Er det noen som har noe å si om disse ? Jeg har en Opel Zafira 2007 modell som jeg vurderer å bytte inn i en C4 picasso 2009 modell, automat. Noen som har erfaring med denne, eller noen formening om dette er et lurt bytte?
Jeg kan ikke si noe om selve byttet, for jeg aner ikke hvordan Zafiraen er. Jeg kan bare si at vi har Picassoen og jeg er veldig glad i den. Den har god plass, fantastisk utsyn, mange smarte løsninger og vi har ennå ikke hatt noen feil på den av graverende art. Det verste er at lyspærene går litt ofte, og vi merker også at vi gjerne skulle hatt litt mer drakraft ved forbikjøringer. Vi har 110 hester EMG.
Jeg har en liten C4, og har også hatt fire lyspæreskifter foran på under to år. Men, da lærer man jo å gjøre det sjøl :knegg:
Har hatt problemer med girkasse (automat, måtte bytte noen trykkbrytere eller noe..), og kortslutning i sikringsboks, men nå har jeg heldigvis fått dekt begge deler på reklamasjon da.
Ja det er et av ankepunktene jeg har. Zafiraen er 1,9, og Picassoen bare 1,6.
Vi kjører endel med henger, så jeg er litt redd for at det kan bli litt kjipt? Begge bilene er forresten diesel.
Jeg venter i spenning på flere meninger. Jeg skal tenke i noen dager, men det frister. Den hadde gått bare 35000, så den er ikke masse kjørt.
Jeg synes jo det er litt skummelt at dere har hatt problemer med automatgiret- det kan jo kanskje fort bli dyrt. Vi har en C3 allerede, og den tror jeg vi har byttet lyspærer på mange gang allerede, så det er et kjent problem.
Vi har Grand C4 Picasso (Exclusive), og jeg er veldig fornøyd! Super å kjøre, og med mange fiffige løsninger. :hjerter: Bilen har masser av plass til oss fire, og så gir setene bakerst oss muligheten til å ta med venner hjem fra barnehagen. Men de duger vel egentlig bare til kortere kjøreturer.
Min var nok bare en mandagsgirkasse. Og som sagt tok Citroën det som reklamasjon, var heldig og traff på en takstmann som hadde vært borti problemet før. ;) Har ikke hatt problemer med det i det hele tatt etter bryterne ble skiftet.
Vi har en sånn, men ikke med automatgir. Har hatt den i snart 3 år og er fornøyde. Har hatt problem med heving/senking, men fikk fikset det på garantien. (Ikke helt uten problemer....)
Jeg er jo litt redd for at de baksetene er enda mindre enn Zafiraens. Vi er som regel 6 stk. i bilen, så de må brukes daglig....
Vi så på en Renault 7-seter, men den var vesentlig gamlere og vesentlig dyrere. I tillegg sa ikke selgeren stort fint om de bilene,.
Noen som har noen gode tips om en ok minimum 7-seter. Vi har begge Minibusslappen, så det spiller ingen rolle om det er mer enn 7-seter. Men økonomi er dessverre en stor stopper. Jeg tror ikke vi klarer stort mer enn 300 000 (,mulig litt mer..)
Jeg har leid både Zafira og Citroen C4 i Spania, så erfaringen er jo ikke langvarig, men ut fra de korte ukene opplevde jeg Citroen'en som mye bedre. Stor bil som likevel var relativt lett å kjøre (men vrien å parkere i spanske parkeringshus).
Motorvolum betyr nødvendigvis ikke noe. En moderne 1.6-liter kan være mer kraft i en en eldre motor med større volum. Her bør man heller se på da effekt og dreiemoment, og hvordan det evt. føles. C4 Picasso er vel riktignok noe større enn Zafira. De senere år ser man en klar tred i at motorvolumet reduseres, samtidig som effekt og dreiemoment etc. opprettholdes. F.eks. VW har jo gått fra 1.9 til 1.6 i de fleste sine av modeller for det minste alternativet. Ytelsen motoren leverer er imidlertid omtrent den samme.
Det kom ny statistikk fra Svensk Bilprovning i går, og C4 Picasso gjør det der ikke spesielt godt for 2007-modellene som hadde vært til kontroll. 165-plass av 230 biler, og da med gjennomsnittlig kilometerstand godt under snittet for dieselbilene. Feilene ser ut til å mye være knyttet til hjuloppheng. Dette er jo ellers en statistikk som ikke sier så mye om feil ellers - du møter ikke opp til kontroll med en bil som ikke vil starte, gåen girkasse o.l....
Hvor mye er "en del med henger"? Tung henger? Kan være et element å vurdere hvis man i utgangspunktet hadde sett på modell med automatgir. Vet ikke hvordan historien til disse kassene er i henhold til å trekke mye.
Takk for svar :) Iom at vi er 6 stk i familien så må vi fylle hengeren full med bagasje dersom vi kjører på ferie. I tillegg blir den brukt til å hente ved, da altså helt full med ved.
