Jeg sendte en pakke 25. mai, men mottaker har ennå ikke fått den. Pakken er sendt som brev, dvs at den ikke kan spores. Den er sendt fra post i butikk, jeg har kvittering på betalt porto og skal innom med alle opplysninger om sender og mottakernavn i dag, slik at butikken kan melde pakken savnet til posten.
Har du opplevd at pakker blir borte? Har du opplevd at pakken kom til rette igjen? Er det noe jeg bør gjøre som jeg ikke har gjort?
Så var det saken med en mottaker da, som ikke har mottatt noe hun har kjøpt fra meg. Og her blir det jo selvsagt ord mot ord, jeg sier at pakken er sendt og hun må tro meg. Hun sier at pakken ikke er mottatt og jeg må tro henne.
Hva er riktig å gjøre om pakken ikke dukker opp? Hun har altså betalt for en vare hun ikke har fått, bør jeg betale tilbake? Er det jeg som bør dekke tapet siden pakken aldri har komt frem?
Har du opplevd noe lignende og hvordan løste du/dere saken?
(Og ja: Pakken burde selvsagt blitt sendt med sporing, men det er ikke det jeg spør om her...)
Jeg har sendt i alle fall tre brev som aldri kom frem. Har ingen tips til hva du bør gjøre.
Jeg synes at den som bør dekke tapet er den som bestemte at pakken ikke skulle sendes med sporing. Hvis jeg som kjøper ber om at en pakke skal sendes uten sporing så får jeg ta tapet. Hvis jeg som selger sender pakken uten sporing uten at det er avtalt med kjøper bør jeg ta tapet.
Kinkig. Og jeg har ingen erfaringer med pakker som er blitt borte i postgangen.
Hvordan kom dere fram til sendemåte? Dersom det var kjøpers valg å sende på rimeligste måte, så tenker jeg at det er hun som må ta ansvaret for at det ikke er mulighet til å spore opp pakken og at innholdet ikke er forsikret. Dersom du har annonsert en gjenstand med pris inkludert porto, så tenker jeg det er du som selger som står ansvarlig. Men det er kanskje ikke noen av delene?
Jeg hadde levert tilbake pengene,siden jeg har solgt en vare som den andre ikke har fått.Selv om det ikke hadde vært min feil så syns jeg det er feil å få pengene.
Ja, jeg har opplevd at en pakke ble borte i posten. Det var en ting jeg hadde solgt. To uker etter at jeg hadde sendt pakken fikk jeg mail fra kjøper der hun skrev at hun enda ikke hadde fått pakken. Jeg syntes selvsagt det var veldig leit, og var redd kjøper skulle tro at jeg ikke hadde sendt pakken i det hele tatt. Men hun trodde meg heldigvis, og sa at det var greit. Hun ville ikke ha pengene tilbake. (Det var heller ikke noe stort beløp altså.) Var jo ikke min skyld at Posten hadde rotet den bort, skrev hun.
Etter 2-3 uker til fikk jeg ny mail fra henne. Da hadde pakken plutselig dumpet ned i postkassa hennes. :)
Jeg er enig i at den som gjorde valget om å sende uten sporing bør dekke tapet. Ellers ville jeg nok ventet noen uker med å gjøre opp; plutselig kan pakken dukke opp. Hvis den fortsatt er borte om 3-4 uker hadde jeg ansett den som tapt.
Saken er den at vi byttet en vare. Hun hadde noe jeg ville kjøpe, jeg hadde noe hun ville kjøpe, så vi byttet. Hun sende meg sin pakke, også denne sendt som vanlig brev. (= uten sporing) Pakken kom frem. Jeg sendte min pakke på samme måten og det er altså denne som er borte.
Jeg tenkte å vente en måneds tid før jeg anser den som tapt og jeg tror nok med og kjøper kommer til enighet. Jeg ville bare lufte problemstillingen og høre hvordan andre har løst problemet.
Jeg ville ventet. Min erfaring er at det gjerne dukker opp etter en stund, enten hos mottaker, eller tilbake hos sender. Hvis den ikke kommer fram i det hele tatt, syns jeg det er en god løsning å dele beløpet. Siden det er snakk om et bytte, må dere bli enige om hva det beløpet skal være.
Pakker som ikke er stjålet, havner på et lager i Kristiansand fikk jeg vite. Der kan man etterlyse pakken sin. Det er en frist på 2(?) uker etter den er sendt, eller noe.
Jeg har opplevd at pakke har blitt borte (på vei til meg), men den dukket opp igjen. Så lenge du har fylt ut riktig adresse og satt på tydelig avsender adresse, så skal det mye til å bli borte. Jeg har aldri opplevd at pakke ikke har dukket opp igjen.
Årsaken den gangen jeg savnet pakke var at pakka var for stor til postkassa og jeg hadde ikke fått lappen de skulle legge i kassa om det. Ringte først posten og de kan registerer en etterlysning (da er det lurt og oppgi hva som er inni pakka også, for det kan jo ha skjedd noe med innpakningen på veien også.) Jeg fant igjen min pakke i hylla på post i butikk. Etterhvert hadde den jo blitt sendt tilbake til avsender hvis jeg ikke hadde dukket opp der.
Nå har jeg ringt posten og snakket med en superhyggelig dame. Hun ringte butikken der jeg sendte pakken, hun ringte mottakerpostkontoret og hun skrev savnetmelding til interntbruk innad i posten.
