Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Nedtrapping i skulen før feriar?

#1

Bergensis sa for siden:

Når det nærmar seg skulefri her, så er det nedtrapping, førebuing og kos i fleire veker før. Personleg synes eg det blir i meste laget, for det er kos og førebuing i vekene før jul, i vekene før påske og i vekene før sommarferie.

Det er juleverkstad og julelønsj, julesangdag, øving til jule/sommaravslutning, speledag, påskelønsj, kyrkjebesøk, fleire dagar med fri leik eller såkalla aktivitetsdagar. Det blir ganske enkelt lite skule og lite lekser i vekene før feriar. No før sommarferien har det knapt vore ein heil dag med skikkelig undervisning dei siste to vekene.

Eg reknar med at skulen har eit pensum dei skal gjennom ila. året og at alle desse aktivitetane er eit resultat av at pensumet er fullført.

Nedtrapping og trivselstiltak og kos er vel og bra, men kan det bli for mykje?

Link:
www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/1.7674735


#2

Stompa sa for siden:

Hos oss er det i hvert fall ikke mye nedtrapping (4. trinn). De har riktignok noe mindre lekse denne uka enn vanlig (men fortsatt nok til at Herremannen fortviler!), og ikke målprøve på fredag, men ellers er det fullt kjør. En del av kjøret foregår ute ifbm at de har tatt sykkelprøven og at de har orientering - men begge deler er kompetansemål i læreplaner og absolutt del av "pensum" - som passer godt å ta nå. Så det regner jeg ikke som nedtrapping.

Jeg er spent på neste uke; da er det fire skoledager, og jeg håper de slipper lekse da, i hvert fall.


#3

Lhi-My sa for siden:

På vår skole hadde de helt ordinær undervisning til og med sist fredag. Tirsdag, onsdag og torsdag (som er siste skoledag før ferien) denne uken, har de hatt ulike typisk rett-før-ferien-aktiviteter. De har ryddet i bøker og papirer, gjort ferdig diverse formingsaktiviteter, sett film, hatt klassefest osv.

Jeg synes dette er helt greit. Det er ikke spesielt mye før jul og påske heller. Før jul har de juleverksted en dag og en dag går med til kirkebesøk og julelunsj (samme dag). Før påske har de påskelunsj som varer en times tid. Ellers er det ikke noe spesielt. formingsaktiviteter legges til kunst og håndverkstimene de normalt sett har.


#4

Adrienne sa for siden:

På vår skole har vi sett lite til noe nedtrapping, siste skoledag tirsdag neste uke. Og det er full lekseplan, det eneste de ikke har hatt denne uken er diktat.


#5

Fløyel sa for siden:

Mini har fullt kjør t.o.m denne uken. Frøkna har spilt fotball og slåball siste måneden, hun skjønner ikke hvorfor hun ikke bare likegodt kan være hjemme og jeg er enig.


#6

Fluke sa for siden:

Her har heller ikke vært nedtrapping (3. klasse). Alt som normalt frem til siste dagen, da de skal ha arrangement i gymsalen med hele skolen og kosetime med klassen.


#7

Divine sa for siden:

Yngstemann går i 3. klasse, og der synes jeg det har vært lite nedtrapping. Eldstemann går i 1. klasse på videregående, og de har hatt masse fridager fordi tredjeklassingene har eksamen. Kunne ikke eksaminantene sitte et annet sted enn på selve skolen? Han sier videre at de ikke har gjort en skjit etter at de selv hadde eksamen for et par uker siden. Bare sett film og sløvet. Så akkurat det synes jeg er litt uheldig.


#8

Røverdatter sa for siden:

Her har det bare vært nedtrapping de siste fire dagene og det syns jeg i grunnen er helt greit. Nedtrapping har bestått i en stranddag for hele skolen med natursti og fysiske oppgaver, en kanonballdag der de spiller kamper mot andre klasser hele dagen og en ryddedag hvor de også ser på 7. klasses avgangsforestilling. De har ikke hatt lekser i disse dagene.

