Vi venter vår første i august, og jeg er helt lost i denne barnevognjungelen...
Våre ønsker er ei vogn som er like god å trille i marka som i byen, som godt takler snøføre. Skal helst være stabil og føles trygg å trille selv når man går tur med en hund som trekker (spesielt når den ser andre hunder). Samtidig skal den helst være liten nok til å kunne dele baggasjerommet i en stasjonsvogn med nevnte hund, størrelse Schäfer. Tenker i utgangspunktet en kombivogn, hvor bagdelen varer ett stykke utover vinteren. Barna i vår familie har hatt en tendens til å bli fort store, så baggen må være litt romslig. Men vet jo ikke om det kommer til å gjelde vår lille pode, da... ;)
Om man i tillegg har mulighet til å ha barnet mot seg i sportsvogndelen hadde det vært helt perfekt, men så langt er ikke dette et must. Spesielt ikke om bagdelen varer lenge nok...
Buggis med vinterhjul. jeg er altså så hodestups forelsket i den vogna, kan ikke forstå at noen vil ha noe annet, egentlig. Mountain buggy er også fantastisk å trille, men bagen er mindre, og barnet kan ikke sitte vendt mot deg i sportdelen.
Hvis du skal ha stabil og trygg trille til markaturer og med hund, ville jeg valgt 4 hjuling med type sykkeldekk. Simo, Brio og Emmaljunga er de mest kjente og flotte vogner med store bager. Teutonia Mistral og Prestige er også ok kombivogner, de veier ca 12 kg og er lette å legge i bil.
Vurderer du 3 hjul, ville jeg sett på TFK, den har hånbrems og 90 ca lang bag. Da jeg trillet små, var OTH bagen 80 cm lang og 40 bred, novemberbarna vokste ut av bagene før dunpose sesongen var over. Og venninnen min gikk til innkjøp av Emmaljunga i tillegg, for å ha bag som var stor nok til vinterpose hele vinteren.
Eventuelt den nye TFK vogna som kan bytte hjul. Da kan du ha fast hjul til skogsturer, og 2 små fremhjul til bykjøring.
LoneLone sine mål er ikke helt korekte. OTH har bag på 76 mener jeg, mens TFK 82. Selv om det ikke høres ut som en stor forskjell så er det snakk om måneder for en baby. Ofte går jo babyen fort opp før den stopper opp og vokser en del saktere.
Den vanlige TFK Twist har også 104cm liggelengde i sportsdelen. Hva den nye Joggster x har er jeg litt usikker på, men tror ikke den er mye mindre akkurat. Men den har fordelen med at fremhjulene kan byttes ut. Du kan velge mellom Fast, Roterende, eller dobble roterende.
Nå er jeg ikke sikker på hva denne nye TFKen er, men vi kjøpte en TFK Joggster Twist i høst og er kjempefornøyde! Vi importerte den fra Tyskland for å få den nye multiX bagen med mulighet til å ha sportsdelen mot deg. Du gjør om bagen til sittedel. Og det vil også si at om du har et barn som oss, som ikke er tilfreds med å ligge nede i bagen spesielt lenge, så kan du bare ta opp ryggen så de får se ut. Fungerte kjempebra! Den er ikke like stor som den vanlige bagen, men justeringsmulighetene veide godt opp for dette synes vi.
Sportsdelen er også veldig romslig og god. Jeg trodde ikke det var så nøye med håndbrems, men jeg har blitt veldig glad i den. Den er god å trille også på snø (i den grad noe er godt å trille da...)
Vi importerte den fra Tyskland fordi den nye bagen ikke hadde kommet i salg i Norge enda, og betalte omtrent halv pris og har ikke hatt noe problemer. Det kan kanskje være litt vanskeligere dersom noe skjer med vogna, men da har vi 5-6000kr å reparere for før vi er på vanlig norsk pris...
