Jeg synes ofte det er så himla firkantet å ordne med flybilletter. Det hender jo det er en endring i reiseplanene, og jeg skjønner ikke hvorfor kundeservice ikke er en del av greia når det gjelder billettkjøpene. Det er så himla rigid. :gaah:
Nå har jeg et blodferskt eksempel. Jeg har for noen uker siden kjøpt billetter til USA, med SAS. Jeg har kjøpt economy extra, fleksible billetter. Sjempefleksibelt. :himle: Jeg skal fly hjem fra New York, men ringte nå for å kjøpe en tilslutningsbillett, slik at jeg kan fly Boston - NY - Oslo. Dvs et ekstra hopp. Og det får jeg ikke lov til! Jeg kan kjøpe billetten separat, men da får jeg masse tull med å måtte sjekke inn bagasje på nytt, og om det ene flyet skulle være forsinket vil jeg ikke være "taken care of". Disse tingene er litt viktige fordi jeg reiser alene med barn. SAS sier da altså at jeg ikke kan endre dette i ettertid. Jeg måtte bestilt det slik med det samme. :gal: Hva er logikken i det? Mer penger til SAS, ingen endring av eksisterende flyseter. Ingen ulemper for dem. Så hvorfor ikke?
Jeg kan få lov til å kansellere billettene og kjøpe nye, men det kommer på 800 Euro. Jeg vurderer sterkt å kansellere flighten og fly med British Airways i stedet. :mumle:
Signerer så gjerne, har opplevd så mye at da vi ble rammet av SAS streiken (nok en) i 2007, så sverget jeg på at jeg aldri mer skulle fly med dem - og det har jeg heller ikke gjort. Jobben booket meg inn på SAS hotellet i Beijing en gang (uten at jeg fikk et ord med i laget) og det gjorde vondt helt inn i sjela å ligge der :knegg:
Det er vel ikke bare sas, men det er ganske uforståelig hvordan flyselskaper og flybilletter virker. Jeg fløy til geneve for en stund tilbake, og da ble ett av flyene cancellert slik at vi måtte via frankfurt istedenfor direkte fra københavn til geneve. Altså ett ekstra hopp. Dette var ikke noe vi ønsket, men vi ble ombooket av flyselskapene. Først fikk jeg beskjed av sas i Trondheim om å fikse nytt boardingkort i københavn. Så sto jeg i i skranken til SAS i københavn i 45 minutter med en ansatt som bannet og svertet over at de ikke hadde fikset alt i Trondheim, det å få meg videre med det flyet jeg hadde blitt booket om til var ikke videre enkelt. Så sto vi i Frankfurt, der var det mitt reisefølge som måtte ha nytt boardingkort fordi de ikke hadde greid å fikse ting på gardermoen. Og vi sto i halvannen time og ventet på en ansatt som forklarte oss at problemet var at "du har to reservasjoner, men bare en kupong, hvem som helst kan jo gjøre reservasjoner, men man må jo ha billett på strekningen i tillegg for å få reise". Igjen, det var ikke vi som hadde bedt om ombooking. :gal: Det er så innmari rigid at det er til å få mark av.
Er det SAS som har svart deg dette, eller er det noe du antar fordi du da har to separate bestillinger? Jeg synes dette høres veldig merkelig ut, Pepper Lemon. Jeg sier ikke at jeg ikke tror deg, men at jeg synes det høres veldig merkelig ut hele greiene. Vanligvis er det nemlig ikke noe problem sjekke inn gjennomgående - selv med to separate reservasjoner, så lenge bagasjen sjekkes inn til slutt-destinasjonen når du sjekker inn i Boston. Kan det være at det er for kort tilslutningstid mellom de to flyene, slik at det er to forskjellige datoer det dreier seg om?
Nuvel. Regler er regler, og ja noen ganger kan de synes vrange, men trøst deg med, og tro meg på, at reglene er ganske så identiske hos alle de store flyselskap-alliansene.
Elin: Såklart det er SAS som har sagt det. En veldig hyggelig dame, forsåvidt, som måtte forholde seg til det du sier, at regler er regler. Og det er akkurat det som er det rigide. Selv om det er urimelig går det ikke an å gjøre noe med det, for det er en regel. Jeg synes det er helt merksnodig at det ikke tilrettelegges for mersalg. Lite kundevennlig er det også.
skulle da bare mangle om jeg ikke forsvarte min egen arbeidsgiver og arbeidsplass akkurat slik alle andre ville gjort dersom man følte kritikk var urettmessig. Men at man drar inn streik som et argument blir litt søkt, for jeg kan faktisk ikke huske sist SAS Norge sist streiket.
