Jeg tenker da på sittekomfort, servering, nye fly og andre ting du måtte synes er viktig når du reiser langt. Jeg har kun flydd med SAS til østkysten, og det var ålreit det. Vi reiste business (SAS-poeng kan brukes til så mangt), og fikk god mat, vanvittige mengder med Anthon Berg-sjokolade, VOSS-vann i loungen og andre vesentligheter. De hadde gode seter der foran, men vi fikk ikke skybed. Det kunne jeg tenke meg.
Denne gangen skal vi imidlertid fly economy, så da er størrelsen på setene av betydning (reiser med toåring). Og underholdningstilbudet ombord kan også få litt å si denne gangen.
Vi reiste Icelandair sist, og det var en skuffelse. Vi fikk ikke engang gratis drikke, kun vann i beger. Fikk mat bare én gang på åtte timers flytur, og flyet var lite og trangt, ikke større enn det jeg er vant til å fly innenlands med. Men billig var det.
Favoritten min er KLM, men det er lenge siden jeg har flydd til USA med dem nå.
:eek: Steike, Tinetoffs tur med United skremte vettet av meg. Jeg skal ikke bestille reise med de, tydeligvis.
KLM har jeg hørt så mye ille om. British Airways har jeg kun reist småturer med, hvor de har vært helt ålreit. (Det var en flyvert fra BA som forbarmet seg over meg en gang jeg mistet flyet til London. Jeg kom løpende bort til gaten idet flyet takset avgårde. Jeg brast sammen i gråt, helt fortvilet. Og der kom den snille BA-mannen med en trøstende klem og en kartong med Kjeft-juice med champagnesmak. Glemmer det aldri. Han sendte meg avgårde med nytt fly ikke lenge etter. Var så snill så. Det var service det.) Jeg skal sjekke prisene til BA, høres ut som det kunne være greit å fly med de.
Min begrensede erfaring tilsier KLM/Northwestern (de opererer sammen).
SAS og Icelandair var ikke noe særlig, men det er en stund siden jeg fløy med dem. Og så har jeg et skikkelig horn i siden til Icelandair, men jeg kan ikke skrive hvorfor her.
Jeg tror forresten at flytype kan bety mer enn flyselskap i forhold til hvor trangt det blir. Jeg har dårlig erfaring med Boeing 747 på lange reiser. Eneste unntak var en 747 som gikk innenriks i Brasil. De hadde kjempegod plass.
Jeg reiste med Lufthansa på 12 timers flytur to ganger de siste ukene. Den ene veien var det Boeing 747.. trangt. Den andre veien var det en Airbus som hadde bedre beinplass.
De gangene jeg har reist til USA har det vært 747 med KLM , Northwest og British. De andre har hatt andre flytyper akkurat på mine reiser og de har hatt større plass.
Min aller beste erfaring på laaang flytur er forresten VARIG. Der var det god plass, nydelig mat og super service. Det er tvilsomt at de har ruter mellom Europa og USA.
Jeg syns det er litt hipp som happ. Jeg flydd British, KLM og SAS. Det er trangt på alle. Vi har hatt noe å utsette på alle. BA hadde best mat og best plass, men sure flyvertinner. KLM hadde snodig mat (bønner og erter på et trangt fly!), men hyggelig personale. SAS var hadde best underholdningstilbud. Om det er nye eller gamle fly tror jeg også er litt hipp som happ og du nesten bare ringe dem og spørre.
Jeg har vært veldig fornøyd med Finnair på langdistanse flere ganger, men det er jo litt tullete å fly til USA via Helsinki (feil vei). (Men ikke så mye mer tullete enn å fly til Tokyo via London, kanskje, og det har jeg gjort to ganger.)