Jeg syns heller ikke det gjør noe at undervisningen året gjennom er lagt opp med mange praktiske øvelser, aktivitetsdag, uteskole osv. Klassen til Vesla har mye av den slags og de lærer veldig mye av det. Kanskje jeg ville sett annerledes på det om jeg trodde teoretisk tavleundervisning var det eneste saliggjørende, men det tror jeg absolutt ikke. Lærerne våre er veldig flinke til å bruke både teori og praksis i sin undervisning og det ser jeg at åpner for mer tilrettelagt undervisning for den enkelte elev.


#9

Hjertensfryd sa for siden:

Kan ikkje sei at det er noko nedtrapping hjå guttungen. Eller, jo, dei har kun leselekse denne veka ( kvar dag som vanlig ) ikkje matte og norsk i tillegg. Til og med på tirsdag, som er deira siste skuledag, har dei delvis timar som normalt.


#10

Carrera sa for siden:

Lite nedtrapping her også. Full undervisning, og tilnærmet normal mengde med lekser.

De siste dagene denne uka har de brukt noe tid på å rydde klasserommene sine, og i morgen skal de flytte inn i sine nye rom.

Regner med at dagene til uka blir noe roligere, uten mye undervisning. Guttungen sin klasse skal vel gjøre seg kjent med nytt rom, og bruke tid på kos og moro.

Trinnet til storesøster blir ikke mye på skolen til uka. De flytter også ut av klasserommet i morgen, og har ikke nytt å gå til, da de skal over på ungdomsskolen. Blir vist et par turdager til uka, pluss at de skal opp på ungdomsskolen på mandag for å få hilse på klassene og lærerne. Spennende.


#11

Blåbær sa for siden:

Her var det vanlig uke sist uke. Kos, rydding og lek denne uken. Denne uken er det jo bare 3 skoledager da, og gutten min går 1. klasse. Jeg syns det er passe med kos. :knegg:


#12

slaraffen sa for siden:

Vi har siste skoledag tirsdag. Andreklassingen har leksefri fra mandag til tirsdag, med litt kos tirsdag. Ellers vanlig skole. Sjuendeklassingen har leksefri hele denne uken, overnatting med klassen, film, utedager, fri i morgen og så videre...
Litt kjedelig for andreklassingen som får med seg at storebror har det veldig enkeltpenkelt på skolen mens han har vanlige dager.

I dag krysser jeg faktisk fingrene for at de tar en spontan utedag, siden det er blå himmel for første gang på evigheter her ute.


#13

Ru sa for siden:

Førsteklassing her, vanlig uke.
De hadde lekser til i dag som normalt. Hva de skal neste uke vet jeg ikke enda, de har siste dag onsdag. Eller noe. :gruble:


#14

Neket sa for siden:

Her startet de nedtrapping i forrige uke. I følge ukeplanen var de ferdig med alt de skulle gjennom, de har hatt noen leketimer, skogsturer osv. De hadde litt lekser forrige uke, denne uken har de ingenting bortsett fra lesing. Tirsdag hadde de ryddedag, går hadde de aktivitetsdag, i dag skal de på skogstur (hele skolen), og i morgen er det idrettsdag. På mandag rydder de ut av klasserommet, og på tirsdag er siste skoledag med piknink. Hun går i 3. klasse. Litt mye blir det jo, men de bytter lærer i år så kanskje det er derfor det blir litt ekstra :vetikke:


#15

rine sa for siden:

Begge mine har normal ukeplan med lesker denne uken. Eldste har til og med to prøver/tester. Mulig det blir litt kos de tre siste dagene (men ikke alle, går jeg ut fra) men så langt går alt som normalt. :nemlig:


#16

veobra sa for siden:

Her er det ingen nedtrapping. Det er fire skoledager igjen. De har begynnt å rydde litt og i dag tror jeg de skal gjøre ett eller annet i løpet av dagen. Men det er lekser og ukeplan som vanlig. Heldigvis.

Jeg kjenner noen som tar fri de to siste ukene av skoleåret og drar på ferie. "For de siste ukene er det bare kos og ikke skole alikevel". Det er ikke min erfaring.


#17

Bergensis sa for siden:

Hm, eg registrerer at det ikkje er så mykje "kos" andre stader som hjå oss.

Det er holdninga her i området også, og når eg no har sett på vekeplanane i oppkøyringa til feriar, så er det fullt forståeleg.