Jeg synes Elin har litt rett i akkurat det med streikingen. Det er så utrolig sårbart med fly, for det er så mange sterke fagforeninger, og det holder liksom med en liten del av maskineriet så stopper hele greia. Så hvis flyvelederne eller bagasjelemperne eller cateringen eller securitas eller flyvertene eller flyverne streiker, så er det same shit for meg - jeg blir like forbannet på flyselskapet fordi jeg ikke kan reise som jeg vil.
Men det er vel liten tvil om at fagforeningene i SAS har vært et businessmessig kjempeproblem i turbulente tider.
Jeg foreslår at du retter denne saken til Customer Relations i SAS, for jeg synes fortsatt saken din høres litt spesiell ut. Det kan være misforståelser her, og om ikke annet så får du sagt i fra. Tilbakemeldinger er den eneste måten man kan bli bedre på.
Men er det riktig å gi flyselskapet skylden dersom flyvelederne streiker?eller er det bare fordi flybransjen er en bransje det er legitimt siden tidenes morgen for folk flest å gi flyselskapene skylden for alt som har med hele bransjen å gjøre?
Ofte virker det slik.
Jeg kan vel ikke gi NSB skylden dersom 37-bussen fra Helsfyr var forsinket slik at jeg ikke rakk NSB sin rute 41 til Trondheim, eller kan jeg det?
Og hvem skal jeg gi skylden dersom den brevpakken min til tante Berta i Tromsø ikke kom frem fordi SAS sine stuere i Tromsø streiket? Skal jeg gi Posten skylden eller SAS? Eller kanskje paraply-organisasjonen som de ansatte er organisert under?
Men Elin, "i virkeligheten" er det jo slik at det som regel er de som er ansiktet utad som får ansvaret og blir uglesett, i mange tilfeller. SAS får ansvaret selv om det egentlig er flygelederne som burde hatt det, i gitte situasjoner. NSB får det fordi de er ansiktet utad og det er de ansatte der folk møter på, ikke de ansatte i Jernbaneverket. Vi er vel konstruert slik at vi hugger på den nærmeste huggestabben, noe annet er for komplisert. Selvsagt er det ikke rettferdig, men det er vel sånn vi funker.
Ja, vi er konstruert slik. Dessverre. Derfor virker boikott også stort sett bare mot sin hensikt ettersom det er vanskelig å se sammenhengen eller tenke rasjonelt dersom man blir rammet av noe uforutsett. Det føles litt godt i kroppen å finne syndebukker, sånn at man får ut litt sinne fordi man egentlig bare er skuffet, lei seg og rammet.
Å "kaste søle" på samtlige SAS-ansatte er nok vel dramatisk. I 2007 var det kabinpersonalet som streiket hvis jeg ikke husker feil? Danske, svenske eller norske, jeg usikker - SAS som flyselskap i alle fall. Streik er nå en ting, men oppfølgingen i etterkant og måneder med papirer fram og tilbake for å få refusjon av billetter gjorde sitt til at toppen var nådd. Godt mulig vi var uheldige med saksbehandler. Synes boikot er et dramatisk ord, vil si det er mer shoppingpreferanser slik det er i alle bransjer. Får jeg gammel melk tilstrekkelig ganger på Rimi, så går jeg heller til Kiwi.
Det har noe med at prisen paa billetten blir regnet ut helt anderledes avhengig av om den gaar A til B enn om den gaar A C B. Det er det samme for de fleste flyselskaper, men er vanligvis mulig aa faa til mot et saftig tillegg om man bare moeter et velvillig menneske paa billettbestillingen som vet hvordan det skal gjoeres.
Problemet er vel egentlig at de som sitter paa billettbestillingen er unge, underbetalte, daarlig opplaerte mennesker som egentlig heller skulle oenske seg en annen jobb. At alle telefonsamtaler tapes og skal vaere unnagjort paa et visst antall minutter hjelper nok heller ikke paa servicen.
Ok... I rest my case. Hadde fortrengt det antakelig. Forøvrig var det en ulovlig streik som ikke hadde støtte blant SAS' norske og svenske kolleger. Det er heller ikke riktig slik det står at de ble tatt ut i streik. De valgte å streike ulovlig, og streiken varte sånn ca. 4 timer om morgenen. Den fikk antakelig alvorlige konsekvenser for norske reisende.
Og mer turbulent kommer det til å bli dersom Europeiske luftfartsmyndigheter får det som de vil så skal flyvere og kabinpersonale kunne jobbe 18 timer i strekk fra 2013. (I dag kan vi bare jobbe 16 timer i strekk) DET skal ikke jeg være med på i hvert fall, og jeg skal i hvert fall ikke sitte ombord i et fly hvor piloten sitter på den 17 timen... så ja, streiker blir det nok framover. Ganske sikkert.
Mulig jeg bare hadde uflaks, men jeg fikk skikkelig dårlig service fra dem en gang, bestemte meg for å gi de en sjanse til, og jaggu var det ikke dårlige greier igjen. Så nå har jeg gitt dem opp.