Jeg må bare si jeg fascineres av denne tråden, reiser dere ofte til USA? For meg er det fremdeles en opplevelse jeg ser for meg å knapt nok få råd til å gjennomføre en gang i mitt liv..:sparke:
Jeg husker ikke hva jeg reiste med første gang, men SAS var jeg veldig fornøyd med. Sist reiste vi med KLM og aldri mer! Vi måtte bytte i Amsterdam og da fikk vi beskjed om at vi ikke fikk sitte sammen. Riktignok hadde vi bestilt billetter med samme etternavn og samtidig, men vi hadde ikke spesifisert at vi ville sitte sammen. Betjeningen var veldig lite samarbeidvillige, men heldigvis løste det seg tilslutt da en flyvertinne forbarmet seg over oss. Vi skulle til NY for å gifte oss og gledet oss til å sitte sammen og kose oss med litt vin, og bare tanken på at han satt foran i flyet og jeg bak var ikke kjekk. Regner med at det hjalp at jeg stod med brudekjolen over armen. :knegg:
Ja det var det jeg mente altså, at jeg ikke er oppdatert på flypriser og har trodd dette var fremdeles en veldig dyr ting å gjøre. Kom ikke helt fram i innlegget mitt ser jeg..;)
Tuneland: Det er jo også en prioriteringssak, da. Vi bor billig, har en hauggammal bil som vi bruker lite, men vi reiser veldig mye. Og noen av turene mine er jobbturer. :)
Tuneland; jeg må si som de andre her at det er ikke så dyrt. Jeg betalte 8000 kr for å fly til mine foreldre til jul (to voksne og ett barn), 45 mil unna. Til NY betalte vi 10.000. Så det er ikke nødvendigvis dyrt. Det tar bare litt tid.
Jeg ringte nå et reisebyrå og spurte litt. (For en gammeldags ting å gjøre. Reisebyrå liksom. :knegg:) I hvert fall, hun hadde ingen flyselskap å anbefale. Det eneste hun mente var et poeng var at man sparte tre -3 - timer på å fly om Island. Næsj, det kan da vel ikke stemme? Det er ikke så langt å fly til østkysten. Hvor mye kan man spare på å fly den veien da?
Jeg har ikke reist til USA, men jeg har reist langt med KLM. Bakkemannskapet var elendig. Men personalet i luften var fantastisk. Vi fikk sitte fremme ved veggen der bassinett kan festes, så det var god gulvplass og ungene kunne sove på gulvet. Jørgen var under to år og selv om han var en rolig gutt, så ble det jo en lang tur. Men flyvertinnen som og tok han med seg rundt i flyet, kom med privat sjokolade og ga til ungene, satt og sang sanger til de. Da det var påbudt med festede setebelter kom de og satt med ungene så jeg fikk gå på do.
Servicen til KLM i luften er knall, hva jeg kan si etter mine to flighter, mens den på bakken suger temmelig mye.
Blant annet fordi du ikke vil bli værende på Ch de Gaulle en ekstra dag...
De booker fly fra Oslo og videre til USA (eller omvendt) med en time mellom ankomst og avgang. Det er for lite og jeg har sluttet å telle hvor mange jeg kjenner som har måttet bruke en ekstra dag der... Inkl. oss selv. Ikke morsomt med barn.
Jeg har kun reist med British, og var veldig fornøyd med turen. Det var utrolig hyggelig personell ombord, det har jo mye å si. De løp nesten bena av seg, og tilbød hele tiden drikke og snacks. Jeg er nesten som et lite barn på det området, gi meg sjokolade og god te, og jeg er fornøyd. :knegg:
Oi, det høres ikke kult ut nei. Men du hadde altså ikke noe spesielt imot flyseter, service ombord osv? Det er kun problemet med kort tid mellom ankomst og avgang som er negativt?
Jeg også. Betaler glatt noen tusenlapper ekstra for å få en gratis sjokolade eller to. For ikke å snakke om vin, som vi fikk hos SAS. Jeg ble helt salig. Antakeligvis var det chilensk kartongvin eller noe sånt. Men jeg var i himmelen. :rolleyes:
Liker stemningen på KLM og BA bedre, men Air France er helt greit. Vi forsøkte en gang til med Air France og tenkte klok av skade at vi bare skulle sørge for litt bedre tid mellom avgangene. Men det gikk ikke - for en time var mer enn nok i følge Air France. Da avbestilte jeg...
Sparer en del tid på å fly med Icelandair, men mye bedre komfort ombord på KLM og BA. Vi hadde stopover på Island og brukte da bare 5 timer fra Keflavik til NewYork
Av lignende grunner frarådes ANA til Japan. Helt utrolig trangt (dimensjonert for bittesmå asiater). Men det var veldig god service og nydelig mat, det skal de ha!
Liker best SAS. Der får man best service om det skjer noe uforutsett (forsinkelser, kansellering etc) - de tenker "skandinavisk" og det liker jeg. Der synes jeg de amerikanske ansatte kan være skikkelig "Oh, I can't do anything about that! Sorry! Whatever!" med null løsninger.