Jeg har også sett på en Nissan,og har samme spørsmål ang. denne over her..
mrc sa:
Motorvolum betyr nødvendigvis ikke noe. En moderne 1.6-liter kan være mer kraft i en en eldre motor med større volum. Her bør man heller se på da effekt og dreiemoment, og hvordan det evt. føles. C4 Picasso er vel riktignok noe større enn Zafira. De senere år ser man en klar tred i at motorvolumet reduseres, samtidig som effekt og dreiemoment etc. opprettholdes. F.eks. VW har jo gått fra 1.9 til 1.6 i de fleste sine av modeller for det minste alternativet. Ytelsen motoren leverer er imidlertid omtrent den samme.
Det kom ny statistikk fra Svensk Bilprovning i går, og C4 Picasso gjør det der ikke spesielt godt for 2007-modellene som hadde vært til kontroll. 165-plass av 230 biler, og da med gjennomsnittlig kilometerstand godt under snittet for dieselbilene. Feilene ser ut til å mye være knyttet til hjuloppheng. Dette er jo ellers en statistikk som ikke sier så mye om feil ellers - du møter ikke opp til kontroll med en bil som ikke vil starte, gåen girkasse o.l....
Hvor mye er "en del med henger"? Tung henger? Kan være et element å vurdere hvis man i utgangspunktet hadde sett på modell med automatgir. Vet ikke hvordan historien til disse kassene er i henhold til å trekke mye.
Eldre Renault kan rakst være å kjøpe seg problemer.....
Sett ut i fra pris vil jeg vel også tro at Ford S-Max eller Galaxy kan være aktuell. Har vel også ikke vist seg som de mest feilfrie bilene. De har litt dårligere plassering enn C4 Picasso hos Svensk Bilprovning, men samtidig er det i snitt en del høyere kilometerstand, hvilket er viktig å ta hensyn til når man leser disse statistikkene.
Galaxy er i hvert fall en bil som kan være veldig når 6 seter skal benyttes permanent - er en ganske stor bil. Vanligeste her er vel ellers 125 hk dieselmotor. Satser man på S-Max kan man vel få med 140hk-motor for litt under det Galaxy koster med 125hk-motor. For 300 000 ser det ut som man kan få seg en 2009-modell Galaxy - f.eks. www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=27496213
Da er du heldig. Vi måtte gi 299.000 for vår 4 år gamle Ford S-max i februar med utstyrsnivå Titanium, og da jeg sjekket rundt så var det ganske gjengs pris for den årsmodellen og utstyrspakken. Varierte fra ca. 250.000 sørpå til over 300.000 her i nord.
Vi kjøpte en ny Grand C4 Picasso før jul. Da var den på kampanje til like over 300.000. Tror vi endte opp med å betale 335.000 etter noen småjusteringer (hengerfeste, takgrind, sommerdekk ...). Jeg syns den har fungert veldig bra. Veldig enkelt å folde de to bakerste setene opp og ned (men med setene oppe er bagasjeplassen nærmest ikke-eksistrende). Mange fine, lure ting som vi falt for. For eksempel lommelykt tilgjengelig i bagasjerommet - allerede brukt flere ganger. Innebygd solskjerm i dørene bak (og visstnok også i bagasjedøra - det har jeg ikke fått sjekket :sparke:). Elektriske speil som automatisk foldes inn når man låser døra.
Men mye av dette var jo noe som fulgte med på den kampanjeprisen vi fikk.
På vinterføre har den vært mindre stabil enn vår gamle bil (en Mitsubishi), men likevel grei nok. Vi er godt fornøyde!
Ligger flere Galaxy-er ute på Finn, både med 1.8 og 2.0 diesel, som koster ca. 300 000 med ganske ok utstyrsnivå og godt under 100 000 på telleren. Var vel også noen med Ghia-utstyrsnivå også blant dem.
Ja har slått den også fra meg :humre: Går litt fort i svingene. Tror du at Ford Galaxy eller S-max er vesentlig større enn C4? Har ikke rukket å prøvekjøre noen av de enda...
mrc sa:
Qashqai, selv i +2-versjon, er en ganske liten bil. Plassen skulle være være bedre i en Zafira...
Ford Galaxy er omtrent like stor som min Citroen C8. Den er nok også større enn S-max, uten at jeg kjenner den bilen veldig godt. Og Citroen C8 er betydelig større enn Grand Picasso. Vi teller også på knappene om vi skal kjøpe Grand Picasso og selge vår C8, men klarer ikke helt å gi slipp på all plassen vi har i C8'n. Det er luksus å ha plass til 7 voksne i gode seter (alle er like) og likevel ha plass til ok med bagasje. Mye av dette mister vi hvis vi går for en "liten" Grand Picasso, men det er nok det mest realistiske alternativet.
S-Max tror jeg dere kan skippe. S-Max blir vel mer som en mellomting av Zafira og Galaxy. C4 Picasso tror jeg blir en mellomting av S-Max og Galaxy igjen....
Ja- egentlig skal vi bare prøve S-maxen fordi Galaxyen er så langt unna. Vi tenkte at de kanskje har litt like kjøreegenskaper?
Mulig vi tar en tur til Hamar etterhvert og prøver Galaxyen.