Vi hadde en Emmaljunga City cross først. Den likte vi overhodet ikke, så vi endte opp med å kjøpe TFKen i stedenfor. Jeg trodde ikke tre hjul var noe for meg, men nå ville jeg ikke gått tilbake til fire faste hjul.
Så langt kan jeg ikke si stort mer om den enn at den ser veldig fin ut her den står ved siden av pc-en. :ikke fått baby enda:
Jo - jeg kan si at jeg sparte flere tusen på å kjøpe den fra Tyskland. Da kom den på seks tusen ca med kombivogn, stellebag, regntrekk og koppholder inklusive frakt.
Jeg skal ha ny bag nå til min Twist fra 2008, og kommer til å importere den fra tyskland. Er store prisforskjeller. Når jeg skal ha Maxi Cosi sete, base, og bag til TFK og noen adaptere og regntrekk osv kommer alt på 3500kr ink porto og moms. I Norge ville samme pakke havnet på over 7000kr.
Hehe. Var lite bilde jeg la ut ;)
Gleder meg til å få min med bag på også, har aldri hat den med bag på. Sist hadde jeg en annen vogn med bare 76cm lang bag og den ble for liten når han var litt over 3mnd gammel. Gleder meg til å kunne ha bag litt lenger enn det.
Så om jeg har skjønt det rett så er TFK joggster X med MultiX-bag en vogn der man kan ha sportsdelen mot seg, og kan skifte fronthjul mellom fast og svingende hjul? Men den MultiX-baggen må man bestille fra tyskland, da. Synes det er litt skummelt, men det er jo mange andre som har gjort det og det har gått bra.... Hvor har dere bestilt fra??
Nå tror jeg at jeg har kommet frem til den perfekte løsning for vår del om vi noen gang skulle få nr 3.
Vi bor litt utenfor sentrum, så det er ikke så mye bytrakking her. Vi bor i et turområde.
Jeg har tidligere sverget til bugaboo cameleon, men da bodde vi nærmere byen og den skulle fungere på buss og i bil og lignende.
Neste gang blir det å ha en vogn som er kraftig, stor, gjerne tung, men skal ha tre hjul eller svinghjul da jeg hater å løfte på vognen for å svinge. Den trenger ikke være så liten sammenlagt eller lett å legge sammen. Planen er å ha en trille i tillegg til sånne ting. Den kan bo i bilen og babyen kan ligge i den. Vi har en Bugaboo Bee, og den fungerer utmerket til en nyfødt. Og vi har bæretøy.
Og en ting som er greit å huske på når det gjelder hvor stor bag du skal ha: Når på barnet blir babyen født. Kommer den på våren er den nok stor nok til en GOD sportsdel til høsten. Men blir den født på sensommer/høst, vil man ha en bagdel som holder ut vinteren.
Takk for svar. Da kan jeg finne et barnas hus og ihvertfall se på vogna.
Og har nå skjønt at det ikke er sportsdelen som vender mot deg, men MultiX-baggen som er mot deg og kan "tippes" sånn at det blir som en sprortsdel og barnet sitter mere oppe...
Takk for svar, det er jo absolutt en mulighet å ha to vogner. Knerten kommer i august, så ser for meg at jeg må/vil ha baggdelen hele vinteren ja. :jupp: Foreløbig så er det ett must at den passer inn i bilen, min familie bor langt herifra, så vi kommer nok til å kjøre med baby/barnesete, barnevogn, hund og så mye baggasje som mulig mer enn en gang.
Mange spsm her nå, men dere TFK-eksperter: I tillegg til at jeg ikke skjønner hva facelift er, hva er forskjellen på joggster III og joggster X ???? :confused:
Joggster III er en 3hjuling med fast hjul.
Joggster Twist er en 3hjuling med roterende hjul (et must!)
Disse vognene er helt like utenom hjulene.
Joggster X er en annen vogn. Samme merke, men annen utsende.