Viktigst er å sjekke flytypen; vi fløy Continental fra Oslo til NY en gang med et lite fly (Boeng 7-ettellerannet) og det var så lite at pga motvind måtte vi mellomlande i Canada for å fylle bensin; det hadde rett og slett for liten kapasitet å komme helt til NY på en tank. Skikkelig betryggende.
Nå har ikke jeg flydd til USA, men mitt favorittselskap er KLM. Mest på grunn av de blide nederlenderne som jobber der, som alltid strekker seg til det ytterste. Jeg avskyr de sure meggene på Lufthansa...
Eller den absolutte favoritten, er Air Algerie. God plass, meget god mat, og utmerket service.
Dette vet jeg mye om, har reist både til vetskysten og østkysten.
Ligg unna KLM og AIR FRANCE (Til San Francisco med Air France var grufult). KLM var samme sorten.
Jeg har vært fornøyd med SAS og Lufthansa -jeg var overraskende positivt over Lufthansa for jeg hadde ingen forventingninger, og det var veldig bra, med 2 seter på flere av radene.
Det som er veldig viktig er å se på flyene, og mellomlandingstiden . Mange timer på Charles de Gaulle eller Shipool er døden spør du meg.
Reiser selv til New York (Med Aba) i Mai og reiser da med BA. Prøvde først å finne billige biletter gjennom Lufthansa, men det var mye dyrerer. Er veldig fornøyd med at jeg slapp unna KLM og Air France, og slipper å vente lenge på mellomlandingene. Jeg betaler 3280 kr for tur/retur med alt inkl og er veldig fornøyd prisen i hvert fall :nikker: (vil heller ha mer penger til shopping enn en dyr billett når alt kommer til alt)
Vi flyt en Jumbojet Boein 747 (British Airways) til Statene (fra London, vel og merke). Var flott, det. Kan ikke huske turen som annet en helt OK (til flytur å være).
Jeg forstår selvsagt skuffelsen og fortvilelsen over å evt ikke kunne sitte sammen når dere skulle gifte dere og gode greier, men strengt tatt har jo ikke det noe med flyselskapet å gjøre. Det er ALDRI hos noen garanti for at man får sitte ved siden av hverandre for ombord i et fly er det like mange ønsker om seteplassering som det er passasjerer, og dessverre kan det ikke taes hensyn til alt, og i og med at dere ikke hadde spesifisert at dere ville/måtte sitte sammen, så oppstod altså denne, for dere, litt kinkige situasjonen.
:nemlig: Dette stemmer dessverre ja! De hadde booket mine foreldre med 45 min. connection på CDG, og de rakk selvsagt ikke, og det skjer svært ofte med AF.
AirFrance unngår jeg også, og det har mer med franskmenns generelt totalt manglende serviceinnstilling. De har elendig kultur på service i Frankrike, selv om det har bedret seg noe de siste ti årene.
Ser at Air France får pepper. Jeg hadde en temmelig strømlinjeformet tur med Air France til Philadelphia. Hadde sant nok dårlig tid på Charles de Gaulle, men da ble vi som skulle videre oversjøisk plukket opp ved gaten da Oslo-flyet ankom, og kjørt med bil gjennom transferområdet og geleidet foran alle køer slik at vi rakk flyet. Service er fint:D Mat og service på flyet var også helt greit.
Har også flydd SAS til NY, som var helt supert siden jeg ble oppgradert til de store deilige skinnseter på business. :riktig: Klagde ikke da, men det er noen år siden.
Jeg har ingen gode vibber for BA, men det handler om to turer til Spania via London. Dårlig service og gruuusom mat.
Har flydd jumbo med KLM til Karibia, og det var helt excellent. Super service og masse deilig mat. Finnair til Asia var også supertur, men nå var det jo USA det handlet om.
Foruten arbeidsgiver, er mitt favorittselskap KLM. INGEN tvil. De er helt klart mest profesjonelle på uregelmessigheter, og jeg tror det ligger i nederlendernes natur (alltid masse folk, alltid hektisk, beholder roen). Jeg har fløyet svært mange flyselskaper i denne verden, og det er mange svært bra, men KLM er simpelthen best og de gangene det lar seg gjøre flyr jeg KLM, selv om det kan finnes andre alternativer på samme strekning.
