Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Sikring av barn i buss

#1

ingling sa for siden:

Regner med dere har diskutert dette før, men siden jeg ikke er veldig gammel traver (skjønt, passerte nettopp 2 års medlemskap! :)) har jeg ikke sett det.

Jeg tenkte på da jeg satt på bussen i morges: Hvordan er babyer og små barn egentlig tryggest på bussen? Nå tenker jeg ikke på barnehageturer, men f.eks. hvis jeg og knøttet skal ta buss, noe vi kommer til å gjøre mye. Det satt nemlig en mann med en liten knert på fanget, knerten var under året, og satt jo ikke akkurat i ro selv om pappaen holdt ham. Hvis bussen bråstopper da, er ikke det ganske risky når det ikke var noe sete foran dem? Er det tryggere å ha dem i vognen, for eksempel?

Hva gjør dere når dere tar buss med babyer? Regner ikke med at alle kjører overalt, alltid?


#2

Teofelia sa for siden:

Jeg tar enten babyen opp av vognen, eller står ved siden av vognen og tviholder på den mens bussen kjører. Aldri barn i barnevogn som ikke holdes godt fast under kjøring.


#3

Teofelia sa for siden:

Og nei, det er ikke godt nok å feste vognen med stropper.


#4

ingling sa for siden:

Nei for all del, jeg ville aldri finne på å la babyen ligge i vognen uten at jeg holdt den (altså vognen) enormt godt fast altså. Men hvis en tar den opp tenker jeg på, hvor trygt er fanget?


#5

GydaG sa for siden:

Jeg har håpet at jeg gjør det beste ved å ha barnet fastspent i selene i vogna (noe annet er uaktuelt uansett altså, har en houdiniaspirant her), vogna plassert mot kjøreretning og meg selv klamrende fast som et ekstra anker.
For meg virker det i alle fall mer fornuftig å ha barnet i vogna enn på fanget, jeg stoler ikke på at jeg klarer å holde fast og samtidig ikke fyke forover mot seteryggen foran meg med barnet i klem. Når man har tatt 31-bussen noen ganger blir man nemlig kastet frem og tilbake som en annen potetsekk, og vogna har jo litt fjæring som utligner litt i det minste.
Sånn ellers foretrekker jeg å ta t-banen med vogn, meget enklere og i mitt hode et litt tryggere alternativ.


#6

Christa sa for siden:

Jeg hadde stropp til vognen, jenta i seler i vogn og vogn mot kjøreretning, og meg selv som holdt godt fast i vognen.


#7

kokosbolle sa for siden:

Baby/barn i vognen som man holder fast.


#8

Tjorven sa for siden:

Små barn forblir i vogna, og man slipper den ALDRI. Store barn (over ett år) får sitte på fanget hvis de ønsker.

Vi tar bussen i svært bynære områder med lav hastighet. Derfor føler jeg ikke bussen som noen enorm sikkerhetsrisiko.


#9

Teofelia sa for siden:

:nikker: Statistisk sett er det veldig få farer forbundet med å ta buss i by.

#10

ingling sa for siden:

Det høres ut som om dere tenker som meg, i grunnen. Klart det er få uhell i buss, men sjåførene på bussen vi tar kjører av og til litt hardt, så jeg tror jeg kommer til å velge "holde veldig godt fast i vognen"-varianten ja. T-bane er jo ikke et alternativ alle steder i Oslo. :) Når de er over ett år regner jeg med at det går fint å ha på fanget ja, det har vi gjort selv med nevøen etterhvert som han ble halvannet-to og ikke var så interessert i å sitte i vognen alltid.


#11

kokosbolle sa for siden:

Dette er selvsagt skrekkscenario, men en grunn til at jeg synes det er kjekt å ha på stormtrekket på bagen også. Det kunne nok hindret at babyen fløy ut av vognen.


#12

SpetakkelRandi sa for siden:

vi kjører jo buss daglig. mine har kjørt buss siden de var nyfødt. er ikke så mye å gjøre med sikringen. pleier helst å ha dem i vognen fastspent, men nå vil ikke minstemann det lenger så han får sitte på setet, for andre passasjerers skyld.. (hyyyyl) ) Men noen av bussene har bakovervendt barnesete.. da bruker vi det. :)


#13

venla sa for siden:

Vi kjørte ofte buss i vinter, og da satt hun i vogna med seler på mot kjøreretningen (så fremt det lot seg gjøre). Stropper alltid fast vogna i festestroppene.