Jeg har helt motsatt opplevelse. Jeg har aldri fått bedre service enn på British Airways. Og så elsker jeg dem litt for at de oppgraderte oss til business class på tur til Mexico en gang. :elsker:
Selv med en venninne i ledende salgsstilling hos SAS, er det umulig å omgå reglene. Har billetten kode sånn og sånn, da er svaret, og prisen det samme. Gullkort gir priorinteringer. Ellers ingen forskjellsbehandling.
Kjiipe Norwegian stengte innsjekkingen 37 min før avreise, en uke til neste avgang :sint:.
Kjipe SAS hadde arbeidskonflikt i København en Mai dag. Kaos med 119 kansellerte avganger mellom kl 07 og 09. Vi fikk kost, losji og taxi, men det var ikke akkurat som hotellet i St.Germain, Paris.
Kjipe NSB lot meg, med to småbarn, sitte på Ringebu i 4 timer uten informasjon sist fredag. I alt 13 timers reise med "vet ikke" til svar og ingen servering eller service, for så å returnere hjem.
Kjipe Britannia lot oss sitte i flyet på bakken i 7 timer uten å servere annet enn vann i tannlegeglass. 4. April 2000. Og et par andre hendelser med Britannia.
Hva var så kjipt med BA da, Neket? Bare nysgjerrig. Jeg synes BA er et bra flyselskap. Litt for konservativt for min personlige smak og foretrekker Virgin fremfor BA på lange reiser. Men BA er proffe, trygge og bra. Det skal dem ha.
Første gangen jeg ble sur var det masse kanselleringer pga tåke. Ikke deres feil, men makan til dårlig info skal man lete lenge etter. Jeg skulle reise Oslo-London, men dit kom jeg meg ikke, og ble sendt hjem (etter 6 timer) uten mat, hotell, drikke, noe som helst, med beskjed om å komme tilbake neste dag kl 7. Da jeg kom tilbake dagen etter var det fortsatt ingen informasjon, før de plutselig kom å sa "det går et fly om 5 minutter". Så løp jeg til flyet så fort jeg kunne, og det var ikke før jeg var på flyet at jeg innså at flyet gikk til Gatwick, ikke til Heathrow. Jeg var fattig student, det kostet 10 kr å komme meg hjem fra Heathrow, og 400 fra Gatwick, og det var ikke snakk om å refundere kostnadene. I brevet jeg fikk som svar sto det "det er likt for alle, så du får ikke noe refundert". 400 kr er jo ikke mye, men det er endel for en student.
Neste gang var flyet fra London kansellert pga "dårlig vær i Oslo", noe som sannsynligvis ikke var sant - alle de andre flyene landet jo. Jeg ventet først tre timer på neste fly, rett før det skulle gå fant de ut at det ikke var plass, og jeg måtte vente fire timer til. Jeg fikk 50 kr til å dekke mat, det rekker ikke langt på en flyplass. Dessuten, hadde de sagt at jeg måtte vente 7 timer kunne jeg jo gjort noe annet mens jeg ventet.
Skulle man forskjellsbehandle ut i fra at "man kjenner noen som kjenner noen" i et så stort selskap som SAS, så ville det bli det komplette kaos. Alle billetttyper (bortsett fra de dyreste) har regler og restriksjoner som begrenser muligheten til å bytte, endre, kansellere osv. Det er derfor de dyreste billettene er dyrest og at man får den beste servicen dersom man betaler mer. Det finnes høyere og mer attraktive kort enn Gullkort også.... Pandion heter det... Da snakker vi:ja:
Det har de vel lov til. Innsjekk stenger 40 min. før avreise, og dersom flyet i tillegg kanskje har fått s.k. slot-tid, så hadde de fått problemer dersom ikke alle var ombord i hht oppsatt innsjekks-og avgangstid. Men kjipt ja, fordi de KUNNE ringt gate og sagt at du var på vei, og de KUNNE bedt deg om å skynde deg veldig. Men Norwegian er et lavpris-flyselskap uten særlig fleksibilitet. Dermed kan de holde prisene - og servicen, litt lenger ned.
Arbeidskonflikter kan skje hvorsomhelst, nårsomhelst og det er skikkelig kjipt når det rammer en selv. :nemlig:
Klage-emne. Definitivt. Ingen informasjon er uhørt. Servering? tja...
Kjipt. Her er det kommet regler som i dag ville sikre dere mat og drikke inne i terminalen ved så store forsinkelser
Dette må være en stund siden. Nå er beløpet til mat og drikke større. Dessuten tror jeg at du her antakelig har hatt en billig-billett og at det derfor har kommet til passasjerer etter hvert på den neste avgangen som hadde høyere prioritet enn deg. Harde fakta, men sånn fungerer det. Men enig at informasjonen her virket dårlig ja.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.