#18

Drømmedama sa for siden:

Storesøs går siste året på barneskolen, og har hatt koseskole siden midten av forrige uke, de har siste skoledag tirsdag, har altså da hatt koseskole de siste 14 dagene før skoleslutt. Ingen lekser heller.


#19

Mango sa for siden:

Har ikke kjent noe til nedtrapping ennå. Leksene har gått som vanlig denne uka. Mulig det er litt slappere på lavere trinn. Min går i 4, men når jeg tenker meg om så tror jeg det var fullt kjør i fjor også.


#20

løve70 sa for siden:

Her har det ikke vært noen nedtrapping så langt. Fullt kjør med lekser denne uken og, men leksehjelpen sluttet 31.mai. Siste skoledag er onsdag neste uke og jeg tror det er planlagt en utedag på mandag.


#21

Blånn sa for siden:

Det er relativt fullt kjør både på skolen hvor vi har guttene og på skolen hvor jeg jobber. Neste uke blir litt annerledes, men på tirsdag skal elevene mine ha en stor kartleggingsprøve i matematikk. Etter onsdag blir det mindre aktivitet for da leverer vi inn skolebøkene.


#22

Slettet bruker sa for siden:

Denne uka har det bare vært rydding og denslags. De har siste skoledag på fredag.


#23

Rabbit sa for siden:

Her er det siste skoledag i morgen for de to yngste mine,5.og 6.klasse,og denne uken har de bare levert inn bøker,hatt med arbeidsbøker hjem,sett film på skolen og ryddet hyller og klasserom. Min eldste hjemmeboende på 19,er russ og har muntlig eksamen idag og avslutning på skolen med vitnemålutdeling i kveld. Ja,alle har forresten avslutning idag,så jeg må velge hvilken jeg skal på,flott med alle avslutningene på samme dag,og hvertfall når ikke alle klassene på barneskolen kan holde seg på skolen engang. 6.klasse skal nemlig på en strand og ha avslutning,mens 5. er på skolen. Videregående er 2 mil unna. Den som bare kunne vært blekksprut. :rolleyes:


#24

veobra sa for siden:

Skolen legger jo opp til at folk tar seg fri når de ikke har opplegg i det hele tatt. Jeg forstår godt at folk fristes av billige sydenferier. (eller, egentlig forstår jeg ikke at de fristes av sydenferier, men av billige ferier).


#25

Grøten sa for siden:

Min 3.klassing slutter i morgen. Forrige uke var ganske vanlig, men med noe mindre lekser. Denne uka har det bare vært grilling, turer, i dag rydder de og i morgen skal de på skolen å spise godteri og drikke brus. :oppgitt:
Greit med et par ryddedager osv. men de skal trossalt ha 9 UKER ferie. Ja ja, var jo glad i slike dager selv, som barn, så skjønner at ungene liker det slik.


#26

Skilpadda sa for siden:

Denne uken har de alminnelig ukeplan med lekser og alt. I dag er det sportsdag, men det er bare snakk om en time for hver klasse, og i går var de med 4. klassingene i Frognerparken da de skulle ta sykkelprøve, men for det meste er det alminnelig undervisning. De siste par dagene før sommeren vet jeg de skal rydde klasserommet og ta med seg alt av bøker og utstyr hjem, men bortsett fra det er det vanlig skole til og med neste torsdag, som er nest siste skoledag.


#27

tink sa for siden:

Vanlig skole, men mindre/ingen lekser hos vår førsteklassing. I går var den felles skoleavslutningen med foreldre og grilling, fredag skal de vel ha aktivitetsdag.

Det er skole noen dager i neste uke også, da vet jeg ikke helt hvor alvorlig det er. I første klasse synes jeg det er helt greit med gradvis nedtrapping. Regner med at det tar seg opp etterhvert som kan kommer oppover i klassene.


#28

Nip sa for siden:

Jeg har også undret meg over at man skal feire før feiringene...

Hvorfor kan de ikke lære når de først må være på skolen, eller om de absolutt ikke skal ha skoleundervisning kunne de jo tatt igjen med litt GYM som de får så lite av på skolen, isedet for å ha kose/latedager - er det ikke det sommeren er til for?