Jeg har ikke mistet noe i posten tror jeg. Men jeg har opplevd at det har tatt sinnsykt med tid før pakken har blitt returnert til sender etter å ha ligget på feil postkontor eller ha havnet hos feil mottaker i noen uker. Det varierer om det er min tidligere adresse fra ørten år siden, ei med tilsvarende fornavn eller et annet sted i gata her (langt navn, det hender det siste sifferet forsvinner pga for liten etikett eller noe). Men kommet til slutt har det alltid.
Dette skjedde meg to ganger i fjor. En gang med en handel her på forumet, og en gang med en handel fra nettbutikk i England. Ingen av tingene kom noengang til rette. Nettbutikken i England svarte aldri en gang på henvendelse, hun jeg handlet fra her på forumet utviste meget god service og sendte meg en tilsvarende ting. Det var mye mer enn jeg hadde forventet, jeg hadde i utgangspunktet tenkt at vi kunne dele summen i to eller noe.
Jeg har opplevd det tre ganger. Den første var en av pakkene SpetakkelRandi mistet, den ble bare borte. En annen gang var det jeg som sendte en silkekjole, den har etter det jeg har hørt heller ikke kommet til rette noen gang. I begge tilfellene har selger dekket kostnaden. SR tilbød seg, og det gjorde jeg også. Litt sure penger for alle parter, men jeg tenker det går litt på karma. Uhell skjer, og denne gangen var det jeg som var uheldig.
Den tredje gangen var det Minni her som sendte meg en pakke, som posten hadde hatt liggende hos seg i vinter og vår. De nevnte det selv en gang hun kom for å sende meg noe annet. :dåne:
Har opplevd det samme to ganger. Venter p svar fra posten ang siste sending som er savnet. Første pakken dukket aldri opp igjen. Kjøper fikk erstatningsvare fra meg.
Nei, ting er alldri blitt helt borte, men det er hendt at jeg ikke fikk hentelapp og post ble sendt i retur (mener nå at det kun har vært pakker fra utlandet). Når jeg har sendt ting registrert har jeg ikke bare tenkt på risikoen for at de ble borte i posten, men også muligheten for at mottaker fikk pakken og så rotet den bort selv (typisk nettbutikker).
Jeg "kjenner" mottaker godt nok til at jeg er sikker på at pakken ikke har dukket opp når hun sier det, og vi kommer nok til enighet ang hvem som skal betale hva. Dette er jo verken min eller hennes feil, og jeg står i de pengene varen kostet.
Men det er søren så irriterende. :(
Jeg har opplevd to ganger at det jeg har solgt ikke kom frem.
1: Solgte en jakke her inne til slikk og ingenting. Sendte den som brev. Dro til postterminalen. Postmannen tok den direkte med seg, for han stod og tømte postkassa da.
Jakka kom ikke frem. Kjøper ville ikke ha pengene tilbake.
2: Solgte en gummibukse (eller var det et helt sett?), dette også til en liten sum. Pakken kom ikke frem.
Jeg hadde et sett til (enten bukse eller sett, husker ikke) hjemme, så jeg sendte det i stedenfor.
Begge pakkene ble sendt fra postterminalen i nabolaget. Jeg bruker ikke det stedet mer..
Begge pakker/brev var tydelig navnet med mottaker og avsender.
En gang opplevde jeg å sende en pakke som kom til meg (som stod som avsender, og den mottok jeg et par dager etter jeg sendte den). Da fikk jeg sendt den en gang til uten kostnader. :knegg:
Jeg har i alle fall sendt inn etterlysning, mottatt standard beskjed om at de leter, og så fått standard beskjed om at de dessverre ikke klarte å finne de.
[font=Comic Sans MS][/font]
Og der ser jeg at jeg hadde svart i den andre tråden og oppklart at det var regnsett jeg hadde sendt. :knegg:
Jeg har opplevd det selv her inne en gang, og trodde selvsagt på selger at hun hadde sendt pakken. Den dukket aldri opp. Jeg ville ikke ha penger tilbake, men vet ikke hva jeg ville gjort om verdien var stor (mest sannsynlig sendt med sporing tror jeg).
[/FONT]
Tror det må være meg dette, jeg klarer ikke huske nicket men det høres kjent ut at jeg har kjøpt noe av deg. Det var en bukse! :ja: Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med at du sendte en ny bukse, det var langt over forventning.
Jeg kan oppdatere tråden med at pakken kom i retur til meg og hadde en rosa(!) lapp påklistret der det stod "Ikke hentet". I og med at mottaker aldri hadde fått noe hentelapp og posten ikke skjønte hva i all verden som hadde skjedd, resulterte det hele i at jeg fikk 90 kr i frimerker og dermed dekket 2. gangs sending. Og nå er pakken fremme hos mottaker.
Så bra at den endelig kom frem, og at den ikke var blitt borte. Men jeg trodde det var vanlig å sende purring når pakker ikke blir hentet. Det har iallefall jeg fått tidligere.
Jeg har selv flere ganger fått purring uten å ha fått den opprinnelige hentelappen, så at det innimellom skjer at man ikke får noen av delene, det har jeg ingen problemer med å tro på. (Eventuelt kan selvsagt lappen ha havnet innimellom reklame eller annet som er kastet.)
Når man ikke får vanlig hentelapp, er det i alle fall kjekt å få en purring. Mottaker fikk ingenting, og da hun spurte på sitt lokale postkontor (hun spurte etter pakken mens den lå der og spurte på ny etter at den var sendt i retur), så skjønte de ingenting.
Men god service og dekking av ny porto når pakken endelig kom i retur til meg - den skal posten ha.