Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Hva med Nissan NV200 7 seter Family Premium


#2

mrc sa for siden:

Ingen erfaringer eller stor kjennskap til denne, men i utgangpsunktet er dette en varebil tilpasset til å bli en rimelig og stor flerbruksbil. Jeg vil tippe komfort, støynivå og kjøreegenskaper ligger ganske langt bak biler som C4 Picasso og Ford Galaxy.

85hk motor i en slik bil vil jeg tro er ganske tragisk når den er litt lastet, og ren tortur hvis man skal ha henger i tillegg. I praksis kan man nok da også endre opp med et ganske høyt forbruk har jeg en mistanke om, pga. motoren må jobbe veldig hardt når bilen er litt lastet...

Rent sikkerhetsmessig tipper jeg også Galaxy og C4 Picasso ligger et godt stykke foran. Ikke har jeg sjekket hva som leveres av sikkerhetsutstyr her og bilen er heller ikke EuroNCAP-testet (og tviler på at den blir det...).


#3

mrc sa for siden:

Bare så litt på spesifikasjoner nå, og det er nesten overraskende å se elementer som trommelbremser bak på en bil i dag annet enn på småbiler. Lav hengervekt man kan ha på den. Stiv bakaksel bak er for så vidt vanlig på varebiler, og gir gjerne kjøreegenskaper deretter etc etc...


#4

gnuri sa for siden:

ok, da utgår i allefall den med høye kneløft.
Du virker som du har litt peiling- hva med Renault Espace eller grand espace? Da fra 2007-modell og nyere..Den er i allefall større enn Citroenen når det gjelder bagasjeplass...


#5

mrc sa for siden:

Personlig hadde jeg aldri funnet på å kjøpe Renault. Modellen solgt fra 2003 til 2008 med diesel ligger på 216 av 218 biler i Svensk Bilprovnings feilstatistikk - og det selv om bilen i snitt har veldig kort kjørelengde sammenlignet med snittet for de fleste andre modeller.

Jeg hadde styrt unna til de grader...

Jeg har lagt ut de nyeste tallene for 2007-modeller her:
www.bildedump.no/pics/66088051e4a55d02732a2e61187f48b8.gif

2007 er det nyeste som har det er sluppet tall for. For en del modeller er det visse ting man skal være klar over som tildels forklarer en del av tallene, og noen av tingene det her er trekt for er "brukerforsømmelse" slik som at på noen modeller er brukerne dårlig til å skifte lyspærer pga. det er såpass vanskelig og må gjøres på verksted (Les; Renault er vel en av de værstingene her, hvor man på modeller har hatt hjul som må monteres av for å skifte pærer foran...), feilfesting av tilhengerfeste på en del modeller som har avtagbart (mange VW/Skoda/Audi-modeller har fått trekk på dette - og det forstår jeg, for hvis man ikke leser brukersanvisningen er det ikke så lett å gjøre det riktig). Noen modeller kan ha fått en del trekk ut i fra småproblemer som er vanlige, f.eks. noen biler har frontlys som pærer må skiftes veldig ofte på og folk er dumme nok til å dra til i basis det som tilsvarer eu-kontroll uten å ha sjekket at lysene fungerer osv.

Videre er det faktoren med kilometerstand. Bilene er testet når de er tre år gamle. For noen biler er gjennomsnittlig kjørelengde for alle som har vært inne til kontroll vært f.eks. 45 000 km. Man kan for andre modeller igjen se at gjennomsnittet er 70-80000 km. Det er naturlig at bilene som har gått lengre har større slitasje på komponenter i hjuloppheng, bremser osv. Hvis snittet er f.eks. 75 000 for en modell, er det sikkert en god del av bilene som har hatt over 100 000 km. Altså begynner de å komme inn i en kjørelengde der en del slitasjedeler f.eks. knyttet til bremser kan ha behov for å skiftes.

Men når det gjelder Renault Espace er det mye tekniske problemer ellers, som nødvendigvis ikke kommer fram av disse tallene. Renault har lovet en kvalitetsløft nå for nye modeller, men det er strengt tatt litt for tidlig å se om de har klart å gjort noe med en del av "katastrofemodellene" de har hatt de 10-12 siste årene. Sett historisk sett både på Svensk Bilprovning og flere andre statistikker har Renault gjort det veldig dårlig over mange år nå, og det for mange av modellene.

Legg også merke til at man skiller mellom bensin og diesel i statistikken. Bakgrunnen for det er bl.a. at de som kjøper diesel gjerne kjører mer, så man vil også se at dieselutgavene av de fleste modellene i snitt har en del lengre kjørelengde. Gjennomsnittet av alle dieselbilene i undersøkelsen er ca. 80 000 km, mens det for bensinbilene er cirka 55 500 km.


#6

gnuri sa for siden:

Ok, da utgår altså den. Men hva hadde du vurdert i vår situasjon? Jeg begynner å ane at vi bør gå litt høyere i pris enn det vi i utgangspunktet hadde tenkt. Jeg tror ikke vi har noen problemer med å få lånt det vi vil..


#7

mrc sa for siden:

Sett ut i fra størrelsen dere trenger vil jeg vel nesten anse kanskje C4 Picasso eller Ford Galaxy som mest aktuell, hvis man samtidig vil ha en bil av nyere dato i den prisklassen.

Mitsubishi Grandis kan også være noe man kan se litt etter. Det er vel imidlertid en bil som ikke har solgt så veldig bra i senere år egentlig, så det er vel ikke så mange av dem tilgjengelig som personbil. Naturligvis, varebilutgaver kan omregistreres til personbil og setene skulle normalt sett følge med.


#8

gnuri sa for siden:

Takk skal du ha for god hjelp så langt da :klem:


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.