Jeg ser jo at det er en vesentlig prisforskjell som kan peke mot at Ford er bedre enn Citroen, men hvorfor? Er det kvalitetsforskjell i alle elementer eller i viktige deler? :blånn:
Jeg har ikke personlig erfaring, men ville gått for Forden. Det er basert på at alle jeg kjenner som har S-maks er kjempefornøyde, og at de jeg kjenner som har Citroen er misfornøyde, mange feil med bilen (dog ikke akkurat denne) og dårlig service på verksted.
Tidligere har vel S-Max blitt levert med noe større motor enn GC4P, samt at det er en noe tyngre bil. Da blir det litt ekstra avgifter. At vekten er forskjellig ligger også i at S-Max er større på en del områder.
GC4P kan for eksempel ikke trekke mer enn 1200 kilo henger, mens S-Max selv med minste motoren kan trekke 1750 kg. Selv med den større 2.0-motoren er det vel 1400 kilo på GC4P. Litt usikker på hva S-Max med 1,8-dieselen kan trekke - vil tro at det er det er minst det samme som med 1.6-motoren som har erstattet 1.8-motoren. Dette med tilhengervekt er for en del ikke viktig overhode. Samtidig er det det et element i jakten på å få ned forbruket hos bilprodusentene, når man ikke trenger å ta hensyn til tung tilhenger for motorstyring og bremsene som benyttes på bilen.
Skal man se langsiktig holder nok S-Max seg bedre i pris enn GC4P vil jeg tro - Citröen har tradisjonelt sett høyt verditap. Når prisene sammenlignes må man videre se på utstyrsnivå. F.eks. for to nye biler kan det være forskjeller i pris som utjevner seg når utstyret man trenger er plukket fra tilbehørslistene, eller at det ene bilen har noe standard som er tillegg på den andre.
Kjøreegenskapsmessig er S-Max den beste bilen i denne klassen.
Ifølge spesifikasjonslistene til Opplysningsrådet for veitrafikk er det 1050 eller 1180 kg for alle Grand C4 Picasso-modellene som selges i dag med 1.6-liters-motoren og 1450 for de med 2.0-liters-motoren. Det stemmer med det som står her: www.citroen.no/Resources/Content/NO/Tech_specs/Grand_C4_Picasso_techspecs.pdf
Til sammenligning kan en Golf med 1.6-liters dieselmotor dra 1400 kg, så det sier egentlig litt om hvor svak denne bilen er på dette området.
ok- det stemmer sikkert. Da var det nok 2,l modellen han snakket om..
mrc sa:
Ifølge spesifikasjonslistene til Opplysningsrådet for veitrafikk er det 1050 eller 1180 kg for alle Grand C4 Picasso-modellene som selges i dag med 1.6-liters-motoren og 1450 for de med 2.0-liters-motoren. Det stemmer med det som står her: www.citroen.no/Resources/Content/NO/Tech_specs/Grand_C4_Picasso_techspecs.pdf
Til sammenligning kan en Golf med 1.6-liters dieselmotor dra 1400 kg, så det sier egentlig litt om hvor svak denne bilen er på dette området.
Jeg bare elsker, elsker, ELSKER S-max'en min. :elsker: Kan ikke få fullrost bilen nok. Helt fantastisk god å kjøre, suverent god plass og bekvem på alle måter. :forelska:
Sier min siden den pr. def er konebilen min, men dog fungerer som Familiebilen. :knegg:
Kjøp med 7 seter selv om dere ikke har bruk for det i det daglige, det er superkjekt hvis dere plutselig skal ha med en venn av ungene noe sted, kjøre til fotballtrening etc.
Hvis du har skuminnleggene til oppbevaringsrommene så er det ikke noe problem. :nemlig: Det står spesifisert i instruksjonsboka til bilen vår hvordan du skal gjøre det dersom du skal bruke sete med støttebein.
Minstemor har AG Duologic og der treffer støttebeinet midt oppå lokket til oppbevaringsboksen.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.