#14

Lavender sa for siden:

Enig, og gjorde det samme. Reiste ett år med trikk til barnehagen, og kom til at det var best å være konsekvent på vogn og seler. Barnet var over ett år. Den ene dagen kunne hun sitte pent ved siden av meg, neste dag ville hun løpe og leke. Selv trikk er en humpete tur. Tror ikke det hadde skjedd så mye annet enn slag, men synes ikke det er bra at småbarn løper i trikker og busser.


#15

Apple sa for siden:

Jeg virkelig hater å kjøre buss med baby. De kjører alltid før jeg får satt meg, er det fullt av folk har jeg opplevd mange ganger at folk støtter seg på kalesjen/på vogna når de går forbi/bussen bremser etc. stappfulle busser er jo dritfarlig.

Men må man, så må man. Bare rart at det er som det er.


#16

ingling sa for siden:

Jeg ser hva du mener, Apple. Her vi bor har vi fordelen at vi kan gå på på første stoppested der bussen står en stund, og tilsvarende av på siste. Da er bussen et greiere alternativ enn toget, som ofte er stappa når det kommer til vår stasjon. Men bussene i Oslo sentrum er jo stappfulle, så der er det sikkert greiest å bare ta beina fatt eller noe. Får utforske. :)


#17

polarjenta sa for siden:

Jeg sto ved siden av vogna og holdt i den så lenge barna var babyer, etterhvert fikk de sitte på fanget.

Jeg fatter ikke at noen tør å forlate vogna under en busstur.


#18

Appelsin sa for siden:

Tviholdt på vogna, som jeg alltid ville ha stående slik at barnet lå med hodet mot kjøreretningen. Brun hatet buss, det var de eneste gangene han gråt før han ble ett år :knegg:


#19

Mei sa for siden:

I vogna, med seler, mot kjøreretningen. Tviholder på vogna ja.


#20

Sinobell sa for siden:

I bæresjal eller bæremeis. Ja eller vogn, mot kjørerettningen. Aldri på fanget løst.


#21

Tallulah sa for siden:

Jeg syns det virker skumlere å ha babyen i sjal eller meis på bussen, da har den jo virkelig ikke sjans om man skulle miste balansen.

Veldig skummel historie du linket til, Kokos! :skremt:

Jeg tok mest buss i byområder, men opplevde en gang at vognen veltet i en krapp sving. Heldigvis så gikk det bra, men det er sannelig ikke så lett å holde alt stødig på bussen. I samme svingen hadde det nok vært lettere å holde fast barnet på fanget.


#22

vixen sa for siden:

Jeg skjønner ikke helt hvordan dere får til mot kjøreretning jeg. Da jeg bodde i Oslo så var det jo sjelden at det var bare en vogn om bord. Stod jo oftest så tett som mulig og på tvers. Er heldigvis veldig sjelden det er alvorlige ulykker da. Tenker bare på hvor mange de faktisk frakter hver dag. Bare 37-bussen alene går jo maaange ganger i timen.


#23

ingling sa for siden:

Mot kjøreretning er slett ikke alltid mulig i bussene vi pleier å ta heller, det står ofte tre i bredden. Da står de heldigvis ganske tett da, så det bekymrer jeg meg ikke for så lenge jeg/vi står ved vognen.


#24

jonkenneth sa for siden:

Hei! Ser at denne tråden er avsluttet for lenge siden, men vil skrive til de som kommer innom og leser tråden. Vil ikke skuffe noen her, men synes det er viktig å vite hva virkeligheten er. Det fungerer fint å holde veldig godt fast i vognen pga humpete og svingete kjøring, men det har dessvære ingen værdens efekt i en kolisjon. Selv i lave hastigheter. Ved 25 km/t ganges vekten med 10, i 50 km/t med 40 og ved 100 km/t med 160. Hvis la oss si at barnevognen veier 10 kg og barnet 8 kg. Det vil si 180 kg i 25, 720 kg i 50 og 2880 kg i 100.

Av dette ser vi at selv ven en hastighet så lav som 25 km/t vil du måtte holde igjen 180 kg. Det er helt umulig for alle andre en mesteri vektløfting. 720 kg i 50, begynner vel å få frem poenget her. Selv med bare vekten av barnet på fanget vil det fort bli umulig å klare å holde barnet i en kolisjon.