Jeg synes det er utrolig synd og ødelegger for det man skal bruke ferien og høytider til.
I tillegg er det så mange barn nå som ikke feirer disse tingene på samme måte som oss (foruten vanlig ferie) at det kunne vært mer skole og mindre høytidsforbredelser på skolen.


#29

Erica sa for siden:

Jeg har tenkt samme tanken. Jeg har en 6.klassing, en 1.klassing og en 10.klassing. De siste 3 ukene har bestått av turdager, kosedager, museumsdag, fornøyelsesparktur osv. Starten av året er likedan med 14 dager med alle mulige andre ting enn undervisning.
Jeg skulle ønske at skolene utnyttet skoleåret, istedet for å kaste bort 5 uker av året på "dill". Og hvis man på død og liv vil ha noen uker fylt med andre aktiviteter enn skoleaktiviteter så burde de legges inn midt i skoleåret istedet for på slutten, for da er det jo ferie snart allikevel.


#30

Snippa sa for siden:

Det har vært helt ekstremt for 9. klassingen dette året. Såpass at jeg må ta det opp med skolen, trur eg. Det har vært lite vanlig skole siden midten av mai. De har hatt "hjemmeskole" en hel haug med dager, da de får i oppgave å f.eks sykle en tur, trene noe annet og lese en bok, og så kaller det en skoledag. I tillegg har de fått fri til alle lesedager og eksamensdager for 10. Kjapp opptelling av det jeg husker, er at de har hatt 4 rene fridager, skal ha to fridager neste uke, og i tillegg har hatt 5 eller 6 av disse "hjemmeskoledagene". Pluss på aktivitetsdag, sykkeltur, overnattingstur (med påfølgende avspasering), avslutning og kosetimer, så har du skoledagene hennes i det siste.

  1. klassingen har hatt vanlig skole fram til nå denne uka, men har bare tull resten av uka + neste uke og uka etter der (siste dag neste onsdag).

#31

Karamell sa for siden:

  1. klassingen har hatt lekser, men mindre enn vanlig. Litt nedtrapping er det for de ha vært på museum, hatt turneringsdag, har miljødag (hva det innebærer aner jeg ikke) i dag og i morgen er det idrettsdag. Neste uke er det vel bare fjas antar jeg.

#32

Kreps-77 sa for siden:

Vi har roligere dager denne uka + mandag (idrettdag) og tirsdag (siste skoledag) neste uke.
Det skal ryddes, samles inn bøker osv. Vi har også prøvd å få til noen turer (vi er en skole med friluftsprofil. :jippi: )

Husk at det er ikke bare teoretisk læring som skal til. Den jobber vi med masse hele året. Den sosiale læringa + klassemiljø er også kjempeviktig. Dessverre blir det lite tid til dette ellers i året, men julverksted, julelunch osv er så viktig faktorer for klasse og skole. Det samler oss og gir oss felles opplevelser. :jupp:


#33

Kreps-77 sa for siden:

Ja, en ting til. :humre:

Når jeg lager årsplan, så legger jeg den etter det jeg vet er gode arbeidsperioder og mindre gode arbeidsperioder.
Så jeg har laget planer i alle fag, der jeg er ferdig med det jeg skal igjennom når juni kommer.
I juni har vi repetisjon, øving på stoff vi ikke har godt nok innlært, intensiv jobbing med klassemiljø (som vi selvfølgelig har litt av ellers i året også,) sosiale mål, turer som inneholder mål fra Kunnskapsløftet (som f.eks fugler, ferskvannsstudie, samarbeid, pakke tursekk, matpakke osv.)


#34

Røverdatter sa for siden:

Jeg syns museumsdager og temadager er positivt, jeg. Tror de lærer mye av det også selv om de ikke sitter stille på en stol eller skriver i en bok.


#35

Grøten sa for siden:

Tro hva de lærer av godteri-dager?? :knegg:

Ja ja, husker de dagene selv, som barn. De var himmelske. :nemlig:


#36

Darth sa for siden:

Jeg tror det er mindre nedtrapping i barne- og ungdomsskolen enn i videregående. Ungene mine går på barneskolen, og det er først denne uka de har trappet ned. De har selvsagt øvd til forestilling og slikt i flere uker, men ikke sånn at det ikke har vært vanlig skole og lekser også.

