Bilen vår gikk i helgen tom for olje. Det vil si, vi hørte en tikkelyd, peilet og peilepinnen var så godt som tørr. Ingen lampe lyste. Det er kort tid siden oljeskift og vi peiler jevnlig da bilen bruker olje. Fylte på olje og tikkingen ga seg. Siden (altså søndag, mandag og før i dag) har bilen vært som vanlig.
Nå skulle jeg på bensinstasjonen og jeg hørte en rar lyd i motoren og det er akkurat som om motoren ikke drar skikkelig. Jeg snudde og kjørte hjem. En lampe blinket to ganger. Tror det var oljelampa, men er ikke sikker. Ble litt stressa ja. :flau:
Nei, det lekker ikke. Vi hadde jo oljelekkasje og hadde bilen på verksted, det er to mnd siden. Men klart, NOE er det jo, for den bilen kjører ikke så mange kilometer og var tom for olje.
Vår Opel sugde olje som en svamp, en dud på verkstedet mente det hadde med motoren å gjøre, og gav noen anbefalinger om hvilken type olje som ville vare lengst.
Hvis det ikke lekker, må den jo bli brukt opp raskere enn normalt, da :vetikke:
kan de ha fylt på en ugunstig type olje for to måneder siden?
Vi har Opel Zafira og går tom for olje rett som det er. Har alltid med en oljekanne i bilen og fyller ved første tikkelyd. Bilen sluker rett og slett olje (tror det går omtrent 10 liter i året - på 20000 km). Har fått beskjed om at dette er en svakhet ved bilen.
Hvis det ikke drypper noe sted, blir oljen forbrukt av motoren. Da er det typisk ventiltetninger eller stempelringer som er slitt. Sjekk eksosen - hvis den blir blåaktig når du gir gass er det stempelringene, hvis den blir blåaktig først når du slipper gassen etter en kraftig akselerasjon er det ventiltetningene. Begge deler koster å få utbedret, og på en ti år gammel Opel er det slett ikke sikkert at det lønner seg.
Det kan hjelpe noe å gå over til en tykker e olje. Hvis du kjører med 5W30 nå, prøv med 5W40 eller 10W40. Eventuelt gå over til 5W50. Fås på Biltema, koster ikke så mye - og når den bruker såvidt mye olje rekker den jo ikke å bli gammel heller, så da er det i hvert fall ingen grunn til å kjøpe dyr olje. Det spiller ingen trille hva som står i instruksjonsboka om hva motoren egentlig skal ha heller, når den nå er så slitt som det ser ut til.
Å kjøre med (altfor) lite olje vil ta knekken på motoren temmelig kjapt.
Vi bruker 10W40. Og sånn til vanlig bruker vi ikke urealistik mye olje altså, men må fylle litt mellom skift... Hva som skjedde denne gangen vet jeg ikke? Når du sier at å gjøre med altfor lite olje over tid vil skade motoren, hva mener du med "over tid"?
Ikke over tid, men i løpet av minutter når nivået blir så lavt at oljepumpa ikke får tak i nok olje til å pumpe rundt. Da vil noe skjære seg nokså umiddelbart. Som regel er det kamakselen som går først, men det kan også skje at stempler setter seg fast, at oljepumpa havarerer eller noe annet, det varierer fra motortype til motortype. Men da er det som regel ikke spor av olje på peilepinnen heller. Det er fortsatt en sikkerhetsmargin fra minimumsmerket på peilepinnen.
Siden du kjører på 10W40 nå kan du godt forsøke å etterfylle med 5W50 (behøver ikke å bytte olje, alle moderne motoroljer er blandbare). Da skal den i prinsippet bruke noe mindre olje.