Egentlig er det helt sykt at det ikke er påbudt med belte til alle i buss. Søk etter bilder av bussulykker på google så skjønner dere hva jeg mener. Mener ikke å skremme noen, men synes det er viktig å vite hva risikoen er. Og hvilke sikkerhetstilltak som ikke fungerer.

Vi får satse på bedre fokus på sikkerhet i buss i tiden fremover. Både for voksne og barn.

Beklager alle skrivefeil, men har ikke tid til å rette.


#25

Apple sa for siden:

Ja, jeg kan som sagt ikke fatte at det er lov. Men har ikke noe. Løsning heller. Da. Må det jo finnes seter i ulike vektklasser.

Jeg tar buss så lite som mulig.


#26

Teofelia sa for siden:

jonkennet: Det skjer så godt som aldri dødsulykker eller alvorlige ulykker i busser som driver bykjøring, annet enn ulykker der folk på utsiden har blitt påkjørt av buss eller på andre måter forulykkes i møte med bussen. Og i busser som holder landeveisfart er det uaktuelt å beholde barnet i vognen uansett. De fleste langdistansebusser og busser som holder høy fart har uansett bilbelte og påbud om bruk av dem. Flere har også integrerte, bakovervendte seter.

Jeg tror heller ikke regnestykket ditt holder helt mål i praksis, da det vel forutsetter at bussen bråstopper i den aktuelle farten? Det gjør busser sjelden når de kjører i byen. Det vanlige er at de enten bremser hardt opp, noe som absolutt medfører en fare for at barnevognen kullseiler, men som normalt ikke fører til at den seiler gjennom luften som et prosjektil. Alternativt kjører bussen inn i et annet kjøretøy, noe som vanligvis medfører en temmelig kontant bråstopp for den andre kjøretøyet, men ikke for bussen.

Du kan i praksis ikke bruke samme regnemåte for en buss som for en bil, fordi bussen normalt ikke vil stoppe like brått som en personbil. En buss som kjører rett inn i en fjellvegg vil unektelig stoppe like brått som en bil, men slike er sjeldne i bystrøk, og selv en husvegg vil ikke nødvendigvis bråstoppe en buss.

Jeg fant en gang en god statistikk på ulykker i buss fra Transportøkonomisk institutt som viste at buss var en av de aller tryggeste måter å frakte folk på når det kom til småkjøring og kjøring i by, men jeg klarer ikke å finne den igjen på stående fot.


#27

Slettet bruker sa for siden:

Dette stemmer ikke. Bussene fra meg til byen har i all hovedsak ikke hverken setebelter eller annet sikringsutstyr utover belter i setene foran. De kjører på motorvei.


#28

Apple sa for siden:

Men de fleste av oss tar bybussene mer enn bare i sentrum. Skal jeg til byen med buss, så kjører den et stykke på motorveien.


#29

Appelsin sa for siden:

Jeg føler meg ikke komfortabel med buss på tross av de forholdsreglene jeg har tatt (og nevnt lenger oppe) - og er veldig glad for at jeg har fått bil og førerkort siden sist jeg hadde baby. For nestemann skal ikke ta buss med mindre det er krise.
Bussen jeg tar fra sentrum til vår bydel kjører et godt strekk på motorveien (80), og flere strekk i 50/60 km/t.


#30

Apple sa for siden:

Jepp. Så man har ikke andre muligheter enn å tviholde på vogna. I 90 km/t.



#32

-ea- sa for siden:

For ikke å snakke om utenfor Oslo.

I distriktsbussene her er det ikke mulig å ta med vogn inn, den må i bagasjerommet.


#33

Slettet bruker sa for siden:

Joda. Men det er ekstremt lav sannsynlighet for at barnet skades det aller minste om man bare legger det løst i baksetet bare rett ned til nærbutikken også. Vi gjør jo ikke det likevel.


#34

Apple sa for siden:

Ja det er nettopp det. Jeg føler meg faktisk tryggere år jeg kjører selv enn når jeg sitter på med en bussjåfør. Jeg, mannen eller mine foreldre har aldri kræsjet. Likevel ville jeg aldri kjørt uten sikring.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.