

Det er treff i lillehammer, lillestrøm osv til sommeren og jeg tror sønnen min blir veldig lei seg om han aldri får være med. Vi har tenkt det sånn som en siste løsning så får vi ta toget til lillehammer, så får vi jo vært med på treffet alikevel, men det er jo litt synd også. Jeg også liker å ha normalt belte for min egen del også. Det sies jo at disse bilene er mye kraftigere og bedre om man skulle kræsje, mot nå dagens biler som ikke tåler en støyt og blir knust mye lettere, men det hjelper jo lite om man får nakken knekt pga farten...

Hmm....


#6

Niobe sa for siden:

Det er vel bare bakovervendte seter som er godkjent for topunktsele. Sønnen din er kanskje for stor til det?


#7

Nip sa for siden:

Jepp, det er han for stor for. Jeg tenkte sjekke opp om det finnes noe løsninger for amcar og barn, det burde det jo egentlig gjøre... men har ikke funnet noe.


#8

Niobe sa for siden:

Jeg trodde faktisk det var forbudt å kjøre med barn i slike biler nå?


#9

Floksa sa for siden:

Det er vel trepunkts forran?


#10

Nip sa for siden:

:eek:

Er det?
hvor kan jeg sjekke opp det?
De andre i "klubben" har visst ofte med seg unger i bilen... :S Jeg vil ikke gjøre noe som er forbudt ihvertfall. Vi har kjørt litt inni byen, men jeg har sagt nei til å bli med på langturer, eller små langturer med Vetle.

Det er magebelte foran og bak.


#11

Skilpadda sa for siden:

Eller hvis man blir drept av indre skader på grunn av topunktsselen over magen, slik seksåringen i denne historien ble. Det er et veldig kraftig trykk mot magen man får ved en eventuell kollisjon, og barn tåler jo enda mindre enn voksne.


#12

Niobe sa for siden:

Altså, barn under 135 skal sikres med utstyr for sin vektklasse. Før var det unntak for veteranbiler og den slags, men ikke nå lenger mener jeg.


#13

Sonja Sockersöt sa for siden:

Magebelte er big no no! Barn under 135/150 cm og 36 kilo kan ikke sikres lovlig i biler med magebelte.


#14

Nip sa for siden:

Ok, takk for svar. Da får vi jo bare være med å henge på amcar-treff isåfall.

Men finnes det virkelig ingen løsning som gjør at barn kan kjøre godkjent i slike biler?


#15

Skilpadda sa for siden:

Jeg er ellers skeptisk til ideen om at gamle biler tåler kollisjoner bedre enn moderne biler. Men selv om det skulle være tilfellet, så betyr det altså fremdeles ikke at det er trygt for barn å sikres med magebelte.


#16

Niobe sa for siden:

Ikke for barn under 135 cm som ikke kan sitte i bakovervendt bilstol, ser det ut til:


#17

Nip sa for siden:

Jeg er helt enig altså, bare mente at det er jo ikke selve bilene det er noe feil med, tvert imot, det er beltene. Så om det finnes en slags løsning for enten å kunne sikres riktig med en spesiell barnestol av noe slag, eller noe ekstra belteutstyr så ville jeg blitt så glad. :)


#18

Slettet bruker sa for siden:

Nye biler er laget med dekompresjonssoner. Dette er slik at bilen bryter kontrollert sammen - for å lede kreftene fra kollisjonen rundt kupéen og menneskene. En skikkelig bil skal se ut som en haug overskuddsstål etter en krasj. Eldre biler er mye stivere og ødelegges dermed ikke i samme grad av kollisjonen. Til gjengjeld slippes de mekaniske kreftene i betydelig større grad løs på menneskene inni. Det er med andre ord definitivt noe galt med selve bilen også.

I tillegg har man også elendig sikring inni bilen i form av ingen airbags, ingen stålbjelker for sidekrefter og i praksis ingen bilbelte som tar av skikkelig.

At mange kjører med ungene slengende løs i amcars er ikke en akseptabel grunn til å gjøre det samme selv.


#19

Nip sa for siden:

Takk for godt svar!
Da har jeg hatt god grunn for å være skeptisk og nå enda mer skeptisk :D Kjæresten blir sikkert ikke så glad for det, men det får være. Blir lite amcar i år da gitt.

Jeg skal ikke være med å kjøre fordi andre gjør det, jeg bare har observert at det er sånn, og kjæresten sitt argument/er var jo blandt annet at "alle" andre har jo med seg barna.


#20

Slettet bruker sa for siden:

Jeg kjenner bittelitt til miljøet. Jeg vet at de fleste tar en sjanse - og som regel går det jo selvsagt også bra. Men det er jo for de gangene det ikke går bra vi dimensjonerer barnesikring. Og da er ikke gamle amerikanere det beste akkurat. Dere får heller ta egen bil til og fra treff og kjøre på cruising når ungene er hos faren. :nemlig:


#21

Nip sa for siden:

Han får kanskje bare cruise mest selv, jeg er ikke stor fan av å sitte med magebelte selv, ikke kjøre bil heller for den saks skyld.

Jeg har ikke lappen, så vi får gå eller ta toget. :)


#22

mrc sa for siden:

Det er bare tull at gamle biler tåler det bedre. Det gamle biler kan tåle bedre er "småbulking" - i en skikkelig kollisjon er de veldig veldig usikre, og man ender gjerne med store deformasjoner i kupe og gjerne at motor etc. presses inn i torpedovegg.