Til USA vil jeg definitivt anbefale KLM, men vær obs på at KLM og Northwest har codeshare på mange av USA-rutene, dvs. noen ruter flys av KLM og noen flys av NW. Du bør sjekke ut hvem på forhånd, for NW er ikke mye å skryte av, og jeg synes det er besynderlig at KLM har valgt dem som samarbeidspartner.
En ting som forresten trekker ned i min vurdering av fly er om de har godt lydanlegg eller ikke. Det verste jeg vet er masse babling fra kapteinen når man ikke klarer å sjelne ordene som blir sagt på grunn av dårlig anlegg. I flere av flyene jeg reiste med de siste ukene var det slik.
Da må Lufthansakapteinen jeg hørte på ha blåst noe vanvittig :fnis: Jeg forstår både tysk og engelsk men fattet ikke bæret av hva fyren sa. Han snakket mye og lenge og jeg klarte så vidt å skjønne når han byttet fra tysk til engelsk. Kanskje noen bør ha et kurs?
Vi var bare delvis fornøyd, men prisen var virkelig upåklagelig. Vi betalte 3300 per pers fra Oslo til New York - tur/retur.
Maten var kjip, og vi fikk ikke ubegrenset med drikke. Påfyll underveis var bare med vann.
Fordelen med IcelandAir er jo at man mellomlander på Island, og det er jo "på veien". Slik får man en pause underveis uten at noen av etappene blir så voldsomt lange. Dette kan jo være gunstig hvis dere skal fly med lite barn.
Flyene var også av litt eldre standard. Med noen småfeil.
Setet til han foran oss fungerte ikke helt så han havnet i fanget på mannen min gang på gang. Jeg hisset meg voldsomt opp for "your seat should be in an upright position during takeoff, mister" etterfulgt av mild banning på norsk. Var kanskje ikke SÅÅÅÅ høy i hatten da fyren viste seg å bo i nabohuset vårt på Vålerenga (jeg kødder ikke ..... hva er oddsene for det når du setter deg på et fly i NY?).
Jeg liker best Iceland Air, mest fordi de har nattflyginger.
Ellers er SAS selvsagt grei men det er vel en dagflyging?
IKKE, IKKE, IKKE under noen omstendighet fly Air France! Møkkaflyselskap (jeg kunne fortalt lange og bitre historier om mistet bagasje, mistede kofferter med julegaver, forsinkede fly, grusomme CDG, lite hjelpsomme ansatte osv, men jeg tror du tar poenget...)
Jeg har ikke reist til USA med barn, men jeg har reist til Kina med både KLM og SAS. KLM hadde både bedre underholdningssystem, bedre plass, trivligere flyvertinner og var mer behjelplige i forhold til det at vi hadde med oss barn. Ikke at SAS var dårlige, men KLM var bare rett og slett bedre.
Nå har bestilt billetter. Det ble med SAS. Det var rett og slett det enkleste. De var mest behjelpelige på telefonen og ikke minst - her får vi bonuspoeng. Sammenlagt ble de da både billigere enn de andre flyselskapene og tar kortest tid. (Altså, dette med billigst er jo relativt. Vi kjøpte economy extra-billetter, for da får vi bedre seter. Det hjelper på når man reiser med barn. BA ville da blitt 10.000 kr dyrere. Men om vi hadde kjøpt lavprisbillett ville det blitt billigere med de fleste andre selskapene.) At SAS går kjappest er rett og slett fordi vi slipper unna med minimalt med venting på flyplassene.
Nå er det leeenge siden jeg har vært i USA, men da fløy vi British airways til
London og Virgin Atlantic til LAX, var utrolig fornøyd med Virgin...en opplevelse:D
Bra service og vakre flyvertinner/verter:fnise: skulle tro de var modeller
allesammen....(ikke det at det har noen betydning for min eller din reise:p )
Jeg skulle til Los Angeles men på veien skulle jeg ha med noen dager i Paris. Tok SAS til Paris og Air France fra Paris noen dager senere til Los Angeles. Da jeg skulle hjem tok jeg også Air France til Paris men da tok jeg SAS videre til Gardemoen samme dagen/døgnet. Hadde ingen problemer med hverken service eller dårlig tid i Paris for å rekke videre fly til Norge. Maten var god og servering flere ganger + egen tv til alle var luksus for meg. Rart at så mange har dårlig erfaring med Air France, skjønner at jeg var heldig! ;)
Jeg har kun reist med Continental, men har til gjengjeld reist såpass mange ganger frem og tilbake nå at jeg kan si med trygghet at de er hyggelige å reise med. Helt ålreite fly, grei mat og hyggelig betjening.