Jeg jobber på videregående og her kan vi virkelig snakke om nedtrapping. Jeg syns faktisk det blir litt mye selv. Vi satt standpunktkarakterene 31. mai (for de som kom opp i norsk ble karakterene satt i midten av mai), og elevene er jo veldig klar over dette selv. Så kombinasjonen av eksamensavvikling og at karakterene er satt gjør at det blir fint lite gjort i juni. Jeg kunne godt ha kjørt ordinær undervisning lenger, for min del er det mye mer stress å finne på alternative opplegg enn å kjøre full undervisning til siste slutt.


#37

Magica sa for siden:

Har barn i barneskole på 2.trinn og 4.trinn og der er det lite nedtrapping, heldigvis.

Jeg jobber selv med videregående, og jeg ser at skolene gjør det litt forskjellig - heldigvis kjører de fleste på med undervisning og karaktersetting fremdeles. At standpunktkarakterene settes 31.mai hadde jeg ikke gått med på!!! Det skal være x antall timer i et fag og 190 skoledager. Regelverket er slik:

Opplæringslova Forskrift §3-18
"Standpunktkarakterar i fag med sentralt gitt eksamen skal fastsetjas seinast dagen før fellessensurmøtet" - 21.juni i år
"Standpunktkarakterar i fag med lokalt gitt eksamen skal fastsetjast seinast dagen før skolen gjennomfører den første lokalt gitte eksamenen på det aktuelle trinnet innanfor utdanningsprogrammet"


#38

Mirasol sa for siden:

Her har de ikke hatt lekseplan siden onsdag i uke 23. Repetisjonsheftene ligger urørt i sekken dag etter dag og de har sett flere filmer, hørt på lydbok, surfet på Youtube (!) og hatt utedager. Det siste er vel for å ta igjen for det de ikke har vært ute i hele vinter da kanskje? :hmm: I morgen skal de ha Ballaktivitetsdag, tirsdag skal de rydde og vaske og onsdag skal de ha kose/avslutningsdag. Jaja, jeg husker jeg likte slike dager som barn jeg også da, og tror vel ikke de har blitt flere med åra. Bar jeg som har blitt gammel og bitter og skulle ønske jeg også kunne hatt slike dager på jobb også kanskje? :humre:


#39

mina sa for siden:

Her har det ikke vært så mye nedtrapping.
6.klassingen har ikke hatt lekser siste uka, men ellers har det vært normalt fram til fredag da de hadde aktivitetsdag. Mandag er det flytting av klasserom og tirsdag avslutning på stranda.
4.klassingen har hatt normale dager med lekser fram til fredag. Ellers likt 6.klassingen.


#40

Pesten sa for siden:

Ja veldig nedtrapping. Fruktkos fredag, kjeks og brus til tur tirsdag og kjeks og brus igjen på onsdag. Leksefri de siste 3 ukene her og det har vært mye turer og film etc. Mellomsøster går i 3 klasse.


#41

Charlie sa for siden:

  1. klasse hOs oss har de vel jobbet hele tiden bortsett fra en aktivitetsdag. De to siste ukene har de repetert og gjort ferdig arbeidsbøker samt lånt en bunke bøker på biblo til sommerferien.

Jeg er ikke noe glad i at det over tid er koseskole, jeg syns det burde være nok å lære også de siste ukene av skoleåret :jupp:


#42

Anne C sa for siden:

Elevene mine har hatt vanlige dager til fredag denne uka. I morgen er det bokinnlevering og rydding. Og litt kos. Tirsdag er siste skoledag, og da er det et fast opplegg i samlingssalen, og deretter karakterer. Kort dag. Skolen jeg jobber på er flink til å holde vanlige timer nesten helt ut.
Sønnen min har vel hatt litt mer kose-mose opplegg som i diverse turer og sånt.


#43

ming sa for siden:

Ikke så mye nedtrapping her, men en del annerledesdager. Lekseplanene har vært høvelig normale fram til nå, men siste uka (som består av tre dager) er eneste lekse å øve på sanger og replikker til avslutningsforestillinga.