Denne har hjul som kan byttes helt ut. Så man kan ha det svingende enkelthjulet, eller et sett med 2 mindre men også svingende dobbelhjul, eller et fast hjul. Denne muligheten har du ikke på den vanlige Joggsteren som var den første vognen fra TFK.
Bagen kan brukes på begge. Multi x bagen kan brukes på begge disse typene, mens den vanlige store bagen kan brukes også på paraplytrillen til TFK som heter Buggster. Jeg har denne trillen og kommer derfor til å velge den vanlige bagen som ikke kan brukes som sittedel. Også fordi denne bagen er 5cm større enn den barnet kan sitte i.
Smak og behag hvilken vogn man vil ha. 90% av TFK vogner der ute er vel Joggster Twist.
Jeg fikk litt skrekken for trehjuling kombinert med hundelufting da jeg veltet vogna med min niese for noen år siden, så vi har gått for Emmaljunga City Cross. Babyen har ikke ankommet enda, så hvor fornøyde vi blir med den i bruk vites ikke, men den er ihvertfall stabil, lett, god å trille - også på sti eller vinterføre, og er etter min mening også fin å se på. :) Bagen har også grei størrelse etter det jeg forstår.
Lykke til med valget, vi følte oss rimelig lost i jungelen vi også!
Av de vognene vi har hatt, er jeg mest fornøyd med Teutonia Mistral:
4 hjul --> lang mer stødig enn 3-hjulinger
Lett
Enkel å slå sammen
Ikke så skrekkelig stor sammenlagt
Man endrer lett retning ved å vippe håndtaket over til den andre siden, så du kan ha barnet mot deg eller fra deg.
Den har regulerbart fotbrett, noe mange sportsvogner ikke har.
Mistral består av en sportsvogn som du setter en mykbag inn i. Minuset er at den ikke er så veldig stor, så sportsdelen kan neppe brukes ut hele vognperioden. Jeg tror vi gikk over til TFK da Knerten var halvannet år eller så. Da kunne han brukt den lenger, ja, men han var lang for alderen og vi så at vi uansett måtte gå over på en større vogn. TFK-vogna var veldig god å trille, men på ingen måte så stødig som den fra Teutonia. Jeg forstår ikke hvordan folk kan oppleve trehjulinger som like stødig som firehjulinger.
Vi kjøpte forresten fra bikeshop2000.de. Fungerte supert. Siden ser IKKE bra ut, men vi fant dem som anbefalt via amazon, så vi stolte på det. Vi ringte ned og sjekket at de hadde det vi skulle ha inne så vi skulle slippe å vente lenge (det var vår skrekk, etter å ha hørt om andre som ventet leeeeeeeenge...). Jeg tror vi hadde den på døra på under en uke, og kostet oss som sagt under halvparten av prisen her hjemme, inkl mva. :D
(og vi fikk solgt den sterkt hatede emmaljunga city crossen (mulig vi hadde en "mandagsvogn", men den var det mye tull med!) til nesten samme pris, så det ble nesten gratis å bytte vogn :D)
Jeg prøvekjørte ei TFK-vogn i forrige uke. Med bag på. Himmel for noe møl. Jeg innser at jeg er veldig kon servativ og mer opptatt av stabilitet og soliditet enn at det skal være et populært merke. banner i kjerka
Jeg var også opptatt av an den skulle være stabil og god,det fikk jeg med oth-vogna vi hadde. Simoen ble fort byttet ut ,den passet ikke for oss i det hele tatt.
Vist det er merke man er opptatt etter så ville vel folk flest hatt Simo?
Jeg har alltid synes at TFK vogna er veldig stabil og god. Stabil nok ihvertfall. Jeg har vert borti mange dårlig billig 3hjulinger som ikke er stabile.
4hjulinger er nok som oftes litt mer stabil ja, men fordelene med 3hjuling tar opp for den lille ekstra stabiliteten.