Jeg ville egentlig ikke hatt med ungene i en slik bil overhode - selv om det var trepunktsbelte på plass.


#23

Sonja Sockersöt sa for siden:

Signerer helhjertet. Det har blitt kjørt test på slikt, type stor, tung og på den tiden den var ny veldig sikker bil, vs splitter ny liten rottebil. Resultatene er ganske utrolige, og det er ikke i flakenes favør.

Jeg har litt erfaring med Amcarmiljøet, og de har gjerne sine egne sannheter hva bilenes fortreffelighet og sikkerhet angår.


#24

Sonja Sockersöt sa for siden:

Dette stemmer ikke. Passasjerer i nyere biler utsettes for betydelig større påkjenninger enn passasjerer i gamle biler, nettopp pga deformasjonssonene på nyere biler. Til gjengjeld sitter vi relativt trygt i stålburene våre, og vi har hjelp av airbager, beltestrekkere og annet knask til å redusere disse kreftene.

Fra TT:
Med dagens nye biler er det enda viktigere i dag at barn sitter sikret bakovervendt så lenge som mulig.
Årsaken er at at biler produsert fra og med 90-tallet har en stivere konstruksjon som bevarer bilens kupe intakt selv ved en kollisjon i høy hastighet.
Det øker muligheten til at personene i bilen overlever, men stiller samtidig høye krav til bilens øvrige beskyttelsessystem.
Derfor har bilene kollisjonsputer og bilbelter med kraftredusering som gjør det sikrere for voksne.

For barn som sitter forovervendt derimot øker belastningen på nakken i en ny bil, fordi mindre av kreftene ved en kollisjon tas ut ved at kupeen deformeres.
Kollisjonstester med en tre år gammel testdukke i en forovervendt barnestol viser at kreftene nakken utsettes for er atskillig høyere i en helt ny bil, sammenlignet med en bil fra 80-tallet.
Barn bør derfor sitte bakovervendt helt til ca fireårsalderen, da nakken og muskulaturen vil være mer utviklet.

Belastning på barnets nakke (Newton)

Forovervendt barnestol 90-tallsbil
1700 newton

Forovervendt barnestol 80-tallsbil
950 newton

Bakovervendt barnestol
250 newton

Nakkekraften (belastningen) målt på testdukke tilsvarende tre år gammelt barn ved frontkollisjonstester.
Grenseverdien for skade ligger på om lag 1000 Newton.Kilde: Folksam, Sverige)


#25

Tjorven sa for siden:

Kjæresten til mamma i "game dager" hadde amcar. Vi var på treff i bilen siden han hadde 2 barn og mamma hadde 2 barn så satt vi 4 stykker i baksetet. Dette var slett ikke uvanlig, men det var verken lurt eller lovlig.


#26

mrc sa for siden:

Gode eksempler her er egentlig de krasjtestene TV-programmet Fifth Gear gjorde:
Volvo 940 ("gammel, stor og sikker"?) vs. Renault Modus: www.youtube.com/watch?v=HCecdOBCFjI
LR Discovery vs Renault Espace: www.youtube.com/watch?v=YbEa3C2vL7U

Discovery og 940 er eldre/gamle biler, og ut i fra størrelse ville man kanskje tro at de var trygge på sett og vis. Og dette er nok biler som på mange måter samtidig er langt bedre enn en 50-60-70-talls amcar....


#27

Tallulah sa for siden:

Dette er fra Trygg Trafikk:

Artikkelen er fra 2006, så det kan godt hende det har kommet innstramminger. Det ser ut som barn over 3 år i veteranbil er untatt krav om sikring, uten at det gjør det verken trygt eller bra av den grunn. Jeg syns det var en god idé å ta tog til treffene, og henge sammen der. :)

#28

Nip sa for siden:

Tusen takk for masse informasjon. Jeg er av det slag at jeg liker å være på den sikre siden, men har bare vært uopplyst, så glad jeg spurte om det her :)

Kjæresten har ikke barn og ikke så lett å sette seg inn i situasjonen for han, han snakker varmt om kjære amcaren sin stakkar. Vi kan jo sitte i den på treff, men ikke kjøre :)


#29

Milfrid sa for siden:

Ikke unntak for barn lengre, men voksen kan enda kjøre usikret. :har mange turer uten sele i Cortina uten seler overhode bak meg: Den er parkert nå etter at vi fikk barn.


#30

Liljekonvall sa for siden:

Har det kommet nye regler siden i fjor sommer ? Da spurte jeg nemlig om det samme, hvor det bare var topunktssele i mannens eldre mercedes SL. Jeg var sterkt i mot å ha 6 åringen vår i bilen mens mannen mente at det var lov. Så jeg spurte her inne om det var noen lover som sa at dette var forbudt, men mener ganske bestemt at det ble sagt at det ikke var noen lov mot dette. Og da hadde jeg ikke noe å slå i bordet med.

Men nå er dette heldigvis ikke et problem lenger, da bilen er solgt :D. Han fant vel ut at det var liten vits med en bil jeg ikke hadde lyst å være med å kjøre pga ungenes sikkerhet. Bilen hadde 3 punkts foran, men bare magebelte bak, men det hjalp meg lite at jeg satt sikkert når ungene ikke gjorde det. I tillegg følte jeg det som det glade vanvidd med en 6 åring festet i magebelte i en åpen bil :nemlig:.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.