Annerledesktivitetene de siste ukene har vært/kommer til å bli:
5. klassingen: byvandring med tur til Munkholmen, sykkeldag på Sykkelgården, fortballturnering, turdag med "forsking" på luft og vann, lage mat på bål, aktivitetsdag med friidrettsøvelser, lunsj sammen med fadderungeklassen, øving til avslutningsforestilling.
2. klassingen: byvandring med besøk i Nidarosdomen + Erkebispegården, et par turdager med "forsking" på småkryp ++, aktivitetsdag med friidrettsøvelser, øving til avslutningsforestilling.

Alle aktivitetene kan knyttes opp mot mål i Kunnskapsløftet såvidt jeg kan se, og jeg regner med at slike aktiviteter gjerne legges på denne tiden av året av værhensyn. Man er riktignok ikke garantert godvær i juni, men sannsynligheten er større enn i andre måneder. Som lærer selv syns jeg det er deilig å flytte undervisning ut på denne tiden av året, og syns det er synd om foreldrene bare ser på slike dager som lek og moro uten læringsutbytte.

Begge trinnene har normal undervisning tom mandag, mens det tirsdag er litt oppbruddsstemning med nevnte lunsj, rydding av klasserom og garderobe osv. Kanskje ikke like lett å knytte opp mot Kunnskapsløftet, men det må likevel ryddes.


#44

007 sa for siden:

Eldste, som går på vgs, har ikke hatt en full skoledag i hele juni, tror jeg. De to yngste, som går på barneskolen, har hatt vanlig skole ispedd naturfagdag, idrettsdag osv

Jeg er selv lærer på ungdomsskolen og vi har ikke trappet ned. Nå har vi bare to fulle skoledager igjen, alle bøkene er innlevert, karakterene satt, så de siste to dagene skal brukes til fysisk aktivitet. I morgen skal vi ha skoleturnering i basketball og tirsdag blir det sykkeltur.


#45

Kaija sa for siden:

Jeg har ikke tid til masse nedtrapping med mine elever, selv om vi har hatt noe utenom. -En klasseturdag forrige uke, og en skoleturdag denne uka. Ellers har vi kjørt på med fag, og matte og norsk blir det denne uka også. Ellers må vi rydde, levere bøker og få klasserommet i orden før sommerferien, og slikt tar mye tid. Jeg tror elevene mine har det greit med en skole der det forventes at de skal jobbe. Hvorfor skal de komme på skolen dersom det bare er surr som foregår der? Og så skjønner jeg ikke de som har timer til overs til masse surr og kos hele juni igjennom. De må være vanvittig effektive resten av året de da. Det er tydeligvis ikke jeg.

Elevene fikk forresten leksefri forrige uke, siden de bare hadde tre skoledager + et kveldsarrangement. De syntes jeg var overraskende slepphendt som ikke en gang gav dem lese- og mattelekse. :knegg:


#46

Stompa sa for siden:

Jøss. Vi hadde frist for føring av standpunktkarakterer for Vg3 15. juni, og det var for å rekke å skrive dem ut til avslutningsseremonien den 17. Vg1 og Vg2 skal ikke være ført før i morgen eller tirsdag. Vi har kjørt full undervisning på disse trinnene ut sist uke, med unntak av to dager da de ble permittert fordi det var veldig mange muntligparti oppe som krevde klasserom. Jeg vet om flere klasser/grupper som hadde prøver sist uke. Kommende uke har de fått mulighet til å søke permisjon hvis de kan dokumentere at de har arbeid. Vg3 har også i teorien hatt undervisning fram til fredag, men der har det selvsagt vært slappere siden de har så mange eksamener, sånn at mange er borte til enhver tid.


#47

Darth sa for siden:

Høres mye mer fornuftig ut enn det vi gjør. Jeg syns vi setter karakterene for tidlig. Men vi har fått beskjed om at standpunktkarakterene i avgangsfag må være klare før elevene kommer opp til eksamen - og eksamen i norsk f.eks. er jo i midten av mai. Dersom jeg hadde fått noen elever opp hadde jeg måttet levere standpunkt til eksamensinspektør senest samme dag som eksamen. Er ikke dette noe som gjelder for alle?