Helt greie seter, men nå er ikke jeg så lang i beina heller.
Vi reiste med 3 barn på 3,6 og 7.
Man kan og bør spesialbestille egen mat til ungene, og de har et tilbud der som er Lu`s world eller noe.
Vi visste ikke om det.
De viste en times tid med Disney tegnefilm, men det var ikke skjermer i setet foran, så ungene hadde litt vanskeligheter med å se filmen.
Drikke fikk vi så det monnet, servicen var det ingenting å si på og maten var helt ok-
Men vi hadde med oss frukt, nøtter, kjeks, små overaskelser i form av små leker,drops og potetgull.
Jeg fløy med SAS for 10 år siden og husker da at flyet var myyye større og jeg ble rent skjenket med alkohol.... hehe.
Opplevde kun 1 sur megge og jeg sa klart i fra til henne.
Så ikke henne noe særlig mer av en eller annen merkelig grunn.:D
Resten på Lufthansa var knakande kjekke.
Han ene lignet til og med på Robbie Williams
Dette gjorde vi nå med Lufthansa.
1 time mellom landing og avgang i Frankfurt.
Hadde IKKE taklet lengre ventetid med 3 barn.
Satt å dinglet med bena og urolige barn på en stor flyplass, nei takk.
Jeg husker første gangen jeg reiste med SAS til USA. Da reagerte jeg på hvor mye alkohol som ble servert. Jeg har inntrykk av at det er mer restriktivt nå.. Eller tar jeg feil?
Nei, du tar ikke feil. Det er blitt mye mer restriktivt mht skjenking ombord i fly. Dette pga. at det har vært mange ubehagelige episoder med fulle nordmenn ombord i fly de siste årene som har ført til dommer/fengselsstraff, som igjen har ført til at det har blitt skjerpet lovverk mht å tillate synlige berusede passasjerer ombord, samt at det er innført hjemmel for bruk av håndjern samt politianmeldelse ombord. KLM gikk så langt at de innførte alkoholforbud på flyvninger til og fra Skandinavia en periode for å sette eksempel at de ikke aksepterer slik oppførsel. Det hjalp. Det ble forbedring og nå er det innført alkohol-servering igjen på KLM's skandinavia-ruter, med langt mer ordnede forhold enn tidligere.
1 1992 tok jeg fly fra Mexico til Amsterdam via Houston med KLM. Jeg syntes det luktet alkohol der jeg satt, men trodde først det var noe rengjøringsmiddel. Men så ble jeg oppmerksom på at mannen i setet foran meg konstant dinget på flyvertinnen og ba om whisky. Til slutt ble hun så lei at hun kom med fire og fire i slengen. Og slik holdt han på i de ørten timene turen varte. Men han bare satt der, ble aldri bråkete. Heldigvis.
Jeg kjente også spritlukt i KLM-flyet for noen år siden. Det var to norske mannfolk i førtiårene som satt bak meg. De bad stadig om alkohol, men de hadde drukket "kvota" og fikk ikke mer. Spritlukta jeg kjente var fra lommelerka. De hadde nemlig fått servert kaffe og hva trenger trøndere i kaffen?
De ble etterhvert ganske høyrøsta, men kabinpersonalet beslagla spriten og klarte å ordne opp på en god måte. Hvordan det gikk med disse to gjennom immigrasjonen i USA og om de i det hele tatt kom seg gjennom aner jeg ikke. De var ikke særlig gangbare i alle fall. De rakk å få i seg en del av spriten sin før den ble beslaglagt.
Jeg har vel egentlig bare opplevd flyfyll på charter fra Værnes til London. Hjelper ikke om folk bare skal til England. Er det charter, så er det charter! skål
Full Før Flekkefjord (for Rogalendinger) på vei til Danmark.
Full Før Ferga (for sørlendinger) på vei til Danmark.
Kan tenke meg at charter fra Værnes kan by på litt av hvert ja.
Det må da skape litt mer problem nå som det ikke er lov å ha med med noe særlig væske ombord i fly. Vanskelig å ha med hjemmelaga medbragt nå... heldigvis.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.