#48

Blånn sa for siden:

Elevene mine har full undervisning i morgen. Tirsdag har de halvårprøve i matematikk. Onsdag har de kroppsøving som vanlig før vi leverer bøkene. Etterpå skal kontaktlæreren ta klassen med på tur. Jeg blir med fram til jeg skal ha en annen klasse. Torsdag blir det rydde og flyttedag. Elevene skal flytte til et annet klasserom. I tillegg har de kunst og håndtverk som vanlig. Fredag er det avslapping og siste skoledag. Med andre ord har vi ikke lagt inn årene spesielt tidlig. Første elev reiste til utlandet for en uke siden. Det er ganske vanlig at flere elever forsvinner de siste ukene av skoleåret, men det er ikke fordi de da ikke går glipp av noe på skolen.


#49

Stompa sa for siden:

Karakter i fag med sentralgitt skriftlig eksamen må være satt før fellessensuren faller - altså 21. eller 22. juni i år. Siden faglærer ikke er involvert i vurderingsarbeidet er det ikke nødvendig å sette den før selve eksamen.

I fag med lokalgitt eksamen skal karakter være satt før elevene får beskjed om trekket, som her i fylket er 48 timer før eksamen. Det betyr selvsagt at de av oss som fikk opp muntligparti måtte føre akkurat den karakteren tidligere, men hovedfristene er fortsatt mye senere.


#50

Darth sa for siden:

Hos oss må faglærer sensure like mange eksamener som faglærer får elever opp til eksamen - og det kan være våre egne elever vi sensurerer. Altså - hvis jeg får opp 15 elever i norsk skriftlig, sentralgitt eksamen, så må jeg sensurere 15 eksamener også. Det er antagelig derfor vi må levere karakterer så tidlig. Og siden vi ikke vet hvem som får opp skriftlige kandidater før like før så må vi jo alle jobbe som om vi kan få opp elever :ja: .


#51

Stompa sa for siden:

He? Hvor er dette? Sensorer til skriftlig eksamen oppnevnes jo av fylkesmannen, mens det er fylkesutdanningsavdelingen som trekker elevene. De to er jo ikke involvert i det den andre gjør i det hele tatt. Er du sikker på at du ikke tenker på lokalgitt skriftlig eksamen, f.eks. norsk på yrkesfag?


#52

Stompa sa for siden:

Jeg er f.eks. sensor i norsk hovedmål i år, og er oppnevnt av Fylkesmannen i Troms. Arbeidsgiveren min, Nordland fylkeskommune, er ikke involvert i det hele tatt, og i fjor da jeg var i streik kunne jeg likevel sensurere fordi dette var et helt eget arbeidsforhold der jeg ikke var tatt ut i streik. Jeg kan heller ikke under noen omstendigheter sensurere besvarelser fra min egen skole, uansett om det er egne elever eller fra en annen klasse.


#53

Darth sa for siden:

Ja, du har rett - det er lokalgitt eksamen i fylket. :ja: fersk lærer på videregående som ikke har hatt elever oppe til eksamen enda


#54

Stompa sa for siden:

Ja, da stemmer det bedre. :knegg:


#55

Carrera sa for siden:

Hvorfor tenker du at dette må taes opp med skolen?

Jeg tenker i grunn slik at de som har mulighet til denne nedtrappingen, de har kommet seg gjennom det de skal dette skoleåret, og kan derfor tillate seg å ta litt daffe dager på slutten av året.

Det har vår skole gjort de siste årene, men ikke i år, for i år har vi hatt masse annet opplegg som har tatt mye av elevenes læretid. Dette gjelder spesielt hun i 7.klasse.

Felles på skolen har vært et enormt prosjekt med en forestilling de hadde tidligere i år. Et prosjekt igangsatt via kommunen. Lærerikt som fy, men også tidkrevende, slik at mye undervisningstid gikk tapt. Og mye å ta igjen før skoleslutt når.

I tillegg så var mellomtrinnet plassert i midlertidige lokaler frem til påske, og pga nedflytting til skolen igjen, så mistet de også endel tid. Ergo mer å ta igjen, og mindre tid til kos nå før ferien.

I tillegg så skal begge mine opp i klasser som til høsten skal gjennom de nasjonale prøvene i norsk, engelsk og matematikk, så mye tid er satt av nå de siste ukene til å forberede dette.

Derfor ble det ikke så mye kos på slutten i år.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.